«

»

apr 07 2018

Bericht afdrukken

Prince debuteert: For You

Prince in Minneapolis 1977 (craveonline.com)

Prince in Minneapolis 1977

Introductie

Op 7 april 1978, vandaag 40 jaar geleden, verscheen het debuutalbum van een nog onbekende artiest. Althans, onbekend. Bij het publiek wel. Onder muzikanten en, met name, platenmaatschappijen was zijn naam wel bekend. Het jonge talent was door velen gewild, maar Warner Bros. bleek de enige te zijn die heet aandurfde in te gaan op de eis van Prince: hij wilde alles zelf doen: Produced, arranged, composed and performed by Prince.

Chris Moon

Moon Sound Studios (moonsoundstudios.com)

Moon Sound Studios

In 1976 kwam een schoolband in de Moon Sound Studios een demo opnemen. De studio was eigendom van Chris Moon, een muziek liefhebber uit Minneapolis. Moon Sound Studios was een zelfgemaakte studio waar veel lokale bands opnamen maakten. Zo ook Champagne, de schoolband. Eén van de leden was een 17 jarige jongen, genaamd Prince Rogers Nelson. Tijdens pauzes bleef Prince achter in de studio en speelde drums, gitaar, keyboards en bas op een zeer hoog niveau. Hij viel op.

Moon was onder de indruk en stelde voor samen te werken. Prince zou muziek toevoegen aan teksten die Moon schreef. In ruil daarvoor mocht Prince de studio gebruiken zoveel hij maar wilde. Al snel kreeg Prince, inmiddels 18 jaar oud, de sleutels van de studio.

Prince speelde en zong voor Moon. Prince leerde zelfstandig opnamen te maken, produceren en hoe hij een eigen demo kon maken. Na een half jaar was Prince in staat een complete studio sessie alleen tot een succesvol einde te brengen. Prince kon nu alles zelf doen. Een belangrijke stap op weg naar een interessante, afwisselende en opwindende carrière.

Moon introduceerde Prince ook tot het schrijven van dubbelzinnige teksten. Samen schreven ze de tekst voor Soft And Wet.

Prince recording, 1977 (nightflight.com)

Prince neemt op, 1977

De samenwerking verliep voorspoedig totdat zijn artiestnaam gekozen moest worden. Prince wilde dat het Mr. Nelson zou worden, maar Moon vond juist dat hij zijn bijzondere voornaam moest gebruiken. Moon stelde uiteindelijk een ultimatum. Of de naam zou Prince worden of de samenwerking kon niet meer verder gaan. Prince gaf toe.

Prince wilde graag dat Moon zijn manager zou worden, maar Moon weigerde en stelde voor op zoek te gaan naar een ander. In de herfst van 1976 ging Prince naar New York. Met een demo onder zijn arm, werd hij overal geweigerd.

Owen Husney

Prince 1976 (pinterest.com)

Prince 1976

“I’ve got the next greatest thing”. Dat zei Moon tegen Owen Husney. Moon voorzag Husney ook van wat opnamen in de studio. Husney was onder de indruk van wat hij hoorde. Alle muzikanten waren overduidelijk extreem ontwikkeld op hun instrumenten. Het materiaal was zeer origineel. Hij wilde de band graag op weg helpen. Wie was die band?

Moon adviseerde Husney eerst te gaan zitten. Het was geen band, het was één achttien jarige die alles zelf deed. En dan niet alleen het spelen. Hij schreef alle muziek en teksten zelf en had de opnamen ook grotendeels zelf geproduceerd. Husney wist niet wat hij hoorde. Die moest hij hebben.

Prince zat in New York en probeerde interesse te wekken bij platenmaatschappijen. Het lukte niet erg. Husney had wel een idee waarom en stelde voor Prince te helpen en zijn manager te worden. Husney stopte met zijn (goed lopende) reclamebureau en startte zijn eigen managementbedrijf, American Artists, om zich fulltime op Prince te kunnen storten. Het eerste dat hij deed was geld regelen en de eerdere demo’s gedeeltelijk opnieuw opnemen en de nummers in te korten. Met het geld kon Prince zijn eigen instrumenten aanschaffen en een eigen woonruimte huren. Destijds woonde hij nog in de kelder van het ouderlijk huis van zijn vriend, André Anderson, latere bassist bij Prince.

De volgende stap was Prince te presenteren bij platenmaatschappijen. De nieuwe demo’s waren meer gefocust dan de eerdere. Husney maakte een professionele persmap: $ 1.500 werd uitgegeven aan 15 stuks. De persmap week behoorlijk af van wat gangbaar was indertijd. De map bestond uit quotes van Prince vergezeld van een foto. Waar hij vandaan kwam en wat hij eerder had gedaan was irrelevant. Wel werd de leeftijd met 1 jaar teruggebracht. Een 18 jarige was al bijzonder, laat staan een 17 jarige. Wat de presentatie wel bewerkstelligde was dat het mysterie Prince al vroeg werd opgebouwd. Het idee was dat de eigenheid en exclusiviteit extra interesse zou opwekken.

De persmap American Artists presents Prince:

Klik op de individuele pagina’s voor een grotere afbeelding.

Husney was geen onbekende in de markt. Hij belde Warner Bros. met de (gelogen) melding dat hij een nieuwe artiest onder zijn hoede had en dat hij een afspraak had bij een concurrent. Of Warner Bros. ook interesse had? Jazeker! Uiteindelijk werden vijf maatschappijen bezocht: A&M, ABC/Dunhill, CBS, RSO en Warner Bros. De intentie was een contract te tekenen dat garandeerde dat Prince voldoende budget tot zijn beschikking had voor ten minste drie albums. Dat bleek niet zo zeer het probleem te zijn. Met uitzondering van RSO, was iedereen overtuigd van het enorme talent en potentieel dat Prince bood. De aanvullende voorwaarde dat Prince ook zijn eigen muziek zelf wilde produceren, was voor de rest een brug te ver. De platendeal was al behoorlijk uniek voor een 18 jarige die nog niets had bewezen, maar daarboven op de productie ook uitbesteden aan een 18-jarige was uitgesloten.

Warner Bros. was bereid om het te testen. Prince werd overgevlogen vanuit Minneapolis. Hij mocht alvast een nummer opnemen. Prince ging aan het werk en bouwde zijn nummer op in de studio. Terwijl hij aan het werk was, kwamen vele mensen in en uit om te kijken wat Prince aan het doen was. Prince lette niet op, maar alle top producers die voor Warner Bros. opnamen deden kwamen in de studio langs, waaronder Lenny Waronker, Russ Titelman en Eddie Templeman. Ze waren onder de indruk: Prince was geslaagd voor zijn test.

Contract en opnamen

Prince - Contract 1978 (prince4life.nl)

Prince – Contract 1978

Dus werd een contract getekend tussen Warner Bros. en Prince. Het grootste contract ooit voor een onbekende artiest. Rond $ 1.000.000 voor drie albums, die hij geheel alleen mocht inspelen en zelf mocht produceren.

Na tekening van het contract werd gestart met de opnamen van zijn debuutalbum. Als engineer werd Tommy Vicari aangesteld door Warner Bros. De opnamestudio werd Sound 80 te Minneapolis. Echter, de studio voldeed niet aan de wensen van Vicari. Bezorgd dat Prince in Los Angeles teveel zou worden afgeleid, koos Husney voor The Record Plant in Sausolito, Californië. Husney en zijn vrouw verhuisden voor de opnamen naar Californië. Er werd een huis gehuurd waar de Husneys met Prince samen woonden.

Al snel had Prince zich alle kennis van Tommy Vicari eigen gemaakt. Prince wilde van Vicari af. Ondanks Husney’s bezwaren, hield Prince vol. En, wederom, kreeg Prince zijn zin. Vicari wordt in de liner-notes genoemd als ‘executive-producer’. In het vervolg bepaalde Prince zelf met wie hij wilde samenwerken.

The Record Plant - Sausalito (wikipedia.org)

The Record Plant – Sausalito

Van 1 oktober tot en met 22 december 1977 werden de rauwe opnamen gedaan. Begin januari 1978 werden overdubs gedaan en werd het album gemixt.

Volgens zijn contract had Prince een budget van $ 180.000 voor opnamekosten voor zijn eerste drie albums. Het debuut maakte daarvan al $ 170.000 op. Voor de volgende albums ontwikkelde Prince dan ook een veel snellere manier van werken. Dit zou zich uiteindelijk ontwikkelen in de kenmerkende Prince manier: één nummer per dag opnemen.

For You

Prince - For You (essence.com)

Prince – For You

Het album lijkt bedoeld te zijn om aan te tonen dat Prince echt een wonderkind was. Alle 27 instrumenten, die zijn gebruikt op het album, zijn bespeeld door Prince. Dat staat ook expliciet zo benoemd op de hoes. De tekst Produced, arranged, composed and performed by Prince valt op natuurlijk. Het zou uitgroeien tot het handelsmerk en kwaliteitszegel voor alle muziek van Prince.

Maar, was het destijds al duidelijk dat hier echt iets bijzonders aan de hand was? Hij werd de nieuwe Stevie Wonder genoemd, maar dat was meer vanwege het wonderkind imago (alles zelf schrijven, spelen en produceren) dan op basis van de nummers. Er staan een aantal interessante en goede nummers op het album, zoals For You, Just As Long As We’re Together en het fantastische Soft And Wet. De eerste ingrediënten voor wat de Minneapolis Sound zou gaan heten, waren al aanwezig in de laatste twee. Soft And Wet, waarvan de tekst is geschreven door Prince en Chris Moon, wijst vooruit naar het seksueel getinte materiaal dat later zou volgen.

Het album opent met het indrukwekkende For You, een a capella nummer, waarin Prince vocaal imponeert. Het is vooral indrukwekkend dat alles door Prince is gedaan, inclusief de productie. Dit was het allereerste dat Prince de wereld instuurde. Volgens mij was dat een bewuste keuze.

Het volgende nummer is aardig, maar niet opzienbarend. Het derde nummer is dat wel.

Soft And Wet

Prince’ allereerste single, die werd uitgebracht op zijn 20e verjaardag, 7 juni 1978.

Hey, lover, I got a sugarcane
That I wanna lose in you

© 1977, Prince & Chris Moon

Het nummer geeft al een indruk van de latere Minneapolis Sound, het genre dat in de jaren (19)80 veel producties zou sieren en waar Jimmy Jam & Terry Lewis zelfs hun hele carrière op stoelden. Het, seksueel getinte, onderwerp van het nummer is (over)duidelijk. Tekstueel wijst dit nummer (ook) vooruit naar wat Prince later zou doen en voorlopig zou culmineren op zijn derde album, Dirty Mind.

Soft And Wet is het eerste klassieke Prince nummer, dat ook vandaag de dag nog goed klinkt.

Rest van het album

De rest van het album is aardig. Just As Long As We’re Together stijgt ook boven het gemiddelde uit, met name de jam aan het einde van het nummer. Dat is gewoon goede Prince funk. Het neemt echter niet weg dat de rest van het album disco-achtig aanvoelt, zonder daarbij echt op te vallen. Het laatste nummer is een funk/fusion nummer, waarin Prince laat horen een begenadigd gitarist te zijn.

Recensie

Prince - For You - Inner sleeve (ultimateclassicrock.com)

Prince – For You – Inner sleeve

Is dit album het gedroomde debuut? Nee. Is het slecht? Nee. Het is een aardig album dat meer door disco is beïnvloed dan verwacht mocht worden. Toen Warner Bros. nog niet zeker was of Prince zijn eigen albums kon/mocht produceren, stelden ze Earth, Wind & Fire’s Maurice White voor als producer. Prince wilde daar niets van weten, want de nieuwe richting van Earth, Wind & Fire beviel hem niet: te veel disco…

Zoals gezegd, het album lijkt gemaakt te zijn om vooral te bewijzen dat Prince heel bijzonder was. Het resultaat is echter niet overal even overtuigend. Prince wilde té graag. Het album klinkt overgeproduceerd en gladjes. Toen Prince inzag dat het allemaal wat losser kon werd het direct beter en avontuurlijker. Dat werd direct bewezen met het volgende album Prince.

En toch bevat het album al een aantal klassieke Prince ingrediënten. Soft And Wet is daarvan het duidelijkste en meest overtuigende voorbeeld. Maar ook het eerder genoemde Just As Long As We’re Together, en dan met name het instrumentale deel. Beiden wijzen, voorzichtig, maar toch, vooruit naar de Minneapolis Sound.

Nummers

Alle nummers geschreven door Prince, tenzij anders aangegeven.

  • For You
  • In Love
  • Soft and Wet (Prince en Chris Moon)
  • Crazy You
  • Just As Long As We’re Together
  • Baby
  • My Love Is Forever
  • So Blue
  • I’m Yours

Personeel

Alle vocalen en instrumenten door Prince.

Promotie

Prince - For You - Reclame (diffuser.fm)

Prince – For You – Reclame

“Don’t make me black.” zei Prince in 1977 tegen Lenny Waronker, destijds hoofd Artist and Repertoire (A&R) van Warner Bros. In die tijd was het muzieklandschap in de VS nog ernstig gesegregeerd. De lijsten waren verdeeld in pop, rock, country en r&b. De laatste lijst bevatte de ‘zwarte’ muziek. Radiostations werden op dezelfde wijze geprogrammeerd. Minneapolis, Prince’ thuisbasis, ligt in één van de ‘witste’ staten in de VS. Als Prince niet een zogenaamde ‘crossover’ artiest zou worden, betekende dat feitelijk dat zijn muziek in zijn eigen stad niet tot nauwelijks op de radio te horen zou zijn.

Ondanks het verzoek, had Warner Bros. moeite Prince in de mainstream (‘blanke’) publicaties gepubliceerd te krijgen. Het album bevatte overigens wel erg veel soul en funk invloeden voor de mainstream. I’m Yours is de enige uitzondering. Dat bevat stevig gitaar werk en rock invloeden.

Maar het album deed het aardig. Bij ‘in store’ bezoeken werd Prince soms zo enthousiast ontvangen dat de bezoeken moesten worden afgebroken, vanwege veiligheidsgevaar.

Een band formeren

Een belangrijke manier voor promotie is natuurlijk touren en concerten geven. Prince moest een band gaan samenstellen (vervelend, want hij kon het allemaal zelf). In 1978 ging Prince op zoek naar muzikanten.

Prince - In store, 1978 (prince.org)

Prince – In store, 1978

De eerste keus was snel gemaakt: vriend André Anderson op bas. Al snel ging Anderson onder de naam André Cymone door het (artiesten)leven. Er werd eerst gezocht naar een drummer. Deze werd gevonden in de persoon van Bobby Rivkin. Zijn naam in de band werd Bobby Z. Hierna werd toetseniste Gayle Chapman toegevoegd al snel gevolgd door gitarist Desmond D’Andrea Dickerson, in het vervolg Dez Dickerson genoemd. In november 1978 werd de band compleet gemaakt door de toevoeging van toetsenist Matt Fink, beter bekend als Dr. Fink.

De band was een zwart/blank mannelijk/vrouwelijk gezelschap geworden, in de traditie van Sly & The Family Stone. Dit was een bewuste keuze. In 1983 zei Prince in Rolling Stone magazine: “I always wanted a band that was black and white. Half the musicians I knew only listened to one type of music. That wasn’t good enough for me”. Ook hieruit blijkt weer dat Prince op zoek was naar een ‘crossover’. Muzikale diversiteit betekende ook diversiteit in de band.

Oefenen

Manager Husney raakte het contact met Prince langzaam maar zeker kwijt. Tegen de tijd dat de band was geformeerd zat Prince feitelijk zonder management. Prince moest de band zelf gaan aansturen. Ook al was hij nog maar jong, de band werd meedogenloos gedrild. Dag in, dag uit. 12 uur per dag werd er gespeeld. En altijd op de toppen van je kunnen.

Prince - Eerste Concert 05-01-1979 (onbekend)

Prince – Eerste Concert 05-01-1979

5 januari 1979

Op 5 januari 1979 vond het allereerste optreden plaats van Prince, de solo artiest, in de Capri in Minneapolis. Er is weinig bekend van de show. Van de gespeelde nummers zijn For You, Soft And Wet, So Blue en Just As Long As We’re Together geverifieerd. Er wordt gezegd dat Prince extreem verlegen was en meer naar zijn muzikanten keek, dan naar het 300 zielen tellende publiek. Maar de lokale journalist Jon Bream schreef in zijn recensie: “the show clearly indicated he has extraordinary talent”.

Een goede oefening voor 6 januari. De dag van de tweede show, en de show die er het meest toe deed. Vertegenwoordigers van Warner Bros. waren aanwezig in het publiek en zagen een show die ernstig werd verstoord door technische problemen. De show lag een paar keer langdurig stil en Prince wist niet wat moest doen.

Voor de show interviewde Jon Bream de jonge Prince: “Everybody at Warner Bros. has a big impression that I’m really quiet. ‘If he doesn’t talk, he probably won’t sing or dance too much.'”. Het was de bedoeling die indruk ongedaan te maken, maar de avond bevestigde Warner Bros.’ bedenkingen. Het resultaat was dat Warner Bros. geen geld wilde stoppen in een tour. Warner Bros. adviseerde dat een tour pas na een volgend album en veel extra oefening kon worden georganiseerd.

Prince at the Capri 1979 (mpsmag.com)

Prince at the Capri 1979

Ter afsluiting

De eerste Prince tour vond plaats in november 1979. De band was er toen zeer zeker wel klaar voor. Prince had net zijn tweede album uitgebracht. Die verkocht goed en leverde een paar solide hits op.

For You was een belangrijke stap voor Prince, het onbekende wonderkind uit Minneapolis. Zijn naam werd de wereld ingeslingerd. Hij had een contract, een band en de eerste voorzichtige positieve aandacht. Twee jaar later al was Prince uitgegroeid tot dé smaakmaker van de jaren (19)80. Met dank aan Warner Bros. dat Prince de ruimte bood zichzelf te ontwikkelen.

 

Complimenten/opmerkingen? Ik hoor het graag!