Meisjes zijn het allermooist op aard
Niets dat hun schoonheid evenaart
Zeg dat van het Groenewoud het gezegd heeft
Inleiding
Eind 1978 bracht Raymond van het Groenewoud zijn live album Kamiel In België uit. Destijds hoorde ik het album en was direct verzot op van het Groenewoud. Een liefde die niet meer verdween.
Raymond van het Groenewoud
Op 14 februari 1950 wordt Raymond van het Groenewoud geboren in Schaarbeek, België. Zijn ouders waren beiden Amsterdammers, die in België terecht kwamen omdat zijn vader (bekend onder de artiestenaam Nico Gomez) weigerde het leger in te gaan en mee te werken aan de politionele acties in Indonesië. Als Raymond vijf jaar oud is scheiden zijn ouders en blijft hij achter met zijn moeder.
In 1957 en 1958 woont Raymond in Amsterdam. In 1967 speelt hij voor het eerst in een bandje: The AB’s (Antwerp Boys). Na één optreden is het alweer gedaan met de band. Zijn volgende band houdt het maar liefst twee optreden vol: Why Not. In 1970 wordt Raymond door Belgisch icoon Will Tura aanbevolen bij een ander Belgisch icoon, Johan Verminnen.
In 1971 en 1972 krijgt Raymond opnametijd cadeau van zijn vader. In 1972 levert dat zijn eerste single op. Als onderdeel van de groep Louisette wordt Raymond’s Maria, Maria, Ik Hou Van Jou opgenomen en uitgebracht. In 1973 komt het debuutalbum van Raymond van het Groenewoud uit: Je Moest Eens Weten Hoe Gelukkig Ik Was. De begeleidingsband Bien Servi, waar Jean-Marie Aerts (later bekend met T.C. Matic) een periode gitaar in speelde, wordt in 1975 omgedoopt tot The Millionairs en bestaat uit Mich Verbelen (bas), Stoy Stoffelen (drums) en Jean Blaute. Het album Ik Doe Niet Mee verschijnt.
In 1977 wordt het album Nooit Meer Drinken uitgebracht. Een klassieker in de Belgische rockmuziek, die goed werd ontvangen en goed verkocht. De single Meisjes werd een hit en zou uitgroeien tot een klassiek nummer in de Nederlandstalige muziekcanon.
In 1978 speelt Raymond de hoofdrol in het theaterstuk Verschrikkelijk Verstandig en zou hij met The Millionairs op het Rock Torhout Festival in België spelen. Hij neemt het ontroerende kinderliedje Mama Moet Komen op voor een kinderproject.
Op 6 en 7 november 1978 spelen Raymond van het Groenewoud & The Millionairs in de Westrand in Dilbeek en de Vooruit in Gent voor opnamen voor een eerste live album.
Kamiel In België
Het jaar van uitgave van Kamiel In België is wat onduidelijk. Volgens de officiële website van Raymond van het Groenewoud is dat 1978. Dat betekent dan dat het album in december 1978 moet zijn uitgekomen, aangezien de opnamen begin november plaatsvonden.
Hoe dan ook, Kamiel In België is het eerste live album van Raymond van het Groenewoud en zou een groot succes worden. Zoals gezegd vonden de opnamen over twee dagen in België plaats. De eerste dag was bedoeld voor de opnamen en de tweede dag als backup voor als er iets fout zou gaan op de eerste dag. Raymond vertelde in 2020 (zie ook het subartikel Raymond van het Groenewoud over Kamiel In België) dat hij de eerste dag zo zenuwachtig was dat de opnamen, naar eigen zeggen, verkloot waren. De dag erna was hij vrij van stress en zenuwen en vlamde hij en zijn band volop.
En dat is te horen ook. Een drietal nummers van de ‘oude’ Louisette dagen zijn aangevuld met nieuwere nummers als Vlaanderen Boven en Zjoske Schone Meid. Er is ook tijd voor meligheid, Kamiel 1 en Kamiel 4 zijn dezelfde liedjes in een andere toonsoort met een haast surrealistische tekst.
Bloemen kan men kopen
Sla
Ook
Ik zei ook, ja© 1978 Raymond van het Groenewoud
Ook het strijdlied voor de Brusselse voetbalclub RWDM wordt gespeeld en vervolgens onthaald met gejuich én boegeroep.
Hoes
Het album heeft een prachtige minimale hoes, die (bewust?) lullig overkomt. De tekening is van Kamagurka, destijds een nieuwe (strip)tekenaar met vaak absurde, droge humor. Ten tijde van het uitkomen van de plaat was Kamagurka een uiterst omstreden persoon in België. Zijn tekeningen en humor werden als vulgair bestempeld. Dat Raymond juist Kamagurka uitkoos voor zijn hoes is dan ook een statement.
Kamagurka had ook de hoes voor het eerder uitgekomen Nooit Meer Drinken getekend en zou dat later nog eens doen voor het album Intiem uit 1988. Als tegenprestatie produceerde Raymond de muziek van Kamagurka En De Vlaamse Primitieven op het album Waar De Lampen In De Klinken Blinken! uit 1982.
N.B.:
De hoes is tevens opgenomen in het artikel De mooiste albumhoezen.
Recensie
Ik heb het eerder vermeld op dit blog. Eind jaren (19)70/begin (19)80 werkte Fred, een vriend van mijn vader, bij de Nederlandse tak van EMI, de platenmaatschappij die de platen van Raymond van het Groenewoud uitbracht. Veel van de EMI uitgaven belandden dan ook bij hem thuis. Als mijn herinnering goed is, raadde hij het album aan, omdat hij het ook wel oké vond. Lang verhaal kort: medio 1979 had ik de plaat in huis en was er wild van.
Destijds was Nederlandstalige rock een unicum. In Nederland zelf werd het wel gemaakt, maar niet op de manier zoals van het Groenewoud dat deed. Grappig dat juist een Vlaming mij mijn eerste Nederlandstalig rockalbum zou brengen.
Zoals vaker met de muziek van Raymond van het Groenewoud is ook hier de combinatie van bravoure en romantiek ronduit prachtig. Het nummer ‘K Heb Je Graag is ronduit teder en een beetje triest, maar misstaat niet tussen de uptempo nummers als Waar Ik Niet Tegen Kan of Zij Houdt Van Vrijen.
Kamiel In België was mijn kennismaking met de muziek van Raymond van het Groenewoud, die niet lang daarna ook in Nederland zou doorbreken met het fantastische Je Veux De L’Amour, ook al zo’n combinatie van bravoure en romantiek. Op 5 december 1981 zag ik Raymond van het Groenewoud voor het eerst live en ik was zwaar onder de indruk. Hij was grappig en serieus tegelijk, maakte prima muziek die rockte, swingde en ontroerde. Perfecte combinatie.
En was Kamiel In België inderdaad de blauwdruk waaraan Raymond van het Groenewoud moest voldoen? Volgens eigen zeggen wel (zie ook het subartikel Raymond van het Groenewoud over Kamiel In België). Wie ben ik in deze, maar volgens mij valt dat eigenlijk wel mee. Door het opnemen van nummers als Kamiel 1 & 4 en Kamiel Bij RWDWM, aangevuld met korte fragmenten van prachtige nummers als Gelukkig Zijn en Meisjes krijgt het live album zowel een cabaretesk als een gehaast karakter. Dat waren de concerten destijds niet, dus wat dat betreft was het album zeker geen blauwdruk. Wel verwachtte het publiek een goede rockband, die goed op elkaar was ingespeeld.
Is er dan niets vervelends te melden? Eigenlijk niet, behalve dan dat Kamiel In België een dubbelalbum had moeten zijn. Wellicht zijn de volledige opnamen nog ergens beschikbaar?
Nummers
Alle nummers geschreven door Raymond van het Groenewoud, tenzij anders aangegeven.
- Vlaanderen Boven
- Waar Ik Niet Tegen Kan
- Kamiel 1 & 4
- Zjoske Schone Meid
- ‘K Heb Je Graag
- Kamiel Bij RWDM (Caerts, Rahel, Hoppe, Géal)
- Gelukkig Zijn
- Daddeemelee
- M’n Lieve Schatje
- Ik Wil De Grootste Zijn
- Maria, Maria, Ik Hou Van Jou
- Zij Houdt Van Vrijen
- Meisjes
Muzikanten
- Raymond van het Groenewoud – zang, gitaar, orgel, piano
- Jean Blaute – accordeon, gitaar, orgel, zang
- Mich Verbelen – bas, zang
- Stoy Stoffelen – drums, zang
Na Kamiel In België
Net voor de uitgave van Kamiel In België werd de naam van The Millionairs veranderd in The Centimeters. In 1979 werd album Ethisch Reveil uitgebracht, waarna lang werd getoerd. In 1980 trad Raymond van het Groenewoud op tijdens het Nederlandse festival Pinkpop. Het zou het live debuut worden van een nieuw nummer, Je Veux De L’Amour, wat de voorbode zou zijn van een drukke periode met heel veel optredens nu ook de Nederlandse markt zich helemaal openstelde voor de Belgische bard Raymond van het Groenewoud.
Echter, van het Groenewoud was het al snel zat, al die optredens, en laste een pauze in, wat het einde betekende van The Centimeters. In 1980 verscheen het album Leven En Liefdes wat feitelijk een verzamelalbum was, maar prima inspeelde op de populariteit die met name Je Veux De L’Amour had opgeleverd. Een jaar later verschijnt de single Cha Cha Cha, wat alweer een grote hit wordt.
In 1983 werkt van het Groenewoud samen met Harry Sacksioni en geeft een aantal concerten met hem en speelt de hoofdrol in de film Na De Liefde. Een jaar later levert hij de filmmuziek aan voor Brussels By Night, een film van Marc Didden, waarvan het fantastische titelnummer al in 1979 was uitgebracht op het Ethisch Reveil album.
Onder invloed van Prince, experimenteert van het Groenewoud in 1985 met synthesizers, drumcomputers en dansmuziek wat zijn, naar mijn mening althans, beste album Habba! oplevert, in 1986 gevolgd door Ontevreden en in 1988 door Intiem. In 1990 wordt de succesvolle verzamelaar Meisjes uitgebracht, waarop van het Groenewoud oude krakers opnieuw live opneemt. Een jaar later toert van het Groenewoud intensief door België en Nederland, mede door de nummer1 hit Liefde Voor Muziek. In 1992 wordt Sensatie uitgebracht, waarop van het Groenewoud zich laat bijstaan door de Vlaamse Mustafa’s. Na een live album en nog meer filmmuziek verschijnt Ik Ben God Niet in 1996, twee jaar later gevolgd door Tot Morgen.
Het nieuwe millennium brachten tot nu toe de albums Een Jongen Uit Schaarbeek (2001), Mr. Raymond (2005), Feest! (live, 2008), De Laatste Rit (2011), Live In De AB (live, 2013) en Allermooist Op Aard (2017). Op 14 februari 2020 wordt Raymond van het Groenewoud 70 jaar oud en wordt het album Speel uitgebracht. Er volgt een uitverkochte tour onder de naam Raymond 70, die door de corona-epidemie pas ruim 2 jaar later kan worden afgesloten. Op 27 oktober 2023 brengt van het Groenewoud het album Egoïst uit.
Ter afsluiting
Wat vind jij van Raymond van het Groenewoud en Kamiel In België in het bijzonder? Laat het weten!
Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Raymond van het Groenewoud live en Kamiel In België. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.