The Congos – Heart Of The Congos

Lee "Scratch" Perry in Black Ark Studios (merchantstavern.co.uk)

Lee “Scratch” Perry in Black Ark Studios

 

HEART OF THE CONGOS is together with Bob Marley and the Wailers’ NATTY DREAD, Burning Spear’s MARCUS GARVEY, and the Mighty Diamonds’ THE RIGHT TIME, a defining statement of Jamaican vocal group artistry in the 70’s.

© Liner notes Heart Of The Congos reissue released by Blood And Fire, 1996

Introductie

Bovenstaande liner notes die opgenomen zijn bij de eerste echte reissue op cd van Heart Of The Congos is een nogal boud statement. Maar wel helemaal waar. Het is een fantastisch album, geproduceerd door productie genie Lee “Scratch” Perry.

The Congos 1977 (demonoid.pw)

The Congos 1977

Congos

Tegenwoordig wordt Lee “Scratch” Perry, in eerste instantie, niet meer geassocieerd met genie, maar eerder met zonderlinge excentriciteit. Heart Of The Congos toont echter wel erg duidelijk aan dat hij productioneel wel erg veel kon. En in tegenstelling tot wat hij normaal deed met albums, omzeilde hij zijn eigen valkuilen hier allemaal. Perry had respect voor The Congos en hun sound en stelde zijn productie werkzaamheden nadrukkelijk in dienst van The Congos, iets wat zelfs Perry’s fans deed verbazen.

Roots reggae

Opgenomen tussen 1976 en 1977, staat Heart Of The Congos voor alles wat Lee Perry voor ogen had met roots reggae. The Congos kwamen bij Perry terecht als een duo: Cedric Myton (falset) en Roy Johnson (tenor). Perry voegde Watty Burnett (bariton) toe en dat zorgde voor een prachtige combinatie van stemmen. Daarnaast zorgde het ook voor aansluiting op het traditioneel Jamaicaanse drie stemmig gezang. Perry’s missie was om reggae een diep spiritueel gevoel mee te geven. Met deze zeer overtuigde Rastafari zangers lukte dat perfect. Elke tekst kent een diep rechtvaardigheidsgevoel. Het resultaat is het ultieme roots reggae album.

Muzikanten

Perry werd geholpen door een fenomenale groep van (al dan niet vaste) sessiemuzikanten en achtergrond zangers. Maar naast de fantastische nummers en uitvoeringen, muzikale perfectie en de vocale hoogstandjes, is het Perry’s productie die het album tot extreme hoogten duwt.

The Congos - Heart Of The Congos (newburycomics.com)

The Congos – Heart Of The Congos

Releases

De eerste uitgave, in 1977, van de LP was een zeer gelimiteerde oplage van een paar honderd exemplaren. Toen Perry de master-tapes naar (platenlabel) Island stuurde, weigerde het label het album uit te brengen. Het is onbekend waarom Island dit weigerde. Het verhaal gaat dat dit mede werd ingegeven door de slechte staat van de master-tapes.

Sindsdien is het een nogal wazige geschiedenis van (her)uitgaven en groeiende frustratie van artiesten, producer en publiek over de moeilijke verkrijgbaarheid van het album. Perry, gefrustreerd door het negeren van dit meesterwerk, heeft de master-tapes teruggestolen.

Er gaat een theorie de ronde dat er een samenzwering zou zijn om Bob Marley te promoten ten koste van minder bekende artiesten.

The Congos - Heart Of The Congos - reissue (allmusic.com)

The Congos – Heart Of The Congos – reissue

Blood And Fire reissue 1996

Toen in 1996 (na bijna 20 jaar!) het Engelse label Blood And Fire dan eindelijk een goede versie uitbracht van het album was er grote opluchting en hernieuwd enthousiasme voor het album. Het werd één van de best verkopende uitgaven van het, op reggae georiënteerde, label.

De remaster is met veel aandacht samengesteld en bevat, naast het integrale album, aanvullende nummers en het klinkt, ondanks de slechte staat van de master-tapes na al die jaren, als een klok.

Een reissue zoals ze moet klinken. Een absolute aanrader!

Nummers

Het oorspronkelijke album kende de volgende nummers:

  • Fisherman
  • Congoman
  • Open up the Gate
  • Children Crying
  • La La Bam-Bam
  • Can’t Come In
  • Sodom and Gomorrow
  • The Wrong Thing
  • Ark of the Covenant
  • Solid Foundation

Black Ark Studio

Black Ark was de opname studio van reggae en dub producer Lee “Scratch” Perry. Het is gebouwd in 1973 en bevond zich achter het huis waar hij woonde met zijn gezin. Ondanks dat was het dé plek in Jamaica (van 1975 t/m 1979) waar de meest vernieuwende sound en opname technieken werden toegepast.

Black Ark Studio (jamaicaobserver.com)

Black Ark Studio

De studio was simpel en zeker niet state-of-the-art. De studio had een 4-sporen recorder, terwijl 16-sporen destijds de norm was. Ondanks het feit dat Perry maar 4 sporen had, maakte hij producties waar velen vol verbazing en bewondering naar luisterden en nog steeds luisteren. Perry stond bekend om zijn excentrieke en achterdochtige gedrag tijdens de opname sessies. Hij zegende zijn opname apparatuur regelmatig of blies ganja (marihuana) rook over de tape tijdens opnamen, begroef (onbeschermde) tapes in zijn tuin en gebruikte kaarsen en wierook die zijn apparatuur aantastten. Het schijnt zelfs dat hij tapes met vloeibare substanties, waaronder urine, bloed en whisky besprenkelde om de spirituele eigenschappen te bevorderen.

Vele belangrijke Jamaicaanse artiesten zijn door Perry geproduceerd in de Black Ark Studio: Bob Marley And The Wailers, Junior Murvin, Max Romeo, Mighty Diamonds, The Heptones, Augustus Pablo en The Congos.

Het einde van Black Ark

In 1979, na jaren waarin Lee Perry steeds excentrieker en bizarder werd, schreef hij elke ruimte van zijn studio vol met onnavolgbare teksten, waarna hij de studio, volgens zeggen, eigenhandig in brand zette. Naderhand zei Perry vaak dat hij Black Ark vernietigde vanwege `onreine geesten´. Dit kan verwijzen naar ongewenste mensen die vaak aanwezig waren in de studio. Ook gaat het gerucht dat Perry werd afgeperst door lokale gangsters.

Ter afsluiting

Black Ark is zeer nauw verweven met Perry´s nalatenschap. Het was slechts kort in gebruik, maar de invloed op reggae was onmetelijk. Een van de laatste goede albums uit de studio bleek het fenomenaal goede Heart Of The Congos te zijn. Een meesterwerk.

Ken jij dit album? Wat vind jij ervan? Laat het weten!

 

 

Andere 1977 reggae klassiekers

Complimenten/opmerkingen? Graag!