Bryan Ferry vertaalt droefenis in schoonheid op Boys And Girls

Bryan Ferry in Parijs 1985 (facebook.com)

Bryan Ferry in Parijs 1985

For my father
Frederick Charles Ferry
1908-1984

Inleiding

Nadat Roxy Music definitief ter ruste was gelegd in 1983, was voorman Bryan Ferry al binnen twee maanden aan het werk voor wat zijn meest succesvolle solo album zou worden: Boys And Girls.

Roxy Music

Tot 1985 was Bryan Ferry toch vooral bekend als voorman van Roxy Music, de art-rock band uit de jaren (19)70, die zich aan het begin van de jaren (19)80 ontwikkelde naar een smooth, laid-back, volgens sommigen easy-listening, warmer geluid. Later werd de term sophisti-pop bedacht, een mix van jazz, soul, pop en rijke producties. Ook al viel de nieuwe richting niet bij iedereen in goede aarde, het laatste Roxy Music album, Avalon, was van een ongekende schoonheid. De nieuwe muziek was van doorslaggevend belang voor (de ontwikkeling van) de New Romantics beweging aan het begin van de jaren (19)80.

Na een lange tour in het kader van Avalon, viel het doek voor Roxy Music in 1983. De bandleden gingen elk hun eigen weg en vervolgden (of startten) eigen (solo-)carrières. Het zou 18 jaar duren voordat er weer iets werd vernomen van Roxy Music. Op 13 februari 2001 kondigde de band een reünie tournee aan, die de band op 13 september 2001 naar het Rotterdamse Ahoy zou brengen.

Bryan Ferry - Eerste 5 solo albums (spotify.com)

Bryan Ferry – Eerste 5 solo albums

Bryan Ferry

Al ten tijde van Roxy Music werkte Bryan Ferry aan een solo carrière. Zijn eerste solo album These Foolish Things werd op 5 oktober 1973 uitgebracht. Het album bestond uit covers van persoonlijke favorieten en week sterk af van het Roxy Music werk. Ferry:

It’s a very catholic selection, I’ve given up trying to please all of the people all of the time. Some will like it for one reason, some for another. And some will presumably dislike it for the wrong reasons though I hope the general point of it will be understood. It’s amusement value. I think.

Bryan Ferry, NME, 08-09-1973

Negen maanden later, op 9 juli 1974, verscheen Another Time, Another Place, wederom een covers album, met uitzondering van het titelnummer, dat door Ferry werd geschreven. In de eerste helft van 1976 was Roxy Music ‘on hold’ gezet en bracht de band het grandioze live album Viva! Roxy Music uit, wat de hitlijsten bestormde. Toch bracht Ferry zijn derde solo album uit op 10 september van datzelfde jaar. Let’s Stick Together was een vreemd album, dat bestond uit covers en opnieuw opgenomen Roxy Music nummers. De single Let’s Stick Together werd een succes.

Begin 1977 verscheen solo album nummer vier, In Your Mind, met eigen materiaal, in september 1978 opgevolgd door The Bride Stripped Bare, dat bestond uit covers en 4 eigen composities. Met name het laatste album werd door critici goed ontvangen, maar de laatste twee albums verkochten niet al te best. Het schijnt één van de redenen te zijn geweest om de naam Roxy Music weer nieuw leven in te blazen. Van 1979 tot en met 1983 was de focus op de band en niet op de solocarrière. Nadat de band officieel was opgeheven richtte Ferry zijn blik weer op zijn solo carrière.

Bryan Ferry - Boys And Girls (bryanferry.com)

Bryan Ferry – Boys And Girls

Boys And Girls

Op 3 juni 1985 werd het zesde solo album van Bryan Ferry uitgebracht, zijn eerste in 7 jaar. Boys And Girls zou uitgroeien tot het grootste succes uit Ferry’s solo carrière. Het album werd een maand eerder voorafgegaan door de single Slave To Love, nog steeds het meest populaire nummer uit zijn oeuvre.

Ferry was in juli 1983 begonnen met opnamen in zijn huis in Sussex. Een drumcomputer en keyboards waren in eerste instantie alles waarmee hij de geraamtes van zijn nieuwe nummers vormgaf. Later werd uitgeweken naar verschillende studio’s voor professionele opnamen. Ferry’s status onder zijn gelijken was zodanig dat hij de grootste namen uit de (pop)muziek moeiteloos in de studio kreeg, waaronder Nile Rodgers, David Gilmour, Guy Fletcher, Mark Knopfler, Tony Levin, Marcus Miller, Omar Hakim en David Sanborn.

Al met al duurde het bijna anderhalf jaar voordat het album klaar was. Ferry nam de tijd: “You just have to try and live a life in between records, and the records are a response to that.”

Ondanks de vele gasten en de vele studio’s klinkt Boys And Girls consistent. De somber getinte muziek komt over als zachtmoedig, verleidelijk, soms zelfs bijna lieflijk, terwijl een aantal teksten toch weinig hoopvol zijn. Droefenis wordt vertaald in onwaarschijnlijke (muzikale) schoonheid.

Bryan Ferry - Boys And Girls - Hoes achterkant (discogs.com)

Bryan Ferry – Boys And Girls – Hoes achterkant

Teksten versus muziek

De grootse hit van het album en van Ferry’s carrière is een perfect voorbeeld van hoe het album tekstueel en muzikaal is opgebouwd. De muziek is verleidelijk en sexy, maar de tekst is donker.

Tell her I’ll be waiting
In the usual place
With the tired and weary
And there’s no escape

Slave To Love, Bryan Ferry, 1985

Ook die andere grote hit (Don’t Stop The Dance) is verre van een vrolijk verhaal. Ook hier is de muziek melancholisch, maar toch opgewekt. Dansen om niet te sterven.

Mama says
Only stormy weather
Don’t know why there’s no sun in the sky
Footsteps in the dark come together
Got to keep on moving or I’ll die

Don’t Stop The Dance, Bryan Ferry, 1985

In het 1 minuut durende A Waste Land wordt het niet vrolijk meer, ook niet in de muzikale omlijsting.

When love’s gone
There’s no one
A waste land
A ghetto
When love’s gone
A tear on
A waste land
Your pillow

A Waste Land, Bryan Ferry, 1985

Het lijkt alsof Ferry zijn geloof in de liefde heeft verloren, het verdriet is overal.

What do you see on the street tonight?
Nothing but another heartbreak hotel
Stranger you’re the only friend tonight
Pick a number and ring the bell

Stone Woman, Bryan Ferry, 1985

Bryan Ferry - Boys And Girls - Reclame (ebay.com)

Bryan Ferry – Boys And Girls – Reclame

Het afsluitende Boys And Girls is tekstueel ook zwaar, maar het nummer klinkt warm en troostend.

You’ve got no sense of fun
But you know I’ve one
All the good has turned to bad
And you know what I think of that
No time to dream, no time to sigh
No time to kill when love walks by
And who’s that crying in the street?
Death is the friend I’ve yet to meet
Boys and girls

Boys And Girls, Bryan Ferry, 1985

Recensie

Op het eerste gehoor lijkt Boys And Girls voort te borduren op Roxy Music’s Avalon, maar bij nadere beluistering blijkt dat niet het geval te zijn. Voor mij zijn beide albums onmisbaar. Boys And Girls is een echte koptelefoon album. De productie is indrukwekkend, het album klinkt fenomenaal goed en rijk.

Er wordt op top niveau gemusiceerd, de sfeer is alles bepalend. Warmte, menselijkheid, droefenis, schoonheid, ontroering, romantiek en ontzag wisselen elkaar af. Ondanks de zware tekstuele thema’s wordt het album nergens topzwaar. Boys And Girls was een onverwachte hit, maar in dit geval volkomen terecht. Essentieel album.

Bryan Ferry - Boys And Girls - Singles (discogs.com)

Bryan Ferry – Boys And Girls – Singles

Singles

  • Slave To Love
    (uitgebracht op 3 mei 1985)
  • Don’t Stop the Dance
    (uitgebracht op 16 augustus 1985)
  • Windswept
    (uitgebracht op 29 november 1985)

Nummers

Alle nummers geschreven door Bryan Ferry, tenzij anders aangegeven.

  • Sensation
  • Slave To Love
  • Don’t Stop The Dance (Bryan Ferry, Rhett Davies)
  • A Waste Land
  • Windswept
  • The Chosen One
  • Valentine
  • Stone Woman
  • Boys And Girls
Bryan Ferry - Boys And Girls - Reclame (eil.com)

Bryan Ferry – Boys And Girls – Reclame

Muzikanten

  • Bryan Ferry – zang, keyboards, percussie
  • Jon Carin – keyboards
  • Guy Fletcher – keyboards op Slave To Love
  • Chester Kamen – gitaar
  • Nile Rodgers – gitaar op Sensation, Don’t Stop The Dance
  • David Gilmour – gitaar op Windswept, Stone Woman
  • Neil Hubbard – gitaar op Slave To Love
  • Keith Scott – gitaar op Slave To Love
  • Mark Knopfler – gitaar op Valentine
  • Neil Jason, Alan Spenner – bas
  • Tony Levin – bas op Slave To Love
  • Marcus Miller – bas op Don’t Stop The Dance
  • Andy Newmark – drums
  • Omar Hakim – drums op Slave To Love
  • Jimmy Maelen – percussie
  • David Sanborn – saxofoon op Don’t Stop The Dance
  • Martin McCarrick – cello
  • Anne Stephenson – strijkers
  • Virginia Hewes, Ednah Holt, Fonzi Thornton, Ruby Turner, Alfa Anderson, Michelle Cobbs, Yanick Etienne, Colleen Fitz-Charles, Lisa Fitz-Charles, Simone Fitz-Charles – achtergrondzang
Bryan Ferry - Live Aid - 13-07-1985 (toppermost.co.uk)

Bryan Ferry – Live Aid – 13-07-1985

Live Aid

Bryan Ferry was niet van plan te toeren met het Boys And Girls album, maar toen Bob Geldof belde met zijn plan voor een wereldwijd uitgezonden live concert ten behoeve van het Afrikaanse continent, was Ferry snel overgehaald mee te doen. Hij formeerde een band gevuld met sessiemuzikanten die hadden meegewerkt aan Boys And Girls, waaronder David Gilmour en Marcus Miller.

De wet van Murphy leek die Live Aid dag op 13 juli 1985 om 16:08 in werking te treden. Er ging veel fout.

I have terrible memories of it all going wrong. I’d put together an all-star band and the set was fraught with problems. We had David Gilmour on guitar and, poor David, his guitar wasn’t working for the first couple of songs. With his first hit, the drummer put his stick through the drum skin, the bass was in a different tuning. And then my microphone wasn’t working, which for a singer is a bit of a handicap. A roadie ran on with another mic so then I was holding two mics taped together and I wasn’t really sure which one to sing into. It was a great day though.

Bryan Ferry herinnert Live Aid

Ferry speelde 3 nummers van zijn laatste album: Sensation, Boys And Girls en Slave To Love en sloot af met Jealous Guy, een John Lennon cover die hij in 1981 had opgenomen met Roxy Music (de eerste en enige nummer 1 notering van de band in de VS).

Bryan Ferry - 5 post Boys And Girls solo albums (spotify.com)

Bryan Ferry – 5 post Boys And Girls solo albums

Na Boys And Girls

Zoals gezegd was Boys And Girls het grootste solo albumsucces voor Bryan Ferry. Na 1985 bracht hij nog een groot aantal solo albums uit, waarvan ik er een paar heb aangeschaft:

  • Bête Noire (2 november 1987)
  • Taxi (10 maart 1993)
  • Mamouna (31 augustus 1994)
  • As Time Goes By (14 oktober 1999)
  • Frantic (15 april 2002)
  • Dylanesque (5 maart 2007)
  • Olympia (25 oktober 2010)
  • The Jazz Age (26 november 2012)
  • Live in Lyon (23 september 2013)
  • Avonmore (17 november 2014)
  • Live 2015 (15 april 2016)
  • Bitter-Sweet (30 november 2018)
  • Live at the Royal Albert Hall 1974 (7 februari 2020)
  • Royal Albert Hall 2020 (2 april 2021)
  • Loose Talk (28 maart 2025)

Naar aanleiding van dit artikel heb ik het laatste album van Ferry, Loose Talk, geluisterd. Een bijzonder werkstuk, waar Ferry de muzikale omlijsting verzorgt voor teksten gedeclareerd door performance artiest, schrijfster en schilderes Amelia Barratt. Interessant, anders, sfeervol, prachtig en ontroerend.

Ter afsluiting

Wat vind jij van Bryan Ferry en Boys And Girls? Laat het weten!

Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Bryan Ferry vertaalt droefenis in schoonheid op Boys And Girls. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.

Complimenten/opmerkingen? Graag!