Prince zingt zijn contract uit op Chaos And Disorder?

Prince - Chaos And Disorder - Booklet (apoplife.nl)

– Chaos And Disorder – Booklet

Someone told me that Van Halen did their first record in a week. That’s what we were going for-spontaneity, seeing how fast and hard we could thrash it out. It was done very quickly, and we achieved what we wanted to achieve in that period of time.

© Los Angeles Times interview, gepubliceerd op 14 juli 1996

Inleiding

In 1996 verscheen het eerste album dat bij Warner Bros. was ingeleverd om aan zijn contractuele verplichting te voldoen.

1996

Nadat de output van Prince/ aan het begin van de jaren (19)90 wat was gestabiliseerd en teruggebracht naar aantallen die wat meer gangbaar waren, ontplofte het in 1996. Er werden in dat jaar maar liefst 50 (!) niet eerder uitgebrachte Prince/ nummers uitgebracht:

  • 19-03-1996: Music from the motion picture Girl 6 (3 nieuwe nummers)
  • 07-06-1996: Dinner With Delores online uitgave (1 nieuw nummer)
  • 12-06-1996: Dinner With Delores cd single (2 nieuwe nummers)
  • 09-07-1996: Chaos And Disorder (8 nieuwe nummers)
  • 19-11-1996: Emancipation (36 nieuwe nummers)

Hierboven zijn alleen de uitgaven benoemd waar nieuw, niet eerder uitgebracht materiaal op stond.

Leeswijzer

Een drietal onderwerpen zijn in sub artikelen verder uitgewerkt/geduid. Deze zijn al eerder gepubliceerd:

De bovenstaande links zijn ook opgenomen in de paragrafen waarin wordt ingegaan op de betreffende onderwerpen.

Prince Is Dead (apoplife.nl)

In zijn eigen handschrift, halverwege jaren 90 van de vorige eeuw

Op weg naar Chaos And Disorder

Na de eerste uitgave als in 1994 met de single The Most Beautiful Girl In The World en het eerste album onder die naam in 1995, het fantastische The Gold Experience, waarop de boodschap “Prince esta muerto” centraal stond, was de strijd tussen en Warner Bros. nog in volle gang aan het begin van 1996.

N.B.:
Zie ook het artikel Prince en de naamsverandering voor meer achtergronden over zijn strijd tegen Warner Bros.

De Chaos And Disorder albumtitel circuleerde al in 1994. Tegen het einde van dat jaar schijnt er een eerste versie van het album te zijn samengesteld. Er werden video’s opgenomen voor 18 & Over, Empty Room, The Same December en Zannalee, waarvan de laatste twee op het uiteindelijke album terecht zouden komen. Alle nummers waren recent opgenomen met een ingedikte versie van The New Power Generation. De uitzondering hierop was het prachtige Empty Room, een nummer dat al in 1985 werd opgenomen met The Revolution. Het zou het album helaas niet halen.

De opmerking van in de media dat hij, net als Van Halen met hun eerste album, het album zeer snel heeft samengesteld, klopt niet helemaal. Het is samengesteld in de periode 1993 – 1996, een periode waarin weer in de hoogste versnelling werkte. Project na project werd gestart. Gaandeweg 1995 leek er wat orde in de chaos te ontstaan. Come was in 1994 uitgebracht, in 1995 gevolgd door het allereerste album The Gold Experience.

Op 22 december 1995 maakte officieel bekend dat hij onder zijn contract met Warner Bros. uitwilde:

has officially given notice to Warner Bros. Records (WBR) of his desire to terminate his recording agreement with the company. Over the course of their nearly two decade long relationship, The Artist and WBR have developed irreconcilable differences. Most recently, the unstable and ever changing management structure within WBR has made it impossible for the company to effectively market and promote its flagship artists, including .

The Artist is prepared to deliver the three (3) remaining albums under his former name Prince which will fulfill his contractual to WBR. Currently, the albums are titled: Prince: The Vault – Volumes I, II and III.

will release a new recording entitled Emancipation once he is free from all ties with Time Warner.

Begin 1996 begonnen de onderhandelingen om een einde te maken aan de openbare ruzie. Al snel werd overeenstemming bereikt. zou nog twee (in plaats van de eerder afgesproken drie) albums aanleveren om zijn contract te beëindigen. Tevens zou geen voorschot betalingen ontvangen, een lager bedrag krijgen voor zijn ‘back-catalog’, moeten instemmen met twee ‘greatest hits’ albums en stoppen met het openbaar afvallen van Warner Bros.

ging akkoord en op 26 april leverde hij twee albums, inclusief artwork, af: Chaos And Disorder en The Vault… Old Friends 4 Sale.

Eind goed, al goed? Niet echt, Warner Bros. was ervan overtuigd dat hen expres had opgezadeld met zwak(ker) materiaal. Binnen het label werd de levering als een ‘fuck you’ statement geïnterpreteerd.

En ? Hoe opgelucht hij ook zal zijn geweest, het ging hem niet in de koude kleren zitten. Op 21 april 1996 trof zijn vrouw Mayte (ze waren op 14 februari 1996 getrouwd) hem bewusteloos aan in één van de opnamestudio’s in Paisley Park, waarop hij naar het ziekenhuis werd gebracht. meldde dat hij al een tijdje last van hartkloppingen had gehad en de klachten met wijn en pillen had trachten te verminderen. Daags erna was alweer thuis. Toch stress?

Begin 1996 was druk met de laatste tour met de originele line-up van The New Power Generation (die op 8 maart 1996 werd ontslagen), zijn huwelijk (op 14 februari 1996 trouwde met Mayte Garcia), voorbereidingen op zijn aanstaande vaderschap en de opnamen voor wat hij als zijn magnus opus beschouwde, het 3 dubbelalbum Emancipation, waarmee hij zijn hervonden vrijheid zou vieren. Ondertussen moesten er twee albums worden opgeleverd om te voldoen aan zijn verplichtingen richting Warner Bros. Wederom een periode van extreme drukte en hard werken, maar privé leek alles prima, leek zelfs gelukkig te zijn.

Prince - Chaos And Disorder (spotify.com)

– Chaos And Disorder

Chaos And Disorder

Op 9 juli 1996 (in sommige markten 8 juli 1996) werd het achttiende Prince album uitgebracht, het tweede album onder de naam . Het zou het laatste Prince/ album zijn dat zou worden uitgebracht door Warner Bros. terwijl onder contract stond bij het label. Er zouden in de toekomst nog een aantal verzamelalbums en het eerder aangeleverde The Vault… Old Friends 4 Sale worden uitgebracht, maar ten tijde van die uitgaven was Prince/ al ‘bevrijd’ van Warner Bros.

Ondanks het grote bezwaar van Warner Bros. dat de markt overspoeld werd met Prince materiaal en zij daar niet mee wilden werken, werd Chaos And Disorder negen en een halve maand na The Gold Experience, drie en een halve maand na de Girl 6 soundtrack (die alleen uit Prince nummers bestond) en vijf maanden voor Emancipation uitgebracht. Zoals in de inleiding al gemeld, zouden er in 1996 maar liefst 50 nieuwe nummers worden uitgebracht.

Chaos And Disorder bleek het afscheid van The New Power Generation in de eerste line-up te zijn. Maar liefst 8 nummers werden opgenomen met de ritme sectie Michael B. en Sonny T. Zangeres Rosie Gaines werd gevraagd zangpartijen te verzorgen.

Prince - Chaos And Disorder - CD (apoplife.nl)

– Chaos And Disorder – CD

Nummers

Alle nummers geschreven door .

Chaos And Disorder

Het nummer stamt al uit 1993 als onderdeel van de Come en The Gold Experience sessies. De zang van Rosie Gaines werd eind 1995/begin 1996 opgenomen.

Muzikaal gezien is het nummer gebaseerd op het eindcoda van Peach, zoals Prince het nummer live speelde in 1993. Een heerlijke riff en een lekkere opener van het album. Tekstueel gaat in op het verschil tussen het Amerika van zijn jeugd en de huidige tijd. Op basis van de gewijzigde betekenis van woorden schetst de verschillen: “carjack”, “big joint”, “gay”, “being played” en “safe sex”. De veranderingen worden allemaal gekoppeld aan de negatieve moderne invulling en/of gevolgen: Chaos and disorder ruinin’ my world today.

Eind maart 1996 nam een nieuwe versie op van het nummer, maar koos toch voor het origineel.

I Like It There

Eind 1994 wordt het nummer opgenomen en onderdeel van het Playtime By Versace project in de tweede helft van 1995. Eind 1995 werd een video opgenomen voor het nummer, die uiteindelijk in 2004 beschikbaar werd gesteld via de NPG Music Club.

Zeer leuk psychedelisch aandoend rock nummer, met alweer prima gitaarwerk van .

Anyone can tell I love ya
Anyone can tell I care
Twice an hour I’m thinkin’ of ya
Around your waist I wanna be there

On your heavenly body I swear
I like it there

©

Tekstueel seksueel getint, eindigt het nummer met het gekrijs van . Lekker nummer!

Prince - Dinner With Delores - CD single (prince.shop.online)

– Dinner With Delores – CD single

Dinner With Delores

Het nummer is opgenomen in april 1996 in de South Beach Studios, Miami Beach, Florida. Echter, de titel Dinner With Delores kwam ook voor in het Playtime By Versace project. Wellicht bestaat er een eerdere versie.

Het nummer heeft een relaxte sfeer en gaat over een relatie met Delores, die niet is wat deze moet zijn. Het einde van het nummer is volgens Questlove de “best ending and fade in postmodern black pop history”:

Dinner with Delores
No more
That’s the end

©

Het nummer gaat volgens velen over de relatie van met Warner Bros.. Een ander verhaal is dat het gaat over Madonna. In een Rolling Stone interview uit 1994 vertelde Madonna over een etentje met Prince: “He was just sipping tea, very daintily. I was stuffing food down my face and I was like, ‘Aren’t you going to eat?'”, waarop Prince “no” antwoordde. “And I thought, ‘Oh my God!’ I have this theory about people who don’t eat. They annoy me. It’s something about being in control”. Het zou zomaar kunnen, een aantal flarden:

Dinner with Delores
Must be some kind of sin
Like a Brontosaurus
She was packin’ it in

Her bell’s just a-broken
Since 1984
Dancin’ like a white girl
On disco dirty floors
Damn, Delores, pick another subject please
Introduce the carpet 2 something other than your knees

I’d call u a friend
But it must be a sin
And I’ve run out of cheeks 2 turn

©

Dinner With Delores werd op 7 juni 1996 (Prince’ verjaardag) in RealAudio formaat beschikbaar gesteld via de Warner Bros. site voor het album (www.wbr.com/chaosanddisorder), waardoor Dinner With Delores het eerste Prince/ nummer is dat online zijn première kende. Diezelfde dag werd een promo cassette verstuurd aan de leden van de Controversy fan club.

Dinner With Delores werd op 12 juni 1996 als single uitgebracht in het VK, Duitsland en Japan.

Prince - Dinner With Delores - Promo cassette (twitter.com)

– Dinner With Delores – Promo cassette

Zie het subartikel – Chaos And Disorder – De website voor een indruk van de Warner Bros. website uit 1996.

The Same December

Het nummer is eind 1994 opgenomen. Eind 1994 werd ook een video opgenomen voor het nummer, dat in 1995 voorafgaand aan The Ultimate Live Experience concerten werd vertoond.

The Same December is een prima rock nummer met een spiritueel tekstueel thema (“We all come from the same December / And in the end that’s where we’ll go”).

Right The Wrong

Het nummer stamt al uit 1993 als onderdeel van de Come en The Gold Experience sessies. De zang van Rosie Gaines werd eind 1995/begin 1996 opgenomen.

Een rock nummer met een vreemdsoortige ‘country’ feel dat tekstueel ingaat op de onrechtvaardige behandeling van zwarten en de oorspronkelijke bewoners van Amerika.

Eind maart 1996 nam een nieuwe versie op van het nummer, maar koos toch voor het origineel.

Zannalee

Het nummer werd midden 1993 opgenomen in Paisley Park en in 1994 al in verkorte versie uitgebracht op de The Undertaker video. Eind 1994 werd een video opgenomen bij het nummer dat in 1995 voorafgaand aan The Ultimate Live Experience concerten werd vertoond.

Zannalee is een prima blues/rock nummer met prachtig gitaarwerk van .

Eind maart 1996 nam een nieuwe versie op van het nummer, maar koos toch voor het origineel.

I Rock, Therefore I Am

Dit nummer stamt uit maart 1996 en kent een hip-hop geïnspireerde funk groove en gaat over eigenheid en je niet aanpassen aan algemeen geldende regels.

I don’t need you to tell me what clothes to wear
I don’t want suggestions about my hair
If the whole world buys your bullshit I don’t care
I’d rather put on something that world wouldn’t dare

©

Helaas gaat weer de fout in met de gast-raps, die slap en ongeïnspireerd klinken. Het nummer klinkt in eerste instantie veelbelovend, maar gaat uit als een nachtkaars.

Prince - Chaos And Disorder - Pers kit (worthpoint.com)

– Chaos And Disorder – Pers kit

Into The Light

Opgenomen in februari 1996, samen met het volgende I Will, geïnspireerd door het boek Embraced By The Light van Betty Eadie uit 1992, dat ingaat op haar bijna-dood ervaring.

Heeft Into The Light een wat te hoog musical achtig karakter, komt dat met het volgende nummer helemaal goed.

I Will

Opgenomen in februari 1996, in dezelfde sessie als het voorgaande Into The Light. De nummers vloeien naadloos in elkaar over, maar het tweede is veruit de beste.

Mooie muziek met een heerlijke relaxte sfeer. Een nummer over de ander hand reiken, ook al verdient diegene dat niet, op basis van eerder gedrag.

I will get 2 U, I will, I will
And then I’ll help U get thru, I will, I will
U’ve preyed on many a fool, until, until
No one cared about U, but I will, I will

©

Prachtige subtiele gitaar, piano en saxofoon solo’s met mooi baswerk op de achtergrond. Een hoogtepunt.

Dig U Better Dead

Ook dit nummer werd begin 1996 opgenomen. Een funk nummer dat ingaat op de keuze van om zich verre te houden van de platenmaatschappijen en het heft in eigen hand te nemen.

Had U

Had U is het enige nummer op het album dat geheel alleen door is uitgevoerd. Het werd begin 1996 opgenomen in Paisley Park.

Subtiel gitaarspel waarover zijn gevoelens over Warner Bros., zijn carrière en het afscheid verwoord.

Missed U
Called U
Found U
Begged U
Convinced U
Saw U
Held U
Kissed U
Fondled U
Tempt U
Undress U
Smelled U
Wanted U
Asked U
Thanked U
Mounted U
Hurt U
Disappoint U
Fuck U
Had U

©

Prince - Chaos And Disorder - Achterzijde booklet (apoplife.nl)

– Chaos And Disorder – Achterzijde booklet

Bijdragen van anderen

Zang en instrumenten door , met hulp van:

  • Michael B. – drums op Chaos And Disorder, I Like It There, Dinner With Delores, The Same December, Right The Wrong, Zannalee, Into The Light en I Will
  • Sonny T. – bas op Chaos And Disorder, I Like It There, Dinner With Delores, The Same December, Right The Wrong, Zannalee, Into The Light en I Will
  • Mr. Hayes – keyboards op Chaos And Disorder, The Same December, Right The Wrong, Zannalee, Into The Light en I Will
  • Tommy Barbarella – keyboards op Chaos And Disorder, The Same December, Right The Wrong, Zannalee, Into The Light en I Will
  • Rosie Gaines – achtergrondzang op Chaos And Disorder, I Rock, Therefore I Am, Into The Light, I Will en Dig U Better Dead
  • The NPG Hornz (Michael B. Nelson, Kathy Jensen, Dave Jensen, Brian Gallagher, Steve Strand) – blazers op Right The Wrong en I Rock, Therefore I Am
  • Scrap D. – rap op I Rock, Therefore I Am
  • Steppa Ranks – rap op I Rock, Therefore I Am

Op de hoes wordt Michael Mac ook opgenomen bij de uitvoerenden, maar in welke hoedanigheid is niet bekend.

Dankwoord

special thanx 2 the creator

Begeleidende tekst

Originally intended 4 private use only, this compilation serves as the last original material recorded by for warner brothers records –

may u live 2 see the dawn

Albumhoes

De hoes van het album voelt wat goedkoop aan en lijkt eerder uit een kopieer winkel te komen dan uit de koker van een professioneel ontwerpbureau. Dit was dan ook de bedoeling (net als voor het The Vault… Old Friends 4 Sale album).

De voorkant toont een kapot gegooid Prince album, waarop een schoenafdruk is te zien. Tevens zichtbaar is Prince’ betraande oog. De binnenkant van de booklet bevat onder andere 7 foto’s van gewonnen onderscheidingen, beelden uit de Paisley Park Vault, een injectienaald gevuld met dollar biljetten, een toiletpot met een (menselijk?) hart erin (!), opgebrande lucifers en een bijbel waarop de letters “P.R.N.” (staande voor Prince Rogers Nelson, ’s echte naam).

De achterkant van het boekje bevat een foto van brandende rozen en de afbeelding van een scheermes.

De hoes weerspiegelde de innerlijke wereld van , zeker in relatie to het Chaos And Disorder album.

Prince - Chaos And Disorder - De recensies (apoplife.nl)

Reacties

De pers reageerde verdeeld op het album. Enerzijds werd het album gekraakt, anderzijds werd het album geprezen als het beste in jaren. Tja.

Maybe the reason “Chaos & Disorder” is so disappointing is because of the high standards TAFKAP sets and usually hits.
(St. Paul Pioneer Press, 05-07-1996)

It is also, for the most part, an album of throwaways.
(New York Times, 06-07-1996)

By restoring the electric guitar as the center of his musical universe and abandoning the confining dictates of dance-music drum machines, Prince has produced a record that leaps from the speakers with a force that he hasn’t mounted since he disbanded his band the Revolution.
(Los Angeles Times, 07-07-1996)

Kortom, een redelijk gevarieerd album en een waardevolle afsluiting van een even enerverende als wisselvallige en belangwekkende periode.
(OOR 14/15, 13-07-1996)

“Chaos & Disorder” ranks as the worst TAFKAP album ever released. Worse than the “Batman” soundtrack, worse even than “Come”.
(New York Daily News, 16-07-1996)

Een waardig afscheid? Zeker. Maar in ons Prince-klassement toch slechts een subtopper.
(Nieuwe Revu, 10/17-07-1996)

Niet onaardig, maar voorheen Prince heeft veel beter werk op zijn naam staan.
(de Volkskrant, 19-07-1996)

The back to the future result is Prince’s best effort since 1984’s Purple Rain.
(Chicago Sun-Times, 21-07-1996)

Just when you’re ready to write off as a casualty of ego and self-indulgence, the imp delivers.
(Entertainment Weekly, 26-07-1996)

The emphasis is on harder-edged material, with the singer’s splendid acid-rock guitar at the forefront, but the material ranges from terrific (“I Like It There”) to tedious (“I Rock, Therefore I Am”), the type of bumpy ride all too typical of latter-day Prince.
(Chicago tribune, 01-08-1996)

More often, though, it seems like the work of a Prince impersonator – someone who has closely studied the star’s moves and mannerisms but has nothing new or substantial of his own to say.
(Rolling Stone, 22-08-1996)

These are songs by a man who’s seen too much Paisley Park-life and not enough of the outside world.
(Select Magazine, 09-1996)

Overall, the strengths of “Chaos and Disorder” outweigh its weaknesses.
(Addicted To Noise, 1996)

A welcome return to basics.
(Billboard Magazine, 1996)

At times, “Chaos and Disorder” sounds like a cut-and-paste job, with lots of musical flash and fun and little emotional investment or conviction. But Prince’s leftovers are often tastier than other artists’ main courses.
(Minneapolis Star-Tribune, 1996)

‘Chaos And Disorder’ is the sound of a man with too much time and too many names, pouring his talent straight down the plughole marked ‘Waste’. Glug, glug.
(NME, 1996)

But the stuff that Prince shovels out of the back of the vault is better than most folks greatest hits albums.
(Orlando Sentinel, 1996)

If you skip the crap songs, you have a 25-minute album.
(Q, 1996)

But anybody expecting a kissoff or a throwaway radically underestimates his irrepressible musicality.
(The Village Voice, 1996)

Zie – Chaos And Disorder – De recensies voor de complete recensies.

Verkopen

Gezien de presentatie van het album, de voortdurende (grotendeels onbegrepen) strijd om vrijheid en het ontbreken van promotie van Warner Bros. en , zorgde het album voor een nog verdere terugval van de verkopen. Het album haalde de 26e plaats in de Billboard R&B hitlijst, het slechtste resultaat sinds de uitgave van Prince’ debuut For You uit 1978. In Nederland behaalde het album de 8ste positie in de lijsten, wereldwijd de hoogste positie die het album haalde.

Recensie

Chaos And Disorder behoort niet tot mijn favorieten, daarvoor is het album voor mij niet evenwichtig genoeg. Maar, als het goed is, is het ook echt prima. Haal de nummers Right The Wrong, I Rock, Therefore I Am en Into The Light weg en je houdt een prima mini-album over.

Ook al was het wellicht ’s bedoeling een waardeloos album te leveren, hij bleek daartoe toch niet in staat. Er valt genoeg te genieten op Chaos And Disorder, dat algemeen bekend staat als het rock album.

Terugkijkend wordt het album in een beter daglicht geplaatst. De consensus is dat Chaos And Disorder een onderschat album is van een artiest die een strijd voerde die niemand begreep, maar inmiddels als grensverleggend en uiterst invloedrijk wordt beschouwd. Dat hij tijd had om überhaupt nog muziek te maken is bewonderenswaardig.

Prince - The Late Show 08-07-1996 (cbslocal.com)

– The Late Show 08-07-1996

Na Chaos And Disorder

Zoals gezegd deed niet veel aan promotie voor het Chaos And Disorder album. Een aantal interviews (zie het sub artikel – Chaos And Disorder – De interviews) en een tweetal televisieoptredens begin juli en dat was het.

Warner Bros. mede-president Bob Merlis bevestigde in de Los Angeles Times dat Chaos And Disorder inderdaad het laatste album van Prince voor het label was: “I think it’s safe to say that he’s in a position now to make a new deal with another record company. We’ve come to a point where we feel that if he’s happier somewhere else, we don’t have any beef with him.”

En Prince/? Die was eindelijk vrij: “I was bitter before, but now I’ve washed my face. I can just move on. I’m free”. Op naar Emancipation.

Ter afsluiting

In 2014 zou Prince toch weer muziek uitbrengen via Warner Bros.. Hij maakte een deal voor het gelijktijdig uitbrengen van de albums PLECTRUMELECTRUM en ART OFFICIAL AGE. Tevens kreeg Prince eindelijk het eigenaarschap over zijn (master)tapes, de inzet van de ruzie 29 jaar eerder.

Wat vind jij van Chaos And Disorder? Laat het weten!

Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Prince zingt zijn contract uit op Chaos And Disorder?. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.

 

Meer Prince?

6 reacties

Ga naar reactie formulier

  1. Mooie recensie. Inderdaad niet de funky Prince maar de rocker, dat is soms wennen.
    Al het gedoe omtrent zijn naam, contract en het niet willen promoten van het album en een goedkope cover heeft zeker niet geholpen maar achteraf gezien inderdaad een prima album. Voor mij heeft het dezelfde urgentie als Dirty Mind wat voor mij de vergelijking met VanHalen ook doet begrijpen. Het album is niet in 1 week opgenomen maar heeft wel een gevoel van urgentie.
    Dat kan leiden tot minderde albums, kijk naar Neil Young die volgens mij alles uit urgentie doet, maar ook tot pareltjes. Chaos & Disorder neigt voor mij dan meer richting een klein pareltje.

    1. Dank je wel Mike voor je reactie!

  2. Het artwork is is lelijk maar wel interessant. De plaat die op de cover wordt vertrapt is 1999. Het label is echter aangepast, waardoor het Warner logo nu een traantje is geworden in Prince’ oog. Er is een directe link met de The Same December video, waarin ook te zien is dat die plaat wordt gesloopt. Uit die video komt ook de still op het Dinner With Delores promo cassette artwork.

    Daarnaast is dit de enige albumhoes (The Black Album om logische reden uitgezonderd) waarvoor geen speciaal gemaakte foto of afbeelding van Prince is gebruikt in het artwork. Ook bijzonder, volgens de liner-notes is dit een album van de New Power Generation. Prince (als O(+>) is slechts vermeld als ‘additional musician’. Ook geloof ik de stelling in de liner-notes niet dat het een compilatie betreft, het is echt wel een album waar over is nagedacht. Anders dan The Vault… Old Friends 4 Sale heeft dit een heel eenduidig geluid.

    De cd zelf heeft min of meer hetzelfde design als The Vault… Old Friends 4 Sale (driemaal de deur van The Vault, waardoor het optisch op een studio tape lijkt), waardoor je echt wel kan zien dat die twee releases gelijktijdig zijn ontworpen door Steve Parke.

    De polaroids zijn verder onaantrekkelijk, maar op een daarvan zien we in de hoek een ingelijste Nederlandstalige Purple Rain poster. Dat soort details ben als iemand die continu speurt naar Nederlandse links dol op.

    Muzikaal is het album wel gegroeid bij mij de afgelopen jaren (eigenlijk vooral sinds hij nummers als I Like It There met 3rdEyeGirl ging spelen) maar het blijft geen hoogvlieger in het oeuvre.

    1. Dank je wel voor de aanvullingen en inzichten Edgar!

  3. Hoi Erwin, onder het kopje 1996 staat per abuis tweemaal 1986. Leuk artikel verder. Ik vind het album grotendeels ook prima te pruimen.

    1. Gezien inderdaad, dank je wel voor de melding, is aangepast!

Complimenten/opmerkingen? Graag!