«

»

jan 21 2017

Bericht afdrukken

Madhouse: Prince en jazz

Madhouse logo (bp.blogspot.com)

8

Madhouse - 8 (medium.com)

Madhouse – 8

Dertig jaar geleden, op 21 januari 1987, kwam het album 8 van de nieuwe groep Madhouse uit. Het album werd uitgegeven op het Paisley Park label van Prince. Volgens de notes op het album was het album opgenomen in de Madhouse Studios in Pittsburgh. Daags na de release werd in een recensie in de Star Tribune (Minnsesota/Minneapolis krant) gemeld dat de groep een bedenksel was van Austra Chanel. Naast Chanel bestond de groep uit John Lewis, Bill Lewis en Eric Leeds.

Eric Leeds

De enige naam die bleek te kloppen was die van Eric Leeds. Een bekende naam onder Prince liefhebbers. Eric Leeds was de fantastische saxofonist in de laatste configuratie van The Revolution en speelde mee op het debuut (en enige) album van The Family, een geniaal project opgezet door Prince. Eric Leeds was onder de aandacht gebracht van Prince door zijn broer, Alan Leeds, die Prince’ tourmanager was van 1983 tot en met 1989 en daarna nog 4 jaar president was van Paisley Park Records. Eric Leeds was een vast onderdeel van Prince muziek vanaf 1984/1985, waarbij Leeds ongekend veel vrijheid kreeg in de studio om bijdragen te leveren. Saxofoon was één van de weinige instrumenten die Prince niet kon spelen en Leeds had de juiste snaar geraakt bij Prince.

Madhouse

Madhouse bleek wederom een alter-ego/pseudoniem te zijn voor Prince zelf. Zoals hij zijn funk-roots wilde uiten middels The Time, wilde hij met Madhouse zijn jazz –roots uiten. En, net als bij The Time, kwam alles van zijn hand. Met als toevoeging Eric Leeds, die saxofoon en fluit toevoegde. Het zou de laatste keer zijn dat Prince er alles aan gelegen leek te zijn het publiek op een dwaalspoor te brengen over zijn bemoeienis met een act waarvoor hij alles had geschreven, gearrangeerd, geproduceerd en gespeeld.

Jazz

Prince had voor de release van Madhouse wel eens iets gedaan met jazz en/of instrumentale stukken. Dit werd voor het eerst echt duidelijk op het debuutalbum van The Family, waar de stukken Susannah’s Pajamas en Yes op staan. Beide nummers bleken de aanloop naar een nieuw project van Prince: The Flesh, waarvan de geplande EP grotendeels bestond uit opnames van twee jamsessies die plaatsvonden op 28-12-1985 en 05-01-1986. Het project The Flesh verdween gedurende 1986 in de ijskast en bleek de voedingsbodem voor Madhouse. Wat had Prince met jazz? Zijn vader, zelf muzikant, was een jazz pianist en leden van The Revolution hadden hem geschoold in (het luisteren naar) allerlei soorten muziek, waaronder jazz en hij wilde daar zelf wat mee. Prince belde Eric Leeds met de vraag of hij “some jazz” wilde spelen. Prince had al wat tracks opgenomen en samen werkten ze verder aan nieuwe nummers die Prince had geschreven. Alles was instrumentaal. Van 28 september tot en met 1 oktober 1986 werd het gehele eerst Madhouse album opgenomen in Prince’s kelder studio van zijn toenmalige huis. De nummers kenden geen titel, alleen een nummer: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8.

Improvisatie

Madhouse SOTT tour 1987 (discogs.com)

Madhouse, voorprogramma Sign O’ The Times tour 1987

Het grappige is dat jazz is geworteld in het principe van improvisatie. Het album klinkt ook alsof het heel organisch is, maar de werkelijkheid was dat Prince eerst zijn drumwerk opnam, daarna zijn bas, keyboards, piano, gitaar, etc., elke keer reagerend op zichzelf.
Volgens Eric Leeds was de reden dat Prince zijn naam niet wilde verbinden aan het project, dat hij bang was dat het niet op de waarde van de muziek zou worden geschat, maar als een Prince-jazz album zou worden gezien (en beoordeeld). Het album wordt onder jazz-muzikanten, nog steeds, gewaardeerd. En niet door de minsten. Miles Davis was één van hen (zie verderop).

Tour

Tijdens de Sign O’ The Times World tour uit 1987, die alleen Europa heeft aangedaan, werd na Hot Thing, Charlie Parker’s Now’s The Time gespeeld. Het voorprogramma werd verzorgd door Madhouse, dat bestond uit leden van Prince’s band, exclusief Sheila E. De drums werden verzorgd door Dale Alexander.

16

Madhouse - 16 (discogs.com)

Madhouse – 16

Het tweede Madhouse album, 16, met de nummers 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 en 16, werd uitgebracht op 18 november 1987. De spelers op de plaat waren Prince en Eric Leeds, in 4 nummers geholpen door Levi Seacer Jr (bas), Matt Fink (keyboards) en Sheila E. Wederom zeer snel opgenomen, van 30 juli tot en met 2 augustus 1987, in de net geopende/opgeleverde Paisley Park Studios. Een aantal Frank Zappa/Mothers Of Invention samples vallen op.

Recensies

Van de beide uitgebrachte albums is 8 het jazzy album en 16 het instrumentale funky album. Op beide albums is Prince erg goed op dreef. Met name zijn drumwerk is spannend, inventief en funky. Beide albums hebben een eigen geluid en feel en klinken als niets anders in de Prince catalogus, maar zijn toch herkenbaar als Prince. Het is Prince’ eigen versie van jazz-rock/fusion/funk muziek. Beide albums zijn aanraders en behoren tot de top in de Prince canon.

Hoezen

Alle Madhouse hoezen bestaan uit een foto waarop model Maneca Lightner is afgebeeld in jaren 50 polkadot kleding, bijna altijd met een klein hondje.

Singles

Madhouse - 6 (45cat.com)

Madhouse – 6

Madhouse - 13 (45cat.com)

Madhouse – 13

Madhouse - 10 (45cat.com)

Madhouse – 10

Van de albums zijn zijn drie singles getrokken: 6, 10 en 13. Geheel in Prince stijl, leverden deze singles B-kantjes op, die nergens anders verkrijgbaar waren: 6 And ½, 10 And ½ en 13 And ¼.

24

Had Madhouse hierna nog een leven? Jazeker. Er zijn nog twee albums opgenomen, die beiden zijn geweigerd door Warner Bros. Jammer, want er staat fantastische muziek op.

Configuratie 1

Eric Leeds - Times Squared (flickr.com)

Eric Leeds – Times Squared

In de periode juli tot en met december 1988 is een derde Madhouse album opgenomen en samengesteld, bestaande uit 17 (Penetration), 18 (R U Legal Yet?), 19 (Jailbait), 20 (A Girl And Her Puppy) en 21-24 (The Dopamine Rush Suite). Een deel van deze nummers zijn later terecht gekomen op Eric Leeds’ eerste solo album Times Squared.

Madhouse - 24 (bootleg) (medium.com)

Madhouse – 24 (bootleg)

Configuratie 2

In 1993 heeft Prince, dit maal met een complete band, een vierde Madhouse album opgenomen. Dit album kende dezelfde titel als het vorige album, 24. De nummers op deze release bestonden uit 17Rootie KazootieSpaceGuitar SegueAsswoopEthereal SegueParlor GamesMichael Segue(Got 2) Give It Up en Sonny Segue. De eerste 6 nummers van dit album zijn opgenomen op één dag tijdens een 5 uur durende sessie. Een aantal van deze nummers is op een later moment alsnog (soms in verkorte vorm) uitgebracht.

Prince & Miles Davis 31-12-1987 (bibliolore.org)

Prince & Miles Davis 31-12-1987

Jazz

Heeft Prince na Madhouse nog wat gedaan binnen het jazz-idioom? Ja.

Miles Davis

Het meest tot de verbeelding sprekend is natuurlijk de samenwerking met Miles Davis. Ze hebben elkaar een aantal maal gesproken en Miles Davis heeft tijdens een benefiet concert in Paisley Park op 31-12-1987 samen met Prince op het podium gestaan. De ‘samenwerking’ in de studio is nooit uitgebracht. Miles Davis heeft in zijn latere carrière vaak Prince muziek in zijn set(list)s opgenomen, waaronder ook bootleg materiaal. Twee dagen na het overlijden van Miles Davis nam Prince het, nooit uitgebrachte, eerbetoon Miles Is Not Dead op.

Eigen materiaal

Later heeft Prince, onder zijn eigen naam, ook nog een aantal albums uitgebracht die sterk in het teken stonden van instrumentale, complexere, jazzy muziekstukken: 

  • 16-10-2001: Release van The Rainbow Children;
  • 01-01-2003: Release van Xpectation, exclusief voor leden van zijn NPG Music Club. Violiste Vanessa Mae speelt mee op een aantal nummers;
  • 30-06-2003: Release van het album N.E.W.S., dat bestaat uit 4 lange muziekstukken: intrigerend album;
  • 29-03-2004: Release van C-Note, exclusief voor leden van zijn NPG Music Club. Bestaat uit 5 muziekstukken, opgenomen tijdens de One Nite Alone Tour uit 2002.

Live

Tijdens zijn concert tours waren er regelmatig uitstapjes naar de jazz en/of fusion. Met name tijdens zijn aftershows en zijn concerten die hij deed in Montreux kwam dit tot uiting.

Afsluitend

Madhouse was een uniek project, ook voor Prince. Het heeft 2 prachtige albums opgeleverd. En dat in één van de drukste jaren in zijn gehele carriėre. In maart 1987 verscheen Sign O’ The Times, waarover later meer.

Ken je Madhouse? Wat vind je van dit zij project van Prince? Net zo goed als ik dat vind? Laat het weten!

 

Complimenten/opmerkingen? Ik hoor het graag!