1-2-3-4! De Ramones en het It’s Alive verhaal

Ramones - Live 31-12-1977 (motherjones.com)

Ramones – Live 31-12-1977

1-2-3-4!

Inleiding

In april 1979 brachten de Ramones hun eerste live album uit. Een klassiek album dat tot het beste van de Amerikaanse punk wordt gerekend. Het is een perfecte introductie tot de Ramones: simpel, melodisch en vooral opwindend.

Ramones

Begin 1974 kwamen John William Cummings, Douglas Glenn Colvin en Jeffrey Ross Hyman met een vierde muzikant samen en richtten de Ramones op. Na een aantal wijzigingen (ook van rollen in de band), veranderde manager Thomas Erdelyi zijn rol naar drummer en trad tot de band toe; de klassieke line-up was een feit.

Colvin was de eerste die zich de naam “Ramone” aanmat, geïnspireerd door Paul McCartney’s regelmatig gebruikte pseudoniem Paul Ramon. Colvin haalde de rest over hetzelfde te doen. Jeffrey Ross Hyman (zang) werd Joey Ramone, John William Cummings (gitaar) werd Johnny Ramone, Douglas Glenn Colvin (bas) werd Dee Dee Ramone en Thomas Erdelyi (drums) werd Tommy Ramone. Op 30 maart 1974 speelden de Ramones voor het eerst voor een publiek. Ook toen al waren de nummers erg snel en erg kort.

Ramones klassieke line-up (cbc.ca)

Ramones klassieke line-up (vlnr: Dee Dee, Tommy, Joey & Johnny Ramone)

Punk

They were all wearing these black leather jackets. And they counted off this song. And they started playing different songs, and it was just this wall of noise… They looked so striking. These guys were not hippies. This was something completely new.

Legs McNeil, muziekjournalist en mede oprichter van Punk magazine

De Ramones werden al snel onderdeel van een nieuwe muziek scene (waarvan de band de spil werd) die ontstond rond twee clubs in New York, Max’s Kansas City en CBGB’s. De Reamones waren bijna de huis-band in CBGB’s, waar de groep in 1975 maar liefst 74 keer zou optreden. Destijds duurde een optreden gemiddeld 17 minuten, waarin de band ronde de 10 nummer speelde.

De Ramones deelden niet alleen maar een achternaam; ook de (aan)kleding was identiek: potkapsels, zwarte leren jasjes, Converse sneakers en al dan niet gescheurde spijkerbroeken. Tommy Ramone: “Eliminate the unnecessary and focus on the substance.” De anti-glamour en de simpele muziek zorgde voor een enorme aantrekkingskracht.

They left a legacy of bands. Kids thought we had no future: “Look at them. They can’t play. They’re terrible! They don’t know more than three notes… They’re big. They’re famous. Everyone can get laid. Let’s start a band!” Every place we went to, there were bands that did not exist when the Ramones first played there, and when they came back, they did. [They were] pied pipers out there.

Danny Fields, Ramones manager

Eind 1975 tekende Sire Records de band, die toen als leiders van de nieuwe muziekstroming onder naam “punk” werden beschouwd. Zanger Joey Ramone speelde een grote rol. Dee Dee: “All the other singers were copying David Johansen, who was copying Mick Jagger… But Joey was unique, totally unique.” Manager Danny Fields: “He liberated [people] from their own sense of failure, unpopularity. Joey was a hero because he overcame the odds. He triumphed over geekiness and he started off an alien in the world in which he was raised.”

Ramones - Ramones, Leave Home & Rocket To Russia (recordsonvinyl.nl)

Ramones – Ramones, Leave Home & Rocket To Russia

Invloed

Op 23 april 1976 werd het debuutalbum van de Ramones uitgebracht: Ramones. Het album kostte $6.400 in totaal, inclusief opnamen, mixen, hoesontwerp en fotografie. Maar liefst 14 nummers in minder dan 30 minuten. Het album definieerde het Ramones geluid: kale, simpele rock and roll met pop sensitiviteit. Destijds een ware revolutie. De teksten waren ook uniek. Joey Ramone: “We couldn’t write about love or cars, so we sang about stuff like glue sniffing. We thought we could get away with anything.” En, het betekende ook de introductie van het Ramones sloganisme, het openingsnummer bevatte het klassieke “Hey ho, let’s go!” Het album sloeg in als een bom bij critici, maar was een commerciële tegenvaller.

In Engeland echter was het een ander verhaal. Op 4 juli 1976 speelden de Ramones in Londen: een doorslaand succes, dat veel impact maakte in de lokale muziek punk scene. Een paar dagen later zagen The Sex Pistols en The Clash de Ramones ook optreden. Het introduceerde snelheid in de Engelse punk scene. Het sloeg later ook aan in Canada en delen van de VS. Nadat de Ramones langs waren geweest ontstonden vele nieuwe bands.

Op 10 januari 1977 brachten de Ramones hun tweede album uit: Leave Home, dat de slogan “Gabba gabba hey!” introduceerde. Het album verkocht slechter dan het debuut. Met de uitgave van Rocket To Russia (slogan “Lobotomy”?) op 4 november 1977 waren de verwachtingen hoog gespannen. Het album bevat vele klassiekers, werd door Johnny Ramone als favoriet beschouwd, en dus zou het potentieel dat de band beloofde eindelijk worden aangeboord. Ook al wordt het album algemeen beschouwd als hun beste, was het wederom geen succes.

De Ramones gingen weer op tournee en deed ze opnieuw in Engeland belanden. Op oudejaarsavond 1977 speelde de band in het Rainbow Theatre in Londen. De show werd opgenomen en zou in 1979 worden uitgebracht onder de naam It’s Alive.

Einde van de klassieke line-up

Begin 1978 verliet Tommy Ramone de band, waarop hij werd vervangen door Marky Ramone. Op 22 september 1978 verscheen Road To Ruin, een album waarop voor het eerst een akoestische gitaar was te horen en maar liefst twee nummers stonden die langer waren dan 3 minuten.

Ramones - It's Alive (spotify.com)

Ramones – It’s Alive

It’s Alive

In april 1979 (de precieze datum is onbekend) brachten de Ramones hun concertweergave van het oudejaarsconcert op 31 december 1977 uit onder de naam It’s Alive (vernoemd naar een horror film uit 1974). Het live dubbelalbum werd niet uitgebracht in de VS; het zou tot 1995 duren totdat het album officieel verkrijgbaar was in de VS.

Het concert was onderdeel van tour ter promotie van hun meest recente album Rocket To Russia. Omdat het live debuut van de Ramones in Engeland zo succesvol was geweest, werden 4 concerten van hun tweede tour opgenomen. De opnamen van het 31 december concert werden verkozen, mede omdat het publiek die avond wild was. Na het concert werd door puur enthousiasme en opwinding, 10 rijen stoelen naar het podium gegooid.

Since it was New Year’s Eve, our management brought in some balloons and gave everybody these ‘Gabba gabba hey’ signs to wave around. It was very celebratory. Johnny Thunders was there, and Sid Vicious with his new girlfriend, Nancy Spungen. Elton John was there, dressed up like Marlon Brando in The Wild One. We’d honed our craft really sharp by then. The Ramones’ sound was basically the essence of rock ‘n’ roll. That’s what we were going for.

Tommy Ramone

Ramones - Live 31-12-1977 (songssmiths.wordpress.com)

Ramones – Live 31-12-1977

Recensie

In essentie is It’s Alive het ultieme Ramones album. Het bevat het beste van de eerste 3 albums, die de blauwdruk vormden voor de verdere carrière van de band. Daarnaast laat het de Ramones horen zoals ze horen te klinken: opwindend, snel, no-nonsense en kaal. Een band op haar hoogtepunt, perfect op elkaar ingespeeld en nog vol vuur. Concerten van de Ramones duurden destijds minder dan een uur en er werden maar liefst 28 nummers gespeeld. Ondanks het vaste format van de groep en haar muziek bezaten de nummers een haast onweerstaanbare voldoende swing.

Producer en engineer Ed Stasium:

Their studio records were great, but there was nothing like a live Ramones show. England was a perfect place to do it, because the British audiences loved them and the Ramones loved to play there.

Ik ben er destijds niet bijgeweest, maar ik geloof het direct. Er werd weinig met het publiek geconverseerd. Het meest gevolgde stramien was dat Joey de titel van het nummer aankondigde, waarop Dee Dee aftelde, “1-2-3-4!”, de band rond de 2 minuten door een nummer heen racete, waarop Joey het volgende nummer aankondigde en Dee Dee weer aftelde, “1-2-3-4!”, enzovoort. Het tempo lag hoog, erg hoog.

It’s Alive vat de magie van de originele bezetting goed samen, toen Dee Dee, Joey, Johnny en Tommy Ramone de wereld nog moesten veroveren en hun meedogenloze pop-punk grooves op het publiek loslieten. Het is het laatste album waarop de originele line-up van de band te horen is, wat een afscheid! It’s Alive is niet alleen het beste Ramones album, het is ook één van de beste live albums aller tijden. Naar mijn bescheiden mening is It’s Alive niets minder dan de overtreffende trap van de klassieke eerste 3 albums.

Ramones - It's Alive - Reclame (beatchapter.com)

Ramones – It’s Alive – Reclame

Nummers

  1. Rockaway Beach
  2. Teenage Lobotomy
  3. Blitzkrieg Bop
  4. I Wanna Be Well
  5. Glad To See You Go
  6. Gimme Gimme Shock Treatment
  7. You’re Gonna Kill That Girl
  8. I Don’t Care
  9. Sheena Is A Punk Rocker
  10. Havana Affair
  11. Commando
  12. Here Today, Gone Tomorrow
  13. Surfin’ Bird
  14. Cretin Hop
  15. Listen To My Heart
  16. California Sun
  17. I Don’t Wanna Walk Around With You
  18. Pinhead
  19. Do You Want To Dance
  20. Chain Saw
  21. Today Your Love, Tomorrow the World
  22. Now I Wanna Be A Good Boy
  23. Judy Is A Punk
  24. Suzy Is A Headbanger
  25. Let’s Dance
  26. Oh Oh I Love Her So
  27. Now I Wanna Sniff Some Glue
  28. We’re A Happy Family

Geschreven door Dee Dee Ramone (1, 15, 17, 21, 22, 27), Ramones (2, 14, 18, 24, 28), Tommy Ramone & Dee Dee Ramone (3), Joey Ramone (4, 7, 8, 9, 12, 20, 23, 26), Joey Ramone & Dee Dee Ramone (5, 6), Dee Dee Ramone & Johnny Ramone (10, 11), Al Frazier & Sonny Harris & Carl White & Turner Wilson (13, cover), Henry Glover (16, cover), Bobby Freeman (19, cover), Jim Lee (25, cover)

Op 20 september 2019 werd It’s Alive als 40th Anniversary Deluxe Edition uitgebracht. De boxset bevatte alle 4 opgenomen Engelse concerten uit december 1977. De set bevatte ook een boek met liner-notes en foto’s.

Ramones - 1976 (medium.com)

Ramones – 1976

Muzikanten

  • Joey Ramone – zang
  • Johnny Ramone – gitaar
  • Dee Dee Ramone – bas, achtergrondzang
  • Tommy Ramone – drums

Na It’s Alive

In augustus 1979 werd de speelfilm Rock ‘n’ Roll High School uitgebracht, waar de Ramones een rol in speelden. Het titelnummer van de film werd begin 1980 een top 10 hit in Nederland en België. De beroemd/beruchte producer Phil Spector was gecharmeerd van de Ramones en besloot hun volgende album te produceren. In 1980 werd End Of The Century uitgebracht, wat de band hun eerste notering in de albumcharts zou opleveren. Na de albums Pleasant Dreams (1981), Subterranean Jungle (1983) en het vertrek van drummer Marky, werd het album Too Tough To Die (1984) geproduceerd door Tommy Ramone. In 1986 bracht de band Animal Boy uit, waarop het verguisde Something To Believe In op staat, een nummer waar ik een zwak voor heb. In 1987 werd Halfway To Sanity uitgebracht, waarna ik de band (inclusief de inmiddels teruggekeerde Marky) in 1988 live zag spelen in Paradiso, Amsterdam. In 1989 volgde het album Brain Drain. Na Mondo Bizarro (1992) en ¡Adios Amigos! (1995) speelde de Ramones op 6 augustus 1996 hun laatste show.

Ramones - RIP (punk77.co.uk)

Ramones – RIP

RIP

Op 15 april 2001 overleed Joey Ramone op 49 jarige leeftijd. Op 5 juni 2002 overleed Dee Dee Ramone, hij werd 50 jaar oud. Twee jaar later, op 15 september 2004, overleed Johnny Ramone op 55 jarige leeftijd. Tien jaar later, op 11 juli 2014, overleed Tommy Ramone, hij werd 65 jaar oud. Toch een wat droevig einde voor één van de meest opwindende rock bands ooit, die een doorslaggevende rol speelde in (de ontwikkeling van) punk rock.

Ter afsluiting

Wat is jouw mening over It’s Alive en de Ramones? Laat het weten!

Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: 1-2-3-4! De Ramones en het It’s Alive verhaal. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.

Ramones - 31-12-1977 - Sign (omegaauctions.co.uk)

Complimenten/opmerkingen? Graag!