David Bowie – Welcome To The Blackout (Live London ’78)

David Bowie - Live Earls Court 1978 (digitalspy.com)

David Bowie – Live Earls Court 1978

Albumgegevens

Artiest David Bowie
Album Welcome To The Blackout (Live London ’78)
Jaar van uitgave 2018

Beoordeling

Inleiding

Welcome To the Blackout (Live London ’78) is de weergave van twee concerten in Earls Court, Londen. De concerten zijn ook verfilmd en sommige beelden van die opnamen werden destijds uitgezonden op de Britse televisie.

Aankondiging

Op 16 mei 2018 werd via davidbowie.com de volgende mededeling gedaan:

The new releases begin with the CD and digital debut of Welcome To The Blackout (Live London ’78). This live album features performances recorded at Earls Court in London on 30 June and 1 July, 1978 during Bowie’s “Isolar 2” Tour. The music was released earlier this year on vinyl as a strictly limited-edition triple-LP set for Record Store Day 2018.

Tony Visconti, who co-produced a dozen studio albums for Bowie throughout his career, recorded the 1978 concert which was later mixed by Bowie and David Richards.

The set naturally focuses on songs from the two albums Bowie released in 1977 – Low and “Heroes” as well as other earlier career highlights such as “Fame”, “Ziggy Stardust”, “The Jean Genie” and “Station To Station” and the first ever live performance of “Sound And Vision”, included in this set was its debut live performance. Welcome To The Blackout (Live London ’78) will be available as a two-CD set as well as digitally for download and streaming in both standard and high-definition versions.

© 2018 davidbowie.com

Ik wachtte al lang op een dergelijk uitgave. Vandaag is de uitgave dan eindelijk op CD uitgebracht. Verplichte kost voor iedere muziekliefhebber!

David Bowie - 1978 Live (onvacations.co)

David Bowie – 1978 Live

Isolar 2

De concerten waren onderdeel van de Isolar 2 Tour die in 1978 werd gehouden. De tour was opgedeeld in vier tijdvakken:

  • VS: 29 maart tot en met 9 mei
  • Europa: 14 mei tot en met 1 juli
  • Oceanië: 11 november tot en met 2 december
  • Japan: 6 tot en met 12 december

De tour stond in het teken van de beide meesterwerken die David Bowie in 1977 had uitgebracht: Low en “Heroes”. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Brian Eno ook mee zou gaan op tournee, maar dat kon helaas niet doorgaan vanwege gezondheidsproblemen. Carlos Alomar, die sinds september 1974 met Bowie samenwerkte, had de leiding over de band en leidde de rehearsals van de band. De band was maar twee (!) weken samen voordat de tour begon.

David Bowie - Isolar 2 - Podium en apparatuur (jpjaudio.com.au)

David Bowie – Isolar 2 – Podium en apparatuur

De standaard set bestond uit twee delen. In het eerste deel lag de nadruk op (de overigens superieure) muziek van Low en “Heroes”. Het tweede deel van de set startte met vijf/zes nummers van The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars (de band had het gehele album ingestudeerd). De concerten werden afgesloten met nummers van het album Station To Station uit 1976. De toegift was Rebel Rebel.

Tijdens de tour in 1976 (Isolar genoemd) was fluorescerende neon verlichting als decor geïntroduceerd. Voor de nieuwe tour werd dit concept verder uitgebreid, waardoor er een soort kooi van verlichting ontstond. De verlichting pulseerde rustiger tijdens de langzamere, meer introspectieve nummers en flitste wilder tijdens de snellere, meer uptempo nummers.

Volgens bandleden is elk concert van de tour opgenomen en voor Bowie’s privé gebruik ingezet.

David Bowie - Isolar 2 Tour Programma (collections.vam.ca.uk/apoplife.nl)

David Bowie – Isolar 2 Tour Programma

Tour programma

Het tour programma was een krant, die ontworpen was door Bowie zelf. De krant bevatte verschillende foto’s, die in de voorgaande jaren waren genomen, waaronder foto’s tijdens het maken van Low en “Heroes” met Brian Eno en The Idiot met Iggy Pop, aangevuld met foto’s uit de film Just A Gigolo.

Stage en (film) opnamen

David Bowie - Stage - Reclame (rock-explosion.com)

David Bowie – Stage – Reclame

De concerten van 28 en 29 april 5 en 6 mei (in Philadelphia, Providence en Boston) werden opgenomen voor het live dubbel album Stage. Op die avonden werd het tempo van de nummers iets vertraagd. Wellicht één van de redenen dat Stage als document tegenviel. In potentie was deze tour het beste dat Bowie te bieden had en hij bevond zich destijds op de toppen van zijn vernieuwingsdrang en kunnen. Stage deed geen recht aan zijn status als performer en vernieuwer. De nummers klonken vlakjes en weinig opwindend.

Meerdere concerten zijn professioneel gefilmd. Op 10 april werd er gefilmd tijdens een concert in Dallas. Onder de tuitel David Bowie On Stage werden zes nummers (What In The World, Blackout, Sense Of Doubt, Speed Of Life, Hang On To Yourself en Ziggy Stardust) op Amerikaanse televisie uitgezonden. Het concert van 12 december in Tokio werd verfilmd en uitgezonden in het programma The Young Music Show op de Japanse televisie.

David Bowie - Earls Court 1978 (tapatalk.com/picssr.com/polscoecottage.co.uk/apoplife.nl)

David Bowie – Earls Court 1978

Welcome To The Blackout (Live London ’78)

De concerten in Earls Court in Londen, Engeland, die werden gehouden op 30 juni en 1 juli (40 jaar geleden), werden verfilmd door David Hemmings. Fragmenten daarvan werden uitgezonden in het Britse televisieprogramma The London Weekend Show. De film is nooit uitgebracht.

Deze concerten werden, onder leiding van Bowie’s vaste producer Tony Visconti, ook opgenomen met een mobiele RCA unit. Tijdens deze concerten werd Sound And Vision voor het eerste live uitgevoerd. De opnamen zijn van 17 tot en met 22 januari 1979 gemixt door Bowie en David Richards in de Mountain Studios in Montreux, Zwitserland. Be My Wife en Sound And Vision zijn later (opnieuw) gemixed door Johnn Prestage voor het verzamelabum RarestOneBowie dat in 1995 werd uitgebracht.

David Bowie - Welcome To The Blackout (Live London '78) (velvetmusic.nl)

David Bowie – Welcome To The Blackout (Live London ’78)

Ter viering van Record Store Day op 21 april 2018 werd Welcome To The Blackout (Live London ’78) op vinyl uitgebracht in een gelimiteerde uitgave. Op 29 juni 2018 werd het uitgegeven op compact disc en kreeg het een bredere release.

Is deze uitgave beter dan Stage? Jazeker! Beide uitgaven zijn niet met elkaar te vergelijken. Welcome To The Blackout (Live London ’78) is een absolute aanrader. Een perfecte weergave van waar Bowie zich op dat moment bevond. De nummers hebben meer dynamiek, Bowie is goed bij stem en de band is in topvorm. Het geheel ademt plezier en daadkracht uit en is werkelijk een genot om naar te luisteren.

Vele hoogtepunten: “Heroes”BlackoutSound And VisionFive Years en TVC15. Maar eigenlijk doe ik de rest hiermee tekort.

Welcome To The Blackout (Live London ’78) is een essentiële aanvulling op de reeds bestaande Bowie discografie en is onmisbaar voor iedereen die (net als ik) de Berlijn trilogie als de meest interessante, relevante en vernieuwende periode van Bowie’s carrière beschouwt.

Net als de uitgave van Cracked Actor een jaar geleden, is ook dit album een schoolvoorbeeld voor de wijze waarop omgegaan kan en moet worden met de nalatenschap van een artiest van zijn kaliber.

Recensie 1978

De onderstaande recensie is opgenomen in de uitgave van Welcome To The Blackout (Live London ’78). Deze is destijds gepubliceerd in de krant Evening News:

Boxing Bowie’s the champion of rock.

David Bowie - Live 1978 (onvacations.co)

David Bowie – Live 1978

David Bowie returned to the London stage last night with a show that confirms him as Britian’s top rock star.

For more than two hours he mesmerised 17,000 fans at Earls Court with songs that ranged from early rockers such as ‘Suffragette City’ to his latest stark instrumental work.

Wearing a yellow shirt with blue tunic and trousers, the 31-year old star moved around the stage like a boxer limbering up.

He wiggled, danced and jumped in front of blinding white neon lights as his six-piece band pumped out some of the best rock music around.

Bowie dared to experiment with the heavily-synthesised sounds from his last two albums Low and Heroes.

But he also knew his two-year absence had left the fans craving for the songs he made famous in the early ’70’s. And in the second half of his show he gave it to them.

‘Five Years’, ‘Soul Love’ and ‘Hang On To Yourself’ had the capacity audience on their feet to welcome home their blond-haired hero.

Above all it was Bowie’s supreme confidence as a performer that helped reaffirm his status as a world class rock and roller.

As he danced from one side of the stage to the other, utilising all his talents as a former mime artist, he turned into the Pied Piper of rock until the whole audience were on their feet cheering.

The three encores of ‘TVC 15’, ‘Stay’ and ‘Rebel Rebel’, where he donned a sailor’s hat, only added to his impact.

Without a doubt David Bowie is the most innovative rock star Britain has produced in the ’70’s  and with the three shows he’s currently playing in London he’s proving to be a polished and confident performer.

He may also prove the biggest rock star we have who’s actually moving into the ’80’s.

© David Hancock, Evening News, June 30th, 1978

Nummers

David Bowie - Welcome To The Blackout (Live London '78) - Binnenhoes (davidbowieworld.nl)

David Bowie – Welcome To The Blackout (Live London ’78) – Binnenhoes

  • Warszawa
  • “Heroes”
  • What In The World
  • Be My Wife
  • The Jean Genie
  • Blackout
  • Sense Of Doubt
  • Speed Of Life
  • Sound And Vision
  • Breaking Glass
  • Fame
  • Beauty And The Beast
  • Five Years
  • Soul Love
  • Star
  • Hang On To yourself
  • Ziggy Stardust
  • Suffragette City
  • Art Decade
  • Alabama Song
  • Station To Station
  • TVC15
  • Stay
  • Rebel Rebel
David Bowie - 1978 - Spelend op de chamberlin (soniceditions.com)

David Bowie – 1978 – Spelend op de chamberlin

Personeel

  • David Bowie – zang, chamberlin (voorloper van de mellotron)
  • Adrian Belew – lead gitaar, achtergrondzang
  • Carlos Alomar – ritme gitaar, achtergrondzang
  • George Murray – bas, achtergrondzang
  • Dennis Davis – drums, percussie
  • Roger Powell – keyboards, Moog Taurus bas pedalen, synthesizer, achtergrondzang
  • Sean Mayes – piano, ARP String Ensemble (synthesizer), achtergrondzang
  • Simon House – elektrische viool

Productie door Tony Visconti. Post productie mix door David Bowie en David Richards, met uitzondering van Be My Wife en Sound And Vision, die zijn gemixt door John Prestage.

Ter afsluiting

Wat vind jij van dit album? Ook zo indrukwekkend? Laat het weten!

 

2 reacties

    • Herman op 11-08-2018 om 13:57
    • Reageer

    Top Album en ja veel beter dan Stage

    1. Helemaal eens!

Complimenten/opmerkingen? Graag!