Inleiding
Officieel gepland voor 30 september, kreeg ik de twee nieuwe Prince albums op 26 september 2014 binnen. Twee nieuwe albums, waarvan één uit naam van zijn band 3rdEyeGirl, op het Warner Bros. label. Ja, u leest het goed: Warner Bros. Een terugblik op een, alweer, bewogen periode uit Prince’ carrière.
Leeswijzer
Nadat kort wordt ingegaan op de periode voorafgaand aan de uitgave van de beide albums, worden de albums behandeld, gevolgd door een conclusie. Hiertoe is dit artikel opgedeeld in 4 delen:
Voorafgaand
Op 5 juli 2010, een paar dagen voor de verstrekking van zijn nieuwste album 20Ten gaf Prince een interview aan het Engelse Daily Mirror. Hij deed een aantal opmerkelijke uitspraken:
“The internet’s completely over. I don’t see why I should give my new music to iTunes or anyone else. They won’t pay me an advance for it and then they get angry when they can’t get it.”
“The internet’s like MTV. At one time MTV was hip and suddenly it became outdated. Anyway, all these computers and digital gadgets are no good. They just fill your head with numbers and that can’t be good for you.”
Prince verdween online, mede door hernieuwde energie die gestoken werd in het aanklagen van websites, blogs en individuele gebruikers, vaak fans, die Prince materiaal, waaronder afbeeldingen, gebruikten. Vele fans en organisaties werden gerechtelijk aangepakt door (de advocaten van) Prince.
Maar in 2013 kwam daar verandering in.
20PR1NC3 / PRINCE2013 / 3RDEYEGIRL / 3RDEYE TV / 3RDEYETUNES
Op 22 januari 2013 werd de website 20pr1nc3.com gepubliceerd. Prince was weer online. Een nieuw nummer werd beschikbaar gesteld: het lekkere nummer Screwdriver. Ook verschenen er aankondigingen voor een concertfilm van de Montreux-shows uit 2009 en de nieuwe site van Andy Allo (www.alloevolution.com), waarop het nummer People Pleaser beschikbaar werd gesteld.
Op 5 februari 2013 werd de website 3rdeyegirl.com geopend. Diezelfde dag ging 20pr1nc3.com op zwart. De site kende alleen “coming soon” als tekstuele inhoud. Vanaf 8 februari 2013 werd al het verkeer van 20pr1nc3.com doorgestuurd naar prince2013.com. Met ingang van 27 augustus 2013 werd die website gerouteerd naar 3rdeyegirl.com, wat de nieuwe online bron werd voor alles Prince (en 3rdEyeGirl).
Daarnaast opende Prince op 12 juni 2013 een TV kanaal, 3rdEye TV genaamd, via LiveStream.com. Via dit kanaal werden voornamelijk rehearsal en live beelden gedeeld. Tijdens de verrassingstour van Prince And 3rdEyeGirl door Europa in de zomer van 2013 (waarbij ook Paradiso 2 maal werd aangedaan op 11 augustus 2013) waren de uitzendingen redelijk regelmatig. Buiten die periode om was het vaak onduidelijk wat er wanneer werd uitgezonden. Na oktober 2013 gebeurde er niets meer op het kanaal, met uitzondering van een eenmalige opleving op 16 juli 2014, toen een (deel van een) concert van Kandace Springs in Paisley Park werd uitgezonden.
Zestien dagen na de lancering van 3rdEye TV werd op 28 juni 2013 3rdeyetunes.com gelanceerd, dat primair werd ingezet als verkooppunt. Op die datum werd 3rdeyegirl.com geheel vernieuwd. Vanaf 28 maart 2016 verscheen bovenstaande boodschap als de site werd benaderd.
Prince verscheen zelfs op social media. Op 13 augustus 2013 plaatste hij zijn eerste tweet. Hij zou Twitter blijven gebruiken tot aan zijn dood.
Kwaad bloed
Tegen het einde van januari 2014 werd bekend dat Prince (weer) achter zijn eigen fans aanging. Maar liefst 22 verschillende personen en websites werden aangeklaagd, elk voor $ 1 miljoen, wat het totaal bedrag op $ 22 miljoen bracht. Zie de aanklacht hier. Het werd breed uitgemeten in de pers (de kop I Would Sue 4 U was overigens wel erg grappig).
Al op 29 januari had Prince zich bedacht en opdracht gegeven de rechtszaak te staken. Volgens zijn advocaten werd dat ingegeven “because of the recent pressure, the bootleggers have now taken down the illegal downloads and are no longer engaging in piracy”. Het sterke vermoeden (bij mij althans) is toch dat Prince inzag dat deze actie wellicht niet zo goed uitpakte, zowel bij het grote publiek als bij zijn fans, ook al waren de fans wel gewend geraakt aan de soms agressieve wijze waarop Prince zijn rechten beschermde.
Charme offensief?
Maar het kwaad was al geschied. Toeval of niet, begin februari had Prince een gastrol in de (met name in de VS) populaire TV serie New Girl en startte hij de Hit And Run Tour, die zich concentreerde op Engeland, waar hij een aantal shows deed in kleine clubs. Shows die op het laatste moment werden aangekondigd en, op de laatste twee na, zeer goedkoop waren (£ 10 per ticket). Tijdens een persconferentie is het huis van Lianne La Havas op 4 februari 2014, werd Prince de vraag gesteld waarom hij fans had aangeklaagd. Zijn reactie: “Nobody sues fans. It’s just a poor way to phrase it. A bootlegger is a bootlegger, a scalper is a scalper. They know what time it is. Just sharing music with each other — that’s cool. It’s the selling that becomes the problem”. Echter, de sites die werden aangeklaagd deden niets meer dan het delen van zijn muziek.
De Hit And Run Tour, die bestond uit 12 concerten, zette Engeland, en internationale fans, op zijn kop. Het verhaal over de rechtszaak was even snel verdwenen als het was opgekomen.
Warner Bros.
Op 18 april 2014 werd bekend gemaakt dat Prince een contract had getekend met een (grote) platenmaatschappij. De naam? Warner Bros. Inderdaad, dezelfde maatschappij die ervoor zorgde dat hij zijn naam veranderde en slave op zijn wang tekende (zie ook Prince en de naamsverandering).
Prince Gains His Catalog in Landmark Deal With Warner Bros.; New Album Coming
(4/18/2014 by Ed Christman)
Prince has returned to Warner Bros. Records after 18 years with a deal that will see him regain ownership of his catalog. His classic Warner albums like “Dirty Mind,” “Controversy” and “1999” will continue to be licensed through Warner Bros as part of a new global agreement.
As part of the deal, Prince’s classic “Purple Rain” album will be re-released in a remastered deluxe version in time for the 30th anniversary of the album and movie. Other planned re-issue projects will follow and Prince will issue a new album too, although it is unclear if that title is a part of the deal.
“A brand-new studio album is on the way and both Warner Bros Records and Eye (sic) are quite pleased with the results of the negotiations and look forward to a fruitful working relationship,” Prince said in a statement.
Prince famously had a highly publicized and turbulent split from Warner Bros. in 1996 when he called himself a slave to the label, changed his name to a symbol, and condemned the way the major label system worked.
This deal marks a new era as the ability to terminate master recording copyright after 35 years was granted in the Copyright Revision Act of 1976 and became effective in 1978, the year that Prince’s debut album came out.
Prince albums have scanned 18.5 million units in the United States since Nielsen SoundScan’s inception in 1991; albums issued by Warner Bros. Records have sold 14.3 million units, Billboard calculates based on SoundScan’s data.
As 2013 loomed, record label executives and artists managers said that they were unsure how copyright terminations and ownership reversions would play out as they expected a precedent-setting court case to decide whether the “work-for-hire” clause in standard recording contracts could successfully be challenged by artists. Works created under work-for-hire contracts are not eligible for copyright reversion. But privately some label executives have also said that in some instances the wiser course might be to negotiate the reversions and retain control of issuing artists’ catalog eligible for copyright terminations.
In cutting what appears to be a landmark deal, Prince has chosen to remain with the label that was the subject of his ire back in the 1990’s avoiding a risky and costly legal battle and still regains ownership of his catalog.
Financial terms and length of the licensing deal were not disclosed; nor does the announcement make clear on whether the artist is gaining ownership of his catalog all at once; or more likely as each album becomes eligible for copyright termination.
The Warner Music Group decline to provide further comment on the details of the deal. But Warner Bros. Records chairman and CEO Cameron Strang said in a statement: “Everyone at Warner Bros Records is delighted to be working with Prince once again: he is one of the world’s biggest stars and a truly unique talent. We are also very excited about the release of new and re-mastered music from one of his greatest masterpieces.”
18-04-2014 Billboard
Naast de melding dat er nieuw werk onderweg was, dus ook de melding dat oud werk (eindelijk!) opnieuw zou worden uitgebracht, aangevuld met extra (onuitgebracht) materiaal. In andere artikelen werd al verwezen naar het al een tijdlang genoemde Plectrum Electrum. Op dat moment was er officieel nog niets bekend over wat er uitgebracht zou worden.
Hit And Run Part II
In mei en juni was Prince in Europa voor zijn Hit And Run Part II Tour. Het was de laatste reguliere tour die Prince in Europa zou doen en het concert op 27 mei te Antwerpen zou de laatste keer blijken te zijn dat ik hem zou zien.
Voorverkoop
Op 25 augustus 2014 verdween de website 3rdeyegirl.com en werd de url gerouteerd naar de voorverkoop site voor de beide nieuwe albums: plectrumelectrum.3rdeyegirl.com. Dat was ook de dag waarop ik de beide albums bestelde.
Ontvangst
In tegenstelling tot waarmee werd geadverteerd, had ik beide albums op 26 september 2014 al binnen. Ik heb ze direct meerdere malen geluisterd en was enthousiast genoeg om in de nacht van 26 op 27 september op Facebook te melden:
En dan gebeurt het toch! Nieuwe Prince cd’s die weer eens echt goed zijn! Net klaar met luisteren naar Art Official Age en Plectrumelectrum. Zeer tevreden! |
En, houden de beide albums zich echt zo goed als ik destijds na een paar luisterbeurten dacht (of hoopte)? Nee, ook al is het een enorme stap vooruit ten opzichte van het voorlaatste album dat Prince in 2010 had uitgebracht, 20Ten. Geenszins klassieke Prince albums, maar met genoeg fantastische momenten om beiden aan te schaffen.
PLECTRUMELECTRUM
PLECTRUMELECTRUM is het 36e studio album van Prince, en het eerste (en laatste) album dat 3rdEyeGirl bevat als begeleidingsband. Er werden 3 singles uitgebracht. De band startte officieel eind december 2012, dus alle muziek stamt uit 2013 en 2014. In de eerste helft van 2013 werd al bekend gemaakt dat Prince bezig was met een album onder de titel Plectrum Electrum en dat veel van de nummers van dat album gespeeld zouden worden tijdens de Live Out Loud Tour.
Oorspronkelijk was het album bedoeld als een solo album voor de groep 3rdEyeGirl, maar uiteindelijk werd het album toch toegeschreven aan Prince And 3rdEyeGirl.
Nummers
De titels van de nummers zijn op de hoezen allen in hoofdletters weergegeven, dat is in dit artikel overgenomen. Alle nummers geschreven door Prince, tenzij anders aangegeven. Tevens zijn alle nummers hoogstwaarschijnlijk medio 2013/2014 opgenomen in Prince’ eigen Paisley Park Studios te Minneapolis.
WOW
(geschreven door Prince & 3rdEyeGirl)
Het nummer werd onder de naam The Unexpected op 18 februari 2014 uitgegeven op het tweede album van Liv Warfield (getiteld The Unexpected). Op die versie speelt Prince niet mee.
De beide versies van het nummer werden in 2013 opgenomen.
De titels van beide versies (en namen) komen voor in de tekst:
“U can call it the unexpected or u can call it… wow!”
Een waanzinnig begin van het album. Een trage rocker die overtuigt. Vol energie en overtuiging gebracht. Een zeer veelbelovend begin.
PRETZELBODYLOGIC
Uitgebracht als single op 3 februari 2014, ver vooruitlopend op het album. De zang wordt verzorgd door 3rdEyeGirl. Een prima en catchy nummer.
Een remix van het nummer werd in oktober 2015 beschikbaar gesteld op Tidal, de streaming dienst van Jay-Z. Onder de noemer Purple Pick Of The Week zag Pretzelbodylogic Reloaded het licht. Kendrick Lamar verzorgde een rap.
AINTTURNINROUND
Stevig nummer waarop de vocalen worden verzorgd door (drumster) Hannah Welton-Ford. Niet echt een gelukkige keuze, want haar stem is nogal beperkt. Muzikaal is het echter prima, met name het einde van het nummer als Prince tekeer gaat op zijn gitaar.
Maybe the hand you’re looking for is at the end of your arms
PLECTRUMELECTRUM
(geschreven door Donna Grantis)
Een instrumentaal nummer dat door Donna Grantis Electric Band op het album Suites in 2012 werd uitgebracht onder de naam Elektra (Elektra Suite).
Het nummer werd gedeeltelijk uitgebracht op 13 maart 2013 als video, begeleid door de tekst “An extremely short film”. Prima nummer.
WHITECAPS
Aardig nummer, waarvoor de vocalen ook door Hannah Welton-Ford worden verzorgd. Alhoewel minder irritant dan op AINTTURNINROUND, wederom geen goede keuze.
Het nummer werd op 1 september 2014 beschikbaar gesteld aan iedereen die het album vooruit had besteld.
FIXURLIFEUP
De allereerste uitgave van 3rdEyeGirl, de single die op 16 mei 2013 beschikbaar werd gesteld. Het nummer werd initieel toegeschreven aan 3rdEyeGirl feat. Prince en later aan Prince And 3rdEyeGirl.
BOYTROUBLE
Een weinig bijzonder nummer. Opvallend is de aanwezigheid van Lizzo die een rap verzorgt. Inmiddels is Lizzo een bekende naam en wordt ze gezien als een grote belofte.
STOPTHISTRAIN
Verwaarloosbaar nummer, dat weinig tot niets toevoegt.
ANOTHERLOVE
(geschreven door Alice Smith, Rebecca Jordan en Reginald Perry)
Op de album credits staat dat dit nummer was “adapted from original song by”, maar is feitelijk een cover van het nummer Another Love van Alice Smith, dat op haar album She verscheen in 2013.
De titel werd, samen met FUNKNROLL, op 31 juli 2013 genoemd door online blogger Dr. Funkenberry. Prima nummer overigens.
TICTACTOE
Ik krijg hier een Blue Light, afkomstig van het O(+> album, gevoel van. En dat is geen compliment. Net als dat nummer is dit, mijns inziens, een waardeloos nummer. In een interview met Mojo Magazine stelt Prince:
“We recorded it in Bryan Ferry’s studio Studio One in London, after a night of partying for which the Cocteau Twins was the soundtrack. You can’t understand the words of Cocteau Twins songs but their harmonies put you in a dreamlike state.”
Dit nummer is niet opgenomen in Paisley Park, maar, afgaande op Prince’ eigen woorden, in Studio One in Londen.
MARZ
Een stevig en kort rock nummer. Lekker.
Lost my job at Mickey D’s
For giving away too much food for free
But I couldn’t watch another black child go to school
With nothing to eat
FUNKNROLL
Was op 18 september 2014 beschikbaar voor iedereen de het album in de voorverkoop had besteld. Al op 4 augustus 2013 werd het nummer voor het eerst live gespeeld. Op 4 maart 2014 werd het gespeeld tijdens een optreden in de The Arsenio Hall Show, waarmee het echt openbaar werd.
Een remix van FUNKNROLL is onderdeel van het album ART OFFICAL AGE.
Muzikanten
Alle zang en instrumenten door Prince, met hulp van:
- Hannah Welton-Ford – drums, zang op PRETZELBODYLOGIC, AINTTURNINROUND, WHITECAPS en STOPTHISTRAIN, achtergrondzang op FIXURLIFEUP, BOYTROUBLE en ANOTHERLOVE
- Ida Nielsen – bas, zang op PRETZELBODYLOGIC, achtergrondzang op WHITECAPS en ANOTHERLOVE
- Donna Grantis – gitaar, zang op PRETZELBODYLOGIC, achtergrondzang op WHITECAPS en ANOTHERLOVE
- Lizzo en Sophia Eris – rap op BOYTROUBLE
- Joshua Welton – achtergrondzang op STOPTHISTRAIN
ART OFFICAL AGE
ART OFFICIAL AGE is het 37e studio album van Prince. Er werden maar liefst 4 singles van uitgebracht. Joshua Welton werkte nauw samen met Prince en werd geëerd met de titel van ‘co-producer’. Het album bevat samenwerkingen met onder andere Lianne La Havas en Andy Allo.
Nummers
De titels van de nummers zijn op de hoezen allen in hoofdletters weergegeven, dat is in dit artikel overgenomen. Alle nummers geschreven door Prince, tenzij anders aangegeven. Tevens zijn de meeste nummers hoogstwaarschijnlijk medio 2013/2014 opgenomen in Prince’ eigen Paisley Park Studios te Minneapolis.
ART OFFICIAL CAGE
Een wat vreemde titel afgezet tegen de titel van het album. “Welcome home class”. Op basis van dit nummer slaat de schrik me om het hart. Obligate ritmes en synthesizer geluidjes. Weinig inspirerend begin.
CLOUDS
Gelukkig komt het snel goed met nummer twee. Prima nummer, dat al op 25 augustus 2014 beschikbaar kwam als download voor iedereen die het album in de voorverkoop had besteld. In Europa werd het nummer als promo cd beschikbaar gesteld.
Het nummer bevat gast vocalen van Lianne La Havas, de jonge Britse singer/songwriter, waar mijn 10 jarige zoon groot fan van is.
Een remix van dit nummer, genaamd Mr. Nelson was onderdeel van het HITnRUN Phase One album uit 2015.
BREAKDOWN
En dan BREAKDOWN. Een hoogtepunt van de beide albums. Sterker, het is een hoogtepunt in Prince’ oeuvre (het staat op positie 19 van mijn Prince top 50 nummers).
Van oorsprong heet het The Breakdown en werd onder die titel uitgebracht als single op 18 april 2014. Tijdens een bezoek aan The Arsenio Hall Show op 6 maart 2014 noemde Prince het zijn favoriete nummer van dat moment. Het is niet moeilijk te begrijpen waarom.
Een rustige ballad, die meer en meer wordt opgebouwd qua intensiteit. Prince krijst het uit aan het einde. Een zeer, zeer indrukwekkend nummer.
I used to throw the party at the New Year’s Eve
First one intoxicated, last one to leave
Waking up in places that you would never believe
Give me back the time, you can keep the memories
THE GOLD STANDARAD
Lekker funk nummer, dat oude tijden doet herleven.
U KNOW
Alweer een heel aardig nummer, dat een sample bevat van Blinded van Mila J. Het nummer werd op 1 september 2014 beschikbaar gesteld aan iedereen die het album in de voorverkoop had besteld.
BREAKFAST CAN WAIT
Het nummer was al beschikbaar sinds 5 februari 2013, de dag dat de 3rdEyeGirl.com website werd gelanceerd. Op 17 augustus 2013 werd het nummer opnieuw beschikbaar gesteld op 3rdeyetunes.com inclusief een hoesje waarop Dave Chappelle te zien is als Purple Rain Prince.
De foto stamt uit een aflevering van de fameuze Chappelle Show uit 2004, waarin Charlie Murphy (broer van Eddie Murphy) het verhaal vertelt van een feestje bij Prince thuis en een daarop volgende basketball wedstrijd. De sketch is hilarisch, ook volgens Prince, die de aflevering eerde met de hoes voor zijn single.
Toen Chappelle gevraagd werd naar de hoes zei hij: “What am I going to do – sue him for using a picture of me dressed up like him? That’s checkmate right there”.
In oktober 2013 werd de single ook in fysieke vorm uitgegeven.
THIS COULD BE US
Een wat nietszeggend, rustig voortkabbelend nummer. Uitgebracht als derde single. In een artikel in de Minneapolis Star Tribune van 23 juni 2014 schrijft journalist Jon Bream dat Prince stelde dat het nummer “inspired by a meme of him and Apollonia riding on a motorcycle, clearly a scene taken from the 1984 movie Purple Rain. It’s a joyful ballad with some ecstatic Prince vocalizing”.
WHAT IT FEELS LIKE
Een duet met Andy Allo. In tegenstelling tot de rest van de nummers stamt dit al uit 2011 of 2012, ten tijde van sessies die plaatsvonden voor het tweede Andy Allo album Superconductor, dat in 2012 uitkwam.
Zeer aardig nummer.
affirmation I & II
Niet zozeer een nummer, maar meer een segue.
WAY BACK HOME
Lianne La Havas is te horen als verteller in het begin van het mooie nummer. Tweede hoogtepunt van het album.
I never wanted a typical life
Scripted role, huh, trophy wife
All I ever wanted, to be left alone…
Power to the ones who could raise a child like me
FUNKNROLL
Een remix van FUNKNROLL dat ook op het PLECTRUMELECTRUM album staat. Overbodige versie.
TIME
Waarschijnlijk al eind 2012 opgenomen, het tweede duet met Andy Allo. Alweer een prachtig nummer.
affirmation III
Een soort vervolg op WAY BACK HOME, maar niet te beschouwen als een ‘echt’ nummer.
Muzikanten
Alle zang en instrumenten door Prince, met hulp van:
- Ida Nielsen – Deense vocalen op ART OFFICIAL CAGE
- The Golden Hippie – achtergrondzang op ART OFFICIAL CAGE
- Stringenius – strijkinstrumenten op ART OFFICIAL CAGE, BREAKDOWN, THE GOLD STANDARD en affirmation III
- Lianne La Havas – zang op CLOUDS, affirmation I & II, WAY BACK HOME en affirmation III
- Andy Allo – achtergrondzang op BREAKDOWN, zang op WHAT IT FEELS LIKE en TIME
- NPG Hornz – blazers op THE GOLD STANDARD (onbevestigd)
- Delilah – achtergrondzang op WAY BACK HOME en affirmation III
- Hannah Ford – drums op FUNKNROLL
- Ida Nielsen – bas op FUNKNROLL
- Donna Grantis – gitaar op FUNKNROLL
Conclusie
Zoals gesteld was ik behoorlijk tevreden toen de albums net uitkwamen. De verbetering ten opzichte van het voorgaande 20Ten was evident. Prince leek het heilige vuur weer te hebben. Veel van de nummers spatten de boxen uit en klinken, ook productioneel, sprankelend en vol vuur. Maar toch wordt het niet echt klassiek. Waar ligt dat dan aan?
Persoonlijk heeft het concept 3rdEyeGirl me nooit echt gepakt. De rock was weliswaar opwindend, maar toch ook vaak wat log en voorspelbaar. Naar aanleiding van de beide concerten in het Amsterdamse Paradiso op 11 augustus 2013, schreef de recensent in De Volkskrant destijds dat we aan één Lenny Kravitz, die voorspelbare rock speelde, wel genoeg hadden en ik was het daar grotendeels wel mee eens. Prince’ gesoleer was overigens nog steeds buitenaards.
Ik waardeer PLECTRUMELECTRUM dan ook lager dan ART OFFICIAL AGE. De laatste is een echte Prince popplaat geworden, die opvallend melancholisch is. Meer dan ooit kijkt Prince, tekstueel en visueel, terug op zijn leven, zijn beslissingen en mensen die kwamen en gingen. Het bevalt me prima!
Beide albums hebben een aantal nummers die ver boven het gemiddelde uitstijgen. Bij Prince wordt vaker gesteld dat als hij zijn output wat zou hebben teruggeschroefd qua volume, zijn impact nog groter zou zijn geweest. Ik zag dat nooit zo, maar bij deze albums kan ik me dat wel voorstellen. Met name PLECTRUMELECTRUM kent nogal wat middelmatige nummers die niets toevoegen aan Prince’ oeuvre.
Maar met name de volgende nummers zijn prachtig en wel degelijk een (essentiële) toevoeging aan het toch al zo indrukwekkende oeuvre:
- WOW
- PRETZELBODYLOGIC
- AINITTURNINROUND
- FUNKNROLL
- CLOUDS
- BREAKDOWN
- THE GOLD STANDARD
- BREAKFAST CAN WAIT
- WAY BACK HOME
- TIME
Dit had echt een prachtig album geweest…
Eindoordeel
Titel | Toen (2014) | Nu (5 jaar later) |
---|---|---|
PLECTRUMELECTRUM | ||
ART OFFICAL AGE |
Mails vanuit Warner Bros./Prince kamp
Zowel voor als na de uitgave van de albums kon worden ingeschreven voor de nieuwsbrief betreffende de albums. Begin oktober 2014 ontving ik wederom een reclamemail voor de beide albums.
Promotie in Paisley Park
Op 30 september werd er een “album release party” georganiseerd in Paisley Park. Prince And 3rdEyeGirl gaven een kort optreden met gasten Lianne La Havas en Kendrick Lamar.
Het evenement werd live uitgezonden via het internet. Het was een wat wisselvallig geheel, met name ook door het korte optreden.
Nieuwe muziek?
Op 24 juli 2015 verscheen onderstaande bericht op de website jambase.com.
(jambase.com)
3RDEYEGIRL Confirms New Prince Album Coming This Year(Jul 24, 2015 8:25 am PDTAndy Kahn)
In an interview with the BBC, Prince’s backing group 3RDEYEGIRL confirmed a collaborative album will be issued later this year. Named after his tour of surprise concerts, The Hit & Run Album features new and reworked Prince material according to Hannah Ford Welton, Donna Grantis and Ida Nielsen who make up the backing band.
The trio revealed the album, co-written by Prince and Hannah Ford Welton’s husband and prior collaborator Joshua Welton, will be released “soon.” The album’s first single is the previously shared track “HARDROCKLOVER.” Also on the album is a Diamonds and Pearls era song “1,000 Hugs and Kisses” and an updated version of “This Could Be Us” from Art Official Age which along with the LP Plectrumelectrum was issued by Prince last September. Prince reportedly recorded the album with Joshua Welton and debuted the new material at an aftershow party held after a recent private celebration at the White House.
The trio described the new LP to the BBC, stating:
It’s phenomenal, there are so many hits on this album. It’s super experimental … Super hardcore Prince fans that know every song he’s ever recorded -we refer to them as ‘The Purple Collective’ or ‘The Purple Army’ -this album is absolutely for them, because it’s super funky … It’s weird, there’s a lot of experimental sound. It’s just hit after hit and definitely caters to those fans who just love to hear what Prince has to say, rather than wanting to always hear that classic Purple Rain Prince sound.
Het album waarover wordt gesproken is HITnRUN Phase One, wat zou worden uitgebracht onder de naam Prince.
Ter afsluiting
Ook al gaan beide albums niet de boeken in als onmisbaar klassiek Prince materiaal, tonen ze aan dat Prince ook op latere leeftijd nog steeds relevant kan zijn en zelfs nummers kan schrijven die daadwerkelijk nog iets toevoegen aan zijn werk. Met name dat laatste was een geruststellende gedachte.
In het jaar 2015 zou Prince nog twee albums uitbrengen, die zijn laatsten zouden zijn. Op 21 april 2016 overleed Prince volkomen onverwacht.
Wat vind jij van PLECTRUMELECTRUM en ART OFFICIAL AGE? Laat het weten!
Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Prince brengt 2 platen op één dag uit: PLECTRUMELECTRUM en ART OFFICIAL AGE. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.
2 reacties
Inderdaad niet de memorabele albums waar we altijd op hopen, maar in het algemeen de moeite van het luisteren meer dan waard. Ik heb ze pas later aangeschaft. Ben een periode niet een die-hard Prince-koper geweest, al blijf ik altijd teruggaan naar zijn muziek.
Tja… idealiseer ik dan de periode 80-90? Misschien wel – het is de Prince waar ik mee ben opgegroeid en de periode waarin ik echt fan werd.
Met deze platen zou dat niet zijn gebeurd, maar ik luister ze alsnog met enige regelmaat en plezier!
Auteur
Ik ben altijd alles blijven kopen, maar het officiële werk werd steeds minder, met hier en daar wat oplevingen, zoals Lotusflow3r. Het 80/90 werk is ook wel belachelijk goed… 🙂