Dit artikel hoort bij het verhaal Never Mind The Bollocks, Here’s The Sex Pistols. |
Introductie
De winkel SEX is onlosmakelijk verbonden met de Engelse punk en de Sex Pistols en geldt als de belangrijkste inspirator voor punk-mode en de mode van de perioden daarna. Zonder SEX geen Sex Pistols en zonder Sex Pistols geen punk zoals we die nu kennen.
Geschiedenis
In november 1971 startte Malcolm McLaren met een vriend de winkel Let It Rock op 430 Kings Road in de wijk Chelsea in Londen. Ze verkochten tweedehands kleding en kleding ontworpen door McLaren en McLaren’s vriendin Vivienne Westwood. In 1973 werd de winkel hernoemd naar Too Fast To Live, Too Young To Die. De ontwerpen van Westwood veranderden, veiligheidsspelden deden hun intrede. De winkel begon een hangplek te worden voor jongeren, waaronder medewerkers Jordan en Glen Matlock.
In de lente van 1974 werd de winkel hernoemd naar SEX, de meest beruchte en beroemde incarnatie van het gebouw. Onder de letters SEX die boven de ingang hingen, werd de tekst “Craft must have clothes but Truth loves to go naked” geschilderd. SEX verkocht, naast fetisj en bondage hulpmiddelen, kleding die de Engelse punk scene zou helpen introduceren en kleden. Veel van de klanten (en medewerkers) kregen kleding te leen. Na een nacht uitgaan werd de kleding dan teruggebracht en vervolgens te koop aangeboden. De ontwerpen waren shockerend, bevatten vaak sociale en politieke commentaren en waren taboe doorberekend.
In de winkel kwamen veel jongeren, waaronder alle leden van de Sex Pistols (Johnny Rotten deed zijn auditie in de winkel). Jordan was één van de belangrijkste smaakmakers, met de creaties die ze aandeed, droeg ze in belangrijke mate bij aan de punk esthetiek en mode. Andere jongeren die rondhingen waren Chrissie Hynde (later The Pretenders), Adam Ant (later Adam And The Ants), Siouxsie Sioux en Steven Severin (later Siouxsie And The Banshees), Sid Vicious (vervanger van Glen Matlock in de Sex Pistols) en het zogenoemde Bromley Contingent, een bijnaam voor volgers van de Sex Pistols.
SEX creëerde een sfeer van revolutie, voor McLaren en Westwood een vervolg op de studentenopstanden in Parijs in mei 1968, die een diep indruk hadden achtergelaten. McLaren besloot de Sex Pistols te gaan managen, waardoor de ontwerpen van McLaren/Westwoood (inter)nationale faam kregen. De band trad vaak op in die kleding.
Maar daar bleef het niet bij. Jamie Reed werd betokken bij de Sex Pistols en ontwierp al het materiaal dat werd gebruikt voor hoezen, publiciteit en marketing. De letters leken alsof deze rechtsreeks afkomstig waren van een afpersingsbrief (zoals gebruikt door ontvoerders of terroristen).
In december 1976 werd de winkel hernoemd naar Seditionaries: Clothes For Heroes, vanuit waar de invloed van met name ontwerpster Westwood alleen maar verder toenam. In de herfst van 1980 werd de winkel hernoemd naar Worlds End, waarbij de gevel werd voorzien van een klok die achteruit liep.
Erfenis
Zonder de winkel SEX waren de verschillende leden van de Sex Pistols elkaar nooit tegengekomen, was Malcolm McLaren nooit manager geworden van de band, was de mode en esthetiek van de punk nooit geworden wat het nu was, was Malcom McLaren nooit de muziek ingegaan en was de carrière van de invloedrijke Vivienne Westwood nooit zo verlopen als nu het geval was, nog los van alle afgeleide vriendschappen en bands die de winkel heeft opgeleverd.
Het is niet overdreven te stellen dat zonder SEX er geen Sex Pistols zouden zijn geweest en dat de Engelse punk er heel anders had uitgezien, als het überhaupt had bestaan.
En verder?
De Sex Pistols gingen al in 1978 uit elkaar. In april van 2022 overleed Jordan (echte naam Pamela Anne Rooke), ze werd 66. Malcolm McLaren en Vivienne Westwood gingen uit elkaar in 1980 en hun zakelijke samenwerking hield nog 5 jaar stand. McLaren ging zelf ook verder in de muziek en maakte een aantal invloedrijke albums, waaronder Duck Rock, en singles. Hij overleed op 8 april 2010, hij werd 64. Vivienne Westwood werd een belangrijk ontwerpster die met haar punk attitude nog steeds furore maakt en haar politieke overtuigingen inzet voor goede doelen.
430 Kings Road is nog steeds in eigendom van Vivienne Westwood en heet nog steeds Worlds End.
Ter afsluiting
Het belang van SEX, de rol van Malcolm McLaren, de ontwerpen van Vivienne Westwood en Jamie Reed kunnen niet worden overdreven. Ze zijn voor altijd verbonden met punk, maar vooral met hun blijvende invloed op alles wat daarna kwam.