«

»

mei 26 2017

Bericht afdrukken

Jill Jones, een van de beste Prince satelliet acts

Update 07-08-2017 en 21-09-2017: Ik voel me trots en vereerd te kunnen melden dat Jill Jones zelf dit verhaal heeft gelezen en er twee maal op heeft gereageerd.

Jill Jones - Jill Jones advertentie (pinterest.com)

Jill Jones – Jill Jones advertentie

Inleiding

Zoals gesteld in de artikelen Prince glorieert (alweer) met Sign O’ The Times en Madhouse: Prince en jazz was 1987 hét Prince jaar. Naast de fantastische Madhouse albums en Sign O’ The Times kwam ook het fantastische debuut album van Jill Jones uit.

Jill Jones

Jill Jones - 1999 Tour (princerecordings.com)

Jill Jones (links) – 1999 Tour

Jill Jones kwam al van jongs af aan in aanraking met muziek. Op vroege leeftijd verhuisde ze van Ohio naar Californië waar ze meer de muziek in dook. Toen Jill’s moeder de manager werd van Teena Marie (een nichtje van Jill) trok Teena in bij het gezin Jones. Jill en Teena schreven samen nummers. Jill begon steeds meer geïnteresseerd te raken in muziek en leerde piano te spelen en zelfstandig nummers te schrijven. Op 15 jarige leeftijd besloot ze een carrière in de muziek te gaan volgen. In 1980 was Teena Marie het voorprogramma van Prince, die net Dirty Mind had uitgebracht. Jill ontmoette Prince toen ze net 18 was.

Prince moedigde Jill aan te gaan zingen en bleef contact met haar houden. In 1982 werd ze gevraagd achtergrond vocalen te doen voor Prince’ nieuwe album 1999 en te verschijnen in de video’s voor 1999, Little Red Corvette en Automatic. Ze werd onderdeel van de 1999 Tour voor achtergrondzang tijdens de set van Vanity 6 en met Prince’ band.

Jill Jones in Purple Rain (prince.org)

Jill Jones in Purple Rain

Na de tour verhuisde ze naar Minneapolis en nam deel aan meerdere opname sessies. Haar stem is op meerdere projecten te horen. In 1984 had ze een kleine rol in de hit film van 1984, Purple Rain. Ze speelde een serveerster in de First Avenue club.

In 1987 verscheen haar debuut album op Prince’ Paisley Park label. In de tweede helft van 1988 ging Jill Jones naar Engeland om haar geplande tweede Paisley Park album op te nemen. Dit werd nooit afgemaakt. Verschillende nummers zijn opgenomen, evenals een videoclip voor het nummer Boom, Boom (Can’t U Feel The Beat Of My Heart), wat de eerste single zou gaan worden. Het album is nooit verder gekomen dan de planning fase. In 1990 had Jill Jones nog een kleine rol in de, enorm geflopte, Prince film Graffiti Bridge.

Het fantastische Prince nummer She’s Always In My Hair (B-kant van de Raspberry Beret single) gaat over haar.

Jill Jones, het album

Jill Jones - Jill Jones (popsublime.blogspotcom)

Jill Jones – Jill Jones

Na jaren van planning, verscheen op 26 mei 1987 dan eindelijk het solo debuut van Jill Jones, Jill Jones genaamd. Het werd uitgebracht op het Paisley Park Records label. Het album bestond uit nummers, die eerder waren teruggetrokken uit andere projecten, een cover van het nummer With You (van het album Prince uit 1979), dat werd opgenomen zonder enige input van Prince. Daarnaast schreef Prince nummers specifiek bedoeld voor Jill Jones.

De nummers van het album zijn opgenomen tussen mei 1982 en oktober 1986. De meesten daarvan zijn oorspronkelijk opgenomen door Prince zelf, waarvan later de vocalen van Prince zijn vervangen door die van Jill Jones. Mia Bocca en Baby, You’re A Trip zijn origineel van 1982. G-Spot is opgenomen in 1983, en werd overwogen voor gebruik in de film Purple Rain. All Day, All Night werd live opgenomen op Prince´ verjaardag 7 juni 1984, met The Revolution.

In mei 1985 componeerde Prince het nummer My Man op akoestische gitaar. Prince schreef dit vanuit het perspectief van een vrouw (zoals hij veel nummers vanuit dat perspectief schreef) en grapte met engineer Susan Rogers over het feit dat hij het ook inzong. Het was een goed nummer en gegeven aan Jill Jones. Het debuutalbum werd nu echt serieus. Later in mei namen ze meerdere nummers op voor het album, waaronder Come Elektra Tuesday, Married Man, Killin’ At The Soda Shop, Living Doll en For Love. Van de extra nummers heeft alleen For Love het album gehaald.

Zoekend naar materiaal voor het album kwamen ze Baby, You’re A Trip tegen en dat leek perfect voor Jill. Susan Rogers herinnert zich dat Prince zwaar onder de indruk was van Jill’s vocalen op het nummer: ‘The woman can sing!’

Medio 1985 namen ze My Sex op, bedoeld als gepland titelnummer. In januari 1986 werd Euphoria Highway opgenomen voor het album. In februari 1986 werd een eerste configuratie van het album samengesteld. Het nummer Violet Blue was daar geen onderdeel van, want dat werd pas in oktober 1986 opgenomen.

In november 1986 werkte Prince aan overdubs en mixen en de definitieve configuratie van het album werd op 12 november 1986 samengesteld.

Los van de cover With You werd Prince alleen als mede-schrijver genoemd op het album voor 4 nummers. De 3 overige nummers werden toegeschreven aan Jill Jones zelf. Echter, Prince schreef alles zelf voor het album. De nummers zijn geregistreerd onder zijn pseudoniem Joey Coco.

Jill Jones - singles (princevault.com)

Jill Jones – singles

Ontvangst

Het album werd (zeer) goed ontvangen, met name door critici. In de VS werd het echter geen hit. Ook de 3 singles, Mia Bocca, G-Spot en For Love deden niets tot weinig. In  Europa echter deed het album het goed. Jill bracht veel tijd door in Europa voor interviews en televisie optredens.

Zoals (helaas) wel vaker het geval was met producties van Paisley Park Records werd er te weinig gedaan aan marketing en promotie. Net als het fantastische The Family album, verdween ook dit album te snel naar de achtergrond. Een album verkoopt niet alleen maar omdat het goed, of in dit geval zelfs fenomenaal, is.

Jill Jones - Mia Bocca clip (dailymotion.com)

Jill Jones – Mia Bocca clip

Mia Bocca werd een bescheiden hit in Europa, mede dankzij de prachtige videoclip, gemaakt door Jean-Baptiste Mondino.

Jill Jones - Promo (eil.com)

Jill Jones – Promo

Nummers

  • Intro (Baby, You’re A Trip) *
  • Mia Bocca **
  • G-Spot **
  • Violet Blue *
  • With You ***
  • All Day, All Night **
  • For Love **
  • My Man *
  • Baby, You’re A Trip *

 

* Gecomponeerd door Prince (toegeschreven aan Jill Jones)
** Gecomponeerd door Prince (toegeschreven aan Jill Jones en Prince)
*** Gecomponeerd door Prince

 

Recensie

Aantal sterren: 

Ja, het album is echt zo goed. Prince heeft veel van zijn beste werk vrijgemaakt voor Jill Jones. Jill zingt de sterren van de hemel en overtuigt compleet. Op de cover van With You na, bevat dit album alleen maar hoogtepunten. Met Violet Blue (zie ook Prince satellieten, top 10) staat één van de allerbeste Prince nummers op dit album, dat ik zeer vaak draai. Een prachtig, rijk en afwisselend album, waar duidelijk veel aandacht aan is geschonken.

Leven na Prince

Jill Jones - I Miss U (single) (albumism.com)

Jill Jones – I Miss U (single)

Na Graffiti Bridge verdween Jill van de/mijn radar, totdat ik haar een paar jaar geleden tegenkwam op Facebook. Ze maakt nog steeds muziek en brengt veel uit in eigen beheer. In 1989 zong ze op het erg goede nummer You Do Me van Ryuichi Sakamoto. Ze heeft later nog deel uitgemaakt van Chic, de live-band.

Onlangs bracht ze het nummer I Miss U uit, dat gaat over de dood van Prince. Van alles wat ik tot nog toe heb gezien van (voormalige) medewerkers/partners van Prince, is dat nummer het enige dat oprecht overkomt. De uitvoering is geloofwaardig.

Ter afsluiting

Ken jij het fantastische Jill Jones album? Of vind jij het niet zo fantastisch?Laat het weten!

 

2 reacties

  1. Ivo

    Mooi artikel over een ondergewaardeerd album. (Vind ik overigens ook van the Family)

    Het beste protége-album.
    Heb het in ’88 gekocht en ik luister er nog steeds regelmatig naar.

    Had wat mij betreft meerdere opvolgers mogen krijgen.

    1. A Pop Life (Erwin Barendregt)

      Dank je wel. En, zeker mee eens, dat geldt ook voor The Family!

Complimenten/opmerkingen? Ik hoor het graag!