In 1974 brengt Genesis het meesterlijke The Lamb Lies Down On Broadway uit

Genesis in 1974 bij Headley Grange (pinterest.com)

Genesis (vlnr: Phil Collins, Mike Rutherford, Tony Banks, Peter Gabriel en Steve Hackett) in 1974 bij Headley Grange

Inleiding

Net zoals het artikel over The Who’s Tommy een ’trip down memory lane’ was, geldt dat ook voor dit artikel. The Lamb Lies Down On Broadway was een favoriet van mijn vader (en zijn vrienden), die thuis vaak werd gedraaid. Net als The Who’s Tommy een conceptalbum (met een identiek ‘over the top’ verhaal). Het verhaal over het ontstaan van het album The Lamb Lies Down On Broadway en de gevolgen voor de carrières van Genesis en Peter Gabriel.

Genesis

Genesis - From Genesis To Revelation (spotify.com)

Genesis – From Genesis To Revelation

Eén van de grootste symfonische rock bands in de eerste helft van de jaren (19)70, die minder populair was dan ik aanvankelijk dacht: Genesis. De band werd in 1967 opgericht door zanger Peter Gabriel, keyboard speler Tony Banks, gitarist Anthony Phillips, bassist en gitarist Mike Rutherford en drummer Chris Stewart, toen ze allen op de Charterhouse School zaten. Nadat ze een demo hadden opgenomen kwam deze in handen van de oud-leerling Jonathan King. Hij zorgde ervoor dat de band, die toen nog alleen bestond uit minderjarigen, een eenjarig contract tekende met Decca Records. Tijdens opnamen voor potentiële singles werd de bandnaam Genesis gekozen.

Na de uitgave van twee onsuccesvolle singles werd in de zomervakantie van augustus 1968 het album From Genesis To Revelation opgenomen. Nadat de opnamen waren gedaan werden additionele opnamen gemaakt, zonder de band daarover te informeren. Toen ook nog bekend werd dat er al een andere band bestond met de naam Genesis werd besloten het debuutalbum uit te brengen zonder de bandmaan op de hoes. De hoes bestond uit de titel op een zwarte achtergrond, wat veel platenwinkels de indruk gaf dat het een religieus album was (Genesis en (Book Of) Revelations zijn twee titels uit het Bijbelse Oude Testament). In maart 1969 werd het album uitgebracht en “after a year or so, had sold 649 copies”. De band nam afscheid van zowel King als Decca Records.

Genesis - Trespass (spotify.com)

Genesis – Trespass

Na een tijdelijke pauze ging de groep, in gewijzigde vorm, toch weer werken aan nieuwe nummers en maakte wederom een demo, die geen enkele interesse opleverde. De band zette door en ging serieus oefenen, soms tot wel 11 uur per dag. Tijdens een optreden zag een vertegenwoordiger van Charisma Records de band, wat er uiteindelijk in resulteerde dat de band een contract kreeg aangeboden en in 1970 aan het werk ging voor hun tweede album.

In oktober 1970 werd Trespass uitgebracht dat een groot succes werd in België (nummer 1 positie in de albumlijst). Anthony Phillips’ gezondheid en plankenkoorts deed hem besluiten op te stappen. Omdat de drummer niet beviel, ging de band op zoek. In januari 1971 werd de band aangevuld met drummer Phil Collins en gitarist Steve Hackett, de samenstelling die de volgende vier studioalbums zou opnemen, die hun beste zouden blijken te zijn.

Genesis - Nursery Cryme & Foxtrot (spotify.com)

Genesis – Nursery Cryme & Foxtrot

In augustus 1971 begonnen de opnamen voor album nummer drie, Nursery Cryme, waarop onder andere het prachtige The Musical Box stond. Het album werd in november 1971 uitgebracht, dat in Engeland iets meer deed dan de voorganger en waarop het Europese vasteland prima reageerde. De volgende tournee was in de verschillende Europese landen zeer succesvol.

Genesis - Peter Gabriel met vossenhoofd (pinterest.com)

In augustus en september 1972 werd de opvolger opgenomen, Foxtrot, die in oktober 1972 werd uitgebracht. Met het 23 minuten lange Supper’s Ready bevatte het album een klassiek Genesis nummer. Het album werd goed ontvangen, ook in thuisland Engeland.

De tour voor het album door Europa en Amerika duurde bijna een jaar. Tijdens de tour begon zanger Peter Gabriel te experimenteren met kostuums op het podium, overigens zonder zijn bandleden daarover te informeren. Hij kwam halverwege een concert het podium op in een rode jurk met een vossenhoofd. Het zorgde voor veel persaandacht en stelde de band in staat hun honorarium te verdubbelen. Gabriel ging steeds vaker kostuums dragen, mede ingegeven door zijn verlegenheid.

Naast aandacht en geld, zorgde het ook voor beginnende afgunst. Gabriel kreeg veel persoonlijke aandacht, waardoor de band leek te worden gedegradeerd tot begeleidingsband.

Genesis - Live & Selling England By The Pound (spotify.com)

Genesis – Live & Selling England By The Pound

Om de tijd te overbruggen en in te haken op de vergrote populariteit werd in juli 1973 Genesis Live uitgebracht. In augustus werd opvolger Selling England By The Pound opgenomen dat twee maanden later werd uitgebracht. Het bevat twee klassiekers uit het oeuvre, Firth Of Fifth en het (bescheiden) hitje I Know What I Like (In Your Wardrobe). De volgende tour was succesvol en eindigde in mei 1974.

En, zoals gewoonlijk in die tijd, was het weer tijd voor een opvolger. Het zou een dubbelalbum worden.

The Lamb Lies Down On Broadway

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway (spotify.com)

Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway

Vanaf juni 1974 werd Headley Grange afgehuurd voor een periode van drie maanden. Andere bands als Led Zeppelin en Bad Company namen daar ook albums op, mede vanwege de goede akoestiek. Toen Genesis aankwam was het goor en vergeven van ratten (en hun afval). Steve Hackett: “If anything was a haunted house, that was. You’d hear extraordinary noises at night – it was almost impossible to sleep”. Peter Gabriel: “We were working at Headley Grange which I felt was partly haunted by Jimmy Page’s black magic experiments…”.

De opnamen verliepen anders dan anders. Nog voordat er aan schrijven van muziek en/of teksten werd gedacht was de beslissing genomen dat het volgende album een dubbelalbum zou worden. Het eerdere voorstel om iets te doen rondom de roman The Little Prince werd door Peter Gabriel afgewezen. Hij presenteerde een complex verhaal over Rael, een jongen uit Puerto Rico die een spirituele reis maakt. Op die reis komt hij bizarre gebeurtenissen en karakters tegen. Gabriel stond erop dat hij alle teksten zou schrijven. Dat leidde er toe dat de band separaat van Gabriel werkte aan de muziek en Gabriel in afzondering zijn teksten schreef.

De verwijdering werkte niet mee aan het bandgevoel. Daarbovenop nam Gabriel tussentijds afscheid van de band om te werken aan een filmproject, maar kwam terug toen dat project mislukte. Het werd de bandleden duidelijk dat Gabriel andere opties steeds nadrukkelijker open hield. Toen Gabriel vervolgens veel tijd thuis doorbracht, omdat zijn vrouw destijds een gevaarlijke en potentieel levensbedreigende bevalling doormaakte in juli 1974, waarna zijn dochter nog ernstige complicaties kreeg, reageerde de band ongevoelig voor Gabriel’s situatie. Rutherford zou later stellen dat hij en Banks “horribly unsupportive” reageerden op Gabriel: “We were not good at change. We were very unsympathetic towards him. That was a big part of the problem, really”.

In 2014, 40 jaar na de uitgave van het album, was Tony Banks nog steeds verzuurd over de hele geschiedenis: “It’s okay, but it’s not the greatest piece we’ve ever done”, waarop Gabriel reageerde met “[Tony] just didn’t like me getting away with too much, or getting into a controlling position. He wanted to keep check on my power.”. Gabriel zei ook “If you really want to define a world, you have to let one person paint it. There weren’t many novels created by committee”.

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Glaspant Manor en Island Studios Mobile Recording Unit (thegenesisarchive.co.uk)

Glaspant Manor en Island Studios Mobile Recording Unit

Toen de drie maanden voorbij waren had de band nog geen noot opgenomen. De werkzaamheden werden verplaatst naar Wales: Glaspant Manor, waar met behulp van de mobiele opname apparatuur uit Londen’s Island Studios alle muziekopnamen werden gedaan. Binnen een week of twee stond alle muziek op tape, veelal live gespeeld in de studio.

Maar Gabriel was nog steeds aan het schrijven. Hij verzocht om extra muziek voor wat teksten (dat leverde onder andere de prachtige nummers The Carpet Crawlers en The Grand Parade Of Lifeless Packaging op). Gabriel nam zijn zang op in Island Studios in Londen. Op verzoek van Gabriel voegde Brian Eno op twee nummers effecten toe aan Gabriel’s vocalen.

Later dan gepland, met de band compleet uitgeput na het lange mixen, werd The Lamb Lies Down On Broadway uitgebracht op 18 november 1974.

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Hoes foto's (recoveryourlife.com)

Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway – Hoes foto’s

Hoes

Niet alleen het album, de muziek en de totstandkoming veranderden, ook de hoes van het nieuwe album was nieuw. Waren hun eerdere albums voorzien van geschilderde fantasie scènes, nu koos de band voor het ontwerperteam Hipgnosis. Het resulteerde in een zwart-wit hoes, een nieuw logo en een algeheel strakker imago. De foto’s op de voorkant en achterkant van de hoes zijn interpretaties van het verhaal dat Peter Gabriel wilde vertellen. Omdat het album een dubbelalbum is, had de hoes een klaphoes. De gatefold van de hoes bestond uit het verhaal over Rael, aangevuld met (wederom) zwart-wit foto’s die het verhaal duidden.

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Klaphoes binnenkant (progzilla.com)

Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway – Klaphoes binnenkant

Verhaal

En dan het verhaal… Ik begrijp er weinig tot niets van. In 2012 zei Peter Gabriel: “I’m not sure if the story made much sense to most people, but it did mean something to me, in essence, it was about an awakening. He [Rael] was on a journey to find himself, in a seductive, magical place”. Voor de liefhebbers heb ik het complete verhaal van Rael, dat op de binnenhoes van The Lamb Lies Down On Broadway was afgedrukt, hieronder opgenomen.

Nummers

Alle nummers geschreven door Tony Banks, Phil Collins, Peter Gabriel, Steve Hackett en Mike Rutherford.

Kant   Nummer  
A   The Lamb Lies Down On Broadway

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Innersleeve 1 (hipgnosiscovers.com)

    Fly On A Windshield
    Broadway Melody Of 1974
    Cuckoo Cocoon
    In The Cage
    The Grand Parade Of Lifeless Packaging
B   Back In N.Y.C.

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Innersleeve 2 (hipgnosiscovers.com)

    Hairless Heart
    Counting Out Time
    Carpet Crawl
    The Chamber Of 32 Doors
C   Lilywhite Lilith

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Innersleeve 3 (hipgnosiscovers.com)

    The Waiting Room
    Anyway
    Here Comes The Supernatural Anaesthetist
    The Lamia
    Silent Sorrow In Empty Boats
D   The Colony Of Slippermen

  • The Arrival
  • A Visit To The Doktor
  • The Raven

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Innersleeve 4 (hipgnosiscovers.com)

    Ravine
    The Light Dies Down On Broadway
    Riding The Scree
    In The Rapids
    it

The Lamb Lies Down On Broadway gebruikt een stukje van On Broadway (geschreven door Cynthia Weil, Barry Mann, Jerry Leiber en Mike Stoller).

Muzikanten

  • Tony Banks – keyboards
  • Phil Collins – drums, percussie, achtergrondzang, zang op The Colony Of Slippermen en Counting Out Time
  • Peter Gabriel – zang, fluit
  • Steve Hackett – gitaar
  • Mike Rutherford – bas, gitaar

Met hulp van Brian Eno – Enossification (vocale bewerking) op In The Cage en The Grand Parade Of Lifeless Packaging.

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Singles (genius.com)

Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway – Singles

Singles

Van het album zijn twee singles uitgebracht:

  • Counting Out Time
    (uitgebracht in november 1974)
  • The Carper Crawlers
    (uitgebracht in april 1975)

In de Verenigde Staten is het titelnummer van het album, The Lamb Lies Down On Broadway, ook op single uitgebracht (zonder hoesje).

N.B.:
Er is wat onduidelijkheid over The Carpet Crawlers. Het nummer is bekend en zelfs uitgebracht onder vier verschillende titels: Carpet Crawl, The Carpet Crawl, Carpet Crawlers en The Carpet Crawlers.

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Nederlandse advertentie (thegenesisarchive.co.uk)

Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway – Nederlandse advertentie

Recensie

Wat vind ik er dan van? Zoals gezegd, is er een grote dosis jeugdsentiment verbonden aan dit album, maar met name de eerste disc bevat geen enkel zwak moment. Het hoogtepunt is toch wel The Carpet Crawlers, een nummer dat me tot tranen toe kan roeren.

Disc 2 is (beduidend) minder, maar bevat toch ook weer een aantal hoogtepunten, zoals Lilywhite Lilith, The Lamia en it.

Over het algemeen heb ik een hekel aan symfonische rock, een genre dat vooral gekoesterd lijkt te worden door reactionaire, betweterige oude blanke mannen en hipsters, maar dit album van Genesis is een meesterwerk, qua durf, visie, uitvoering, warmte, menselijkheid en finesse. Valt het album dan helemaal niet in de valkuilen van de symfonische rock? Nauwelijks of het moet het ‘over the top’ verhaal over Rael zijn.

Het niveau van de musici is onwaarschijnlijk hoog. Dit album toont pas werkelijk hoe fenomenaal goed Phil Collins was als drummer. Peter Gabriel’s zang gaat bij tijden door merg en been. Maar, eerlijk is eerlijk, de hele band speelt op de toppen van haar kunnen, wat resulteert in het beste Genesis album ooit.

Hoe waardeer ik het album dan?

The Lamb Lies Down On Broadway, disc 1/kant A en B
The Lamb Lies Down On Broadway, disc 2/kant C en D
Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Tour 1 (jeffreyshawcompendium.com)

Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway – Tour

Tour

Toen The Lamb Lies Down On Broadway eindelijk klaar was, had de band eigenlijk geen tijd meer om zich goed voor te bereiden op de al compleet geboekte tour, die uit meer dan 100 concerten bestond.

De band werd gered door een ongeluk, Steve Hackett kreeg glas in zijn hand dat zijn duim er bijna had afgesneden. De tournee moest worden uitgesteld totdat de blessure was genezen.

Net als het album en de hoes, zou ook de tour helemaal anders worden. De band zou het hele album live gaan spelen en afsluiten met één of twee klassiekers als toegift. Na het uitstel begon de tour op 20 november 1974 in de Verenigde Staten, slechts twee dagen na het uitkomen van het album (in Europa). Velen kenden de nieuwe muziek nog niet en kregen een bijna twee uur durende show voorgeschoteld met veel onbekend werk.

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Tour 2 (jeffreyshawcompendium.com)

Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway – Tour

De band ging met het grootste instrumentarium dat ze ooit had gebruikt op tournee en een enorm podium waarop drie grote schermen waren geplaatst waar gedurende de avond 1450 verschillende dia’s werden geprojecteerd, die synchroon met de ontwikkeling van het verhaal werden getoond. Een unicum, zeker destijds, waarvoor de band uitvoerig werd geprezen.

Gabriel verkleedde zich veel en verscheen in één van zijn meest bekende kostuums, de Slipperman. Ook de belichting was uitgekiend, subtiel en indrukwekkend.

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Tour 3 (jeffreyshawcompendium.com)

Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway – Tour

Een groot nadeel was dat de shows strak geregisseerd waren en er weinig ruimte was voor improvisatie. In veel recensies werd ook nadrukkelijk over de visuele kant van de concerten geschreven en kreeg Gabriel alle aandacht, waarover Phil Collins later zou zeggen: “People would steam straight past Tony, Mike, Steve and I, go straight up to Peter and say, ‘You’re fantastic, we really enjoyed the show’. It was becoming a one-man show to the audience”. Het zorgde voor irritatie binnen de band, maar de aandacht vrat ook aan Gabriel zelf, die daar niets van wilde weten.

Al met al was de tour een groot succes, zowel muzikaal als visueel. Een grensverleggende tournee, die Genesis nogmaals op de kaart zette als opwindende live-act.

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway - Tour 4 (jeffreyshawcompendium.com)

Genesis – The Lamb Lies Down On Broadway – Tour

 

Genesis - Peter Gabriel leaves (apoplife.nl)

Peter Gabriel vertrekt

Peter Gabriel vertrekt

Tijdens het vijfde concert van de tour, op 25 november 1974, vertelde Peter Gabriel de band dat hij na de tour zou vertrekken bij de band. Drie maanden na het laatste concert van The Lamb Lies Down On Broadway Tour werd bekend gemaakt dat Peter Gabriel Genesis had verlaten. In het Engelse blad Melody Maker verscheen op 6 september 1975 een persoonlijke brief van Gabriel met zijn redenen.

I had a dream, eye’s dream. Then I had another dream with the body and soul of a rock star. When it didn’t feel good I packed it in. Looking back for the musical and non-musical reasons, this is what I came up with:

OUT, ANGELS OUT – an investigation.

The vehicle we had built as a co-op to serve our songwriting became our master and had cooped us up inside the success we had wanted. It affected the attitudes and the spirit of the whole band. the music had not dried up and I still respect the other musicians, but our roles had set in hard. To get an idea through “Genesis the Big” meant shifting a lot more concrete than before. For any band, transferring the heart from idealistic enthusiasm to professionalism is a difficult operation.

I believe the use of sound and visual images can be developed to do much more than we have done. But on a large scale t needs one clear and coherent direction, which our pseudo-democratic committee system could not provide.

As an artist, I need to absorb a wide variety of experiences. It is difficult to respond to intuition and impulse within the long-term planning that the band needed. I felt I should look at/learn about/develop myself, my creative bits and pieces and pick up on a lot of work going on outside music. Even the hidden delights of vegetable growing and community living are beginning to reveal their secrets. I could not expect the band to tie in their schedules with my bondage to cabbages. The increase in money and power, if I had stayed, would have anchored me to the spotlights. It was important to me to give space to my family, which I wanted to hold together, and to liberate the daddy in me.

Although I have seen and learnt a great deal in the last seven years, I found I had begun to look at things as the famous Gabriel, despite hiding my occupation whenever possible, hitching lifts, etc. I had begun to think in business terms; very useful for an often bitten once shy musician, but treating records and audiences as money was taking me away from them. When performing, there were less shivers up and down the spine.

I believe the world has soon to go through a difficult period of changes.

I’m excited by some of the areas coming through to the surface which seem to have been hidden away in people’s minds. I want to explore and be prepared to be open and flexible enough to respond, not tied in to the old hierarchy.

Much of my psyche’s ambitions as “Gabriel archetypal rock star” have been fulfilled – a lot of the ego-gratification and the need to attract young ladies, perhaps the result of frequent rejection as “Gabriel acne-struck public school boy”. However, I can still get off playing the star game once in a while.

My future within music, if it exists, will be in as many situations as possible. It’s good to see a growing number of artists breaking down the pigeonholes.

This is the difference between the profitable, compartmentalized, battery chicken and the free-range. Why did the chicken cross the road anyway?

There is no animosity between myself and the band or management. The decision had been made some time ago and we have talked about our new direction. The reason why my leaving was not announced earlier was because I had been asked to delay until they had found a replacement to plug up the hole. It is not impossible that some of them might work with me on other projects.

The following guesswork has little in common with truth:

Gabriel left Genesis

  1. To work in theatre.
  2. To make more money as a solo artist.
  3. To do a “Bowie”.
  4. To do a “Ferry”.
  5. To do a “Furry Boa round my neck and hang myself with it”.
  6. To go see an institution.
  7. To go senile in the sticks.

I do not express myself adequately in interviews and I felt I owed it to the people who have put a lot of love and energy supporting the band to give an accurate picture of my reasons. So I ask that you print all or none of this.

De band reageerde ook:

They are now looking for a new singer. They have a few ideas but nobody has been fixed. The group are all currently writing material and rehearsing for their new album, and they will go into the studios shortly to record. The album will be released at Christmas and Genesis will go on the road in the New Year.

Tony Banks merkte later op “Pete was also getting too big for the group. He was being portrayed as if he was ’the man’ and it really wasn’t like that. It was a very difficult thing to accommodate. So it was actually a bit of a relief”. In de documentaire Genesis: A History uit 1991 legt Gabriel uit: “There was all this big time stuff happening with long tours being planned way in the future, and I just felt I was getting to be part of a machine. I felt I was becoming a sort of stereotype, sort of ‘rock star,’ or falling into wanting that ego gratification. I didn’t like myself, I didn’t like the situation, and I didn’t feel free” en vult dat aan met “For me there was no question about priorities, that I think pissed off the band too. I was the first to have a baby, and they didn’t have any understanding how it changes the way you feel”. Tony Banks: “He grew up perhaps quicker than the rest of us, really, at that time, and he wanted a bit more time than we felt we could give. So he felt he had to leave”.

Genesis - Na The Lamb Lies Down On Broadway (spotify.com)

Genesis – Na The Lamb Lies Down On Broadway

Na The Lamb Lies Down On Broadway

Wat nu? Kon de band bestaan zonder haar frontman? De pers hield er in ieder geval serieus rekening mee dat dit het einde van Genesis zou blijken te zijn. Na heel lang wikken en wegen en vele audities nam Phil Collins de raad van Gabriel (“You could make it as a singer if you wanted”) met frisse tegenzin ter harte, en nam de taak van zanger over.

Het zou de band geen windeieren leggen. Na nog een aantal albums van Genesis op de oude voet (die toch minder waren), schoof de band steeds meer op richting ‘gewone’ popmuziek. Het zou muzikaal nooit meer zo interessant worden als ten tijde van The Lamb Lies Down On Broadway.

Toen ik 16 was kocht ik nog wel het live album Seconds Out (uit 1977) en ook het album Genesis uit 1983 bevalt mij prima. Ik heb later ook nog Volume 2: The Longs (uit 1993) van de live albums The Way We Walk gekocht.

Peter Gabriel - Plays Live (discogs.com)

Peter Gabriel startte al vrij snel zijn solocarrière. Die was een stuk interessanter dan die van zijn ex-bandleden. Toen Plays Live uitkwam in 1983 was ik erg onder de indruk. Het zou één van de eerste albums zijn dat ik bij mijn vader zou aanbrengen. Prachtige nummers als Family Snapshot, I Go Swimming, San Jacinto, Shock The Monkey en het kippenvel opwekkende Biko hoor ik nog steeds graag.

Zijn carrière werd uitermate succesvol toen hij in 1986 So uitbracht en hij, met behulp van een ingenieuze clip, met het nummer Sledgehammer een wereldwijde hit scoorde. Hij bleef nog een tijd succesvol, en maakte nog een aantal (vaak interessante) solo albums, waaronder mijn favoriet Up uit 2002.

Op een later moment wellicht meer over Peter Gabriel.

Genesis - Archive 1967-75 (genesis-news.com)

Genesis – Archive 1967-75

Genesis Archive 1967-75

Op 22 juni 1998 werd het album Genesis Archive 1967-75 uitgebracht. Discs 1 en 2 bevatten opnamen van het concert op 24 januari 1975 in Los Angeles ten tijde van The Lamb Lies Down On Broadway Tour. Prachtige opnamen die goed laat horen hoe onbeschrijflijk goed de band live was in die tijd.

Ter afsluiting

Wat vind jij van The Lamb Lies Down On Broadway? Laat het weten!

Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: In 1974 brengt Genesis het meesterlijke The Lamb Lies Down On Broadway uit. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.

12 reacties

Ga naar reactie formulier

    • Victor Poederbach op 21-11-2019 om 20:13
    • Reageer

    Hey Erwin,

    Dank zij dit artikel en een goede bekende dit album dan maar eens een kans gegeven. Dit is niet mijn muzikale richting, maar je hoort de kwaliteit van de muzikanten en de composities.

    Eén van de mooiere nummers inderdaad The Carpet Crawlers, maar ook The Grand Parade of Lifeless Packaging kan ik waarderen.

    Het is in elk geval op deze manier een interessante avond. Eens een keer geen Prince?
    Ach – dat gebeurt wel vaker. Maar dankzij je artikelen hoor ik eens andere dingen dan ik normaal zou opzetten.

    Groet,
    Victor

    1. Hoi Victor, daar word ik helemaal blij van! Ik hoop dat je nog veel leuke dingen ontdekt dan. Dank je wel voor je reactie(s). Ik stel ze enorm op prijs!
      Erwin

    • Henk Timmerman op 27-11-2019 om 23:03
    • Reageer

    Hoi, wat een topalbum ik draai overigens het liefste de ‘archive -live’ versie, die vind ik qua sound beter en krachtiger. Ik neig ik altijd naar de laatste 4/5 nummers vanaf ‘Ravine’. Op de terugreis van werk naar huis in de auto, heerlijk.
    Heb het hele verhaal verder nooit zo goed begrepen, veel frustratie un verwerkt. Mooi dat achtergrond verhaal over eigenlijk 2 separate trajecten.
    Ben na the lamb overigens meer onder de indruk van Gabriel solo dan Genesis, hoewel ‘Seconds out’ wel 1 van de mooist geproduceerde live platen is. Maar als ik hem naast ‘Plays live’ zet wint die weer! Morgen maar weer ff in de auto kiezen….

    1. Goed plan! Maar ik ben het met je eens dat Peter Gabriel solo veel interessanter is dan Genesis na het vertrek van Gabriel. Leuk dat je reageert, dat waardeer ik altijd zeer!!

  1. Hoi Erwin,
    Mooie site! Mocht je het nog niet gezien hebben, op 6 dec 2020 voert The Musical Box TLLDOB integraal uit in TivoliVredenburg, Grote Zaal. Heb de show ooit gezien in de RAI. Erg indrukwekkend, qua muziek, kostuums en dia show. Aanrader! Ik ga nog een keer, ticket al in da pocket!

    1. Dank je wel Rob. Ik had het gezien, maar twijfelde. Ik begrijp nu dat ik dit gewoon moet doen. Bedankt voor de tip!

    • Bart Mulder van Kampen op 23-01-2024 om 22:10
    • Reageer

    Voor mij is the Lamb het hoogtepunt van Genesis. Zowel de live versie als de studioversie vind ik geweldig. Als ik de plaat opzet kan ik alleen maar het hele album afluisteren. Hoogtepunt vind ik toch wel the Waiting Room. De power is onbeschrijfelijk.

    1. Eens, de live versie is ook ongelooflijk!

    • B.E.H. Dassen op 11-02-2024 om 23:13
    • Reageer

    Top beschrijving van een geweldig album van een wereldband! Leest lekker weg met veel wetenswaardigheden. Had hem toevallig vandaag helemaal geluisterd, waarnaar ik het net op ging en deze beschrijving tegenkwam. Mijn eigen favoriete album is Nursery Cryme, maar deze staat op 2. Luister al jaren naar Genesis, maar ben pas onlangs in de ban gekomen van A Trick of the tail, Wind & Wuthering en Abacab. Het solo werk van Collins vind ik niet interessant en dat van Gabriel ken ik niet goed genoeg, al heb ik wel 4 van zijn platen. Seconds out is mooi qua nummers en hoe ze gespeeld zijn, maar de opnames kwaliteit is erg dof, waardoor ik het niet vaak op zet.

    1. Dankjewel voor je reactie, dat waardeer ik enorm. Nursery Cryme is ook niet verkeerd 😉

    • Coos Grevelink op 19-11-2024 om 17:02
    • Reageer

    Een geweldig album, voor mij de beste Genesisplaat ooit en eigenlijk wel de beste LP die ik ken. Ik volg Genesis vanaf 1972, toen ik Watcher of the skies hoorde en ben tot 1981 de band blijven volgen. Ik haakte af na (tijdens?) Abacab, hoewel ik ze toen nog live gezien heb in Leiden, het tamelijk beladen “Booing-concert”, 3 oktober 1981.
    Ik heb de band sowieso een aantal keren live gezien, met en zonder Gabriel. Hoogtepunt is toch wel The Lamb live in de Martinihal in Groningen, 10 april 1975. Ik had tot voor kort de originele megagrote poster, maar heb die dit jaar verkocht aan George German, een verzamelaar in Boston, iemand die ook veel meewerkt aan boeken over de band.
    Mijn originele ticket heb ik nog en is terug te zien op covers van diverse bootlegs van het concert!
    Ik ben Peter Gabriel altijd blijven volgen en hij heeft alleen maar waanzinnig mooi werk uitgebracht.
    In 1979 was ik in Londen en heb een bezoek gebracht aan het Charisma-kantoor, waar ik hartelijk werd ontvangen en met de nodige interessante zaken weer wegging. Ik kreeg o.a. een promo-copy van de eerste soloplaat van Tony Banks, toen nog niet eens officieel uit in Nederland!

    1. Coos, mooie verhalen van een liefhebber. Dankjewel voor je reactie, ik waardeer dat enorm!

Complimenten/opmerkingen? Graag!