Can you keep a secret? Carmen Electra is the sexiest female on the planet, she is inevitable, she is addictive, this is our future, this is Carmen Electra
Inleiding
De kritiek die Prince meer en meer kreeg over zijn eigen label Paisley Park Records was dat hij te weinig aandacht besteedde aan acquisitie. Het leek er steeds meer op dat de laatste vlam een spoedcursus zingen kreeg, restmateriaal opnam en een album uitbracht dat niet tot nauwelijks gepromoot werd en dus snel in de vergetelheid raakte. Gold dat ook voor Carmen Electra?
Carmen Electra
Tara Leigh Patrick werd geboren op 20 april 1972. In 1990 startte ze haar carrière als danser in de show It’s Magic in Ohio. Begin 1991 verhuisde ze naar Minneapolis, waar ze al snel Prince ontmoette. Ze tekende een contract, en werd door Prince hernoemd naar “Carmen Electra”, de naam die ze vanaf dat moment zou gebruiken.
De opnamen voor haar album begonnen in de lente van 1991 en eindigden (waarschijnlijk) in de zomer van 1992. De eerste fysieke uitgave van Carmen Electra was de single Go Go Dancer, op 18 juni 1992. In 1991 en 1992 was Prince niet op de toppen van zijn kunnen. Zowel Diamonds And Pearls als O(+> behoren, voor mij, tot het zwakste werk dat hij ooit uitbracht. Dat gaf weinig vertrouwen voor het debuut van Carmen Electra.
Carmen Electra
Op 9 februari 1993 werd Carmen Electra uitgebracht op Paisley Park Records. De nummers op het album zijn geschreven tussen 1988 en 1992. De invloed van Prince op het album is groot, hij tekende voor de productie, speelt (en zingt) op veel nummers actief mee en schreef (mee aan) 8 van de in totaal 11 nummers.
Oorspronkelijk zou het album On Top worden genoemd, naar het nummer Carmen On Top, dat initieel was bedoeld voor Robin Power (toen het nummer Robin On Top heette). Carmen Om Top haalde het uiteindelijke album niet, evenals de nummers The Juice, Power From Above, Powerline en Go Carmen Go.
Het album wordt gekenmerkt door een typisch jaren (19)90 geluid. Wat opvalt bij (her)beluistering zijn de scratches en new-jack-swing en de overduidelijke ‘pop’ feel. Muzikaal is het over het algemeen in orde, ook al klinkt het vandaag de dag behoorlijk gedateerd en behoren de nummers in geen enkel geval tot het betere werk van Prince dat hij toebedeelde aan een satelliet act. Op de achtergrond klinkt er af en toe heerlijk gitaarwerk.
Promotie
Het plan was om het On Top album uit te geven in juni/juli 1992. Rond die tijd was Prince op tournee met zijn Diamonds And Pearls tournee in Europa. Carmen Electra werd voorafgaand aan de optredens voorgesteld in een promo die werd afgespeeld op videoschermen in de zaal (zie de promo in het subartikel Carmen Electra – Promo video). Sterker nog, van 25 mei tot en met 10 juni en op 17 en 19 juni (14 concerten) verzorgde Carmen Electra zelfs het voorprogramma tijdens de tournee. De show was overduidelijk erotisch getint, waarbij Carmen Electra paaldanste, in een kooi danste en rapte. Volgens verhalen was ze ontevreden over de betaling en stopte met de optredens.
De promotie betekende veel aandacht voor Carmen Electra, maar het album kwam maar niet en werd ruim een half jaar later pas uitgebracht. Ik heb het idee dat Prince het album echt zag zitten (de promo video bevat de tekst “to listen to her music on a loud system is to come a thousand times”). Ook de tekst op de achterkant van de cd booklet bevat ronkende teksten (die boven aan dit artikel zijn opgenomen). Hij gaf zelfs toestemming tot een (her)bewerking van zijn eigen Adore, afkomstig van meesterwerk Sign O’ The Times.
Naar verluidt heeft Warner Bros. ruim $1 miljoen besteed aan promotie voor het album. Dat was pure verspilling. Het album werd door de pres neergesabeld en verkocht zeer slecht. Ook de professionele videoclips en het sexy imago konden daar niets aan veranderen. Carmen Electra was een flop.
Maar, was dat terecht? Is de tijd vriendelijk(er) geweest voor het album? Na het overlijden van Prince, is met name het werk in de jaren (19)90 opnieuw gewaardeerd em heeft het in sommige gevallen geleid tot een vorm van historisch revisionisme.
Recensie
De opener, de single Go Go Dancer, introduceert het album prima. Up-tempo, rap, (lekker) Prince gitaarwerk op de achtergrond, maar al met al weinig overtuigend.
Vlak na Prince’ overlijden vierde het adagium “over de doden niets dan goeds” hoogtij, maar dat kan toch niet op dit album worden toegepast. Het meest in het oog springen uiteraard de vocalen van Carmen Electra, en die zijn houterig en onnatuurlijk. Carmen Electra ‘rapt’ op de manier die Prince destijds goed beviel. Haar flow is vergelijkbaar met die van Tony M., de danser die naar rapper is gepromoveerd in The New Power Generation. De vergelijking is geen compliment, ook al schijnt Public Enemy’s Chuck D. een lans te hebben gebroken voor Tony M.’s bijdragen.
Uiteraard kocht ik het album destijds, maar ik heb het weinig geluisterd/gedraaid. Het is geen hoogtepunt voor Carmen Electra, Prince en/of zijn satelliet acts, feitelijk eindigde hiermee elke mogelijkheid voor Carmen Electra om een muziek carrière op te bouwen en dat zegt eigenlijk genoeg.
Singles
Van het album werden toch nog 3 singles uitgebracht:
- Go Go Dancer
(uitgebracht op 18 juni 1992) - Everybody Get On Up
(uitgebracht op 21 januari 1993) - Fantasia Erotica
(uitgebracht op 5 augustus 1993)
In 1998 vond een opruim actie plaats in Paisley Park Studios en werd een stapel DJ promo’s gevonden van het nummer Fun, waarop wordt verwezen naar het komende album On Top. Waarschijnlijk werden de promo’s niet gebruikt na de wijziging van de albumtitel. De gevonden promo’s werden aangeboden via de 1-800-NEW-FUNK winkel.
Nummers
- Go Go Dancer (1)
- Good Judy Girlfriend (2)
- Go On (Witcha Bad Self) (3)
- Step To The Mic (4)
- S.T. (5)
- Fantasia Erotica (6)
- Everybody Get On Up (7)
- Segue
- Fun (8)
- Just A Little Lovin’ (9)
- Segue
- All That (8)
- Segue
- This Is My House (10)
Nummers geschreven door (1): Prince, Tony M. en Carmen Electra, (2): Prince, (3): Tony M. en Levi Seacer, Jr., (4): Prince, Monie Love en Levi Seacer, Jr., (5): Carmen Electra en Tony M., (6): Anna Fantastic (teksten), Karen “K-Dean” Cover (rap) en Prince (muziek), (7): Prince en Carmen Electra, (8): Prince, Carmen Electra en Monie Love, (9): Tony M., Prince, Michael B., Sonny T., Levi Seacer, Jr., Tommy Barbarella, Morris Hayes, Damon Dickson & Kirk Johnson, (10): Carmen Electra en Levi Seacer, Jr.
Muzikanten
- Carmen Electra – zang
- Prince – alle instrumenten, tenzij anders aangegeven, op Go Go Dancer, Good Judy Girlfriend, Step To The Mic, S.T., Fantasia Erotica, Everybody Get On Up, Segue 1 & 2, Fun, Just A Little Lovin’, All That en achtergrondzang op Everybody Get On Up, This Is My House
- Levi Seacer, Jr. – alle instrumenten, tenzij anders aangegeven, op Go On (Witcha Bad Self), This Is My House, gitaar op Step To The Mic, Everybody Get On Up, Just A Little Lovin’
- Eric Leeds – saxofoon op Go On (Witcha Bad Self), Fun, Segue #2
- The NPG (Michael B., Sonny T., Tommy Barbarella, Rosie Gaines) – drums, bas & keyboards op Step To The Mic, Everybody Get On Up, Just A Little Lovin’
- Keith “K.C.” Cohen – gitaar, keyboards op This Is My House
- Joey Moskowitz – keyboards op Fantasia Erotica
- George Black – keyboards op Just A Little Lovin’, All That
- Michael B. Nelson, Steve Strand, Kathy J., Dave Jensen, Brian Gallagher – blazers op Step To The Mic, S.T., Everybody Get On Up, Just A Little Lovin’
- Brian “B Quick” – scratches op Fantasia Erotica, Fun
- William ‘Diamond J.’ Graves – scratches op Everybody Get On Up
- Tony M. – zang/rap op Step To The Mic, S.T., Just A Little Lovin’
- Kathleen Johnson – achtergrondzang op Go Go Dancer
- Monie Love – achtergrondzang op Step To The Mic, Everybody Get On Up
- Fred Steele, JD Steele, Jearlyn Steele, Jevetta Steele – achtergrondzang op Fun, This Is My House
- Damon Dickson – introductie op S.T.
- ? – nieuws verslaggever op Segue #3
Na Prince / Solo carrière
Carmen Electra bleef gelinkt aan Prince, ze danste mee in de Glam Slam Ulysses show, die op 21 augustus 1993 voor het eerst werd opgevoerd. Ze was de inspiratie voor een aantal nummers, waaronder het prachtige Hate U (afkomstig van The Gold Experience).
Ook al was de muzikale carrière van Carmen Electra geen succes, het introduceerde haar wel. In 1997 werd ze gevraagd voor de succesvolle televisie serie Baywatch. Ze werd een nationaal sex symbool. Ze speelde in films en games, presenteerde programma’s, trad op met The Pussycat Dolls, schreef een boek (How to Be Sexy) en was jurylid bij So You Think You Can Dance en Britain’s Got Talent. Daarnaast doet ze veel voor non-profit organisaties, zoals Head to Hollywood (voor hersentumor overlevers) Elevate Hope (ondersteuning voor mishandelde en in de steek gelaten kinderen) en HollyRod Foundation (ondersteuning voor zieken).
Fallout voor Prince
Op 7 juni 1993 veranderde Prince zijn naam in en stond hij aan het begin van een lange strijd met Warner Bros. (zie ook Prince en de naamsverandering). Volgens overlevering is het Carmen Electra album de spreekwoordelijke druppel geweest voor Warner Bros. om in 1993 de stekker uit Paisley Park Records te trekken.
Ter afsluiting
Wat vind jij van het Carmen Electra album? Laat het weten!
Video
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Carmen Electra debuteert op Paisley Park.
N.B.:
Omdat Carmen Electra’s muziek niet op Spotify staat, is de A Pop Life afspeellijst niet aangepast.