Inleiding
Toen in de tweede helft van 1984 Madam Butterfly werd uitgebracht, sloeg het in als een bom bij mij. Ik vond de combinatie van R&B met opera, en in mindere mate hip-hop, fascinerend, en vooral zeer goed gelukt.
Malcolm McLaren
Na de uitgave van Malcolm McLaren’s debuutalbum Duck Rock in 1983, stond de naam van McLaren gelijk aan innovatie. Het huwelijk van hip-hop, wereldmuziek, rap en technieken als sampling op Duck Rock was zijn tijd ver vooruit.
Na zijn rol als mode ontwerper, verkoper en manager van bands als The Sex Pistols, Adam And The Ants en Bow Wow Wow, was McLaren nu ook muzikant, en nog een vernieuwende ook, die trends maakte in plaats van ze te volgen. Meer over McLaren in het artikel SEX, mode, punk en Sex Pistols: 430 Kings Road, Londen.
Fans
In december 1984 werd het tweede soloalbum van Malcolm Mc Laren uitgebracht: Fans. Een album dat alweer een uniek geluidspalet gebruikte. R&B werd vermengd met de wereld van opera. Dat klonk op papier zeer opmerkelijk en bijna ongeloofwaardig, maar de eerste single van het album, Madam Butterfly, had gezorgd voor opwinding. De combinatie werkte zeer goed, met een ronduit ontroerend resultaat.
De muziek was een combinatie van R&B, voor popmuziek ongewone instrumenten, verhalende stemmen en opera. Voor de operamuziek werd gebruik gemaakt van opera’s van Giacomo Puccini in 5 nummers en de opera Carmen van Georges Bizet in 1 nummer. De opera opnamen vonden plaats in de Unitarian Church, Belmont, Massachusetts. De plek garandeerde prachtige akoestiek, die ook het album sierde. Op het nummer Carmen kregen hip-hop invloeden ook een plaats, ook nu weer met groot effect. Elektrische gitaren zijn tevens verweven in het klankbeeld.
Het album staat grotendeels in het teken van de tragische liefde tussen de hoofdpersoon en de geisha (?) Cho Cho San. Van albumopener Madam Butterfly tot en met het afsluitende Death Of Butterfly speelt McLaren de rol van verteller, en brengt de klassieke opera verhaallijnen, mede geholpen door zijn spottende, sarcastische toon, naar het heden. Het werkt prima, sterker nog, het is soms diep ontroerend.
Recensie
Nadat ik Madam Butterfly voor het eerst had gehoord was ik verbaasd en geëmotioneerd. Ik had (en heb) geen voorkeur voor opera, maar in de context van dit nummer was het ronduit overweldigend. De sopraan, omgeven met de verhalende McLaren en de R&B ritmiek maakte het nummer adembenemend mooi.
Uiteraard is McLaren ook op dit album niet degenen met de grootste muzikale inbreng en talent, maar wederom brengt hij de juiste mensen, ideeën en omgeving bij elkaar, zodat anderen kunnen excelleren. McLaren blijkt in zijn rol als aanjager en organisator in staat te zijn prachtige muziek te kunnen (laten) maken.
Het idee werkt niet overal even goed, maar als het werkt is het 5 sterren, wat geldt voor 3 van de in totaal 6 stukken. Wat je dan overhoudt is een indrukwekkende EP, die gevuld is met swing, klassieke opera, hip-hop achtige klanken en voorzichtige, want über-Europese, erotiek.
Singles
Er zijn twee singles uitgebracht van het album:
- Madam Butterfly (Un Bel Dì Vedremo)
(uitgebracht op 20 augustus 1984) - Carmen (L’Oiseau Rebelle)
(uitgebracht op 31 december 1984)
Nummers
Alle nummers geschreven door Malcolm McLaren en Robbie Kilgore, tenzij anders aangegeven.
- Madam Butterfly (Un Bel Dì Vedremo)
(van Puccini’s opera Madama Butterfly) (Malcolm McLaren, Stephen Hague, Walter Turbitt) - Fans (Nessun Dorma)
(van Puccini’s opera Turandot) - Carmen (L’Oiseau Rebelle)
(van Bizet’s opera Carmen) (Malcolm McLaren, Robbie Kilgore, Stephen Hague, Walter Turbitt) - Boys Chorus (Là Sui Monti Dell’Est)
(van Puccini’s opera Turandot) - Lauretta (O Mio Babbino Caro)
(van Puccini’s opera Gianni Schicchi) - Death Of Butterfly (Tu Tu Piccolo)
(van Puccini’s opera Madama Butterfly)
Muzikanten
- Madam Butterfly
- Betty Ann White – sopraan
- Debbie Cole – stem Cho Cho San
- Malcolm McLaren – stem Pinkerton
- Stephen Hague, Walter Turbitt, Robbie Kilgore – instrumenten
- Diane Garisto, Sheila Pate – achtergrondzang
- Fans
- Angie B. – zang
- Michael Austin – tenor
- Malcolm McLaren – stem (dresser)
- Timothy McFarland – piano
- Robbie Kilgore – instrumenten
- Carmen
- Valerie Walters – sopraan
- Angie B. – stem Carmen
- Malcolm McLaren – stem Don Jose
- Robbie Kilgore – instrumenten
- Jimi Tunnell, Craig Bihari – gitaar
- Boys Chorus
- Malcolm McLaren And The Boston Choir – zang
- Robbie Kilgore – instrumenten
- Jimi Tunnell – gitaar
- Lauretta
- Betty Ann White – sopraan
- Diane Garisto – stem Lauretta
- Malcolm McLaren – stem Ricky
- Robbie Kilgore – instrumenten
- Death Of Butterfly
- Betty Ann White – sopraan
- Malcolm McLaren – stem Pinkerton
- Robbie Kilgore – instrumenten
Ter afsluiting
Wat vind jij van Malcolm McLaren’s solo werk en van Fans in het bijzonder? Laat het weten!
Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Malcolm McLaren vermengt R&B met opera op Fans. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.