Herman Brood maakt twee fantastische rockplaten in 1 jaar!

Herman Brood - Gevangenis 1978 (metronieuws.nl)

Herman Brood – Gevangenis 1978

Inleiding

Herman Brood behoort tot het beste wat de Nederlandse rock heeft voortgebracht. Shpritsz is misschien wel het beste album van Nederlandse bodem. Een ode aan dit belangrijke album uit 1978 en dat andere album uit 1978, Cha Cha, dat de live beleving van Herman Brood & His Wild Romance prima weergeeft. Alweer 40 jaar geleden barstte de Brood-mania in Nederland los. Amerika zou snel volgen…

Herman Brood

Herman Brood werd op 5 november 1946 geboren in Zwolle en overleed op 11 juli 2001 in Amsterdam. Hij was een Nederlandse zanger, kunstschilder, pianist, acteur en auteur en was de Nederlandse ‘knuffeljunk’: hij was sex, drugs & rock ‘n’ roll.

Herman Brood 1974 (gijsberthanekroot.nl)

Herman Brood 1974

Zijn muzikale carrière begon toen hij in 1959 pianolessen kreeg. In 1964 trad hij toe tot de beatgroep The Moans. In die tijd kreeg Brood af en toe een pil toegeschoven om wakker te blijven. Het begin van een levenslange verslaving aan amfetamines (met name speed). In 1967 werd hij lid van Neerlands (blues)trots Cuby and the Blizzards, waar hij door de platenmaatschappij uit werd gezet toen men doorhad dat hij drugs gebruikte.

Zonder de muziek verzandde Brood al snel in inbraken en handel in drugs en (dus) gevangenschap. Zijn verslaving maakte dat hij moest scoren en dus geld moest hebben. Criminaliteit was blijkbaar de enige uitweg die hij zag. Er wordt gezegd dat hij ook een tijdje als pornoacteur zou hebben gewerkt.

Herman Brood & His Wild Romance - Street (discogs.com)

Herman Brood & His Wild Romance – Street

Vanaf 1974 pakte Brood de muziek weer op en, via een aantal omwegen, ontmoette hij Koos van Dijk in 1976. Van Dijk was de eigenaar van café ’t Pleintje in Winschoten, waar Brood speelde. Brood was naarstig op zoek naar zijn injectienaald. Van Dijk hielp Brood direct met zoeken. Vanaf dat moment zou Koos van Dijk (Coach van Dijk genoemd) Brood’s zaakwaarnemer, manager, ‘enabler’ en vriend zijn. De relatie hield (op een kleine tussenpoos na) stand tot aan Brood’s dood.

Brood richtte Herman Brood & His Wild Romance op. De naam Wild Romance komt uit het nummer Lost Mind van de Amerikaanse Mose Allison: and I lost my mind in a wild romance, van wie Brood groot fan was.

In 1977 kwam het album Street uit. Daarop was The Wild Romance nog niet echt samengesteld. Hij gebruikte bevriende sessiemuzikanten als Jan Akkerman. Street werd door veel platenmaatschappijen afgewezen, omdat ze het werken met Brood te risicovol vonden. Ariola Benelux durfde het aan. Street werd een bescheiden succes.

Herman Brood - De klassieke Wild Romance bezetting (inenomassen.nl)

Herman Brood – De klassieke Wild Romance bezetting

Op weg naar Shpritsz

De klassieke line-up van The Wild Romance kwam vanaf november 1977 bij elkaar: Dany Lademacher (gitaar), Freddie Cavalli (bas) Cees “Ani” Meerman (drums) aangevuld met The Bombitas (achtergrondzang).

Relight Studio's Hilvarenbeek (hilvariastudios.nl)

Relight Studio’s Hilvarenbeek

De opnamen voor het album Shpritsz vonden plaats in de Relight Studio’s in Hilvarenbeek. Destijds was het één van de eerste studio’s ter wereld die de beschikking had over een 24 sporen recorder. Brood en band waren onder de indruk, maar misschien nog wel meer omdat de studio een voormalige pornostudio bleek te zijn, waar voornamelijk Duitse pornofilms werden opgenomen.

De band werkte snel, gefocust en professioneel. Er werd in een live-opstelling gespeeld en opgenomen. De basistracks stonden binnen een paar dagen op tape. Het is niet helemaal duidelijk, maar het lijkt erop dat de zang voor een groot deel later is opgenomen. Het credo was om alles hooguit twee keer op te nemen en daar de beste opname uit te kiezen. Een prima idee, want wat je wellicht verliest aan technische perfectie win je aan bezieling. De plaat was binnen een week opgenomen.

Shpritsz

Herman Brood & His Wild Romance - Shpritsz (discogs.com)

Herman Brood & His Wild Romance – Shpritsz

Op 19 mei 1978 verscheen Shpritsz, het tweede album van Herman Brood & His Wild Romance. Het album bestaat uit 15 nummers en duurt ‘maar’ 37 minuten en 25 seconden. Korte nummers, over het algemeen op een hoog tempo, energiek gebracht.

Dit album betekende de doorbraak voor Brood in Nederland. Overal waar Brood kwam werd het een chaos. De populariteit was ongekend. Voor het album werd een gouden en platina plaat uitgereikt.

Het is toch opvallend dat de eerste single van het album, Saturday Night, eigenlijk helemaal niet zo succesvol was. Inmiddels wordt het gezien als één van de allerbeste nummers uit de Nederlandse popgeschiedenis.

Er was echter ook kritiek. Met name vanuit de establishment hoek. Hoe was het toch mogelijk dat deze ex-crimineel, inbreker en junk, die dat leven ook nog verheerlijkte in nummers als Dope Sucks en Rock & Roll Junkie, zo populair werd onder de jeugd?

Hoes

Het idee voor de albumhoes werd geboren toen Brood met zijn leren broek, met zijn kont richting de televisie stond. De weerspiegeling gaf een mooi effect. Brood wilde dat voor de hoes. Na een fotosessie met fotograaf Anton Corbijn maakte Dick van der Meijden de albumhoes.

Titel

De titel Shpritsz lijkt op het Duitse woord voor spuiten: “spritzen”. Het kan verwijzen naar het spuiten van drugs (met een injectienaald) of naar de mannelijke ejaculatie.

Nummers

Alle nummers geschreven door Herman Brood, tenzij anders aangegeven.

Herman Brood - Live 1978 (pinterest.com)

Herman Brood – Live 1978

Kant   Nummer
A   Saturday Night *
    Dope Sucks *
    One
    Doin’ It  
    Champagne (& Wine)
    Back (In Y’r Love)
    Hit $
B   R & Roll Junkie  
    Never Enough
    Pain ^
    Get Lost  
    Hot-Talk ¥
    Prisoners
    Doreen §
    Skid Row ±

 

Geschreven door
*   Dany Lademacher, Herman Brood
  Herman Brood, Pé Hawinkels
#   Alan Walden, Otis Redding, Roy Johnson
$   Dany Lademacher, Pé Hawinkels, Herman Brood
  Erik Strack, Herman Brood, Hugo Sinzheimer, Rommert Boonstra
^   Herman Brood, Rommert Boonstra
¥   Erik Strack, Hugo Sinzheimer
§   Dany Lademacher, Herman Brood, Laurie Langenbach
±   Gerrit Veen, Herman Brood, Pé Hawinkels

Muzikanten

Herman Brood & His Wild Romance - Shpritsz - Binnenhoes (discogs.com)

Herman Brood & His Wild Romance – Shpritsz – Binnenhoes

  • Freddie Cavalli – bas
  • Cees “Ani” Meerman – drums
  • Dany Lademacher – gitaar
  • Herman Brood – piano, zang

Gastmuzikanten

  • Bertus Borgers – saxofoon
  • Robert Jan Stips – toetsen
  • The Bombitas (Monica Tjen A Kwoei & Floor van Zutphen) – achtergrondzang

Recensie

En waarom is Shpritsz dan zo goed? Er zijn van die platen die kloppen. Alles komt tezamen op een uniek moment in de tijd, wanneer de juiste mensen bij elkaar komen en chemie maken. Dat is Shpritsz. De sfeer die door het hele album zit is lekker. Wat mij betreft is dat ook de grote vooruitgang ten opzichte van de voorganger Street.

De muzikanten zijn erg goed. Naast het latere Fatal Flowers was er waarschijnlijk geen Nederlandse band die live zó goed was als The Wild Romance in die tijd. De band had internationale allure.

Met nummers als Saturday Night, Dope Sucks, Doin’ It en R & Roll Junkie bevat het album 4 klassieke Nederlandse rock liedjes. En dan te bedenken dat de rest daarbij niet in het niet valt: bijna ongelooflijk. Schijnbaar vanuit het niets was er een Nederlands rock album van wereldklasse gemaakt.

Drugs

Herman Brood - VARA's Wonderland 12-03-1978 (youtube.com)

Herman Brood – VARA’s Wonderland 12-03-1978

Volgens manager Koos van Dijk maakte Brood zich zorgen over de kans dat jongeren ook zijn (drugs) pad zouden volgen en schreef daarom Dope Sucks, een anti-drugs nummer. Het is ironisch dat juist dat één van de nummers was die zou bijdragen aan Brood’s drugs-imago.

Aan de andere kant, verwonderlijk is het niet. Tijdens de uitzending op 12 maart 1978 van het televisieprogramma VARA’s Wonderland wordt Brood gevolgd. Zo ook in de trein, waar Brood open en bloot zijn drank en drugs verslaving etaleert. Hij snuift cocaïne voor de draaiende camera’s. Brood was niet vies van media aandacht. Hij was altijd heel open, althans gaf de indruk dat te zijn, over zijn verslavingen en voorkeur voor (jonge) vrouwen.

Cha Cha

Herman Brood & His Wild Romance - Cha Cha (discogs.com)

Herman Brood & His Wild Romance – Cha Cha

Nog in hetzelfde jaar (1978) bracht Brood nog een album uit: livealbum Cha Cha. Het kwam uit aan het einde van het jaar (wanneer precies is niet zeker). De eerste keer dat het in de albumlijsten verscheen, was in de eerste weken van januari 1979. Voor het album werd een gouden en platina plaat uitgereikt.

De nummers op dit album werden gespeeld tijdens de Shpritsz tour die na de uitkomst van dat album werd gestart. Herman Brood & His Wild Romance speelden overal: in buurthuizen, discotheken, jongerencentra, hallen, lokale bars en cafés. Overal was het hetzelfde: Brood en band speelden hun energieke set in een moordend tempo (ik heb weleens gelezen dat bandleden zelf stelden, dat dat kwam doordat de hele band aan de speed zat). De band was in bloedvorm en perfect op elkaar ingespeeld.

Cha Cha is een (verkorte) weergave van een aantal van die shows. In de liner-notes wordt vermeld dat de opnamen zijn gemaakt in Relight Cafe, The Pinge à Linge, The Pedo Ville & The Too Far Gone Discotheque.

Opnamesessie

Maar kloppen die gegevens wel? Nee, dus. In 1978 werd een prijsvraag uitgeschreven via een radioprogramma van diskjockey Felix Meurders. De gelukkigen die de prijsvraag wonnen, zouden met bussen vanaf vier verschillende locaties worden opgehaald en naar een uniek concert van Herman Brood & His Wild Romance worden gebracht. De prijswinnaars en veel, ongeplande, aanhang gingen in de overvolle bussen op weg naar de Relight Studio’s in Hilvarenbeek.

Herman Brood & His Wild Romance - Cha Cha - Opnamesessie Hilvarenbeek 1978 (zing.demon.nl)

Herman Brood & His Wild Romance – Cha Cha – Opnamesessie Hilvarenbeek 1978

In de studio was een podium opgezet. Herman Brood & His Wild Romance speelden live hun set voor een uiterst enthousiast publiek. Toen de opnames terug werden geluisterd bleek het publiek niet tot nauwelijks hoorbaar, waardoor het live-gevoel onvoldoende tot uiting kwam. In een lokale platenzaak werden live-albums beluisterd voor ‘publiek’ geluid. Een Ten Years After plaat bleek te voldoen. Het publiek werd in de Herman Brood opnamen gemixt, soms wat ongenuanceerd. Ik zou graag de rauwe opnamen horen.

Hoes

Ook deze hoes werd gemaakt door Dick van der Meijden.

Nummers

Alle nummers geschreven door Herman Brood, tenzij anders aangegeven.

Herman Brood - Rockpalaßt - Live 1978 (mig-music.de)

Herman Brood – Rockpalaßt – Live 1978

Kant   Nummer
A   Hit *
    Too Slow
    Street  
    Still Believe #
    True Fine Mama $
    Rock ‘N Roll Junkie  
    One More Dose
    Speedo ^
B   Dope Sucks
    City ¥
    Blue  
    Can’t Stand It §
    Phony  
    Pop  

 

Geschreven door
*   Dany Lademacher, Pé Hawinkels, Herman Brood
  Dany Lademacher, Herman Brood
#   Paul Smeenk, Bertus Borgers
$   Little Richard
  Herman Brood, Hugo Sinzheimer
^   The Cadillacs
¥   Mose Allison
§   Lou Reed

Muzikanten

Dezelfde muzikanten die ook op Shpritsz speelden, speelden ook op Cha Cha, met twee uitzonderingen. Robert Jan Stips speelde niet mee op Cha Cha en Josee van Iersel was aangetrokken als extra achtergrondzangeres.

Herman Brood - Cha Cha - Gouden plaat 1979 (bartvanleeuwenphotography.com)

Herman Brood – Cha Cha – Gouden plaat 1979

Gouden plaat

Cha Cha was zo succesvol dat de plaat al in de eerste week, nadat de plaat in de hitlijsten verscheen, goud was. In Leeuwarden werd de gouden plaat op 25 januari 1979 aan Brood uitgereikt, door de bankrover Aage M. Maar was Cha Cha werkelijk zo snel goud? Het bleek een publiciteitsstunt bedacht door Coach van Dijk: “We hadden ronde stickers met Cha Cha laten maken. We plakten ze op het label van de gouden LP van Shpritsz en gingen met die plaat naar het Gerechtshof in Leeuwarden. Heel Nederland was er van overtuigd dat Cha Cha bij release al goud was”.

Jaartal

Herman Brood & His Wild Romance - Cha Cha - Hoes achterkant (discogs.com)

Herman Brood & His Wild Romance – Cha Cha – Hoes achterkant

Is Cha Cha nou uitgebracht in 1978 of 1979? Het verscheen immers ‘pas’ dus in de derde week van 1979in de hitlijsten.

Herman Brood & His Wild Romance - Cha Cha - 1978 (discogs.com)

Cha Cha – 1978

Zover ik nu kan nagaan was de release in 1978. Dit staat ook zo op de achterkant van de LP hoes zo afgedrukt. Na het overlijden van Brood werd de compilatie The Box – My Way uitgebracht. De nummers afkomstig van Cha Cha hebben het copyright jaar 1979. Ik hou de originele LP release aan als waarheid. Feit is in ieder geval wel dat de opnamen in 1978 hebben plaatsgevonden.

Recensie

Het was mijn eerste plaat van Herman Brood & His Wild Romance en ik was er helemaal gek van. Het heerlijke gitaarwerk van Dany Lademacher, de sax van Bertus Borgers, de energieke Bombitas op de achtergrond en die pompende ritmesectie. Wat een wereldband was dit toch. Het swingt, groovet en dendert genadeloos door in een bijna krankzinnig tempo. Geen overbodige solo’s, geen ego’s, maar pure rock ’n roll. Herman Brood & His Wild Romance in absolute topvorm. Cha Cha is mijn persoonlijke favoriet.

Carnaval?

Herman Brood - Nooit meer terug naar die rotschool & Maak van uw scheet een donderslag! (dutchcharts.nl)

Herman Brood – Nooit Meer Terug Naar Die Rotschool & Maak Van Uw Scheet Een Donderslag!

In 1979 verscheen een curieuze single van De Breedbekkikkers. Een Nederlandstalig carnavalsnummer met de titel Maak Van Uw Scheet Een Donderslag!. Herman Brood en leden van The Wild Romance bleken achter de single te zitten. In het televisieprogramma Toppop werd een clipje getoond van het nummer. De man met het grote kikkerhoofd op blijkt Herman Brood zelf te zijn.

In hetzelfde jaar verscheen een single van televisie persoonlijkheid Sjef van Oekel: Nooit Meer Terug Naar Die Rotschool, een samenwerking met Herman Brood.

Cha Cha de film

In 1979 werd gewerkt aan de film Cha Cha, waarvoor ook een soundtrack werd samengesteld. Brood levert daaraan een belangrijke (muzikale) bijdrage. Ook andere Nederlandse bands als Phoney & The Hardcore, The Meteors, Dulfergang en White Honey droegen hun steentje bij.

Herman Brood - Huwelijk met Nina Hagen (robscholtemuseum.nl)

Huwelijk met Nina Hagen

Cha Cha (de film) is een rock ’n roll “verhaal”, waar naast de fantasie ook de realiteit rond het fenomeen Herman Brood aan bod komt. We zien hem hier dan ook op het hoogtepunt van zijn roemruchte carrière, omringd door (internationale sterren) Nina Hagen en Lene Lovich.

De film is onsamenhangend en niet al te best. Lene Lovich bijvoorbeeld, speelt een politiek activiste, wiens ware bedoelingen verborgen zijn achter een artistiek masker. Tja.

In de film treed Brood onder andere in het huwelijk met de Duitse punk-operazangeres Nina Hagen. De roddelpers zag de beelden, maar was nog niet op de hoogte van de film, en pakte breed uit met het ‘huwelijk’.

In tegenstelling tot de film, was de muziek top. Met name Herman Brood & His Wild Romance leveren met I Love You Like I Love MyselfDoin’ ItBeat en Never Be Clever dampende live versies. De samenwerking tussen Herman Brood en Nina Hagen is zeer vermakelijk.

De film en soundtrack Cha Cha staan los van het livealbum Cha Cha.

Herman Brood & His Wild Romance - Shpritsz - 1e en 2e Amerikaanse persing (discogs.com)

Herman Brood & His Wild Romance – Shpritsz – 1e en 2e Amerikaanse persing

Amerika?

Duitsland en Frankrijk waren geïnteresseerd en openden een nieuwe markt voor Brood en zijn band. In 1979 vertrok Brood naar de Verenigde Staten voor een tour. Een speciale uitgave voor de Amerikaanse markt deed het goed. De originele Shpritsz hoes werd in eerste instantie vervangen door een paar vrouwenbillen in satijn en later door een zwart/wit foto van Herman Brood. Saturday Night kreeg een disco-feel en de teksten werden aangepast. De eerdere tekst werd te gewelddadig bevonden voor de Amerikaanse markt.

Saturday Night tekstverschillen

Origineel ‘Gecensureerd’
The neonlight of the open all night
was just in time replaced by the magic appearance
of a new day, while melancholic reno
was crawlin’ on his back

We had to hit him to the ground
Beautiful soulmusic
chirpin’ out of the jukebox
Chicks dressed to kill
surrounded by the boys like bees on the honey

Just digging sounds

© 1978 Dany Lademacher & Herman Brood

Het Amerikaanse bezoek zag er veelbelovend uit. De optredens werden goed bezocht en Saturday Night kreeg behoorlijk wat airplay. Echter, op het beslissende moment, een showcase voor belangrijke Amerikaanse platenmaatschappijen, was Brood te zenuwachtig (of onprofessioneel, het is maar hoe je het bekijkt). Hij nam te veel drugs in en bleek niet in staat te spelen. Geen succes dus. Ik weet nog dat Herman Brood weer terugkwam vanuit Amerika. Het was 15 oktober 1979. Luchthaven Schiphol was afgeladen met fans. Het was zelfs een item in het ‘grote’ journaal van 20 uur!

Herman Brood & His Wild Romance - Singles 1978-1980 (discogs.com)

Herman Brood & His Wild Romance – Singles 1978-1980

Vervolg

De klassieke bezetting van The Wild Romance bestond nog tot oktober 1979. In die periode werden de hits steeds groter: Still Believe, Never Be Clever en I Love You Like I Love Myself. De albums Shpritsz en Cha Cha werden goud en platina.

In Amerika had Brood zich laten inpalmen om The Wild Romance te vervangen door studio muzikanten voor het album Go Nutz, dat in 1980 werd uitgebracht. Het werd universeel afgekraakt. Na twee debacles in korte tijd, de film Cha Cha en album Go Nutz, zakte de carrière van Brood helemaal in elkaar. Zo snel als de Brood-mania was opgekomen, zo snel was deze ook weer verdwenen.

Herman Brood & His Wild Romance - Cha Cha (soundtrack), Go Nutz en Frisz & Sympatisz (discogs.com)

Herman Brood & His Wild Romance – Cha Cha (soundtrack), Go Nutz en Frisz & Sympatisz

Hierna maakte Brood nog een groot aantal platen, waaronder Frisz & Sympatisz uit 1982, een album dat mij zeer goed beviel destijds. Maar het heilige vuur leek verdwenen. Alle kruit was verschoten in 1978 en er was nog wat over in 1979. Muzikaal gezien had Brood gezegd wat hij wilde zeggen.

Er waren nog wel wat oplevingen: tijdens een gala voor Amnesty International in Carré gingen volkszanger André Hazes, Doe Maar (destijds de populairste band van Nederland) en Herman Brood een samenwerking aan. Ze speelden een korte set vol rock ’n roll en blues. Uiteindelijk leidde dit tot de hit Als Je Wint, een duet met Doe Maar-zanger Henny Vrienten.

Herman Brood - Schilderijen (pinterest.com)

Herman Brood – Schilderijen

Schilderen

Brood besteedde meer en meer aandacht aan kunstschilderen. In de traditie van Cobra, werkte Brood aan een imposant oeuvre. Doordat hij kleurenblind was, werkte hij (noodgedwongen) met primaire kleuren.

Herman Brood - Handtekening (stips.nl)

Hij schilderde eenvoudige, herkenbare taferelen met grote kleurvlakken. Hij gebruikte verfrollers, sjablonen en vaak tekst. Zijn herkenbare handtekening maakte een belangrijk deel uit van ieder werk. Hij schilderde veel en sliep regelmatig in zijn atelier, in de Amsterdamse Spuistraat. Hij gebruikte zijn werk vaak om openstaande (drank)rekeningen te betalen of drugs te kopen.

Zijn doeken waren gewild. Brood’s werk werd meerdere malen geëxposeerd in galerieën en musea. Toch werd zijn werk niet al te serieus genomen. Waarschijnlijk omdat zijn output zo groot was dat hij de markt overspannen maakte. Net zoals hij dat deed met zijn muziek en optredens in de roddelpers, gebeurde hem weer hetzelfde, maar nu met zijn schilderijen. Het was te veel (en te weinig exclusief?).

Society figuur

Brood wordt ook steeds meer een societyfiguur, die veel in talkshows optreedt en opmerkelijke uitspraken doet. Hij houdt van de aandacht. Als dochter Lola Pop Brood op het punt staat geboren te worden, is Brood overal te zien met een pop om zich “voor te bereiden” op zijn komende rol als vader.

Herman Brood & Majoor Bosshardt - Villa Felderhof - 1996 (dekluizenaar.mimesis.nl)

Herman Brood & Majoor Bosshardt – Villa Felderhof – 1996

Op 9 september 1996 zijn Leger des Heilssoldaat Majoor Bosshardt en Herman Brood te gast in Villa Felderhof, een televisieprogramma waarin bekende Nederlanders samen een paar dagen in een villa aan de Zuid Franse kust doorbrengen. Het is een veelbekeken uitzending. De hoogbejaarde Bosshardt doet Brood in bad en zeept hem in. De twee hebben een klik en de aflevering is op momenten ontroerend.

Ter gelegenheid van Brood’s aanstaande 50e verjaardag wordt de compilatie 50, The Soundtrack uitgebracht. Het album bevat, naast een klein aantal nieuwe nummers, opnieuw opgenomen (Brood) klassiekers, die hij samen met vrienden en collega’s ten gehore brengt.

Herman Brood - 50 The Soundtrack (discogs.com)

Herman Brood – 50 The Soundtrack

Op 5 november 1996 is het dan zover: Herman Brood is 50. Velen, inclusief Brood zelf, waren ervan uitgegaan dat hij die leeftijd nooit zou bereiken. In Paradiso wordt de verjaardag gevierd met collega’s en vrienden. Nina Hagen is ook aanwezig. Het evenement wordt zelfs live op de radio uitgezonden en alle nieuwszenders besteden aandacht aan de verjaardag. De Nederlandse muziekzender TMF is er ook de hele avond bij.

Brood wordt steeds excentrieker en tourt vaak op zijn scooter door de stad. Als hij kleding koopt, vraagt hij altijd of de anti-diefstal pin eraan mag blijven zitten.

Ziek

Helaas haalde zijn verslaving aan alcohol en speed hem in. Hij verwerd tot een droevige verschijning. Hij hield zich goed, maar Brood was Brood niet meer. De theatertour met schrijver Bart Chabot en dichter Jules Deelder werd in 2000 afgebroken. Hij sprak steeds incoherenter, liep rond met een (levende) papegaai op zijn hoofd en zag er steeds onverzorgder en slechter uit. Na een reportage in de Nieuwe Revu van 22/29 november 2000, waarin alle gevolgen werden benoemd en beschreven (zoals incontinentie en epilepsie) tijdens een vakantie op Aruba, werd duidelijk dat Brood niet lang meer zou leven.

Overlijden

Hij zag dat zelf ook en wilde nog erge pijn en afhankelijkheid voor zijn. Op 11 juli 2001 om 13.28 sprong hij van het dak van het Amsterdamse Hilton Hotel. Hij werd 54 jaar. In zijn binnenzak werd een afscheidsbriefje gevonden:

Xandra & alle skatjes, Deze snelheid in plaats van opbranden dat laat ik aan de crematie over. … Rous door zoals ik deed… en treur niet ! maak er een feest van. Ik zie jullie nog weleens. Ik ga nu bungy zonder elastiek. Genade – pappa. DROWN IN MY OWN TEARS.

Herman Brood - Uitvaart Paradiso 16-07-2001 (50jaarparadiso.nl)

Herman Brood – Uitvaart Paradiso 16-07-2001

Begrafenis

Zoals zijn leven was, werd ook zijn begrafenis een waar spektakel. In het Amsterdamse Paradiso werd afscheid genomen van de grootste rock ster die Nederland ooit kende. Wat mij het meest is bijgebleven was de speech van dochter Lola, destijds 16 jaar oud, die stelde “Klein sterven wilde hij niet. Ook dat moest groot. In het begin was ik daarvan geschrokken. Nu begrijp ik het. Vaak heb ik gevraagd of je niet minder kon drinken omdat dat beter voor je zou zijn. Nu begrijp ik dat dat niet kon…”. Het onbegrip en het verdriet van Lola Brood en de wens om het “moedig” te vinden wat haar vader had gedaan, maakte de dienst intens verdrietig en, voor mij althans, lichtelijk ongepast.

Na zijn dood

Herman Brood - My Way (ebay.nl)

Herman Brood – My Way

De platenmaatschappij brengt Herman Brood’s versie van My Way uit als single. Het nummer staat drie weken bovenaan de hitparade: Brood’s enige nummer-1 hit. Herman Brood wordt gecremeerd in het Amsterdamse Westgaarde en zijn as begraven op het Amsterdamse Zorgvlied. De engel boven de gedenksteen draagt in haar rechtervleugel een anti-diefstal pin.

Na zijn dood maakt goede vriend Bart Chabot de biografie van Brood compleet. Op het moment van zijn overlijden zijn de boeken Broodje Gezond (1996) en Broodje Halfom (2001) al gepubliceerd. Met Brood En Spelen (2002) en Broodje Springlevend (2003) maakt Chabot de serie postuum compleet. Veel van de teksten heeft Brood zelf nog gelezen (en akkoord bevonden).

Herman Broodsteeg - Amsterdam (harryknipschild.nl)

Herman Broodsteeg – Amsterdam

Er volgen ook vele tentoonstellingen, exposities, een theatervoorstelling, een heuse Herman Brood Academie, een musical genaamd Chez Brood en een biografie van de hand van zijn vrouw Xandra Brood (moeder van Lola).

Dit jaar nog was er weer even aandacht voor The Wild Romance. De documentaire Buying The Band verschijnt, waarin een zakenman met een zak geld op zak voor zichzelf een plaats achter de drums van The Wild Romance regelt. Van de klassieke line-up van The Wild Romance is inmiddels alleen gitarist Dany Lademacher nog in leven.

Ter afsluiting

Met het overlijden van Herman Brood kwam een einde aan een markant leven en een unieke carrière. Brood was internationaal bekend. Tijdens een optreden van U2 in 2001 werd Herman Brood door de band kort geëerd.

Van alle Nederlandse muzikanten en bandjes die ik in mijn vroege jeugd heb gezien, is Herman Brood degene die ik (veruit) het meest heb gezien. Tientallen keren zag ik hem aan het werk. Het waren altijd geslaagde concerten. Ik heb Brood nooit meegemaakt op een slechte dag. Wellicht had hij die ook nooit in die tijd.

Met Shpritsz heeft Herman Brood met zijn Wild Romance Nederlandse muziek geschiedenis geschreven. De plaat eindigt steevast in de top 3 als er weer eens een poll wordt gehouden over wat de beste Nederlandse rockplaat is. We mogen Brood alleen maar dankbaar zijn voor dit fantastische album.

Herman Brood - Boodschap 16-07-2001 (onbekend)

Herman Brood – Boodschap 16-07-2001

When I do my suicide for you, I hope you miss me too

© 1978 Rock ‘N Roll Junkie, Herman Brood

 

6 reacties

Ga naar reactie formulier

    • Patrick Banis op 19-05-2018 om 20:18
    • Reageer

    Goed stuk Erwin over een geweldige plaat van rasartiest Herman Brood. Voor mij geweldige optredens in De Koog in Noord-Scharwoude!

    1. Zeker, daar heel veel keer gezien idd. Waren vaak erg goede shows. Denk ik ook met veel plezier aan terug!

  1. Prachtig en informatief vehaal. Was niet zo’n liefhebber van hem, behalve zijn pianospel in Grollo

    1. Thx! Wist niet eens dat je Cuby zo goed vond, leuk!

  2. Mooi beschreven Erwin en ik werd pas fan toen z’n hoogtepunt al was geweest nl in ’82. Dus van voor die tijd kan ik niet meepraten. Voor mij was het hoogtepunt als het gaat om liveconcerten het ‘YadaYada concert in het Noorderlight in ’88 te Tilburg. De band speelde volgens mij toen weer met vrijwel dezelfde bezetting als in de gloriejaren. Hij kreeg toen ook de popprijs Nederland en trad daarna op tijdens Pink Pop. Ik en destijds mijn vriendin stonden ook langs de route recht voor Paradiso toen hij daar werd herdacht op 16 juli 2001. Natuurlijk mochten we niet naar binnen maar in een kroeg op het Leidseplein hebben we alles toch live kunnen volgen dankzij de lokale omroep.

    1. Dank je wel voor je top reactie! Goed verhaal erbij ook. Van de Yada Yada tour herinner ik me de Pinkpop opnamen nog heel goed.

Complimenten/opmerkingen? Graag!