Mijn 10 beste Genesis nummers

Genesis - Persfoto 1973 / Top 10 (thegenesisarchive.co.uk/apoplife.nl)

Inleiding

Op 25 oktober 1999, 25 jaar geleden, werd de Genesis verzamelaar Turn It On Again: The Hits uitgebracht. Een mooie aanleiding voor mijn persoonlijke Genesis top 10, ondanks mijn diep gewortelde afkeer van symfonishce rock, een genre waar Genesis soms onder wordt geschaard.

Onder aan dit artikel is de top 10 beschikbaar als Spotify afspeellijst.

Genesis

Mijn jeugd was doordrenkt met Genesis, de reden dat The Lamb Lies Down On Broadway één van mijn favoriete albums aller tijden is. Met name dat album was een groot onderdeel van mijn (muzikale) jeugd. Mijn vader was gek van Genesis en heeft de fameuze The Lamb Lies Down On Broadway Tour gezien in het Rotterdamse Ahoy (dat moet dan op 11 april 1975 zijn geweest), vijf maanden voor het vertrek van Peter Gabriel uit Genesis.

Na het vertrek van Peter Gabriel was het voor mijn vader klaar. Ik vond Follow You Follow Me leuk om te zien in Toppop in 1978. Ik was 11, bijna 12, jaar oud destijds en had nog nooit eerder bewegende beelden gezien van de bandleden. In mijn tienerjaren (15, 16?) kocht ik het live album Seconds Out uit een soort trouw (?). Overigens, ik vond het een prachtig live album. De latere pop heb ik, met uitzondering van het Genesis album uit 1983, altijd gehaat. Geen nummers van na 1983 in mijn lijst dus.

De splitsing tussen de ‘goede’ en de ‘foute’ Genesis wordt altijd gelegd op 6 september 1975, de dag dat Peter Gabriel officieel bekend maakte dat hij Genesis had verlaten. Zoals fan Twan mij onlangs vertelde, en waar ik het mee eens ben, is de splitsing iets subtieler. Gitarist Steve Hackett speelde van 1971 tot 1977 in Genesis. Na zijn vertrek nam het pop element in de band het langzaam maar zeker over. Het vertrek van Steve Hackett was belangrijker voor de koerswijziging dan het vertrek van Peter Gabriel.

Desalniettemin ligt mijn voorkeur wel in de periode dat Peter Gabriel zanger was. Ik hou van zijn stemgeluid, die net even warmer en intenser is dan de stem van Phil Collins. Dat is een persoonlijke voorkeur, maar de bijdragen van Phil Collins mogen niet worden onderschat. Zijn fenomenale drumwerk, met name in de beginjaren, gaven de band dynamiek, complexe ritmes en swing.

Top 10

Hierbij mijn persoonlijke top 10 Genesis nummers. De jaartallen genoemd bij de nummers corresponderen met het jaartal van uitgave van de eventuele single of het album waar het nummer op staat.

 

Genesis - Nursery Cryme (spotify.com)

The Musical Box

1971

Afkomstig van het Nursery Cryme album, waarvan de hoes me als kind intrigeerde. Speelden ze echt croquet met hoofden?

De climax van het nummer raakt me elke keer weer:

Why don’t you touch me, touch me?
Why don’t you touch me?
Touch me, now, now, now, now, now!

 

Genesis - Foxtrot (spotify.com)

Supper’s Ready

1972

Afkomstig van het Foxtrot album. Een centraal stuk in vele concerten in de jaren (19)70, een nummer waar de band (terecht) trots op was.

Het nummer bestond uit 7 verschillende secties: Lover’s Leap, The Guaranteed Eternal Sanctuary Man, Ikhnaton And Its-A-Con And Their Band Of Merry Men, How Dare I Be So Beautiful?, Willow Farm, Apocalypse In 9/8 (Co-starring The Delicious Talents Of Gabble Ratchet) en As Sure As Eggs Is Eggs (Aching Men’s Feet).

Pretentieus? Ja. Mooi? Ja.

 

Genesis - I Know What I Like (In Your Wardrobe) (discogs.com)

I Know What I Like (In Your Wardrobe)

1973

Afkomstig van het Selling England By The Pound album en in 1974 uitgebracht als single. Een nummer over een nutteloze tiener, Jacob genaamd.

Het intro is typisch Engels en typisch Peter Gabriel.

It’s one o’clock and time for lunch, bum-dee-dum-dee-dum

 

Genesis - Selling England By The Pound (spotify.com)

Firth Of Fifth

1973

Ook afkomstig van het Selling England By The Pound album en waarschijnlijk het meest bekende symfonishe nummer van de band. Heerlijke melodieuze muziek met fantastisch drumwerk van Phil Collins.

Eén van de Genesis nummers die ik heel vaak kan horen.

 

Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway (spotify.com)

Back In N.Y.C.

1974

Back In N.Y.C. is één van mijn favoriete nummers van meesterwerk The Lamb Lies Down On Broadway.

Alleen al de dreiging waarmee het nummer opkomt is fantastisch. De zang van Peter Gabriel is haast agressief.

De wijze waarop de synthesizer op 04:15 minuut het nummer inknalt (koptelefoon momentje) is een kippenvel moment, elke weer.

 

Genesis - The Carpet Crawlers (discogs.com)

The Carpet Crawlers

1974

Mijn favoriete Genesis nummer. Zo lang als ik mezelf (bewust) ken is dit nummer al bij me en elke keer als ik het hoor wil ik het afluisteren. Geschreven en gecomponeerd door Peter Gabriel. Op het The Lamb Lies Down On Broadway album heet het nummer Carpet Crawl.

Ik ken de tekst uit mijn hoofd en begrijp er niets van (zie ook de aanvulling bij de reacties onder aan dit artikel), maar het ontroert me diep.

The carpet crawlers heed their callers
“We’ve got to get in to get out
We’ve got to get in to get out
We’ve got to get in to get out”

 

Genesis - A Trick Of The Tail (spotify.com)

Dance On A Volcano

1976

Opening van het eerste Genesis album zonder Peter Gabriel, A Trick Of The Tail. En, op Dance On A Volcano is daar niets van te merken.

Prima nummer dat muzikaal teruggrijpt naar het Selling England By The Pound album.

 

Genesis - Follow You Follow Me (picclick.co.uk)

Follow You Follow Me

1978

Single, afkomstig van het album …And Then There Were Three…, het eerste album zonder Steve Hackett sinds 1971. 

Het nummer is een liefdesliedje, simpel, melodieus en voorzien van een standaard couplet/refrein opzet. Als jongetje was ik gek van het nummer.

 

Genesis - Mama (imdb.com)

Mama

1983

Single, afkomstig van Genesis album. Heerlijk nummer, de drummachine die het opent, de creepy synthesizer geluiden, gevolgd door Phil Collins’ gepassioneerde zang, en de beukende drums die halverwege invallen.

Het nummer gaat over de fascinatie van een jonge man voor een prostituee die lijkt op zijn moeder. Grandmaster Flash’ The Message was de inspiratie voor de Haha, heh, haha, heh, oh lach.

 

Genesis - Home By The Sea (hetplaathuis.nl)

Home By The Sea/Second Home By The Sea

1983

Single, ook afkomstig van het Genesis album. Meeslepened nummer met mooie zang van Phil Collins.

Het B-kantje, Second Home By The Sea, ook afkomstig van het Genesis album, is de meer symfonische versie van de A-kant. Voor mij persoonlijk de laatste keer dat ik iets goed vond van de band. Het tweeluik is een indrukwekkende muzikale reis, die dan ook niet los van elkaar kan worden gezien (waardoor de top 10 feitelijk een top 11 is).

 

Ter afsluiting

Wat vind jij van Genesis? Mis je nummers, en zo ja, welke? Laat het me weten!

Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Mijn 10 beste Genesis nummers. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.

Afspeellijst

5 reacties

Ga naar reactie formulier

  1. Aanvulling op The Carpet Crawlers:
    Het nummer vertelt over Rael, de hoofdpersoon op The Lamb Lies Down On Broadway, die in een gang terecht komt met een rood tapijt, omringd door geknielde mensen die kruipend op weg zijn naar een houten deur. Rael gaat door de deur en komt in een ruimte terecht waar een tafel staat waar een door kaarslischt verlicht feestje op wordt gehouden, en een trap die leidt naar iets dat uit het zicht is. De tekst wordt geïnterepreteerd als:

    • een verwijzing naar de bevruchtingsreis
    • een door gnostiek geïnspireerde beschrijving waarin de mensheid wordt misleid door de ‘callers’: in plaats van de beloofde hemel vinden de kruipers alleen maar dood en wedergeboorte in een helse omgeving

    (bron: wikipedia)

    • Menzo Barendregt op 01-11-2024 om 18:37
    • Reageer

    Ik had een plaatsje ingeruimd voor ‘The Chamber Of 32 Doors’. Maar ik weet niet welk nummer er dan uit zou moeten.

    1. Ik ook, het was onderdeel van de lijst, maar toch moeten schrappen. Helaas!

  2. Ik mis Cinema Show. Die kan wat betreft in de plaats van Follow You kunnen komen. Ik weet niet waarom, maar bij synth brake krijg ik altijd kippenvel. Raakt bij mij blijkbaar een gevoelige snaar

    1. Cinema Show heb ik overwogen, maar dat doet mij dan net weer minder. Je opmerking over de synth break snap ik dan overigens weer wel. Dankjewel voor je reactie!

Complimenten/opmerkingen? Graag!