The Black Album: Prince gets funky

 

So U found me / Good, I’m glad / This is Prince / The cool of cools
Some of U may not know this / But some of U may know / Some of U may not want 2 know
We r here 2 do service / Please don’t try 2 stop us
4 we come regardless / 4 we r strong as we r intelligent

So come vibe with us
Welcome to the Funk Bible
The new testament

 

Inleiding

Deel 4 van de serie Prince in 1987. De eerdere verhalen dit jaar zijn populair gebleken. Ze worden veel gelezen, iets waar ik zeer blij mee ben. Ik hoop dat dit ook voor dit verhaal zal gelden. Het verhaal over een album dat zou uitkomen, maar op het allerlaatste moment werd ingetrokken, om vervolgens (7 jaar later), geheel onverwacht, alsnog uitgebracht te worden.

1987

Zoals in eerdere verhalen gemeld, was 1987 een uiterst productief jaar voor Prince. In totaal werden er in dat jaar 53 door Prince gecomponeerde nummers uitgebracht. Naast zijn eigen Sign O’ The Times werden er twee Madhouse albums en een Jill Jones album uitgebracht. Dit is terug te lezen in de eerdere artikelen in deze Prince in 1987 serie:

Dit artikel gaat over het mysterieuze album met de zwarte hoes, waarop geen enkele informatie over de uitvoerende(n) was terug te vinden. In de volksmond is dit album The Black Album gaan heten, een analogie met het fameuze, geheel in een witte hoes gestoken, album van The Beatles uit 1968.

Het verhaal rondom The Black Album

Prince - The Black Album era (1) (pinterest.com)

Prince – The Black Album era

In het artikel Prince glorieert (alweer) met Sign O’ The Times wordt de route naar Sign O’ The Times geschetst, inclusief alle opname sessies van en voor de nummers van het album. Nadat het album klaar was ging Prince een tour voorbereiden (de spectaculaire Sign O’ The Times Tour) met een compleet nieuwe band. Hierna ging Prince op tournee door Europa. Nadat de tour klaar was blies hij Amerikaanse deel van de tour af en bracht de concertfilm Sign O’ The Times uit in november 1987.

Ondertussen bleef Prince ook gewoon nummers opnemen. Van 39 is bekend dat er daadwerkelijk opnamen aanwezig zijn. Van nog een aantal zijn tekstflarden gevonden. Normaal gesproken betekent dit dat er ook opnames tegenover staan, maar dat is niet zeker. Zekerheid over de 39 bestaat wel. Tussen het uitkomen van Sign O’ The Times en The Black Album (ongeveer 8 maanden), een periode waarin een Europese tour werd gedaan en een film werd opgenomen en geproduceerd, nam Prince dus ook nog minstens 39 nieuwe nummers op, wederom grotendeels alleen. Hieronder ook het tweede Madhouse album 16 dat op 18 november 1987 werd uitgegeven.

Ontstaansgeschiedenis

Prince - The Black Album era (2) (prince.org)

Prince – The Black Album era

Aan het einde van de Sign O’ The Times Tour in Europa besloot Prince om de tour niet naar de VS te brengen. Gedeeltelijk omdat hij alweer klaar was met het project, maar het schijnt ook ingegeven te zijn door de tegenvallende verkoopcijfers van het Sign O’ The Times album in de VS. Tevens was er aanzwellende kritiek dat Prince te pop en rock georiënteerd zou zijn. Hij was zijn, van oorsprong, zwarte publiek vergeten en zou zijn rug hebben toegekeerd naar de zwarte muziek en funk.

Prince zou ze wel eens wat laten zien. Zwarte muziek? Dansmuziek? Funk?

Voor het verjaardagsfeestje van Sheila E op 11 december 1986, had Prince, voor eigen gebruik, al een drietal dansnummers opgenomen: Le Grind, Bob George en 2 Nigs United 4 West Compton. Eerder had hij Rockhard In A Funky Place (onderdeel van de configuraties voor de geplande Camille en Crystal Ball albums) en Superfunkycaligrafisexy al opgenomen.

In maart 1987, vlak voor de release van Sign O’ The Times werden opnamen gestart voor Cindy C. en Dead On It. Dat zou wel eens een statement kunnen worden!

In oktober 1987 nam Prince het nummer When 2 R In Love op. De enige ballad op The Black Album. The Black Album werd samengesteld en opdracht werd gegeven om het album uit te geven op 7 december 1987. De voorwaarde die er tevens aan werd gesteld was dat het album met minimale promotie in de mark zou worden gezet en dat er geen uitvoerende en titel informatie op het album aanwezig zou zijn. De hoes moest geheel zwart zijn met alleen perzikkleurige informatie omtrent catalogusnummer op de hoeszijkant. Het label op het vinyl bevatte alleen de titels van de nummers.

Sunset Sound Recording Studio Logo (fourplayjazz.com)

Prince huis & thuisstudio Galpin Boulevard (twistermc.com)

Prince huis & thuisstudio Galpin Boulevard

De nummers zijn opgenomen in 3 studio’s. De Sheila E verjaardag nummers zijn opgenomen in Prince’ favoriete niet-Prince studio Sunset Sound.

Paisley Park Records logo (apoplife.nl)

Het laatste nummer dat werd opgenomen voor het album, When 2 R In Love, is opgenomen in het, destijds, net geopende Paisley Park Studios.

De overige nummers zijn opgenomen in de thuisstudio van Prince aan Galpin Boulevard in Minneapolis.

Op de meeste nummers wordt de Camille achtige stemvervorming gebruikt.

De complete route naar The Black Album

Op basis van de beschikbare gegevens ziet de route naar The Black Album er als volgt uit:

Prince de route naar The Black Album (apoplife.nl)

Prince de route naar The Black Album

Warner Bros.

Warner Bros. Records Logo (warnerbrosrecords.com)

Warner Bros. Records Logo

Vanuit platenmaatschappij Warner Bros. bekeken was The Black Album het schoolvoorbeeld voor hun zorgen rondom de carrière van Prince. Na zijn weigering het album Sign O’ The Times in de VS te promoten met een tour, werd binnen Warner Bros. de weerstand tegen Prince’ besluiten aangaande zijn releases steeds groter. In Europa was zijn ster en reputatie op het hoogste niveau dat bestond, maar in zijn thuisland bleven de verkoopcijfers ruim achter bij de verwachtingen. Met elk besluit dat hij nam leek het Amerikaanse publiek zich meer en meer tegen hem te keren.

Ondertussen produceerde Prince steeds meer materiaal dat minder toegankelijk werd. Artistiek gezien was het niveau duizelingwekkend, maar Warner Bros. wist zich zo langzamerhand geen raad meer met de wijze waarop ‘Prince het product’ verkocht moest worden. De maatschappij snakte naar de tijden dat Prince aanstekelijke hits schreef en wilde niets liever dan hem terugbrengen naar het Purple Rain succes. Wat kreeg Warner Bros.? The Black Album.

Ondanks de bezwaren ging Warner Bros. toch akkoord met de release. Honderdduizenden vinyl albums, cassettes en compact-discs werden geperst en stonden klaar om verscheept te worden naar de platenwinkels.

1 december 1987

Zoals Prince wel vaker deed met nieuw materiaal, ging Prince ook nu naar een nachtclub om zijn nieuwe muziek te draaien en te kijken hoe het publiek daarop reageerde. Op 1 december 1987 ging hij naar Rupert’s, een dansclub in Minneapolis.

Prince - The Black Album era (3) (pinterest.com)

Prince – The Black Album era

Toen de muziek werd gedraaid ging Prince het publiek in en ontmoette de 22-jarige singer-songwriter en dichteres Ingrid Chavez. Chavez was een paar jaar eerder verhuisd naar Minneapolis om te werken aan muziek. Net als Prince groeide ze op in een streng religieus gezin en was op zoek naar antwoorden buiten de grenzen van (de beperkingen van) de standaarden van religie.

Er ontstond een intensieve discussie tussen de twee. Ze eindigden in het net opgeleverde Paisley Park studio complex, waar ze discussieerden over religie, liefde, (nood)lot, etc.

Wat hierna gebeurde is wat onduidelijk. Volgens verschillende bronnen had Prince die avond Ecstasy gebruikt. Volgens zijn danseres destijds, Cat Glover, had hij haar gevraagd om het een keer te proberen. Ze bracht de (door Red Hot Chili Peppers’ Anthony Kiedis geleverde) pillen en zei dat hij een halve dosis moest proberen, omdat hij zo klein van postuur was. Hij nam een hele dosis en vertrok richting de nachtclub. Volgens Glover belde hij haar weer op toen hij met Chavez onderweg was naar Paisley Park. Glover ging er ook heen.

Om 01:30 kreeg Karen Krattinger, Prince’ vaste assistente, een vreemd telefoontje. Prince was emotioneel (behoorlijk ‘out of character’) en bood zijn excuses aan vanwege zijn soms moeilijke gedrag en zei dat hij moeite had zichzelf te uiten. Hij zei dat hij van haar hield.

Prince - The Black Album era (4) (pinterest.com)

Prince – The Black Album era

Rond dezelfde tijd ontving ook Susan Rogers een telefoontje. Rogers was vlak na het afmaken van The Black Album opgestapt als zijn engineer. Prince vroeg of ze naar Paisley Park wilde komen. Toen ze aankwam was het donker en hoorde ze een vrouwenstem (Chavez) vragen “Are you looking for Prince?”. Opeens verscheen Prince. Ze voelde zich ongemakkelijk. Prince zag er uit zoals ze hem nog nooit had gezien. “His pupils were really dilated. He looked like he was tripping”.. Hij vroeg “I just want to know one thing. Do you still love me?”. Rogers beaamde het. Toen Prince vroeg of ze wilde blijven, zei ze “No, I won’t” en verliet Paisley Park. “It was really scary” zei ze later.

Keyboard speler Matt Fink bevestigde deze lezing: “He had a bad trip, and felt that The Black Album was the devil working through him”.

De avond/nacht heeft veel betekenis voor Prince gehad. Hij noemde het Blue Tuesday, de dag dat hij tot inkeer kwam. Cat, die een soloalbum zou gaan opnemen, heeft een nummer geschreven over de bewuste dag, getiteld: December 1st, 1987. Het album ging uiteindelijk niet door en het nummer is nooit uitgebracht.

Intrekking

Prince & Mo Ostin 1978 (billboard.com)

Prince & Mo Ostin 1978

In de loop van de avond/nacht besloot Prince inderdaad dat The Black Album een werk van ‘het kwaad’ was. Prince geloofde dat hij een spirituele en morele openbaring had doorgemaakt. Chavez had hem, als zijn gids, de weg gewezen hoe hij dichter tot God en andere mensen kon komen. The Black Album was een weergave van de woede en losbandigheid die hij achter zich moest laten.

Een paar dagen later nam Prince contact op met de president van Warner Bros., Mo Ostin. Hij stond er op dat The Black Album, een paar dagen voor de uitgave, zou worden teruggetrokken. Ostin gaf uiteindelijk toe. Warner Bros. stond daarmee wel voor een haast onmogelijke opgave. 500.000 LP’s, duizenden cassettes en compact-discs waren er geperst. Deze moesten allemaal worden vernietigd. Velen daarvan stonden al klaar voor verzending. Ondanks al het werk is er een klein aantal aan vernietiging ontkomen. Het album was beschikbaar, in zeer kleine volumes, maar toch.

Prince heeft nooit een echt duidelijke reden gegeven voor het terugtrekken van het album, maar in een interview met Rolling Stone magazine uit 1990 zei hij: “I suddenly realized that we can die at any moment, and we’d be judged by the last thing we left behind. I didn’t want that angry bitter thing to be the last thing. […] That doesn’t mean I don’t like the music, but I don’t want the people to feel that kind of depression coming through in my music”.

Lovesexy

Het programmaboekje van de Lovesexy Tour bevatte een ietwat cryptische beschrijving van de rationale achter zijn beslissing. Een aantal fragmenten:

Prince - Lovesexy Tour book (princevault.com)

Prince – Lovesexy Tour book

Camille set out to silence his critics. “No longer daring” – his enemies laughed. “No longer glam, his funk is half-assed… one leg is much shorter than the other one is weak. His strokes are tepid, his colors are meek.”

So Camille found a new color. The color black: strongest hue of them all.

Stroke after stroke callin’ all others a joke.

Tuesday came. Blue Tuesday.
His canvas full, and lying on the table, Camille mustered all the hate that he was able. Hate 4 the ones who ever doubted his game. Hate 4 the ones who ever doubted his name.

“Tis nobody funkier — let the Black Album fly.” Spooky Electric was talking, Camille started 2 cry. Tricked.

A fool he had been. In the lowest utmostest. He had allowed the dark side of him 2 create something evil. 2 Nigs United 4 West Compton. Camille and his ego. Bob George. Why?

Spooky Electric must die. Die in the hearts of all who want love. Die in the hearts of men who want change.

© 1988 Prince

Camille staat waarschijnlijk voor Prince, Blue Tuesday is 1 december 1987 en Spooky Electric staat voor de duivel of de duivelse kant van Prince zelf.

Prince - Alphabet St (Don't Buy The Black Album, I'm Sorry) (feelnumb.com/apoplife.nl)

Prince – Alphabet St (Don’t Buy The Black Album, I’m Sorry)

Direct na zijn besluit The Black Album tegen te houden, barstte Prince’ creativiteit helemaal open. In december al werd een ongelooflijke hoeveelheid nieuwe nummers opgenomen. Prince voelde zich herboren en zijn volgende album stond in het teken van zijn spirituele openbaring. Hij noemde het nieuwe gevoel lovesexy: “the feeling u get when u fall in love, not with a girl or boy but with the heavens above”.

Ingrid Chavez, die zo’n belangrijke rol speelde op Blue Tuesday werd de “spirit child” van het nieuwe album genoemd.

De eerste single van het album was het fantastische Alphabet St.. De bijbehorende videoclip bevat de (min of meer verborgen) boodschap “Dont buy The Black Album, I’m sorry”. Rond de 27e seconde komt het heel snel voorbij.

Meer over Lovesexy het album, de tour en de concertregistratie op 10 mei 2018: 30 jaar na de release van het laatste geniale album van Prince, dat hij maakte in zijn gouden jaren.

Bootleg

Prince - The Black Album - Mijn eerste bootleg (pitchfork.com)

Prince – The Black Album – Mijn eerste bootleg

Het (bijna directe) gevolg van het intrekken van The Black Album en het feit dat er exemplaren aan vernietiging waren ontkomen, was dat het album al snel beschikbaar werd gesteld via het zwarte circuit. Sterker nog, het werd de meest verkochte bootleg aller tijden.

Op 18 juni 1988 kocht ik mijn eerste The Black Album bootleg, op vinyl. Ik heb er daarna nog twee gekocht, waaronder een cd uitgave die, qua geluidskwaliteit, niet onderdoet voor de officiële uitgave. Er waren destijds nog niet zo heel veel Prince bootlegs op de markt. Een paar live opnamen en wat (zelfgemaakte) mixen, maar dat was het wel.

Gezien het tempo waarmee Lovesexy was opgenomen en uitgebracht, werd het, voor de buitenwereld, voor het eerst een beetje duidelijk hoe Prince werkte. Hard, snel en nummer na nummer na nummer spuiend. Voor het eerst begon het idee te dagen dat er waarschijnlijk veel meer materiaal lag dan waar wij weet van hadden. De eerste bootlegs met niet eerder uitgebracht materiaal kwamen naar buiten. Honderden en honderden nummers die het publiek nooit te horen heeft gekregen zijn naar buiten gekomen. Het ongelooflijke is dat het allemaal zo ontstellend goed was.

Recensies

Prince - The Black Album - Original auction price (eil.com)

Prince – The Black Album – Original auction price

Ondanks het feit dat de release van The Black Album was ingetrokken, verschenen er ‘gewoon’ recensies van het album in de muziekbladen. Het album werd veelal afgezet tegen de opvolger Lovesexy, waarbij The Black Album er regelmatig beter uitkwam.

In vele eindejaar lijstjes over het jaar 1988 werd The Black Album opgenomen. En niet alleen door de recensenten. U2’s Bono en The Edge waren van mening dat The Black Album een van de beste albums van 1988.

Met name in Europa werden regelmatig nummers (soms zelfs het hele album) op de radio uitgezonden. Warner Bros. was hier uiteraard niet zo blij mee en dreigde het beschikbaar stellen van de complete Warner Bros. catalogus aan de betreffende radio stations stop te zetten als dit nogmaals zou gebeuren.

De originelen die waren ontsnapt uit de Warner Bros. kluizen werden soms in de markt gezet, Verzamelaars betaalden soms exorbitant hoge prijzen voor een origineel. Van honderden tot zelfs duizenden dollars.

1994

Prince - The Black Album (princevault.com)

The Black Album (album), 1994 release

En toen werd het 25 oktober 1994. The Black Album werd alsnog uitgebracht. Onder de naam The Legendary Black Album – Limited Edition werd het originele album alsnog uitgebracht. Prince ontving er $ 1.000.000 voor. Het album zou beschikbaar zijn voor een beperkte periode: 2 maanden.

In 1991 is ook al eens serieus gekeken naar het uitbrengen van The Black Album als een bonus disc bij een te ontwikkelen greatest hits album. Toen Prince echter met Diamonds And Pearls kwam aanzetten, verdween dat idee.

Grappig genoeg bood Warner Bros. “amnesty” aan aan de eigenaars van bootleg versie(s) van The Black Album. De eerste 1.000 die hun “counterfeit” items teruggaven, ontvingen de originele CD of cassette gratis: “To participate, send your contraband album to Amnesty Offer, Warner Bros. Records, Box 6868, Burbank, Calif. 91505”.

A pop Life Logo (apoplife.nl)

 

Dit artikel is ook beschikbaar in het Engels.
Wil je dit artikel lezen in het Engels? Klik op de vlag hieronder.
Do you want to read this article in English? Click the flag below.

 

The Black Album

Was de albumnaam wel The Black Album? Officieel heeft het album geen titel. In het openingsnummer wordt (ver achter in de mix) de tekst gedeclareerd die dit artikel start. Is het oorspronkelijk misschien de bedoeling geweest het The Funk Bible te noemen? Hoe het ook zij, Prince zelf noemde het in de clip voor het nummer Alphabet St. ook The Black Album, dus dat is het in ieder geval geworden.

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar was het nou wat, dat The Black Album? Was het alle hype waard?

Het album, van nummer tot nummer.

Prince - The Black Album - CD (pinterest.com)

Prince – The Black Album – CD

Le Grind

Het eerste nummer. De voice-over waarmee het nummer start (zie de introductie van dit artikel) is hoogst waarschijnlijk later opgenomen.

Grappige tekst, waarin Prince de macho uithangt:

Hey pretty mama, with the long hair
Is that your boyfriend?
Ha, I don’t care
Cuz’ I can do, said I can do
tricks he can never do
When I get naked, we’ll see the real u
Am I getting thru?

Hij mengde zich, avant la lettre, ook in de gender-discussie :

All the boys say “Yeah Yeah”
All the girls say “Oh Yeah”
Now all u others say “Hell Yeah”

Eén van de drie nummers die Prince opnam voor een verjaardagsfeestje voor Sheila E in 1986.

Cindy C.

Opgenomen in 1987. De titel verwijst naar supermodel Cindy Crawford.

Prince is aangetrokken tot Cindy C.:

Girl, if I have 2 beg
I’m gonna see u in your birthday suit tonight
I’m sure you’re quite intelligent
A whiz at math and all that shit
But I’m, I’m a tad more interested
in flyin’ your kite tonight
Cindy, is that alright?
Oohhh Cindy C, will u play with me?
I’ll pay the usual fee

Het nummer is, door Prince zelf, uitgezonden op 9 december 1989 als onderdeel van The New Power Generation Radio Show, die o.a. werd gepresenteerd door Prince.

Dead On It

Net als Cindy C. stammen de opnamen voor dit nummer uit maart 1987. Het nummer sample-t de tekst “badder than a wicked witch” uit Sheila E’s nummer Holly Rock (geschreven door Prince). Prince rapt. Het nummer gaat over rappers:

See the rapper’s problem usually stem from being tone deaf Pack the house then try 2 sing, there won’t be no one left

Prince had moeite met de opkomst van rap. Hij begreep het onvoldoende en reageerde aanvankelijk zoals veel van de gevestigde namen. ‘Het is geen muziek, ze kunnen niet zingen, ze scheppen op en stelen (muziek)’. In 1991 verwerkte Prince rap meer en meer in zijn muziek. Op de albums Diamonds And Pearls en O(+> helaas op de foute manier, met de inferieure Tony M. als rapper. Later deed hij het zelf, met vaak prachtige gevolgen (zoals op Now van het album The Gold Experience).

Opscheppen kon Prince ook wel:

I got a gold tooth, costs more than your house
I got a diamond ring on four fingers, each one the size of a mouse

Tijdens de Diamonds And Pearls Tour uit 1992, rapte Tony M. soms delen uit Dead On It als introductie tot Jughead (wat overigens één van de allerslechtste nummers is die Prince ooit opnam).

When 2 R In Love

Het laatste nummer dat werd opgenomen voor The Black Album. De enige ballad op het album. Het valt een beetje uit de toon, ook vanwege het geluid. Het nummer was het enige dat overbleef van The Black Album en werd opgenomen op het volgende album, Lovesexy.

Een romantisch nummer.

Come bathe with me
Let’s drown each other in each others emotions
Bathe with me
Let’s cover each other with perfume and lotion
Bathe with me
Let me touch your body ’til your river’s an ocean
Bathe with me
Let’s kiss with one synonymous notion
That nothing’s forbidden and nothing’s taboo
When the 2 r in love

Prince - Bob George (Lovesexy Tour 1988) (yourlisten.com)

Prince – Bob George (Lovesexy Tour 1988)

Bob George

Hilarisch nummer. Uniek in het oeuvre van Prince. Prince speelt een pooier, die vloekt en uitermate gewelddadig is. Hij verdenkt zijn vriendin van vreemdgaan met Bob, een rijke man.

New coat, huh?
That’s nice
Did u buy it?
Yeah, right
U seeing that rich motherfucker again
U know who I’m talking about
That slicked back paddy with all the gold in his mouth
Don’t try to play me 4 yesterday’s fool
Cuz I’ll slap your ass into the middle of next week
I’m sorry baby, that’s the rules

I pay the rent in this raggedy motherfucker
And all u do is suck up food and heat
Say what? Oh yeah?
4 someone who can’t stand them T.V. dinners
U sure eat enough of them motherfuckers
Who bought u that diamond ring?
Yeah, right
Since when did u have a job?
U seeing that rich motherfucker again
What’s his name? Bob?
Bob, ain’t that a bitch?

Vervolgens vraagt Prince wat voor soort werk Bob doet:

What’s he do for a living?
Manage rock stars?
Who?
Prince?
Ain’t that a bitch!
That skinny motherfucker with the high voice!

Gevolgd door:

Please, who do I look like baby?
Yesterday’s fool?
Don’t u know I will kill u now?
U’re fuckin’ right
I gotta gun
U think I don’t?
Then what’s this?
Oh, u quiet now
uh uh!
Little? Yeah, right. It might be little but it’s loud

Hierna barst het geweld los. Machinegeweer geluid, een telefoongesprek met Bob, politie en nog meer machinegeweren.

Prince heeft nooit meer zoiets als dit opgenomen. Repetitief elektronische drums, die ook de bas bevatten.

Het nummer werd live gespeeld tijdens de Lovesexy ’88/’89 Tour. Het vervulde een sleutelfunctie in het verhaal dat Prince wilde vertellen. Tijdens het concert wordt de pooier doodgeschoten, maar niet voordat hij tot inkeer komt en God vindt.

Ook uitgegeven als onderdeel van de Lovesexy Live video, opgenomen tijdens de live TV uitzending van 9 september 1988.

Eén van de drie nummers die Prince opnam voor een verjaardagsfeestje voor Sheila E in 1986.

Superfunkycalifragisexy

Het onbetwiste hoogtepunt van het album. Een zeer sterk funk nummer (onderdeel van mijn Prince nummer top 50, nummer 42).

This beat is on time, all of the time
So refined, specially designed
2 make u do the do

Het oudste nummer van het album. De opnamen vonden al in september 1986 plaats. De titel is deels een verhaspeling van Supercalifragilisticexpialidocious, een nummer in de film Mary Poppins uit 1964.

Grappige tekst:

This chair goes round and round, I feel like a clown
Cuz I’m stripped down, It’s all fun and games
Til the very next day, til, damn, u don’t remember my name
Maybe I’ll see u next Thursday night, maybe I won’t

But that’s alright, cuz in my possession, there’s a signed confession
that says, I was the best u ever had

2 bad

Het nummer werd live gespeeld tijdens de Lovesexy ’88/’89 Tour als onderdeel van een medley waarin ook Controversy en Dirty Mind waren verwerkt. In 2001 was een instrumentale versie van het nummer onderdeel van de NPG Ahdio Show # 3.

2 Nigs United 4 West Compton

Instrumentaal nummer. Jazzy, nerveus nummer, voorafgegaan door een soort sketch waarin (danseres) Cat op een feestje is en zich niet op haar gemak voelt:

I want U 2 meet some friends of mine
No, no – U’ll like them
They’re, they’re musicians

2 Nigs United 4 West Compton is ook de naam van een instrumentaal nummer op One Nite Alone… The Aftershow: It Ain’t Over, maar het heeft muzikaal niets van doen met de uitgave op The Black Album.

Eén van de drie nummers die Prince opnam voor een verjaardagsfeestje voor Sheila E in 1986.

Rockhard In A Funky Place

Rockhard In A Funky Place is opgebouwd rondom een blazers riff. Het nummer is onderdeel geweest van de configuraties voor de Camille en Crystal Ball albums, die beiden nooit zijn uitgebracht.

De tekst is seksueel getint:

I just hate 2 see an erection go 2 waste

Conclusie

Prince - The Black Album (apoplife.nl)

Prince – The Black Album

Wat vond ik er van toen ik het voor het eerst hoorde? Ik meen me te herinneren dat ik het album hoorde voordat ik het had (als bootleg), dus nog voor juni 1988. Ik vond het fantastisch! Een heerlijke ‘losse’ plaat met veel funk en speel plezier. Ik werd (en wordt nog steeds) altijd heel vrolijk van de plaat. Het album bevat ook veel humor. Bob George vind ik oprecht grappig. De vervormde, vertraagde stem maakt het een genot om naar te luisteren. Het openingstrio van het album is ijzersterk en staat als een huis.

Ik reken het album tot de gouden reeks van Prince. Van 1980 tot en met 1988 kon Prince geen fout maken. Bijna alles wat hij opnam was anders, vernieuwend en geniaal. Ook als het niet uitgebracht werd. The Black Album is geen uitzondering op die regel.

Als ik een eindcijfer zou moeten geven voor dit album zou het een 9,0 zijn (2 Nigs United 4 West Compton krijgt niet de 100% score…).

Na The Black Album

Live

Zoals al vermeld, werden tijdens de Lovesexy ’88/’89 Tour twee nummers van The Black Album live gespeeld. Tijdens de Diamonds And Pearls Tour werden tekstflarden gebruikt. De blazers-riff uit Rockhard In A Funky Place was onderdeel van het nummer I Could Never Take The Place Of Your Man tijdens de Sign O’ The Times Tour.

Op 23 januari 2016 werd Le Grind als onderdeel van de zogenoemde sampler-set gespeeld tijdens een concert in Paisley Park.

Ingrid Chavez - Paisley Park - Promo sheet (alchetron.com)

Ingrid Chavez – Paisley Park – Promo sheet

Ingrid Chavez

Ingrid Chavez, de vrouw die tijdens Blue Tuesday een doorslaggevende rol speelde, bleef nog enige tijd betrokken bij Prince. Ze speelde in de (geflopte) film Graffiti Bridge de vriendin van Prince.

In 1991 bracht ze haar debuutalbum, May 19, 1992 uit op het Paisley Park label. Een alleraardigst album, waarbij de muziek van Prince de poëzie van Ingrid Chavez ontmoet, met vaak verrassende en leuke resultaten. De titel van het album verwijst naar de datum waarop de fotografie voor het album plaatsvond, één jaar later.

In 1992 trouwde Chavez met David Sylvian. Ze kregen twee dochters. Het huwelijk strandde in 2006.

I OWN THE BLACK ALBUM

I Own The Black Album sticker (apoplife.nl)

In 1989 werd The Black Album ook al uitgebracht. Echter, het is een cover van het Prince album. ingespeeld door een aantal sessie muzikanten, geproduceerd door platenlabel TNT Records, dat in Frankfurt, Duitsland was gevestigd. Het idee was dat zij een legale versie van het album zouden uitbrengen als dienst naar het publiek. De hoes is zwart en bevat een sticker: “I OWN THE BLACK ALBUM”. Het nummer Rockard In A Funky Place is fout gespeld.

Op 24 mei 1989 kocht ik het. Wat een verschrikking. Leuk hebbeding, maar tenenkrommend beroerd.

Ter afsluiting

Newsclip Chicago Tribune (Chicago Tribune 1988)

Newsclip Chicago Tribune begin 1988

De durf die Prince tentoonspreidde om zo kort na het meesterlijke (dubbel)album Sign O’ The Times met een dergelijk compromisloos album op de proppen te komen, spreekt boekdelen. Het vervolgens intrekken, maar een paar dagen voor de release, ook.

Qua reputatie heeft het Prince geen windeieren gelegd. Voor het eerst werd echt duidelijk hoe hard hij werkte en hoeveel muziek hij kon produceren. Het heeft zijn status van genie definitief ge- en bevestigd.

Het nadeel voor Prince zelf was echter wel dat de bootleg markt na The Black Album helemaal openbrak. Onuitgebrachte opnamen werden in grote hoeveelheden op de markt gebracht. Fans kochten de opnamen (die vaak in perfecte geluidskwaliteit verschenen) massaal.

Leuk detail: Susan Rogers vertelde, toen ze op 26 en 27 mei van dit jaar lezingen gaf in Nederland, dat één van de belangrijkste bronnen van de bootlegs Prince’ auto was. Nadat hij klaar was met een nummer maakte hij een kopie voor in zijn auto, zodat hij er naar kon luisteren tijdens het rijden. De cassettes belandden daarna vaak op zijn achterbank. Eens in de zoveel tijd werd de auto schoongemaakt. De garage die die werkzaamheden uitvoerde werd een belangrijke bron voor alle uitgegeven outtakes.

The Black Album is wederom een uiting van een genie, die op de toppen van zijn kunnen presteerde.

Wat vind jij van The Black Album? Laat het weten; het wordt enorm gewaardeerd!

 

8 reacties

Ga naar reactie formulier

    • Remko op 07-12-2017 om 20:14
    • Reageer

    Wat een heerlijke plaat. ik hoorde hem voor het eerst bij Countdown café. Cassetterecorder liep mee natuurlijk. Heb die cassette veel gedraaid (er zaten enkele jingles, niet veel, van Countdown café doorheen). Inderdaad onderdeel van de gouden jaren, heerlijke nummers!

    1. Kan me de radio uitzending niet herinneren. Maar het is en blijft een wereldplaat!

    • Peter van Soest op 11-01-2018 om 15:03
    • Reageer

    Geweldig album – lekker ruig. Via via was ik aan een cassettebandje gekomen; alles werd gezongen met een raar hoog stemmetje. We vonden het geweldig. Toen we later aan de echte versie kwamen, bleek het te snel opgenomen of overgezet. Toen werd het allemaal nog beter dan het al was. De te snelle versie was een eigen leven gaan leiden en is nog steeds leuk.

    1. Ha, ha, zo heb ik bij bepaalde nummers nog steeds dat ik een tik verwacht. Herkenbaar.
      En ja, fantastisch album! Dank voor je reactie!

    • Edward op 22-01-2018 om 21:59
    • Reageer

    Onnoemelijk lekkere plaat. De funk spat er vanaf. En dat was ook zijn insteek. Je voelt door de boxen knallen dat ie iets wilde bewijzen. Een bootleg had ik al te pakken vóórdat Lovesexy er was, een album waarvan ik overigens vind dat ‘t geenszins kan tippen aan de BA maar …. ieder z’n eigen smaak. ?
    Vanaf het begin, en nog steeds, ben ik helemaal lijp van Bob George, echt een onwijs geniaal nummer, wat een ironie, echt heerlijk. Net als Dead On It, neemt hij rap op (z’n stiletto) hak, een giller van de bovenste plank. En dan daarna meteen de out-of-this-world funk van SuperFunkyCaliFragiSexy ….. die 2 tracks definiëren (voor mij) de BA, waanzinnig gewoon.

    1. Eens met je favorieten. Lovesexy is, volgens mij, zelfs nog beter (ieder z’n eigen smaak, inderdaad!). Maar The Black Album is en blijft geniaal!
      Leuk weer van je te horen, Edward!

    • Victor op 23-01-2018 om 12:45
    • Reageer

    Eerste versie voor mij was een tape van baggerslechte kwaliteit. Toch kon ik van bepaalde nummers geen genoeg krijgen (Bob George bijvoorbeeld… die drijvende beat). De zichzelf steeds veranderende Prince zette weer iets volledig anders neer en doet het met flair.

    Uiteindelijk een bootleg op CD kunnen scoren (combi met een deel van Crystal Ball) en tegelijkertijd met een bootleg van het concert in het Paard van Troje. Man…. mijn jaar was gemaakt toen ik die 2 had. Met trillende handjes vanaf de verkoper terug naar huis, me opgesloten in mijn slaapkamer en met een koptelefoon op zitten genieten!

    1. Ik herinner me de opwinding ook nog, na platenbeurzen of ontvangen pakketjes. Voor het eerst luisteren naar nieuwe nummers, live opnamen…
      Dank he wel voor je reactie!

Complimenten/opmerkingen? Graag!