Dit is deel 3 (van 5) van de herinnering aan Prince, die op 21 april 2016 overleed. Hierbij deel 2 van de top 50, nummers 25 tot en met 11.
25. Condition Of The Heart
(Around The World In A Day, 1985)
Het nummer is een prachtige ballad met een orkestrale haast klassieke opbouw, waarin Prince acrobatisch met zijn stem over en door de muziek heen kronkelt. Het is een wonderbaarlijk nummer, dat al lang tot mijn favorieten behoort. Prachtige tekst ook: There was a woman from the ghetto / Who made funny faces just like / Clara Bow, how was I 2 know / That she would wear the same / Cologne as U and giggle the same / Giggle that U do / Whenever I would act a fool, the fool / With a condition of the heart.
24. When You Were Mine
(Dirty Mind, 1980)
Prince werd geïnspireerd een rock nummer te schrijven terwijl hij naar John Lennon luisterde. Het is één van zijn meest gecoverde nummers; het is ook extreem catchy. I know / That you’re going with another guy / I don’t care / Cuz I love u, baby, that’s no lie / I love you more than I did / When you were mine.
23. The Future
(Batman, 1989)
Een absoluut top nummer op een verder niet zo boeiend album (het behoort zeker niet tot mijn favorieten). De tekst gaat over een gure, kille toekomst, in overeenstemming met Gotham City, die spirituality that will last nodig heeft. Het refereert ook aan ecstacy gebruik in de destijds populaire house-scene: Yellow Smiley offers me X / Like he’s drinking seven up / I would rather drink 6 razor blades / Razor blades from a paper cup / He can’t understand, I say 2 tough / It’s just that I’ve seen the future / And boy it’s rough.
22. Lovesexy
(Lovesexy, 1988)
Het titelnummer van één van mijn favoriete albums. Het album ontving wisselende kritieken en werd, vanwege de hoesfoto, door veel winkels in de VS gecensureerd, wat er in resulteerde dat bepaalde winkelketens het album niet of onder de toonbank verkochten. Het album was de vervanger van het, op het laatste moment, teruggeroepen The Black Album en is in een periode van 7 weken opgenomen door Prince (met hier en daar wat hulp van zijn band destijds). Het album is bedoeld om in één keer achter elkaar te luisteren (de eerste cd-persingen kenden ook maar 1 track). Het nummer bevat de centrale boodschap van het album: The feeling you get when you fall in love…not with a boy or girl but with the heavens above. Het is een energiek dansnummer en was tijdens de Lovesexy tour een favoriet, zowel auditief (uiterst inventieve drumprogrammering) als visueel (uitgebreide dansexcercities van zowel Cat als Prince).
21. Adore
(Sign O’ The Times, 1987)
Oorspronkelijk getiteld Adore (Until The End Of Time): het laatste nummer van het album Sign O’ The Times is een prachtige ballad waarop Atlanta Bliss en Eric Leeds met blazers een bijdrage verlenen. Eén van de Prince nummers die nooit op single zijn uitgebracht, maar desondanks regelmatig via radio werd uitgezonden, en daarom bekend bij het grotere publiek (Adore is ook opgenomen in The Hits/The B-Sides release uit 1993). Het nummer is een uitermate romantische ode: Until the end of time/I’ll be there 4 U / U own my heart and mind / I truly adore U / If God one day struck me blind / Your beauty I’d still see / Love is 2 weak 2 define / Just what U mean 2 me. De liefde is zo puur en vol overgave dat zelfs de engelen huilen (van ontroering) als de twee geliefden de liefde bedrijven: When we be makin’ love / I only hear the sounds / Heavenly angels cryin’ up above / Tears of joy pourin’ down on us. Maar gelukkig verliest Prince de humor niet uit het oog. Er is een grens aan wat de geliefde kan en mag doen: U could burn up my clothes / Smash up my ride / Well, maybe not the ride. Klassiek nummer!
20. Positivity
(Lovesexy, 1988)
De afsluiter van Lovesexy. Have you had your plus sign today? en Do we mark U present, or do we mark U late? zijn de centrale vragen in het nummer. Het gaat over het uitbannen van negativiteit en stelt sociale thema’s aan de orde: Can a boy who drops out at school / At 13 years of age / Answer the Q of life and death / When it slaps him in the face / Who’s 2 blame when he’s got no place 2 go / And all he’s got is the sense 2 know / That a life of crime’ll help him beat U in the race. De vocalen worden gedeeltelijk gesproken/gerapt (zoals Prince ook al deed in All The Critics Love U In New York uit 1982). Ook in dit nummer komt er opeens een muzikaal motiefje voor dat heel kort duurt, maar ongelooflijk funky is; na 05:45 minuten, het duurt 5 seconden.
19. Breakdown
(Art Official Age, 2014)
Initieel uitgekomen als single, onder de naam The Breakdown, vijf-en-een-halve maand voordat het Art Official Age album uitkwam (op dezelfde dag als album Plectrumelectrum). Vanaf 2013 werd dit nummer regelmatig tijdens concerten gespeeld. Prince noemde dit nummer zijn favoriete huidige nummer in de Arsenio Hall Show in maart 2014 en werd, een paar minuten voor middernacht, onverwacht uitgebracht op 18 April 2014 een paar uur na de aankondiging van een nieuwe deal met Warner Bros. Het nummer werd ook aangeboden als download bij de pre-orders voor het album. Breakdown is een melancholische ballad, zowel muzikaal als tekstueel, waarin de verteller onder andere terugkijkt op zijn leven: I used to throw the party every New Year’s Eve / First one intoxicated, last one to leave / Waking up in places that you would never believe / Give me back the time, you can keep the memories // Keep breaking me down, down, down. Aan het eind van het nummer wordt de tekst met falset gillend/zingend gedeclareerd: kippenvel!
18. Power Fantastic
(The Hits/The B-Sides, 1993)
Geschreven door Wendy Melvoin, Lisa Coleman en Prince. Het nummer is maart 1985 live opgenomen in de thuisstudio van Prince in Chanhassen, Minnesota als centrumstuk van de opnamen voor het geplande (maar nooit uitgebrachte) album Dream Factory. Prince zat in een hoek in de kelder net als The Revolution, met uitzondering van Lisa Coleman, die achter de piano boven in het huis zat. Verbonden via koptelefoons en microfoons speelden ze samen het nummer in één take. De opname wordt door velen nog specifiek herinnerd als intiem en artistiek van een buitencategorie. Velen hadden kippenvel na de opname. Eric Leeds: That’s one of the greatest things we ever did. Het niveau van het trompetspel van Atlanta Bliss is dusdanig dat velen dachten dat dit nummer een outtake was van de samenwerking tussen Prince en Miles Davis. Het project Dream Factory werd in de koelkast gezet, toen Prince besloot The Revolution te ontbinden (wereldkundig gemaakt in oktober 1986), omdat The Revolution een behoorlijke input had in de nummers en hij opnieuw wilde starten.
17. The Love We Make
(Emancipation, 1996)
The Love We Make is een nummer op het, naar mijn mening, tegenvallende album Emancipation dat Prince gebruikte to speak to the spirit of a friend lost to drugs. Dit refereert waarschijnlijk aan Jonathan Melvoin (broer van Wendy & Susannah) die in 1996 overleed aan een overdosis heroïne. Het is een prachtig, doorvoeld nummer. Prince legt ziel en zaligheid in de uitvoering: Precious is the baby with a mother / That tells him that his Saviour is coming soon / All that believe will cleanse and purify themselves / Put down the needle, put down the spoon.
16. Right Back Here In My Arms
(Emancipation, 1996)
Zoals vaker het geval bij Prince stonden zelfs op de tegenvallende, vaak later in zijn carrière uitgebrachte, albums altijd een paar parels, zoals op Emancipation. Right Back Here In My Arms is daarvan een voorbeeld. Al in november 1995 is dit nummer voor het eerst te horen geweest via radiostation KMOJ in Minneapolis. Met name alle vocalen die door elkaar heen lopen, zijn prachtig. Ook hiervoor geldt, dat het idee dat hij dit helemaal alleen heeft gemaakt, bijna niet te bevatten is.
15. Sometimes It Snows In April
(Parade, 1986)
Laatste nummer van Parade en één van de bekendste Prince nummers. Het nummer is in één take opgenomen en deze is, zonder overdubs, uitgebracht. Het geluid van de vingers op de (gitaar)snaren en de piepende krukjes waar Prince en Wendy & Lisa op zaten zijn duidelijk hoorbaar in de opname. Het nummer gaat over Tracy (de hoofdfiguur uit de film Under The Cherry Moon, waarvan Parade de soundtrack was), die is gestorven en Prince mist hem en hoopt hem, na dit leven, weer te zien. De tekst is gevoelig en inlevend en accepteert het onvermijdelijke: Sometimes it snows in April / Sometimes I feel so bad, so bad / Sometimes I wish that life was never ending / But all good things, they say, never last. Na het overlijden van Prince (in de maand april, waarin, ook in Nederland, sneeuw viel) is dit nummer een soort themanummer geworden.
14. Now
(The Gold Experience, 1995)
Februari 1994: Prince gaf een show in Paisley Park waar hij nieuwe muziek zou laten horen. Ik meen me te herinneren dat de studio versies van de nieuwe nummers op de Nederlandse radio te horen zijn geweest. In ieder geval was ik helemaal wild van de nieuwe nummers, het geluid en de vernieuwing die hij (wederom) doorvoerde in zijn muziek. Eén van die nummers van toen is Now. Het is extreem funky en kent een aantal hip-hop invloeden (raps, samples), die (nu wel) succesvol zijn verwerkt in zijn muziek. Het eindresultaat is waanzinnig. Nog steeds is dit een verbazingwekkend nummer dat geheel op zichzelf staat. Het nummer begint direct na een NPG-Operator-segue Welcome 2 The Dawn/You have just accessed the Now Experience/This experience is great for dancing and improving self-esteem/Other titles in this category include Irresistible Bitch, Housequake and Sexy M.F./But that was then, this is met het uitschreeuwen van Now!.
13. Sign O’ The Times
(Sign O’ The Times, 1987)
Ook onderdeel van de configuraties van de (geschrapte) albums Dream Factory en Crystal Ball, werd het nummer het titelnummer van het Sign O’ The Times album. Het nummer werd geschreven op een zondag; de dag dat Prince zijn meer introspectieve nummers schreef. Het nummer is grotendeels (door Prince) gecomponeerd op de Fairlight sampling synthesizer. Alle geluiden komen uit de standaard samples die in de synthesizer waren opgeslagen. Het nummer behandelt verschillende socio-politieke problemen, zoals AIDS, bende gerelateerd geweld, natuurrampen, armoede, drugsmisbruik, de ramp met de Space Shuttle Challenger en de dreiging van de nucleaire holocaust. Destijds was dit de aankondiging van het dubbel-album dat uit zou gaan komen eind maart 1987. Dit was een prima opmaat tot het geniale album dat zou gaan volgen. Topnummer.
12. Hot Thing
(Sign O’ The Times, 1987)
Opgenomen in augustus 1986 (een dag voordat Forever In My Life werd opgenomen, dat ook op het album na Hot Thing komt) in de thuisstudio van Prince door hemzelf. Het is uitermate funky en kent een kenmerkend, origineel Prince synthesizer geluid en motief, dat alleen uit zijn koker kan komen. Eén van de hoogtepunten uit zijn carrière. Hot thing, maybe U should give your folks a call / tell them you’re going 2 the Crystal Ball / tell them you’re coming home late / if you’re coming home at all / tell them U found a brand new baby doll / I can’t wait 2 get U home / where we could be alone / I could read U poetry / and then we could make a story of our own.
11. Days Of Wild
(Crystal Ball, 1998)
Net als Now was Days Of Wild onderdeel van de nieuwe muziek die Prince introduceerde in februari 1994. De uitgebrachte versie is een live versie die is opgenomen in december 1995 in Paisley Park). In 2002 is Days Of Wild als single uitgebracht in een gitaar-solo-versie, waarop Prince alle registers opentrekt en zijn gitaar laat gieren: fantastisch. De (onuitgebrachte) studio versie is in januari 1994 opgenomen. Het primaire muzikale thema van het nummer is geïnspireerd door Caravan, een jazz klassieker die voor het eerst door Duke Ellington werd uitgevoerd in 1936. Grappig moment in het nummer is als Prince Oh oh oh, by the way, I play guitar! declareert, alvorens een (kleine) solo te geven.
2 reacties
Ik ben benieuwd naar de nummers 10 t/m 1!
Auteur
Komen er snel aan!