Inleiding
Na de aanschaf van mijn eerste New Order 12-inch Blue Monday in 1983 duurde het bijna 2 jaar voordat de volgende klassieker zich aandiende. Op 13 mei 1985 bracht New Order de 12-inch The Perfect Kiss uit. Het verhaal van een belachelijk goede opvolger.
New Order
Toen Blue Monday werd uitgebracht resulteerde dat in discussie, teleurstelling en soms zelfs afkeer. Disco afkomstig van de overblijfselen van post-punk lievelingen Joy Division? Ongehoord.
De uitgave van het Power, Corruption & Lies album in 1983 (waar Blue Monday overigens niet op stond) verzachtte de pijn nog wat met nummers als Age Of Consent, Your Silent Face en Leave Me Alone die nog leken op het debuutalbum Movement, maar de geest was overduidelijk uit de fles. De overige 5 nummer waren elektronisch qua opzet en refereerden nadrukkelijk naar artiesten als Kraftwerk, Can, Neu!, Afrika Bambaataa, Gary Numan en Bian Eno, en waren feitelijk house muziek avant-la-lettre.
Na de singles Confusion en Murder in 1984 werd het tijd voor een nieuw album: Low-Life, door velen gezien als het hoogtepunt in het oeuvre van New Order. Het tweede nummer op dat album werd als single uitgebracht op dezelfde dag als het album.

New Order – The Perfect Kiss – Linksboven, met de klok mee: Seq Circuits Pro One, Octave Plateau Voyetra, Powertran Seq & ARP Omni
Apparatuur
Net als bij Blue Monday wordt op The Perfect Kiss bijna alleen gebruik gemaakt van digitale instrumenten, waaronder:
- Seq Circuits Pro One
- Powertran Transcendent 2000 w/ Powertran 1024 Seq
- ARP Omni
- ARP 2600 w/ ARP Seq
- Simmons SDS2
- ARP Quadra
- Moog Source
- Boss Dr Rhythm
- Prophet 5 w/ Seq Circuits PolySequencer
- Oberheim DMX
- Emu Emulator
- Octave Plateau Voyetra
(bron: Electronics & Music Maker magazine, maart 1985

New Order – The Perfect Kiss
The Perfect Kiss
Op 13 mei 1985 werd de single en 12-inch The Perfect Kiss uitgebracht, de eerste New Order single die ook op een regulier album stond. De edit versie op het album is inferieur ten opzichte van de geniale 12-inch versie, die 8:49 minuten lang is. Ik kocht de 12-inch ergens in juni 1985 in een platenzaak in mijn woonplaats Heerhugowaard. Ik kan me niet herinneren dat ik het nummer ergens eerder had gehoord (wellicht in mijn vaste uitgaansplek ’t Stamcafe), maar ik weet nog wel goed dat ik het moest hebben.
In 2012 vertelt Bernard Sumner over de ontstaansgeschiedenis van het nummer:
“Perfect Kiss” was written in a mad session in the studio. It was written, recorded and mixed in 72 hours without any sleep whatsoever. I’d already done a bit of synth at home, the bassline and we did the rest in Britannia Row – by the end of it we were out of our minds. We did it in such a compressed time because we had a tour of Australia straight after. So we did “The Perfect Kiss” in 72 hours, no sleep, finished it, drove across London from our flat near Harrods that we’d rented, packed everything away, this was 6am, drove back up to Manchester, and the next day flew to Australia and had 24 hours on a plane. The very next day, we started in Australia. So it was pretty hectic, pretty full-on.
GQ magazine interview, 29-03-2012
Een voorloper van het nummer debuteerde op 14 mei 1984 toen New Order speelde op een Music for Miner’s concert. Sumner introduceerde het nummer als I’ve Got A Cock As Long As The M1. Deze premature versie bevatte een andere tekst.

New Order – The Perfect Kiss – Video stills
Video
New Order bracht een video uit voor The Perfect Kiss. Het catalogusnummer voor de video werd FAC 321, waar de (maxi)single catalogusnummer FAC 123 had.
De band was eerder te zien geweest in de video voor Confusion, maar de The Perfect Kiss video was de eerste keer dat ik de band zag spelen. De video is een waar kunststuk, de band speelt live in de studio. Opperste concentratie, strakke uitvoering, intiem gefilmd; New Order brengt haar beste nummer in een waanzinnige, explosieve uitvoering, die afwijkt van de 12-inch (meest in het oog springend zijn de gitaar en koebel).
Geen van de bandleden kijkt in de camera, een gimmick die ook wordt toegepast in de Prince And The Revolution clip voor Raspberry Beret (afkomstig van het Around The World In A Day album), ook gemaakt in 1985. We volgen gezichten van dichtbij, vingers die akkoorden en melodieën spelen op synthesizers, bas, gitaar en de drum pads die bijna worden mishandeld.
Als het nummer voorbij is, lijkt de band aleen maar opgelucht te zijn dat het voorbij is. Misschien klopt dat ook wel, omdat veel van hun optredens destijds problemen kenden met niet werkende of onvoorspelbaar reagerende computers en synthesizers.
N.B
Twee keer wordt er afgeweken van het niet in de camera kijken, beide keren door bassist Peter Hook. Op 05:17 minuten en tegen het einde van de video (09:23) als de uitvoering van het nummer net klaar is.

New Order 1985
Recensie
Zoals al gesteld in het artikel over klassieker Blue Monday vind ik persoonlijk The Perfect Kiss beter dan de eerstgenoemde. De opbouw van het nummer is perfect, de melodielijnen op de bas zijn prachtig en emotioneel. De sfeer van het nummer is melancholisch. De kikkergeluiden (!) in de break-down zijn apart, maar voegen daadwerkelijk iets toe. Tegen het eind van het nummer lijkt het net alsof de band het volume nog harder zet dan het al was. De finale is ronduit orgastisch. Dit nummer is niet een klein beetje aanbevolen, dit is verplichte kost!
Succes?
Ongelooflijk maar waar, The Perfect Kiss werd geen grote hit voor New Order. Het werd wel herkend als een indie classic, ook in Nederland, maar in de reguliere hitlijsten maakte het geen indruk, ook niet in thuisland Engeland.

New Order – The Perfect Kiss – Video reclame
Tekst
Factory platenbaas Tony Wilson stelde ooit dat The Perfect Kiss ging over AIDS. Dat wordt door Bernard Sumner ontkend:
It’s not about AIDS! We were in one guy’s house in America and he was pulling guns out from under his bed – his personal arsenal. And then we went out and had a great night!
GQ magazine interview, 29-03-2012
In hetzelfde interview uit 2012 stelde Bernard Sumner: “I haven’t a clue what this is about.” Duidelijk is wel dat love tegenover death wordt geplaatst, tenminste in de 12-inch versie. Het laatste couplet van de tekst (die hieronder is weergegeven) is geen onderdeel van de album versie van het nummer, waardoor de titel dan net wat minder logisch is.
I stood there beside myself,
Thinking hard about the weather
Then came by a friend of mine
Suggested we go out together
Then I knew it from the start:
This friend of mine would fall apart
Pretending not to see his gun,
I said “let’s go out and have some fun”I know, you know, we believe in a land of love
I know, you know, we believe in a land of loveI have always thought about
Staying here and going out
Tonight I should have stayed at home,
Playing with my pleasure zone
He has always been so strange,
I’d often thought he was deranged
Pretending not to see his gun,
I said “let’s go out and have some fun”I know, you know, we believe in a land of love
I know, you know, we believe in a land of loveWhen you are alone at night
You search yourself for all the things
That you believe are right
If you give it all away
You throw away your only chance to be here today
Then a fight breaks out on your street
You lose another broken heart in a land of meat
My friend, he took his final breath
Now I know the perfect kiss is the kiss of deathWritten by Bernard Sumner, Gillian Lesley Gilbert, Peter Hook and Stephen Paul David Morris

New Order – The Perfect Kiss – Noten (ritme en bas)
Ter afsluiting
Wat vind jij van The Perfect Kiss? Laat het weten!
Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: New Order’s tweede klassieke 12-inch: The Perfect Kiss. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.