«

»

aug 11 2017

Bericht afdrukken

Vanity 6: sex sells, of toch iets meer?

Introductie

Vanity 6 - Logo (last.fm)

Voor de oplettende luisteraar was 1982 het eerste jaar waarin echt duidelijk werd hoeveel muziek Prince produceerde. Dat jaar kwamen 3 albums uit met Prince muziek, waarvan één dubbelalbum. Destijds was, voor het grotere publiek althans, nog niet bekend dat Prince ook veel muziek onder aliassen uitbracht.

Net als het jaar 1987, zal ook 1982 in meerdere artikelen onder de loep worden genomen. Vandaag deel 1: Vanity 6.

Vanity 6 (tumblr.com)

Vanity 6

Sex

Vanaf Prince-album Dirty Mind was sex een belangrijk component binnen Prince’ muziek. Op dat album stonden de eerste sexueel expliciete nummers, waaronder Head en Sister. Op album Controversy werd dat voortgezet met Private Joy en Jack U Off. Dat album bevatte ook inzichten in zijn theorieën rondom sex in het nummer Sexuality: een oproep voor allen die in echte vrijheid willen leven; door sex kunnen mensen groeien, echt vrij zijn en God vinden.

The Hookers (prince.org)

The Hookers

Al in 1981 begon Prince aan een nieuw project, een vrouwengroep, die The Hookers (te plaatsen tegenover de ‘pimps’ van The Time) zou gaan heten. De ‘band’ bestond uit Jamie Shoop, Susan Moonsie en Loreen Moonsie. Het gehele concept was Prince’ idee. Er werden meerdere nummers opgenomen voor een album, maar het werk werd stilgelegd toen Prince de Controversy startte. De vrouw van zijn set- en licht-ontwerper Roy Bennett, Brenda, was mee op tournee en werd al snel door Prince gevraagd of zij ook onderdeel wilde uitmaken van zijn vrouwengroep.

Vanity

Vanity 6 - Promo (qebvlog.tv)

Vanity 6 – Promo

Toch miste er nog iets: een vrouwelijke versie van The Time’s Morris Day. Iemand met dezelfde vanzelfsprekende zelfverzekerdheid, bravado en cool. In januari 1982 ontmoette Prince de Canadese Denise Matthews: eindelijk de vrouwelijke variant. Beiden hadden het gevoel hun evenbeeld te zien in elkaar. Ook aan Denise werd de vraag voorgelegd of ze onderdeel wilde worden van een vrouwengroep.

Prince had het idee Denise te hernoemen naar Vagina. Dat vond ze een iets minder geslaagd idee, waarop de naam Vanity werd voorgesteld. De groepsnaam veranderde daardoor in Vanity 6. Het concept van de groep bleef echter compleet intact. In tegenstelling tot wat ‘normaal’ was voor een vrouwengroep, had Vanity 6 een uitgesproken sexueel imago, dat niets aan de verbeelding overliet. De 3 leden (Jamie Shoop en Loreen Moonsie hadden de groep inmiddels verlaten) droegen lingerie op album en single hoezen en op het podium.

Vanity ging direct met Prince mee op tournee en al snel hadden ze een relatie. Na de Controversy tour werd het nieuwe project een prioriteit. In een zeer korte tijd werden 9 nieuwe nummers geschreven en opgenomen.

Vanity 6, het album

Vanity 6 - Vanity 6 (youtube.com)

Vanity 6 – Vanity 6

Op 11 augustus 1982, inmiddels 35 jaar geleden, verscheen het debuut (en tevens laatste) album van Vanity 6: Vanity 6. De nummers worden toegedicht aan Vanity 6 en leden van The Time. Productie en arrangementen zijn gedaan door The Starr Company. In werkelijkheid zijn 7 van de 8 nummers gecomponeerd door Prince, waarvan 2 nummers samen geschreven zijn met Terry Lewis en Jesse Johnson (beiden van The Time). Het nummer He’s So Dull is van de hand van Dez Dickerson (destijds lid van Prince’ live-band). Vanity 6 is de tweede satelliet act die Prince heeft bedacht en opgezet. Het concept, de look, de muziek en de uitvoerenden zijn allen gekozen door Prince. De werkwijze was ook identiek. Prince nam alle muziek op, speelde alle instrumenten in en gaf aanwijzingen betreffende de vocalen.

Muziek

Muzikaal staat het album al ver af van het geluid van Controversy. Electronica, drumcomputers en synthesizers voeren de boventoon en lijken (achteraf bezien) vooruit te wijzen naar 1999. In tegenstelling tot wat het imago doet vermoeden, is het album zeer genietbaar. De muziek is upbeat, vrolijk en afwisselend. Daarnaast zijn de teksten vaak erg grappig en bevat het met Nasty Girl één van de beste Prince nummers. Het nummer is een typische Minneapolis sound productie en is daarmee overduidelijk van invloed geweest op veel van de jaren (19)80 muziek.

Teksten

Maar de teksten trokken alle aandacht. Met name in de opener Nasty Girl waarin Vanity stelt I need seven inches or more, de minimale eisen die ze stelt aan een man. De recensies uit de tijd waren opvallend positief, met name door de combinatie van humor, vrouwelijke suprematie en (ondanks de muzikaal electronische aankleding) soul. Het vrouwelijk perspectief werd geprezen. Grappig hierbij is natuurlijk dat alles afkomstig bleek te zijn van Prince en dat de fantasie achter het concept van de groep toch (over)duidelijk mannelijk was.

Vanity 6 - Video (youtube.com)

Vanity 6 – Video

Zoals in veel van Prince’ werk is de vrouw dominant en (zeer) duidelijk in haar wensen en oordeel. Duidelijk ontevreden over de ‘kunsten’ van haar minnaar eindigt Vanity Nasty Girl met de opmerking Uh, is that it? Wake me when you’re done. I guess you’ll be the only one having fun. Drive Me Wild gaat over een vrouw die precies weet wat ze wil en geen problemen heeft dat duidelijk te maken. Een soort evenknie van Nasty Girl. Het grappigste nummer op het album is If A Girl Answers (Don’t Hang Up), dat neerkomt op een ruzie tussen Vanity en een andere vrouw (gespeeld door Prince), die een telefoongesprek voeren over hun gezamenlijke vriendje Jimmy. Na wat stekeligheden over en weer neemt Brenda de telefoon over en er volgt een lange tirade:

Hey- that’s gone too far, here gimme the phone
Hey tramp take a bath in puke
What’s more you can kiss where the sun dont shine
And if that dont work- we can duke!
You see the only kind of man that would play with you is one that plays with himself
None my friends can stand the sight of you, much less the smell
If I wasn’t a lady I take my money and buy you a brand new face
Then I’d take my underwear and stick ‘em in your mouth and you’d love cause you got no taste
And if that don’t work, call back your dead daddy and show him what you look like now
Honey I’d bet he’d never come back cause you’re one ugly cow

© If A Girl Answers (Don’t Hang Up), Vanity 6, 1982

Make-Up is een zeer minimalistisch nummer waarin Susan verschillende soorten make-up benoemt en op een robotachtige wijze, in steekwoorden, beschrijft wat ze doet voordat ze een avond uit gaat. Bite The Beat blijkt Head in de vrouwelijke vorm te zijn: when I first saw your teeth I knew you were qualifiedit tastes like caviar. De afsluitende ballad 3 x 2 = 6 is het meest serieuze nummer van het album, dat gaat over onzekerheid in de liefde en kwetsbaarheid.

Succes

Gezien het sexuele karakter werd het album niet veel op de (Amerikaanse) radio gedraaid. De singles waren geen hits, maar het album verkocht rond de 500.000 exemplaren. Geen slechte cijfers voor een debuut album.

Nummers

Alle nummers geschreven door Prince (toegeschreven aan Vanity 6), tenzij anders aangegeven.

Vanity 6 - Nasty Girl (single) (princevault.com)

Vanity 6 – Nasty Girl (single)

  • Nasty Girl
  • Wet Dream
  • Drive Me Wild *
  • He’s So Dull **
  • If A Girl Answers (Don’t Hang Up) ***
  • Make-Up *
  • Bite The Beat ****
  • 3 x 2 = 6 *****

 

* Gecomponeerd door Prince (toegeschreven aan Susan Moonsie)
** Gecomponeerd door Dez Dickerson (toegeschreven aan Dez Dickerson en Vanity 6)
*** Gecomponeerd door Prince en Terry Lewis (toegeschreven aan Terry Lewis en Vanity 6)
**** Gecomponeerd door Prince (tekst, toegeschreven aan Brenda Bennett) en Jesse Johnson (muziek)
***** Gecomponeerd door Prince (toegeschreven aan Vanity)

Recensie

Het Vanity 6 album bevat muziek, zoals Prince nooit eerder (of sinds) heeft geklonken. Hij deed veel andere dingen en was voor het eerst in de weer met de Linn LM-1 drummachine, veel synthesizers en andere geluiden. Met name Drive me Wild en Make-Up zijn fantastische futuristsche nummers, met een robotachtige wijze van tekstdeclaratie. De gitaar ontbreekt grotendeels op het album. Echter, de extended versie van Drive Me Wild bevat heerlijk (overstuurd) gitaarwerk van Prince. Deze versie is alleen verkijgbaar geweest op een (vinyl) maxi-single. If A Girl Answers (Don’t Hang Up) (muzikaal een nummer dat goed bij The Time had gepast) en uiteraard Nasty Girl zijn twee andere hoogtepunten op een album dat veel beter is dan je, op basis van het imago, zou verwachten. Mocht je het een keer tegenkomen: luisteren!

A pop Life Logo (apoplife.nl)

 

Dit artikel is ook beschikbaar in het Engels.
Wil je dit artikel lezen in het Engels? Klik op de vlag hieronder.
Do you want to read this article in English? Click the flag below.

 

Vervolg

Vanity 6 - Live (prince.org)

Vanity 6 – Live

Vanity 6 ging mee op de 1999 tour, ook wel de Triple Threat Tour genoemd. Vanity 6 opende de show met een 20 minuten set. De act werd, zeker in deze setting, met name beoordeeld op uiterlijk en ‘show’. Het publiek vond de optredens over het algemeen vermakelijk, maar echt serieus werd Vanity 6 niet genomen en de ‘boodschap’ (voor zover die er was) kwam niet over. The Time speelde de muziek voor Vanity 6 van achter een gordijn. The Time volgde daarna, waarna het hoofdprogramma, Prince, het concert afsloot. De recensies van de Vanity 6 show waren zeer negatief. De zang en dans werden beneden alle maat geacht. De uitstraling van de groep was bijna niet aanwezig.

Vibrator

Rolling Stone cover Prince's Hot Rock (texture.com)

Rolling Stone cover Prince’s Hot Rock

Na de tour werd in 1983 gestart met een vervolg op het debuut en werd een behoorlijk aantal nummers opgenomen, waaronder topnummers als G-Spot (later aan Jill Jones gegeven), Manic Monday (later aan The Bangles gegeven) en 17 Days (later als B-kantje uitgebracht door Prince zelf) en de (onder Prince liefhebbers beroemde) outtake Vibrator waarin Vanity op zoek gaat naar batterijen voor haar “body massager”. Het nummer kent een aantal grappige sketches en eindigt met Vanity die een climax bereikt. Het gekreun en gesteun van Vanity is later in andere nummers (in delen) nog gebruikt, onder andere in 7 van het Madhouse album 8 en in het nummer Orgasm van het album Come uit 1994.

Het debuut zou echter nooit een vervolg krijgen, omdat Vanity het Prince kamp verliet in de zomer van 1983. Vanity werd vervangen door Patricia Kotero (onder de naam Apollonia), Vanity 6 werd Apollonia 6, maar Prince was wel klaar met het project. Het Apollonia 6 album was dan ook niet goed.

Vanity overlijden

Denise Matthews - Blame It On Vanity (amazon.com)

Denise Matthews – Blame It On Vanity

Na haar vertrek bij Prince had Vanity een redelijk succesvolle solo carrière als zangeres en actrice, maar ze had grote problemen met drugs. In 1994 overleed ze bijna aan een overdosis crack cocaïne. Na een langdurig herstel werd ze een “born again Christian”. Sinsdien heeft ze de naam Vanity nooit meer gebruikt, behalve in de titel van haar autobiografie Blame It On Vanity uit 2010. Iets meer dan twee maanden voor Prince, overleed Denise Matthews op 15 februari 2016 aan de gevolgen van een ernstige nierziekte; het gevolg van haar overdosis. Net als Prince werd Denise Matthews slechts 57 jaar oud.

Ter afsluiting

Ondanks dat er ook kritieken waren op Prince, omdat Vanity 6 niets anders zou zijn dan het uitleven van zijn (mannelijke) fantasie, dachten de leden van de groep daar anders over. De vrouwen zijn, in de teksten althans, de baas en hebben de touwtjes in handen. Muzikaal gezien hadden de dames echter niets in te brengen, want Prince bepaalde alles. Dat gold ook voor The Time, die in dezelfde maand (augustus 1982) hun tweede album zouden uitbrengen. Binnenkort meer daarover.

Ken jij het Vanity 6 album? Wat vind je ervan? Laat het weten!

 

4 reacties

Naar reactie formulier

  1. Menzo Barendregt

    Weer een prachtig verhaal: zeer informatief en goed geschreven. En ik heb blijkbaar het e.e.a. gemist !

    1. A Pop Life (Erwin Barendregt)

      dank je wel! Maar, ik denk dat het niet echt iets voor jou is… ik kan het fout hebben, natuurlijk 😉

  2. Edgar Kruize

    Jij noemt het album heel terecht een brug tussen Controversy en 1999. Vind het Vanity 6 album om onder meer die reden een sleutelplaatvin Prince’ oeuvre. Nasty Girl is wat mij betreft het ultieme voorbeeld van de Minneapolis Sound. Leuk weetje trouwens, zo kwam pas naar voren uit The Prince Podcast met Wally Safford. De dames van Vanity 6 hadden specifiek hem gekozen als beveiliger toen ze naar Nederland kwamen ter promotie (onder meer optreden in Toppop). Daardoor is hij op Prince’ netvlies gekomen en die heeft ‘m daarna toegeëigend. Maar eigenlijk ‘de keus van Vanity’ dus.

    1. A Pop Life (Erwin Barendregt)

      Edgar, dank voor je reactie. Ben het met je eens.
      Wally Safford verhaal kende ik niet. Leuk!

Complimenten/opmerkingen? Ik hoor het graag!