Eric B. & Rakim – Paid In Full

Eric B. & Rakim (highsnobiety.com)

Eric B. & Rakim

Thinkin’ of a master plan / ‘Cuz ain’t nuthin’ but sweat inside my hand
So I dig into my pocket, all my money is spent So I dig deeper but still comin’ up with lint

So I start my mission, leave my residence / Thinkin’ how could I get some dead presidents
I need money, I used to be a stick-up kid / So I think of all the devious things I did

I used to roll up, this is a hold up, ain’t nuthin’ funny
Stop smiling, be still, don’t nuthin’ move but the money
But now I learned to earn ‘cuz I’m righteous / I feel great, so maybe I might just

Search for a nine to five, if I strive / Then maybe I’ll stay alive
So I walk up the street whistlin’ this / Feelin’ out of place ‘cuz, man, do I miss

A pen and a paper, a stereo, a tape of / Me and Eric B, and a nice big plate of
Fish, which is my favorite dish / But without no money it’s still a wish

‘Cuz I don’t like to dream about gettin’ paid / So I dig into the books of the rhymes that I made
So now to test to see if I got pull / Hit the studio, ‘cuz I’m paid in full

© Eric B. & Rakim, 1987

Inleiding

Bovenstaande rhyme ken ik uit m’n hoofd. Net als bijna het hele Paid In Full album. Een zeer invloedrijk album, dat al 30 jaar oud is. Tijd voor een verdieping op het album en de invloed daarvan op hip-hop.

Begin

Eric B. en Rakim ontmoetten elkaar in 1985. Eric B.’s vriend Marley Marl stelde zijn thuis-studio beschikbaar. De eerste single Eric B. Is President (onder de naam Eric B. featuring Rakim) werd uitgegeven in 1986 via een onafhankelijk label. Toen Def Jam’s Russell Simmons de single hoorde, kregen ze een platendeal en begonnen ze, begin 1987, aan de opnamen van hun debuut album. Rakim schreef zijn teksten in ongeveer een uur, tijdens het luisteren naar de beat. Hierna werden de raps opgenomen terwijl hij zijn teksten van papier las. In een interview via halftimeonline.net in 2006 zei Rakim: “When I hear my first album today I hear myself reading my rhymes, but I’m my worst critic”. Binnen een week was het hele album klaar. Het duo zei later dat ze in 48-uurs ploegendienst werkte en zo veel mogelijk in één take opnamen, om het album binnen budget af te hebben.

AKAI S-612 (synthmuseum.com)

AKAI S-612 sampler (1985)

Sampling

Het album was het begin van ‘heavy sampling’ in hip-hop. Hun muziek was een combinatie van jaren (19)70 funkmuziek en electronische beats. Hip-hop zou nooit meer hetzelfde zijn. James Brown was een voorname bron voor de samples. Eric B. mix-te en scratch-te dit alles met zijn draaitafels, waarmee een nieuwe sound werd gecreëerd, die zeer vernieuwend was en populair bleek.

Was sampling nieuw dan in 1987? Nee, maar de manier waarop Eric B. & Rakim het deden was wel nieuw. In 1979 werd hip-hop wereldwijd geïntroduceerd door Rappers’ Delight. Sampling bestond nog niet, zelfs nog niet als idee. Het nummer was gebaseerd op elementen die werden ‘geleend’ van Chic’s Good Times. Maar het origineel werd niet gebruikt, het werd nagespeeld door sessie muzikanten. Ook Afrika Bambaataa’s baanbrekende Planet Rock uit 1982 deed hetzelfde, waarbij de beide Kraftwerk nummers Trans Europe Express en Numbers opnieuw werden ingespeeld.

James Brown - Funky President (single) (45cat.com)

James Brown – Funky President (single)

In 1986 kwamen er drie nummers uit die allen ruim leenden uit James Brown’s catalogus. South Bronx van Boogie Down Productions gebruikte Funky Drummer, It’s A Demo van Kool G Rap and DJ Polo gebruikte Funky Drummer en Get Up (I Feel Like Being A) Sex Machine. Eric B. & Rakim’s Eric B. Is President gebruikte Brown’s Funky President (People It’s Bad). In tegenstelling tot de eerste hip-hop nummers, werden op deze nummers echte James Brown stukjes gebruikt welke werden verwerkt in de nieuwe nummers. Eric B. & Rakim worden gezien als de belangrijkste grondleggers hiervan, mede omdat ze al snel met het album Paid In Full kwamen, dat veel samples bevatte, vaak meerdere per nummer.

Met het ontstaan van sampling begon ook het verketteren van rap en hip-hop, want dat was toch geen echte muziek? Als ze echt talent hadden, schreven ze toch zelf wel nummers? Hip-hop werd niet begrepen en kon niet worden gekoppeld aan het traditionele beeld van mensen met gitaren, drums en zang. Rap en hip-hop werden als a-muzikaal weggezet (net als dat zou gebeuren met dance een paar jaar later).

Uiteraard was de realiteit heel anders. Juist door het gebruik van samples werd veel nieuwe muziek gemaakt en werden oude nummers weer onder de aandacht van de jeugd gebracht. In tegenstelling tot nu, was halverwege de jaren (19)80 de keuze voor James Brown allesbehalve logisch:

Tell the truth, James Brown was old
‘Til Eric and Ra came out with “I Got Soul”
Rap brings back old R&B
And if we would not, people could’ve forgot

© Talkin All That Jazz, Stetsasonic, 1988

Eric B. & Rakim in the studio (thesource.com)

Eric B. & Rakim in the studio

Voor jongeren (en voor sommige ‘ouderen’ met een jonge geest) was sampling echter net zo gewoon als ademen. Juist op basis van eerder gemaakte muziek werden vele nieuwe wegen ingeslagen. Het betekende ook dat jongeren weer massaal naar oude muziek gingen luisteren, iets waar James Brown dankbaar gebruik van maakte, maar dit gold ook voor, bijvoorbeeld, Parliament/Funkadelic, Sly & the Family Stone en heel veel andere, ook minder bekende, funk en soul.

Ook werden Eric B. & Rakim zelf regelmatig gesampled. De grote hit Pump Up The Volume van M/A/R/R/S werd opgebouwd rond een deel van de rap in het geniale I Know You Got Soul (die ik ook uit mijn hoofd ken):

It’s been a long time, I shouldn’t have left you / Without a strong rhyme to step to
Think of how many weak shows you slept through / Time’s up, I’m sorry I kept you
Thinking of this, you keep repeating, you miss / The rhymes from the microphone soloist
So you sit by the radio, hand on the dial, soon / As you hear it, pump up the volume

© Eric B. & Rakim, 1987

De beat van Paid In Full is zoveel gesampled dat het haast niet voor te stellen is, dat deze beat pas in 1987 voor het eerst op plaat is gezet.

Overigens gelden Eric B. & Rakim ook als sample grondleggers vanwege de keuze voor de gebruikte samples. De samples op zich waren vol soul of werden uiterst soulvol ingezet. Ook een noviteit.

A pop Life Logo (apoplife.nl)

 

Nooit meer een A Pop Life artikel missen? Abonneer je op de nieuwsbrieven!

 

Invloed

Naast het gebruik van samples wordt Paid In Full ook gezien als een klassieker vanwege Rakim’s rappen, die als eerste het gebruik van ‘internal rhyme’ (rijmen in een zin of een frase of meerdere zinnen) toepaste in hip-hop en de standard van teksten verhoogde en gold als een voorbeeld binnen de hip-hop.

Paid In Full

Eric B. & Rakim - Paid In Full (genius.com)

Eric B. & Rakim – Paid In Full

Zoals hierboven duidelijk is gemaakt is Paid In Full één van de belangrijkste en invloedrijkste hip-hop/rap albums aller tijden (en daarmee één van de belangrijkste albums aller tijden). De muziek is hevig geworteld in funk. Het album is extreem funky en swingt enorm. Een paar van de meest legendarische rap singles ooit, staan op dit album, zoals Eric B. Is President, I Ain’t No Joke, I Know You Got Soul en Paid In Full.

Het album kwam uit op 7 juli 1987 op een sublabel van Island Records, 4th & B’way Records. Wat direct opviel was de wijze van rappen van Rakim, die heel anders was dan de opgewonden wijze van rappen met behulp van simple(re) teksten. De flow van Rakim is ongeëvenaard: relaxed, ingenieuze teksten, complexe rhymes, met inhoud, evenals de toon en zwaarte van zijn stem. Dit werd met name toegeschreven aan zijn jazz invloeden: hij speelde saxofoon en was groot bewonderaar van John Coltrane.

Eric B. & Rakim - Paid In Full - LP hoes achterkant (happybirthdayvinyl.co.uk)

Eric B. & Rakim – Paid In Full – LP hoes achterkant

Ondanks dat Eric B. & Rakim de beschikking hadden over een excellente rapper, zijn 3 van de nummers op Paid In Full instrumentaal.

Het album kent nogal wat hoogtepunten. Het begint direct met het eerste nummer I Ain’t No Joke. Het nummer grijpt je direct. Ondanks de mellow flow heeft Rakim een aanwezigheid, die vergelijkbaar is met die van Public Enemy’s Chuck D. I Know You Got Soul, het vierde nummer, is, wat mij betreft, het hoogtepunt van het album, en een all-time hip-hop favoriet. De productie van het nummer is vol, met een mooie diepe bas (inclusief een basdrum die je in je middenrif voelt). Het nummer maakte James Brown samples definitief populair. Eén van de allerbeste nummers aller tijden. Paid in Full was nog zo’n hoogtepunt; een revolutionair nummer. In een latere remix (van Coldcut) werd het een nog grotere hit. Eric B. Is President, het eerste nummer dat Eric B. & Rakim uitbrachtten, was voor James Brown aanleiding een rechtszaak te beginnen over het gebruik van zijn muziek. Het ging Brown niet zo zeer om de principiële kant van het verhaal, maar meer om de gelden die hij zou mislopen.

Hip-hop’s gouden tijdperk

Paid In Full werd uitgebracht in een tijd dat hip-hop een gouden (bloei)tijd doormaakte en wordt beschouwd als “één van hip-hop’s perfecte albums”. Paid in Full is in ieder geval een zeer invloedrijk album gebleken, zowel binnen als buiten de hip-hop. Een essentieel album voor muziekliefhebbers.

Eric B. & Rakim - Paid In Full video (youtube.com)

Eric B. & Rakim – Paid In Full video

Legacy

In 2003 plaatste Rolling Stone magazine Paid In Full op nummer 228 van “The 500 Greatest Albums of All Time”. Blender magazine nam het album op in “500 CDs You Must Own Before You Die”. Bij Time magazine was het onderdeel van hun “All-TIME 100 albums”. Pitchfork plaatste Paid In Full op nummer 52 in hun “Top 100 Albums of the 1980s”. Slant Magazine zette het op nummer 32 in een zelfde soort lijst.

Op 11 juli 1995 werd het album platinum gecertificeerd door de Recording Industry Association of America (RIAA).

Singles

Eric B. Featuring Rakim - Eric B. Is President (electricrelaxation.com)

Eric B. Featuring Rakim – Eric B. Is President

Maar liefst vijf singles zijn er uitgebracht van dit album, waarvan de derde en de vijfde het meest succesvol waren:

  1. Eric B. Is President
  2. I Ain’t No Joke
  3. I Know You Got Soul
  4. Move The Crowd
  5. Paid In Full

De eerste single werd uitgegeven in 1986, alle anderen in 1987.

Nummers

Alle nummers zijn geschreven en (officieel) geproduceerd door Eric B. & Rakim. De volgende nummers staan op het album Paid In Full:

  • I Ain’t No Joke
  • Eric B. Is On The Cut
  • My Melody
  • I Know You Got Soul
  • Move The Crowd
  • Paid In Full
  • As The Rhyme Goes On
  • Chinese Arithmetic
  • Eric B. Is President
  • Extended Beat

En verder

Eric B. & Rakim hebben de productie credits voor Paid In Full gekregen, maar Marley Marl stelt dat hij My Melody en Eric B. Is President heeft geproduceerd. In 2003 beweerde Eric B. dat het duo niet volledig was betaald voor hun werk en spande een rechtszaak aan tegen Def Jam Music Group.

Het succes van Paid In Full leidde tot een contract met MCA Records in 1988, waar opvolger Follow The Leader werd uitgebracht.

Ter afsluiting

Paid in Full is essentieel voor iedere muziekliefhebber en zeker voor iedereen die, ook maar zijdelings, geïnteresseerd is in hip-hop.

Wat vind jij van Paid In Full? Ook goed? Of zie je het niet? Ben je te oud (of jong)? Waar sta jij inzake sampling? Laat het weten!

 

9 reacties

Ga naar reactie formulier

    • Ronald op 11-07-2017 om 11:04
    • Reageer

    Mooie terugblik. Ik ben zelf niet een echte hiphopliefhebber. Paid in Full is een van de weinige albums die ik heb. Paid in full, het nummer, komt bij mij ook voorbij als ik naar mijn favoriete Grandmix van Ben Liebrand luister, die van 1987.

    1. Dank je wel. De liefde was er bij ook niet meteen, maar dit album en, wat later, met name Public Enemy zorgden daar wel voor!

  1. Noemenswaardig is m.i. nog wel het gebruik van de sample van ‘Im Nin’Alu’ van Ofrah Haza in ‘Paid In Full’.
    Die sample maakte me nieuwsgierig naar de herkomst er van en met pijn en moeite kwam ik daar destijds achter. Internet en Google bestonden immers nog niet. In Duitsland heb ik kort daarna de CD single van ‘Im Nin’Alu’ aangeschaft.
    Een half jaar later werd het een bescheiden hitje in Nederland in de ‘Played In Full Mix’. Die subtitel zal niet helemaal toevallig gekozen zijn…

    • Victor op 13-07-2017 om 20:20
    • Reageer

    Had jij op Netflix al Hip Hop Evolution gezien…. denk dat die wel in je straatje past!

    • A Pop Life (Erwin Barendregt) op 13-07-2017 om 20:21
    • Reageer

    Klopt, maar dat was toch alleen de remix? Die sample wordt niet op het album gebruikt, toch?

  2. Nog niet, maar die staat wel in de ‘To See’ lijst…

    • A Pop Life (Erwin Barendregt) op 13-07-2017 om 20:21
    • Reageer

    Nee, ga ik dus zsm doen!

  3. Dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik kocht destijds vooral singles. Het heeft in ieder geval mede de status van Ofrah Haza in Nederland bepaald.
    Tijdens een concert van Madonna kwam ‘In Nin’Alu’ weer terug in de song ‘Isaac’. Was indrukwekkend, zeker als je de trieste geschiedenis van Ofrah Haza in gedachten neemt…

    • A Pop Life (Erwin Barendregt) op 13-07-2017 om 20:43
    • Reageer

    Mooi, inderdaad. Gelijk op zoek naar de trieste geschiedenis. Die is inderdaad nogal verdrietig…

Complimenten/opmerkingen? Graag!