Inleiding
Op 26 januari 1979 ging een startend bandje de studio in om hun eerste opnamen te doen. Zes uur later waren ze klaar. Het belangrijkste resultaat was een klassieker die hun carrière startte én een nieuw muziekgenre creëerde.
Bela Lugosi
Het onderwerp van het nummer was Bela Lugosi. Wie was dat? Béla Ferenc Dezső Blaskó werd geboren in Lugos, Hongarije en leefde van 1882 tot en met 1956. Hij werd bekend onder de naam Bela Lugosi (Lugosi als eerbetoon aan zijn geboorteplaats). In 1919 moest hij Hongarije ontvluchten vanwege zijn politieke idealen. Hij kwam via Wenen en Berlijn terecht in Amerika.
Hij werd gevraagd de rol van Dracula te spelen in een theaterstuk, wat uiteindelijk leidde tot zijn doorbraak, de hoofdrol in de film Dracula in 1931. Het was een zegen en een plaag. Hij is zijn leven lang niet meer van het Dracula en horror imago afgekomen en werd dan ook vaak gevraagd om dergelijke rollen te spelen.
Toen de vraag naar horror afnam, kwam Lugosi ook steeds vaker zonder werk (en inkomen) te zitten. Hij deed veel theater, maar zakte steeds verder af in armoede en vergetelheid. Drugs deden zijn intrede. Aan het einde van zijn leven werd hij geholpen door Frank Sinatra (!), die zijn medische kosten betaalde. Ook werd hij weer gevraagd in films. In 1956, op 73 jarige leeftijd, stierf Bela Lugosi.
Bauhaus (1919)
In 1978 werd de band S.R. opgericht. Na de vervanging van de bassist werd de bandnaam veranderd in Bauhaus 1919.
De naam werd gekozen vanwege de bewondering voor de Duitse Bauhaus kunst beweging aan het begin van de jaren (19)20. Het logo van de kunststroming werd ook gebruikt als logo voor de band. De bandleden waren kunst studenten en de esthetiek dat functionaliteit prevaleerde boven flashy uiterlijkheden, sprak de bandleden enorm aan. Het punk-idioom vierde hoogtij, dus met minimalistische middelen moest de boodschap ook over kunnen komen. Bauhaus wilde muziek maken die meerdere disciplines bij elkaar bracht: glam, punk, dub, maar ook literatuur, dans en film, maar wel zonder je te verliezen in ellenlange muzikale egotripperij.
Op oudejaarsavond speelde Bauhaus 1919 hun allereerste show. De definitieve line-up bestond uit:
- Peter Murphy – zang, gitaar, keyboards, percussie
- Daniel Ash – gitaar, saxofoon, zang
- Kevin Haskins – drums, percussie, keyboards, piano, achtergrondzang
- David J (David John Haskins) – bas, keyboards, percussie, zang
Eerste opnamen
Ik heb ergens gelezen dat een vriend van de band een optreden filmde op video, die naar verschillende platenmaatschappijen werd gestuurd om een platendeal te regelen. Doordat veel maatschappijen nog geen home-video apparatuur hadden was deze actie weinig succesvol. Dus besloot de band de studio in te gaan en een demo op te nemen. Ik weet niet of dit verhaal klopt (de band bestond nog maar zes weken voordat de eerste opnamen werden gemaakt), maar grappig is het wel.
Hoe dan ook, op 26 januari 1979 ging Bauhaus 1919 voor het eerste de studio in om een aantal nummers op te nemen. De studio was Beck Studios in Wellingborough, de engineer was Derek Thompkins. Hij gaf de band de juiste sfeer en dynamiek mee. Hij zou later door de band gevraagd worden als co-producer op twee albums.
Er werden vijf nummers opgenomen. Naast Bela Lugosi’s Dead werden Boys, Bite My Hip, Harry en Some Faces opgenomen. De band was nog nooit in een opnamestudio geweest, maar werkte zich snel en professioneel door de opnamen heen.
Totale opnameduur: 6 uur, totale kosten £ 11.
Bela Lugosi’s Dead
Het allereerste bezoek van de bandleden aan een opnamestudio ooit en het allereerste nummer dat de band ooit opnam. Het nummer werd ook nog eens in één take op band gezet. Met meer dan 9 minuten was Bela Lugosi’s Dead nogal afwijkend van alles wat er binnen de alternatieve rock, new wave en/of post-punk werd opgenomen in die tijd.
Het is opzienbarend om de geboorte van een compleet muziekgenre te horen op plaat. Bela Lugosi’s Dead is het allereerste gothic nummer dat op plaat werd gezet. Alles wat, binnen dat genre, daarna kwam is schatplichtig aan dit fantastische nummer.
De minimale aflopende baslijnen, de spookachtige gitaar, de zang in het lagere register. Alles zet de juiste toon: komend vanuit het graf zelf, naargeestig, grauw. Ik ben geen fan van het genre (zie ook het artikel over Siouxsie & The Banshees’ Nocturne), maar dit is fenomenaal.
Ook al is Bauhaus geen goth band, ze zijn onweerlegbaar de grondleggers van het genre. Alleen al vanuit historisch oogpunt is dit nummer verplichte kost voor iedereen die (pop)muziek serieus neemt. Het nummer was (en is nog steeds) anders, eigen, ambitieus en vernieuwend. Na 40 jaar klinkt het nog steeds vers.
Tekst
Alle bandleden zijn officieel geregistreerd als schrijvers van het nummer. Bassist David J beweert dat hij de tekst schreef. Dit laatste is nooit officieel be- of ontkrachtigd.
White on white translucent black capes
Back on the rack
Bela Lugosi’s dead
The bats have left the bell tower
The victims have been bled
Red velvet lines the black boxBela Lugosi’s dead
Bela Lugosi’s dead
Undead, undead, undead
Undead, undead, undeadThe virginal brides file past his tomb
Strewn with time’s dead flowers
Bereft in deathly bloom
Alone in a darkened room
The countBela Lugosi’s dead
Bela Lugosi’s dead
Bela Lugosi’s dead
Undead, undead, undead
Undead, undead, undead
UndeadOh Bela
Bela’s undead© Bauhaus, 1979
Uitgaven
Op 6 augustus 1979 werd Bela Lugosi’s Dead uitgegeven door platenlabel Small Wonder. De band had ‘1919’ van de naam afgehaald en heette nu Bauhaus. De hoesfoto kwam uit de film The Sorrows Of Satan uit 1926. Ook de hoes was van grote invloed op het goth genre, omdat goths vaak werden vergeleken met vleermuizen (en zo werden genoemd).
In 1988 werd het nummer op cd uitgegeven en het was onderdeel van de Bauhaus compilatie Crackle uit 1998.
De meest bekende en, naar mijn mening, beste versie van het nummer verscheen op 10 december 1982 als onderdeel van het live-album Press The Eject And Give Me The Tape.
Op 23 november 2018 werd, in het kader van 40 jaar Bauhaus, The Bela Session uitgebracht, waarop (voor het eerst) de complete opnamen van 26 januari 1979 werden opgenomen.
Na Bela Lugosi’s Dead
Drie maanden na de uitgave van Bela Lugoisi’s Dead tekende de band een contract bij het 4AD label, waarop in 1980 het debuut album In The Flat Field verscheen. De band verhuisde naar het grotere Beggars Banquet en bracht in 1981 Mask uit, in 1982 en 1983 gevolgd door The Sky’s Gone Out en Burning From The Inside. Het laatste album werd uitgebracht toen de band zichzelf al had opgeheven.
Hierna startte zanger Peter Murphy een solo carrière en werkte onder anderen samen met ex-Japan bassist Mick Karn aan het project Dalis Car. De overige Bauhaus leden startten nieuwe bands: Love And Rockets en Tones On Tail.
Bauhaus kwam nog twee keer bij elkaar. In 1998 tijdens de zogenaamde Resurrection Tour, die werd vastgelegd op het live album Gotham, en in 2005 voor een tour en een nieuw album dat in 2008 verscheen: Go Away White.
Op 20 oktober 2009 bracht Beggars Banquet de eerste twee (en beste) Bauhaus albums, In The Flat Field en Mask opnieuw uit als zogenaamde Omnibus Edition. Prachtig verzorgde uitgaven met extra nummers, veel informatie en live opnamen. Van harte aanbevolen!
In 2018 maakten Peter Murphy en David J bekend dat ze een tour zouden doen door Nieuw Zeeland, Australië en Europa om de 40 jarige verjaardag van Bauhaus te vieren. De dag dat ze in Nederland speelden was ik helaas verhinderd.
Afsluitend
Op een later moment meer over Bauhaus. De nadruk zal liggen op In The Flatfield, Mask en Press The Eject And Give Me The Tape.
Voor nu: wat vind jij van Bela Lugosi’s Dead? Ook zo goed? Laat het weten!
Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Bauhaus – Bela Lugosi’s Dead. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.
1 reacties
undead, undead, undead, undead