Scheiden in vol daglicht: Marvin Gaye’s indrukwekkende Here, My Dear

Marvin Gaye Live 1974 (udiscovermusic.com)

Marvin Gaye Live 1974

Inleiding

In 1977 was Marvin Gaye gescheiden van zijn eerste vrouw. Financieel aan de grond, zou de helft van de opbrengsten van zijn eerst volgende album naar zijn ex-vrouw gaan. Dat album werd opgedragen aan het uiteenvallen van dat huwelijk…

Huwelijk met Anna Gordy

Marvin Gaye & Anna Gordy (pinterest.com)

Marvin Gaye & Anna Gordy

In 1963 trouwde Marvin Gaye met Anna Ruby Gordy. Toentertijd was Marvin 24 en Anna 41. Hij was een net opkomende zanger, zij de zus van Berry Gordy, die de oprichter was van het fameuze Motown Records. Ook al zou Marvin later beweren dat hij met Anna trouwde zodat hij op die manier prominenter in het vizier van Berry Gordy zou komen, was het huwelijk in het begin gelukkig te noemen. Ze adopteerden een jongetje, Marvin III (waarvan, naar later bleek, Marvin de biologische vader was; zijn biologische moeder was een nichtje van Anna).

Marvin’s carrière ging van start en hij had hits. Hij kreeg aandacht, veel aandacht, van vrouwen en kon die niet weerstaan. Er ontstonden ruzies in het huwelijk. Daarnaast had Marvin zeer nadrukkelijk een klap van de molen gehad in zijn jeugd, waarin strenge religieuze dogma’s werden gepredikt. Zijn vader was een dominee, die er van hield in vrouwenkleding rond te lopen en zijn kinderen te mishandelen (zowel geestelijk als lichamelijk). Zoals voor zovele zwarte artiesten, geplaagd door de strenge religieuze codes uit hun jeugd, had ook Marvin moeite om de ideeën van liefde en sex samen te brengen. Het leverde prachtige muziek op, maar voor zijn rol als man binnen het huwelijk was het desastreus.

Tel daarbij Marvin’s “maagd/hoer” complex met vrouwen nog eens op, en het plaatje is compleet. Anna Gordy kon nooit de redder van Marvin worden. Marvin zelf: Without Anna, how could I reach my next plateau? With Anna, though, how could I ever be a happy man?. Aan het eind van de jaren (19)60 was het huwelijk feitelijk voorbij. Beiden hadden relaties buiten het huwelijk. Maar tot een scheiding kwam het niet. Marvin was bang dat hij uit de gratie zou raken bij Barry Gordy en Anna wilde haar leefstijl niet aanpassen en haar man, de grote (grootste?) soul-ster, niet opgeven.

Marvin Gaye & Janis Hunter (culturehash.com)

Marvin Gaye & Janis Hunter

In het begin van de jaren (19)70 gaat Marvin zijn eigen muziek schrijven en opnemen. Hij doorbrak het standaard Motown sjabloon met prachtige albums als What’s Going On, Let’s Get It On en I Want You. In 1973 werd Marvin verliefd op Janis Hunter, destijds 16 jaar oud. Een jaar later werd hun dochter Nona geboren. Toen Hunter in 1975 zwanger raakte van zoon Frankie, was voor Anna Gordy de maat vol. Ze vroeg een scheiding aan.

Marvin vertraagde de boel. Hij moest $ 6.000,- per maand betalen aan Anna voor partner- en kind alimentatie, maar hij weigerde. Het leidde zelfs tot het uitgaan van een arrestatiebevel tegen Marvin. Maar hoezeer hij ook dwarslag, de scheiding was onafwendbaar en de betaling ook. Omdat Marvin niet akkoord ging, eiste Gordy $ 1.000.000,-. Maar Marvin had het geld niet. Hij was altijd al hopeloos geweest met geld en investeerde vaak in dubieuze deals en had een inmiddels behoorlijk uit de hand lopende, en dure, verslaving te onderhouden. Zijn advocaat deed een voorstel: Marvin zou $ 600.000,- betalen. De helft zou worden betaald uit het voorschot voor zijn volgende album. De andere helft zou worden betaald uit de opbrengsten van de verkopen van dat album. Marvin ging (uiteraard) akkoord met het hoogst opmerkelijke voorstel. De scheiding werd in juni 1977 definitief.

“I figured I’d just do a quickie record – nothing heavy, nothing even good. Why should I break my neck when Anna was going to wind up with the money anyway? But the more I lived with the notion of doing an album for Anna, the more it fascinated me. Besides, I owed the public my best effort. Finally, I did the record out of deep passion. It became a compulsion. I had to free myself of Anna, and I saw this as the way.”

Marvin Gaye

Here, My Dear

Marvin Gaye - Here, My Dear (twitter.com)

Marvin Gaye – Here, My Dear

Here, My Dear was Marvin Gaye’s vijftiende album en werd uitgebracht op 15 december 1978 op Tamla Records een sublabel van Motown.

De opnamen waren gestart op 24 maart 1977 in zijn eigen opname studio. De meerderheid van de teksten werden spontaan geschreven, vaak tijdens de opnamen zelf. Marvin speelde ook zoveel mogelijk instrumenten zelf.

Tekstueel is het een verslag van het huwelijk, vanuit het standpunt van Marvin Gaye. Het album wordt direct opgedragen aan Anna Gordy. De openingszinnen van het album zijn: I guess I’d have to say this album is dedicated to you / Although perhaps you may not be happy / This is what you want.

Veel van de nummers zijn opgenomen en geschreven na bezoeken aan de rechtszaal, wat de emotie (schijnbaar?) nog tastbaarder maakt. In I Met A girl wordt de huwelijksgelofte bezongen. Gaandeweg het nummer wordt de toon steeds donkerder. In het fantastische, door Parliamant/Funkadelic geïnspireerde, A Funky Space Reincarnation ontmoeten Anna en Marvin elkaar weer in een parallelle wereld. Ze worden verliefd en trouwen.

Het centrale (muzikale) thema is When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You. Gaye vraagt zich af waar het fout is gegaan. Prachtig nummer, dat geen standaard couplet – refrein opbouw kent.

Anger gaat niet zozeer over zijn woede, maar meer over het concept en de destructieve kant van woede (Anger… can make you old… can make you sick… destroys your soul). You Can Leave, But It’s Going To Cost You is een directe quote van Anna. Anna’s Song is een opvallend liefdevol liedje over Anna geworden.

Het album laat natuurlijk maar één kant van het verhaal horen: Marvin wilde het huwelijk redden, waar Anna alleen maar uit was op geld. En toch geeft Marvin ook ruimte om zijn eigen falen te onderzoeken en toe te geven.

Hoes

Speciale aandacht voor de hoes. Michael Bryan schilderde de voorkant van de hoes, waarvoor Marvin Gaye nauwgezet aanwijzingen gaf. Het Romeins aandoende gebouw bevat een plakkaat met de woorden “Love And Marriage”. De achterkant bevat dezelfde scene vanuit een andere hoek en laat een instortende tempel zien (“matrimony” genaamd). Het zichtbare plakkaat hier bevat de woorden “Pain And Divorce”.

Marvin Gaye - Here, My Dear - Gatefold (twitter.com)

Marvin Gaye – Here, My Dear – Gatefold

De binnenkant van de hoes bevat een Monopoly bord waarop het woord “Judgment” zichtbaar is. Twee handen boven het bord stellen Marvin Gaye en Anna Gordy voor. De mannelijke hand geeft een album aan de vrouwelijke hand. Aan de mannelijke kant van het bord bevinden zich tape recorders, een piano en 1 dollar. Aan de kant van de vrouw bevinden zich de wereldse bezittingen: een huis, een auto, geld en sieraden. Met andere woorden: het enige dat Marvin nog had was zijn muziek. Anna had alles al en wilde toch nog meer. Zelfs zijn muziek moest hij afstaan aan de hebberige Anna. Tja.

Reacties

Zoals wel vaker, werd dit prachtige album niet op zijn waarde geschat en afgekraakt in de pers en het (grote) publiek als zijnde een niet-commercieel wanproduct. Het zorgde voor woede bij Marvin, die verder weigerde promotie te doen voor het album. Echter, Marvin’s teksten werden geprezen. In The New York Times van 25 maart 1979 verscheen een uiterst positieve beschrijving van het album.

Marvin Gaye - Here, My Dear - Reclame (ebay.com)

Marvin Gaye – Here, My Dear – Reclame

Succes?

Het album was geen succes. Disco was de norm en albums als Saturday Night Fever en Grease waren populair. Disco-acts als Bee Gees, Chic en de Village People verkochten de meeste platen. En hier kwam Marvin Gaye met zijn subtiele mix van soul, funk en gospel met teksten die schuurden.

Velen waren overtuigd dat het album een afrekening was met Anna Gordy en Motown in plaats van een oprecht album van Marvin, waarin hij ingaat op de mislukking van zijn huwelijk.

En toch is het opvallend dat het album niet succesvol was. In 1975 kwam het aantal scheidingen in Amerika voor het eerst boven de 1 miljoen. Binnen een periode van 10 jaar was dit aantal verdubbeld. Veel Amerikanen zaten in hetzelfde schuitje. Mondjesmaat werden scheidingen en/of relatie problematiek onderwerpen op albums, welke vaak succesvol waren. Denk aan Bob Dylan’s Blood On The Tracks en Fleetwood Mac’s Rumours. Beide albums waren zeer succesvol en raakten een collectieve snaar.

Anna Gordy

“I’ll give her my next album but it’ll be something she won’t want to play and it’ll be something she won’t want the world to hear because I’m gonna tell the truth.”

Marvin Gaye

Maar wat vond Anna Gordy ervan? Toen het album klaar was wilde Marvin dat Anna het album zou horen. Hij vroeg aan engineer Art Stewart het album aan haar te laten horen. Anna luisterde, zei weinig en vertrok.

Niet veel later stelde Anna dat ze Marvin zou aanklagen voor $ 5.000.000,- vanwege schending van haar privacy. De rechtszaak kwam er niet:

“It’s taken me a while, but with the passage of time I’ve come to appreciate every form of Marvin’s music, even songs written in anger. In the end, you know, when he was very sick, he came to see me often. We stayed close.”

Anna Gordy

Marvin Gaye - A Funky Space Reincarnation - Maxi Single - Nederland (rockers.de)

Marvin Gaye – A Funky Space Reincarnation – Maxi Single – Nederland

Haar houding in deze is toch bewonderenswaardig te noemen, want sommige tekstflarden liegen er toch niet om. “What could I do / The judge said she got to keep on living / The way she accustomed to”, “If you ever loved me with all of your heart, you’d never take a million dollars to part”,“Somebody tell me please, tell me please / Why do I have to pay attorney fees (My baby’s) Attorney fees / This is a joke / I need a smoke” en “If you want happiness you got to pay”, naast beschuldigingen dat Marvin zich een gevangene voelde, hij zijn zoon niet zou mogen zien en dat Anna gelogen zou hebben tegen Marvin en God, omdat ze nooit echt van hem zou hebben gehouden.

Schulden ingelost?

Uiteraard werden de schulden die Marvin had niet ingelost met Here, My Dear. Marvin Gaye werd officieel failliet verklaard en werd verplicht maandelijkse betalingen te doen aan Anna. Ten tijde van zijn dood in 1984, had Marvin nog steeds een schuld van $ 293.000,- aan Anna.

Nummers

Alle nummers geschreven door Marvin Gaye, tenzij anders aangegeven.

Marvin Gaye - Here, My Dear - Achterkant hoes (twitter.com)

Marvin Gaye – Here, My Dear – Achterkant hoes

  • Here, My Dear
  • I Met A Little Girl
  • When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You
  • Anger (Delta Ashby, Marvin Gaye, Ed Townsend)
  • Is That Enough
  • Everybody Needs Love (Ed Townsend, Marvin Gaye)
  • Time To Get It Together
  • Sparrow (Ed Townsend, Marvin Gaye)
  • Anna’s Song
  • When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You (Instrumental)
  • A Funky Space Reincarnation
  • You Can Leave, But It’s Going to Cost You
  • Falling In Love Again
  • When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You (Reprise)

Muzikanten

  • Marvin Gaye – zang, piano, Rhodes, Roland bas, synthesizer, blaasinstrumenten; tape box percussie
  • Charles Owens – tenor saxofoon
  • Wali Ali – gitaar
  • Gordon Banks – gitaar
  • Spencer Bean – gitaar op Time to Get It Together
  • Cal Green – gitaar op Sparrow
  • Frank Blair – bas
  • Eric Ward – bas op Sparrow
  • Elmira Collins – percussie
  • Ernie Fields, Jr. – alt saxofoon
  • Fernando Harkless – tenor saxofoon op When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You en Time To Get It Together
  • Gary Jones – conga’s
  • Nolan Andrew Smith – trompet
  • Bugsy Wilcox – drums
  • Melvin Webb – drums, conga’s, koebel op When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You en Time To Get It Together
  • Eddie “Bongo” Brown – conga’s, bongo’s op A Funky Space Reincarnation
  • Jack Ashford – percussie op Ain’t It Funny
  • David Stewart – handklappen op A Funky Space Reincarnation
  • Richard “Do Dirty” Bethune – handklappen op A Funky Space Reincarnation
  • Art Stewart – handklappen op A Funky Space Reincarnation
Marvin Gaye aan het werk (twitter.com/motown)

Marvin Gaye aan het werk

Recensie

En waarom dit verhaal? Here, My Dear is een opvallend intiem album, waarin Marvin niets inhoudt. De muziek is verslavend mooi en van hetzelfde niveau als zijn andere muziek uit de jaren (19)70, wat een compliment van jewelste is. Marvin maakte meesterwerk na meesterwerk in dat decennium.

De muziek, de teksten, het is echt en geeft een perfect beeld van hoe Marvin er destijds voorstond. Ook is de wanhoop, het verdriet en de eenzaamheid vaak goed te horen, de subtiele muziek is weergaloos evenals het niveau van musiceren. Een absolute aanrader voor iedere soul liefhebber en voor iedereen die rauwe emotievolle muziek kan waarderen.

Reacties 2

Inmiddels wordt Here, My Dear gewaardeerd voor wat het is: één van de allerbeste albums aller tijden. Het geluid van scheiding op plaat, in al zijn kinderachtige, verdrietige, beschuldigende en berustende glorie.

Na Here, My Dear

Al snel na de uitgave van Here, My Dear verdween Marvin uit het zicht. Af en toe hoorde men weer wat, maar vaak was dat kort. Zijn problemen met depressies en cocaïne gingen niet meer weg. Uiteindelijk culmineerde alles op 1 april 1984, één dag voor zijn 45e verjaardag. Marvin Gaye werd doodgeschoten door zijn eigen vader. De grootste soulzanger was niet meer.

In 1987 werd Marvin Gaye voorgedragen voor opname binnen The Rock And Roll Hall Of Fame. Anna Gordy nam de prijs namens Marvin Gaye in ontvangst.

Ter afsluiting

Wat vind jij van Here, My Dear? Laat het weten!

70 maal getoond

2 reacties

  1. Briljant album!

    1. Eens!

Complimenten/opmerkingen? Graag!