Prince brengt het prima album Come uit (en niemand lijkt geïnteresseerd)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

…This is the Dawning of a New Spiritual Revolution

© Prince 1994

Inleiding

In 1993 kwam er geen nieuw Prince album uit. Warner Bros. wilde een verzamelalbum uitbrengen en die verscheen in september van dat jaar. Op 7 juni 1993, zijn 35e verjaardag, veranderde Prince zijn naam in . Het begin van een lange, voor het grote publiek onbegrijpelijke, strijd over rechten, contracten en muziek.

The Hits 1, The Hits 2 en The Hits/The B-Sides

Prince - The Hits/The B-Sides (princevault.com)

The Hits/The B-Sides

In 1993 bracht Warner Bros. de verzamelaars The Hits 1 en The Hits 2 uit. Het betroffen compilaties van al Prince’ werk vanaf For You tot en met het jaar daarvoor verschenen O(+> (vanwege rechten issues stonden er geen Batman nummers op de compilaties).

Prince leverde een aantal niet eerder verschenen nummers aan, waarvan in totaal 4 nummers op de compilatie werden opgenomen: een niet bijzondere live versie van Nothing Compares 2 U, het prachtige Pink Cashmere, de single Peach en het leuke Pope.

Een speciale versie bevatte de beide bovengenoemde discs en een derde disc, The B-Sides, waarop eerder alleen op vinyl verkrijgbare B-kantjes (in de ‘edit’ versies) stonden, uitgebreid met nog 2 niet eerder uitgebrachte nummers. De live versie van 4 The Tears In Your Eyes, dat werd uitgezonden tijdens Live Aid op 13 juli 1985, en het fenomenale Power Fantastic, één van de allermooiste ballads die Prince ooit opnam (nummer 18 in mijn top 50 Prince nummers).

N.B.: Op een gegeven moment wilde Prince meer betrokken worden bij het hele project. Omdat Warner Bros. al achter liep op schema werd Prince betaald (!) om zich er niet verder mee te bemoeien. De hoeveelheid geld is niet bekend.

Prince speelt gitaar 1993 (medium.com)

Prince speelt gitaar 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

1993-1994

Er gebeurde veel, heel veel vanaf 1993 tot en met de uitgave van het Come album. Onderstaand overzicht pretendeert niet compleet te zijn (maar probeert dat wel).

The Joffrey Ballet - Billboards (amazon.com)

The Joffrey Ballet – Billboards

Billboards

Op 27 januari 1993 ging het ballet Billbards van het Joffrey Ballet in première in Iowa. Het ballet maakte gebruik van reeds bestaande muziek van Prince (Prince leverde overigens wel een tien minuten durende versie van Thunder aan). Prince was niet betrokken bij de verdere invulling van het ballet, dat in 1993 op meerdere locaties in de VS werd opgevoerd. Het ballet bestond uit 4 akten (Sometimes It Snows In April, Thunder, Slide, Willing & Able).

De uitvoering werd in februari 1994 als video uitgebracht (en later ook op laserdisc).

Prince in de studio 1993 (medium.com)

Prince in de studio 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Aan het werk

Begin 1993 was Prince aan het werk. Hij nam enorm veel nieuwe muziek op, die (gelukkig) anders was dan de Prince onwaardige muziek die hij had uitgebracht op de albums Diamonds And Pearls en O(+>. Het was opwindend, vernieuwend en vooral niet meer trendvolgend. Het waren weer nummers van Prince voor Prince, zonder achterliggend motief, zoals verkoopcijfers. De titels van de nummers die hij opnam bestonden uit één woord, waaronder Come, Endorphinmachine, Space, Pheromone, Loose!, Papa, Dark en Poem.

Begin maart 1993 stelde hij de configuratie voor een nieuw album samen, dat als voorloper van Come kan worden gezien:

  • Come
  • Endorphinmachine
  • Space
  • Pheromone
  • Loose
  • Papa
  • Dark
  • Dolphin
  • Poem
Paisley Park Studios - Studio A (factmag.com)

Paisley Park Studios – Studio A, waar Prince waarschijnlijk de vocalen voor Solo opnam

Come als musical?

Eind maart ontmoette Prince de toneelschrijver David Henry Hwang in New York. Prince vertelde hem een grof idee voor een musical, waar de bovenstaande nummers deel van uit maakten. Hwang was geïnteresseerd en schreef een klein verhaal met regieaanwijzingen onder de titel Come.

Op verzoek van Prince had Hwang een gedicht geschreven “about loss”, dat hij naar Paisley Park faxte. Een paar dagen later had Prince er het nummer Solo van gemaakt, die op cassette naar Hwang was gestuurd.

Act I Tour (princevault.com)

Act I Tour

Act I

Van 8 maart tot en met 17 april 1993 was Prince op tournee door de VS, voor zijn voorgaande album O(+>. Tijdens de tour speelde hij soms een stukje van Loose. Met name tijdens aftershow speelde hij meerdere nummers in zijn geheel, waaronder Come en Papa en het jaar eerder opgenomen Peach.

MTV News logo (mtv.com)

MTV News logo

Papa EP

In april 1993 meldde MTV News dat Prince van plan was om op zijn verjaardag een EP uit te brengen, die bekend is geworden onder de naam Papa EP:

  • Papa
  • Come
  • Peach
  • Race
Prince - Billboard magazine 08-05-1993 (prince.org)

Billboard magazine 08-05-1993

Prince met prepensioen?

Op 27 april meldde Prince dat hij zou stoppen met het opnemen van nieuw werk en zijn aandacht zou verleggen naar “alternative media”, met een expliciete vermelding richting het Joffrey ballet, en voor toekomstige uitgaven zou putten uit zijn bibliotheek van meer dan 500 onuitgebrachte nummers.

Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten.

Brief naar Controversy fanzine

Op 1 juni werd in het Prince fanzine Controversy een brief van Mayte Garcia (destijds nog danseres bij Prince & The New Power Generation) gepubliceerd, waarin ze nog een aantal nieuwe titels noemt: Interactive, Peach, Pope, Solo en Race. Alle nummers zouden op een configuratie voor het nieuwe Come album komen te staan.

Prince Merkregistratie O(+> (source unknown)

Merkregistratie O(+>

Naamsverandering: Prince wordt

Op 7 juni veranderde Prince zijn naam officieel in . Het kwam er voor nu op neer dat onder de naam Prince ‘oud’ materiaal vanuit de Paisley Park Vault zou worden uitgebracht en zijn nieuwe muziek onder de naam . Voor een volledig verhaal omtrent het hoe en waarom van deze stap verwijs ik naar naar het artikel Prince en de naamsverandering.

Prince - The Undertaker (guitarplayer.com)

Prince – The Undertaker

The Undertaker

Op 14 juni 1993 nam , samen met drummer Michael B. en bassist Sonny Thompson een rehearsal op voor een EP met de naam The Undertaker. De opnamen werden gefilmd en deze zouden, aangevuld met opnamen uit juni en juli 1993 met Vanessa Marcil en Nona Gaye, op 6 maart 1995 worden uitgebracht als (VHS) video The Undertaker, die werd toegeschreven aan Prince.

Act II Tour (princevault.com)

Act II Tour

Act II

Van 26 juli tot en met 7 september 1993 was Prince op tournee door Europa, onder de naam Act II. Meer en meer nieuwe nummers werden gespeeld, waaronder Come, Endorphinmachine, Peach, Dark en het muzikale coda van Chaos And Disorder, dat later dat jaar zou worden opgenomen. Tijdens aftershows en soundchecks werden onder andere Calhoun Square, Race, Pope, What’s My Name en Dolphin gespeeld.

Tijdens de Act II tour nam een fotograaf vele foto’s, die in 1994 in een boek, getiteld Prince Presents The Sacrifice Of Victor, zouden worden uitgebracht.

Prince - Glam Slam Ulysses poster (prince.org)

– Glam Slam Ulysses poster

Glam Slam Ulysses

Wellicht geholpen door het relatieve succes van het Billboards ballet, bedacht een musical (“interactive musical experience”) met de titel Glam Slam Ulysses (origineel Glam-O-Rama). De musical ging op 21 augustus 1993 in première in de Glam Slam club in Los Angeles en bevatte 13 nummers, die werden toegeschreven aan :

  • Strays Of The World
  • Dolphin
  • Interactive
  • Pheromone
  • Dark
  • Loose
  • Space
  • What’s My Name
  • Endorpinemachine
  • Race
  • Come
  • Stays Of The World
  • Pope

De musical was geen succes en werd maar een paar keer opgevoerd, echter niet voordat Variety magazine het had gezien en een vernietigende recensie plaatste, waarvan de afsluitende zin alles zegt: “It makes one yearn for a return to ‘Controversy’-era Prince. A time when we not only knew what to call him, but had good reason to call him”.

zelf was niet aanwezig, omdat hij op tournee was in Europa, maar de video opnamen bevielen hem ook niet, en op 4 september, slechts 2 weken na de eerste opvoering, werd de stekker uit het project getrokken.

New Power Generation - Gold Nigga (discogs.com)

New Power Generation – Gold Nigga

The New Power Generation – Gold Nigga

Op 31 augustus 1993 was Gold Nigga, het debuutalbum van The New Power Generation, voor het eerste verkrijgbaar bij de merchandise stand in Parijs. Ik heb het destijds besteld via The New Power Generation Store in Minneapolis. Het was de allereerste uitgave door NPG Records.

Prince - Peach - Single (discogs.com)

Prince – Peach – Single

The Hits / Peach

Op 14 september 1993 werd de compilatie The Hits uitgebracht, waarvan op 18 november de single Peach werd uitgebracht (onder de naam Prince).

Prince - Gold (bootleg cover) (prince.org)

Prince – Gold (bootleg cover)

Gold

Omdat Prince maar nummers bleef opnemen werd een nieuw project bedacht, dat naast Come zou bestaan: Gold. Het eerste project zou aan Prince worden toegeschreven en het tweede aan .

Prince - The Dawn (bootleg) (prince.org)

– The Dawn (bootleg)

The Dawn

Er is niet heel veel bekend over het albumproject The Dawn dat eind 1993 opkwam. Het zou een driedubbel album project zijn, bestaande uit nummers die onderdeel waren van eerdere Come, The Undertaker en Gold configuraties, aangevuld met nummers die later op The Gold Experience, Chaos And Disorder en Crystal Ball uit zouden komen. Andere titels die zijn overwogen voor The Dawn waren Dance Of Desperation, Dream, Emotional Crucifixion, I Wanna Be Held 2 Night, It’s About That Walk, Laurianne, New World, The Rhythm Of Your ♥, Slave 2 The Funk en Strawberries.

Het project liep (helaas!) op niets uit, waarschijnlijk ook ingegeven door het besef dat Warner Bros. hier nooit aan zou gaan meewerken. In 1994 werd het idee in de ijskast gezet en werd het idee geboren voor een (gelijktijdige) uitgave van Come en Gold.

Paisley Park Records logo (apoplife.nl)

Paisley Park Records

Paisley Park Records / NPG Records

Op 1 februari 1994 werd aangekondigd dat Paisley Park Records zou ophouden te bestaan. Het label kostte meer dan het opbracht. Bijna gelijktijdig maakte de naam van zijn nieuwe label bekend: NPG Records.

Prince - The Beautiful Experience - Ticket (unused-prince-tickets.com)

– The Beautiful Experience – Ticket

13 februari 1994

Eén van de belangrijkste concerten uit Prince/’s carrière vond plaats in Paisley Park Studios op 13 februari 1994. Het kreeg de naam A Beautiful Experience mee, waarschijnlijk als referentie naar The Most Beautiful Girl In The World. Het optreden van deze avond stond in het teken van zijn nieuwe werk:

  • Interactive
  • Days Of Wild
  • Now
  • The Ride
  • The Jam
  • I Believe In You
  • Shhh
  • What’d I Say
  • Peep The Technique
  • Martial Law
  • None Of Your Business

De opnamen werden verkocht aan 4 radio stations in Europa en de filmopnamen werden gebruikt voor een TV film. Voor beiden, zie verderop in dit artikel.

Prince - The Most Beautiful Girl In The World (bol.com)

– The Most Beautiful Girl In The World

The Most Beautiful Girl In The World

werd de onafhankelijke uitgave van één nummer toegestaan. Hij kreeg toestemming dat ene nummer uit te brengen via zijn eigen nieuwe label NPG Records. Warner Bros. was er zo langzamerhand van overtuigd dat het publiek alles wat maakte en bedacht toch niet meer zou accepteren en dat vanzelf de redelijkheid van Warner Bros. zou inzien nadat het avontuur was mislukt. Het werd (uiteraard) precies het tegenovergestelde. Op 14 februari 1994 werd de allereerste uitgave onder de naam uitgebracht: de single The Most Beautiful Girl In The World. Het werd één van de grootste hits uit Prince/’s hele carrière! Het gevolg was dat alleen maar meer overtuigd raakte van zijn gelijk en de overtuiging dat hij alles beter alleen kon doen werd bevestigd.

Prince - The Beautiful Experience - Vinyl gesigneerd (rootsvinylguide.com)

– The Beautiful Experience – Vinyl gesigneerd

Omdat de voorwaarde van Warner Bros. was dat maar één nummer mocht uitbrengen, maakte hij vele remixen, die onder de naam The Beautiful Experience werden uitgebracht. Sommige nummers weken dusdanig veel af van het origineel, dat het op zichzelf staande nummers zouden kunnen zijn.

Prince - Love Simple's Interactive Night (bootleg) (discogs.com)

– Love Simple’s Interactive Night (mijn eerste bootleg van het Beautiful Experience concert)

Radio-uitzendingen

Op 6 maart 1994 startte de Nederlandse radiozender Radio Veronica met het uitzenden van opnamen van een concert en onuitgebrachte nummers. De zender had de nummers gekocht. Ik luisterde destijds en was zwaar onder de indruk. De nieuwe muziek was echt nieuw, weg was de aalgladde, commerciële muziek van Diamonds And Pearls en O(+>. klonk echt bevrijd en ik kreeg steeds meer begrip en bewondering voor zijn keuze zijn naam te veranderen en zijn strijd, zeker gezien de torenhoge kosten: het ineenstorten van zijn gehele carrière en erfgoed.

Naast de nummers van het Beautiful Experience concert van 13 februari, werden de volgende (studio)nummers uitgezonden:

  • Interactive
  • Days Of Wild
  • The Most Beautiful Girl In The World
  • Now
  • Acknowledge Me
  • 319
  • Poem
  • Pheromone

Twee van die nummers, Now en Days Of Wild, behoren tot mijn all-time favorieten en bezetten respectievelijk positie 14 en 11 in mijn Prince nummers top 50.

De opnamen waren, naast het Nederlandse Radio Veronica, ook verkocht aan de Nederlandse TROS, Los 40 Principales in Spanje en DSR3 in Zwitserland.

Prince - Come - Original Test Pressing (bootleg) (discogs.com)

Prince – Come – Original Test Pressing (bootleg)

Come aangeboden aan Warner Bros.

Begin maart 1994 werd een nieuwe configuratie van Come samengesteld, zonder het titelnummer:

  • Poem
  • Interactive
  • Endorphinmachine
  • Space
  • Pheromone
  • Loose
  • Papa
  • Dark
  • Solo
  • Strays Of The World

Op 11 maart 1994 ontving Warner Bros. het voorstel voor de uitgave van Come. Volgens Marylou Badeaux, destijds vice president bij Warner Bros., was de algehele consensus dat het een “piece of shit” was. Warner Bros. weigerde het album dan ook. Ze vroegen om Come (het nummer) en de grote hit The Most Beautiful Girl In The World en nog wat sterkere nummers.

Prince - The Beautiful Experience Film (goldiesparade.co.uk)

– The Beautiful Experience Film

The Beautiful Experience Film

Op 3 april 1994 zond het Britse Sky One TV, The Beautiful Experience Film uit, die live opnamen bevatten van het 13 februari Beautiful Experience concert en video-clips:

  • Interactive
  • Days of Wild
  • Come *
  • Race *
  • Acknowledge Me *
  • Pheromone *
  • The Jam
  • Shhh
  • Loose! *
  • Papa *
  • The Most Beautiful Girl In the World *
  • Now
  • Beautiful *

* geen live opname

Vibe Magazine - Augustus 1994 (pinterest.com)

Vibe Magazine – Augustus 1994

Come en The Gold Album

Op 2 mei 1994 was in Europa en ontmoette drie journalisten, waaronder Alan Light van Vibe magazine. Hij liet ze twee nieuwe albums horen: Come van Prince en The Gold Album van . Tegen één van de journalisten zou hij hebben gezegd: “Now you have two albums from two different artists in your hands”.

Prince - Come - Achterkant CD boekje (discogs.com)

Prince – Come – Achterkant CD boekje

Come, definitieve versie

In april werd de definitieve versie van Come samengesteld. Het nieuwe nummer Letitgo werd opgenomen in de configuratie en Poem was in stukken opgeknipt en werd gedeeltelijk als segue voor een aantal nummers geplaatst. Het laatste deel werd opgenomen onder de naam Orgasm. weigerde The Most Beautiful Girl In The World op het album te plaatsen, omdat dat geen Prince, maar een nummer was.

Warner Bros. was nog steeds ontevreden en vroeg om Shhh, dat onderdeel was van de The Beautiful Experience Film, waar velen enthousiast over waren. Maar de configuratie die Warner Bros. nu had, dat was het.

Tegelijkertijd bracht ze de configuratie voor een tweede album: The Gold Experience, met het voorstel om Come onder de naam Prince uit te brengen en (een paar weken later?) The Gold Experience onder de naam . Met de voorwaarde dat beide albums meetelden in het aantal albums dat nog geleverd moest worden. Warner Bros. weigerde. Come werd uitgebracht en The Gold Experience moest wachten.

Prince presents The Sacrifice Of Victor (amazon.com)

Prince presents The Sacrifice Of Victor

Prince Presents The Sacrifice Of Victor

Op 1 juni 1994 werd het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor uitgebracht. Het was het resultaat van het meereizen van de fotograaf Terry Gydesen tijdens de Act II tour, die plaatsvond in de zomer van 1993. Alle foto’s die te zien zijn op het Come album zijn afkomstig uit dit boek.

Prince - Interactive CD-ROM (discogs.com)

– Interactive CD-ROM

Interactive, CD-ROM

Op 7 juni 1994 werd de CD-ROM Interactive uitgebracht. Naast prachtige graphics, die, voor die tijd, verbluffend mooi waren en een spel en tocht door Paisley Park, bevatte de CD-ROM video en audio voor Interactive en Endorphinmachine. Ook bevatte het twee andere versies van Race.

Prince - The Love Experience (princevault.com)

– The Love Experience

The Love Experience

Van 28 mei tot en met 26 juli 1994 was op tournee in de VS. Hij speelde veel (nieuwe) nummers van Prince, zoals Space, Papa, Race, Dark en Peach.

Prince - Letitgo (discogs.com)

Prince – Letitgo

Eerste single van Come

Op 9 augustus 1994 werd Letitgo uitgebracht als single. Er werd geen video voor gemaakt.

1-800 New Funk (discogs.com)

1-800 New Funk

1-800 New Funk

Op 11 augustus 1994 werd de verzamelaar 1-800 New Funk uitgebracht. Het was het eerste album onder de vlag van het nieuwe NPG Records. Aangezien de afspraak was dat Prince/ maar één nummer in eigen beheer mocht uitbrengen, bevat de verzamelaar alleen nummers van satellieten. Zes weken daarvoor was het nummer Love Sign (een duet tussen Nona Gaye en ) als promo-single beschikbaar gekomen. Ook al is de single toegeschreven aan Nona Gaye en , Warner Bros. hield een officiële release tegen.

De complete route naar Come

Op basis van de beschikbare gegevens ziet de route naar Come er als volgt uit:

Prince route naar Come (apoplife.nl)

Prince route naar Come

Prince - Come voorintekening (apoplife.nl)

Prince – Come voorintekening

Een nieuw album?

Al het voorgaande maakte wel duidelijk dat er veel materiaal op de plank lag. Tevens werd wel duidelijk dat een nieuw album onderweg was. Zou het echt zo zijn dat hij twee albums tegelijk uit zou brengen? Nee dus. De internationale release datum stond vastgesteld op 15, maar in Nederland al 3 dagen eerder verkrijgbaar: het nieuwe (en laatste) Prince album: Come.

Prince - Come (discogs.com)

Prince – Come

Come

Come is het vijftiende studio album van Prince. Come zou het laatste album voor Warner Bros. blijken te zijn, waarop recentelijk opgenomen materiaal was opgenomen (tot de uitgave van Plectrumelectrum en Art Official Age in 2014). De meeste nummers waren nieuw, met uitzondering van Race, dat in 1991 was opgenomen. Letitgo is het nieuwste nummer: het werd in maart 1994 opgenomen.

Het album werd uitgebracht onder de naam Prince: 1958–1993, waarmee de boodschap duidelijk werd gemaakt dat Prince in 1993 was overleden. Impliciet werd daarmee gezegd dat Prince was herboren als . Voor Prince/ was de daaruit volgende logica dat Prince albums oude muziek bevatte en albums nieuwe.

Met uitzondering van Solo en Letitgo werden alle nummers op het album gebruikt in de musical Glam Slam Ulysses, die werd toegeschreven aan , waarna ze onderdeel werden van The Beautiful Experience Film, die ook werd toegeschreven aan . Op het Come album werden al die nummers onder de naam Prince uitgebracht. Het nummer waarvan overduidelijk is dat het door is geschreven en opgenomen, Letitigo, werd direct toegeschreven aan Prince. Op zijn zachtst gezegd, een wat onbegrijpelijke logica, omdat Prince/ wel heel duidelijk stelde dat nummers als Interactive, Days Of Wild en Now -nummers waren, waarvoor hetzelfde gold als voor de Prince-nummers die op Come eindigden.

Prince - WB versus Prince (prince.org)

Warner Bros. versus

Promotie

Er werd niet getoerd voor het album, Prince/ maakte in interviews duidelijk dat de uitgave een contractuele verplichting was, waar hij onderuit wilde komen door B-materiaal te leveren. De ruzie tussen Warner Bros. en werd in het openbaar uitgevochten. Nadat Warner Bros. een plagerige advertentie had geplaatst, reageerde Prince/ met zijn eigen advertentie.

Het was zijn slechtst verkopende album sinds Dirty Mind uit 1980. In Europa deed het album het verhoudingsgewijs redelijk, het kwam in Engeland zelfs binnen op nummer 1 in de album hitlijsten, maar de verkopen stonden niet in de schaduw van wat het nog maar drie jaar eerder was. Toch, zeker gezien alle commotie, deed het album het beter dan verwacht mocht worden.

Jaren later werd op zijn eigen website en community NPG Music Club zijn discografie vermeld. Ook Come maakte daar onderdeel vanuit, maar de hoes had een overlay afbeelding: “Contractual Obligation”.

Prince - Come - Advertentie (prince.org)

Prince – Come – Advertentie

Maar, eerlijk is eerlijk, gezien de bovenstaande advertentie, Warner Bros. deed ook weinig tot niets aan promotie. Sterker nog, de beide advertenties deden meer kwaad dan goed, zowel voor Warner Bros. als het album Come als voor Prince/.

Prince - Come binnenhoes (lordashbury.com)

Prince – Come binnenhoes

Hoes

De foto’s van Prince op de hoes zijn gemaakt door Terry Gydesen, in opdracht van Paisley Park Enterprises, die onderdeel waren van het fotoboek Prince Presents The Sacrifice Of Victor, dat in 1994 verscheen. Voor de hoes werden stemmige foto’s gebruikt om het begrafenis thema compleet te maken. Veel foto’s zijn gemaakt bij de wereldberoemde basiliek Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família, afgekort Sagrada Família, in Barcelona, een ontwerp van Antoni Gaudí.

Prince - Come - De singles (princevault.com)

Prince – Come – De singles

Singles

Er zijn twee singles uitgebracht van het album:

  • Letitgo op 9 augustus 1994
  • Space op 1 november 1994

In Duitsland werd een promo single uitgegeven onder de titel Come, maar het bevatte alleen het nummer Poem (zie ook de bespreking van Orgasm verderop in dit artikel).

Nummers

Alle nummers geschreven door Prince, behalve Solo (muziek: Prince, tekst: David Henry Hwang).

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Come

Er bestaan verschillende versies van het nummer, waaronder één voor Glam Slam Ulysses en één die gebruikt werd in de The Beautiful Experience Film. De versie die op het Come album staat is half april opgenomen.

When I suck U there
I don’t wanna hear U scream
Don’t talk or breathe
Don’t cough or sneeze
Oh, just dream, dream, dream
Baby, my tongue’s gonna do things that U never seen

Like a splendid, open ended
Celibate friend, pretending
Not 2 know it when I blow it
In your eyes
Like a strawberry, chocolate
Fender jazz, mashed potato, fuzztone
All over your thighs

© Prince 1994

Eén van de meest seksueel expliciete nummers die Prince ooit opnam, met bijbehorende smakgeluiden. Het doet allemaal wat overdreven aan, maar toch werkt het wel. De uitvoering is meer jazzy, dan de eerdere wat robotische invulling. De blazers werken goed in deze context.

Wat regelmatig terugkomt (als een soort refrein) is:

U should do that baby
No more will U cry
The spirit is calling
Here’s a reason why
If U had a chance 2 see the future would U try?
If U will, so will I

© Prince 1994

Het doet vermoeden dat Prince ook hier seks aangrijpt tot een grotere intimiteit te komen en het te koppelen aan een (religieus?) spiritueel gevoel/thema.

Ook al vind ik de versie op het album prima, vele fans prefereren de eerdere versies (met name die van The Beautiful Experience Film), voor mij blijft de ultieme versie de live-versie van 12 april 1993 in San Fransisco’s DNA Lounge. Prince was wat verkouden die dag en hij brengt het nummer overtuigend en maakt het echt opwindend. De ultra strakke beat van Michael B. is fenomenaal goed en geeft het nummer een sex-feel mee die ongeëvenaard is.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Space

De eerste opnamen vonden eind mei 1993 plaats. Op 7 juli 1993 werd een grotendeels instrumentale versie opgenomen door Madhouse, bedoeld voor een gepland album, getiteld 24.

If u and I were just ten feet closer
Then I’d make u understand
That everything I wanna do 2 your body, baby
I would do 2 your head
Then u’d be hip 2 the deep rush
Deeper than the boom of the bass
With every other flick of the pink plush
The closer we get 2 the space

© Prince 1994

Wederom seks gerelateerd, is dit een laid-back nummer dat heerlijk relaxed aanvoelt. Prima nummer.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Pheromone

In april 1993 werd een instrumentale versie van het nummer gebruikt in BET’s Video LP show.

In 1999, tijdens een online “? of the week” sessie op love4oneanother.com, vroeg iemand waardoor het nummer was geïnspireerd. zei: “Carmen Electra and The Crazy Horse”.

Pheromone, rush over me like an ocean
Pheromone, controllin’ my every motion
Pheromone, I’m helpless as a pet
Pheromone, when your body’s wet

© Prince 1994

Ik hou van dit nummer. De harde robotisch aandoende beat beukt het hele nummer meedogenloos door en de (minimale) instrumentatie is precies goed. Aanrader.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Loose!

Op eerdere configuraties heette het nummer Loose. De reden van de toevoeging van ! is (bij mij) onbekend. In 1995 werd een remix, (Lemme See Your Body) Get Loose! (toegeschreven aan het pseudoniem Tora Tora) opgenomen op de NPG Records Sampler Experience. De complete remix, getiteld Get Loose, was onderdeel van de 3-cd set Crystal Ball, die in 1998 in eigen beheer werd uitgebracht en was toegeschreven aan .

Het nummer begint met een hysterisch schreeuwende Prince: 1,2,3,4! 1,2,3,4!

Everybody wants 2 know what’s wrong with U
They see U actin’ like a crazy fool
When the music hits U don’t know what 2 do
Push your way up 2 the front and shake your motherfuckin’ ‘do
Loose!

© Prince 1994

De dance-beat op het nummer is aanstekelijk, maar weinig vooruitstrevend. Er zijn nogal wat mensen die vinden dat dit nummer destijds achterhaald klonk, ten opzichte van wat er binnen de dance stroming werd gemaakt. Ik zie dat niet, ik vind het een lekker nummer.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Papa

Een nummer dat expliciet gaat over kindermishandeling. De vraag of dit nummer autobiografisch is, valt moeilijk te beantwoorden (nog los van de vraag of dat überhaupt interessant is). In het nummer wordt het kind (baby genoemd) door zijn vader opgesloten in een kast (“Please don’t lock me up again, without a reason why”), die zich in het volgende couplet door zijn hoofd schiet. De wijze van de zelfmoord(poging) is opvallend, de vader van The Kid in Purple Rain ondergaat precies datzelfde lot.

Toch wordt algemeen aangenomen dat de gewelddadigheden in het nummer geen relatie hebben met de werkelijkheid van Prince/’s jonge jaren, die op zichzelf al droevig genoeg waren.

Don’t abuse children, or else they turn out like me

Fair 2 partly crazy, deep down we’re all the same
Every single 1 of us knows some kind of pain
In the middle of all that’s crazy, this 1 fact still remains
If u love somebody, your life won’t be in vain
And there’s always a rainbow, at the end of every rain

© Prince 1994

Een fenomenaal mooi nummer. Het prachtige jazzy muzikale coda aan het begin is perfect en zet de toon voor het (zware) onderwerp perfect neer. Het muzikale deel na “Don’t abuse children, or else they turn out like me” is lekker hard en wild, waarmee het nummer, ook tekstueel, toch op een positieve noot eindigt.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Race

De eerste opnamen voor dit nummer vonden al plaats op 8 november 1991, tijdens de sessies voor het O(+> album. Deze opnamen vonden plaats in de studio The Record Plant in Hollywood, Californië. In 1993 werd aan het nummer gewerkt en additionele opnamen gemaakt.

In 2001 werd een remixversie opgenomen in de NPG Ahdio Show # 5, verkrijgbaar via de NPG Music Club.

If the air is a little thick in this room 2nite
I reckon it’s the result of an onslaught of separatist rookies
Overcome by this colorful sight
Talkin’ so fast that even they
Don’t know what they mean

Of all the things that base a rhyme
How is it that U everytime
Regurgitate the racist lines that keep us apart?
Thank God this ain’t Monopoly
U’d make us all go back 2 start

© Prince 1994

Een nummer waarin overduidelijk stelling neemt tegen racisme, zoals hij dat ook deed in Black M.F. In The House op The New Power Generation’s Gold Nigga. Hij praat/zingt het nummer, het centrale thema “cut me, cut you, both the blood is red”. Een goed nummer met een prima boodschap.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Dark

Opgenomen begin 1993. Het nummer lijkt live opgenomen te zijn in de studio.

Een remix van het nummer, onder de naam So Dark, was onderdeel van de 3-cd set Crystal Ball, die in 1998 in eigen beheer werd uitgebracht en was toegeschreven aan .

On 18 oktober 2012 werd een opname van een rehearsal van Dark, uitgevoerd door Prince And The New Power Generation, gestreamd via Andy Allo’s Facebook pagina. Op 7 januari 2014 werd een live video van So Dark gepubliceerd via het YouTube account van 3rdEyeGirl.

Inside lookin’ out my window
I don’t see nothin’ but rain
Sun up in the sky just a shinin’
Still I’m lost in my shadow of pain

© Prince 1994

Een mooie soul ballad, die ik graag hoor. Erg goed! Op het album klinkt het nummer wel erg anders dan de rest, met name door het organische live gevoel. Wat dat betreft een vreemde beslissing het nummer op dit album te plaatsen.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Solo

Het enige echte resultaat van de Come musical was een tekst geschreven door David Henry Hwang. Toen Hwang en Prince elkaar spraken over de musical en ideeën, verzocht Prince Hwang een gedicht te schrijven “about loss”, met de bedoeling dit te gebruiken als een gesproken tussenstuk in de musical. Nadat Hwang de tekst had gefaxt ontving hij een paar dagen later een cassette met Solo. Toen Solo werd uitgebracht op het album en als B-kantje van de Letitigo single, werd Hwang daarvan op de hoogte gesteld. Ook ontving hij een exemplaar van het gouden Come album.

Veel fans zijn lyrisch over dit nummer. Ik niet, ik vind het niets, het raakt me op geen enkele manier. Wat het nummer dan weer wel aantoont is het ongelooflijke vocale bereik van Prince. De vocale acrobatiek op het nummer is indrukwekkend en geldt als het ultieme voorbeeld van zijn kunnen.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Letitgo

Op 16 maart 1994, vijf dagen na de eerste oplevering van Come aan Warner Bros., begon aan de opnamen voor Letitgo.

Er zijn nogal wat remixen gemaakt, die op de Letitgo maxi-single werden uitgebracht. De The Caviar Radio versies werden geremixt door Q.D. III, de zoon van Quincy Jones. De beide Sherm Stick versies maken gebruik van samples van het Sign O’ The Times nummer The Ballad Of Dorothy Parker.

In 2001 werd een live versie uit 1995 uitgebracht als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 2.

All my life I’ve kept my feelings deep inside
Never was a reason 2 let somebody know
Lover here, lover there – Who cried? Who cared? Foolish pride
Never was a good seat at any of this man’s shows

I’m ready 4 the real
Give me something I can feel

4teen years and tears I’ve longed 2 sing my song
But a horse couldn’t drag your ass 2 put me on
But now I’ve got an army and we’re three million strong
This song will ring in your ears when we are gone

© Prince 1994

Persoonlijke favoriet. Veel fans zijn dat niet met me eens. Het nummer wordt vaak gezien als een wat slap generiek R&B nummer, maar ik vind het een erg lekker nummer met een prima ritme en simpele melodieën. De tekst gaat overduidelijk over zijn zienswijze op de relatie met Warner Bros., die met de dag slechter werd.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Orgasm

Het ‘nummer’ Poem stamt uit het begin van 1993 en bevat een gitaar solo die is gesampled is uit het nummer Private Joy van het Controversy album uit 1981, samples uit het onuitgebrachte Vanity 6 nummer Vibrator (waarin Vanity zichzelf naar een hoogtepunt brengt), meerdere zinnen uit het boek Hooglied uit het Oude Testament in de Bijbel, aangevuld met geluiden van de branding van de zee.

Voor deze versie van het Come album werd Poem opgeknipt in meerdere delen. Een deel werd gebruikt als segue voor de nummers Pheromone, Race, Dark en Letitgo. Het laatste deel van Poem werd Orgasm.

I Love U

© Prince 1994

Het ‘nummer’ is een nogal ongemakkelijke luisterervaring. De masturbatie geluiden van Vanity werken in Vibrator erg goed, omdat het nummer met een knipoog wordt gebracht en de geluiden van haar vibrator doen denken aan een stofzuiger die op hol is geslagen. Die humor ontbreekt hier totaal, waardoor dit een absoluut skip moment is. Als ‘fuck you’ statement naar Warner Bros. wellicht begrijpelijk, maar om dit over de rug van het platen kopende publiek te doen is, in dit geval zeker, een stap te ver.

Muzikanten

Prince - Come - Achterkant hoes (discogs.com)

Prince – Come – Achterkant hoes

Alle zang en instrumenten door Prince, met hulp van:

  • Michael B. – drums & Sonny T. – bas op Space, Papa, Dark
  • Tommy Barbarella & Mr. Hayes – keyboards op Space, Dark
  • New Power Generation Hornz (Brian Gallagher & Kathy J. – saxofoon, Joseph Robinson & Steve Strand & Dave Jensen- trompet, Michael B. Nelson – trombone) op Come, Race, Dark, Letitgo
  • Ricky Peterson – keyboards op Letitgo
  • Eric Leeds – dwarsfluit op Letitgo
  • Mayte – achtergrondzang op Race
  • Kathleen Bradford – achtergrondzang op Letitgo
  • Jearlyn Steele Battle – Face the music sample op Race
  • Vanity – orgasme op Orgasm, toegeschreven aan ‘she knows’

Opnamen

Alle opnamen vonden plaats in Paisley Park Studios in Minneapolis, The Record Plant en Larrabee Sound Studios, beiden in Los Angeles.

Ontvangst

Wat me na het teruglezen van de recensies opvalt, is dat het album in Nederland eigenlijk best wel goed werd ontvangen. Met name de belofte van meer uit de Paisley Park Vault kon rekenen op groot enthousiasme.

Klik op de artikelen voor een grotere en complete afbeelding.

De belangrijkste opmerkingen uit de recensies zijn hieronder opgenomen:

Onbekend is of dinges zelf deze songs beschouwt als minderwaardig overblijfsel uit die tijd [Diamonds And Pearls en O(+>]. Belangrijker is dat ze niet zo klinken – niet als minderwaardig, niet als overblijfsel. Ze doen geenszins onder voor het werk waarmee hij zijn platen toen vulde.
(de Volkskrant, 12-08-1994)

…, staat Come vol met dergelijke meesterwerkjes en bewijst Prince wederom op gelijke voet te staan met funk-grootheden als James Brown, Sly Stone en George Clinton. Een erfenis om van te watertanden. Dat Prince in vrede moge rusten.
(Het Parool, 12-08-1994)

De cd barst bijna uit zijn voegen van de overdaad aan instrumenten, rare geluiden en samples, maar blijft vreemd genoeg vrij van bombast en een toonbeeld van helderheid. … Come smaakt naar meer en gelukkig is dat, waarschijnlijk in grote hoeveelheden, in aantocht.
(NRC Handelsblad, 15-08-1994)

Prince blijft een muzikale potloodventer, maar wel een naar wie je blijft kijken.
(Limburgs Dagblad, 01-09-1994)

Come is een aangenaam ongekunstelde, pretentieloos voortswingende plaat. Er moet daar in Minneapolis nog heel wat moois op de planken liggen.
(Het Parool, 08-09-1994)

Wat tevens opvalt is dat de recensies in de VS veelal veel vijandiger zijn. Negatiever van toon over alles wat zich rondom Prince/ afspeelt, de expliciete sex en de muziek. De Amerikaanse pers lijkt het te hebben gehad met het muzikale genie uit Minneapolis. Rolling Stone magazine is een van de voorbeelden. Tekstflarden als “Come documents Prince at a surprisingly mediocre point” en het afsluitende “Maybe someone who has contributed so much, whose ideas have broadened the very canvas on which everyone else works, deserves to trash everything while waiting for the next inspiration to arrive. That doesn’t mean we have to suffer patiently beside him” zeggen eigenlijk alles.

Prince - Come - Gold record (julienslive.com)

Prince – Come – Gold record

Verkopen

Zoals hierboven gesteld verkocht Come in de VS slecht. Toch is het album goud gecertificeerd, omdat het net over de 500.000 expemplaren grens heen kwam. Ook in de rest van de wereld verkocht het album veel minder dan daarvoor. Het laatste album dat ‘slecht’ presteeerde was Lovesexy uit 1988, maar dat album komt qua verkopen (wereldwijd) bijna 3 keer zo hoog uit als Come, dat zelfs minder heeft verkocht dan Dirty Mind uit 1980. Van alle albums die Prince/ tot dan toe had uitgebracht, verkocht alleen debuutalbum For You minder.

Prince - Come CD (discogs.com)

Prince – Come CD

Recensie

Alhoewel er mensen bestaan die een correlatie zien tussen het aantal verkochte exemplaren en de kwaliteit van een album, geldt uiteraard dat verkoopcijfers niets zeggen over de artistieke waarde van een werkstuk. Nou gaat het wellicht te ver om Come een uiting van genie te noemen, maar een erg goed album is het wel. Bevat het veel Prince klassiekers? Nee. Bevat het nummers die ik persoonlijk vaak draai? Nee. Haalt het mijn grenswaarde voor Prince-geniaal? Nee. Het haalt echter mijn grenswaarde voor uitmuntend zeker wel. Het album is een groeier, die na herhaaldelijk luisteren steeds beter wordt.

Als je de nummers Solo en Orgasm skipt hou je zelfs een uitstekend album over, dat in geen enkele Prince collectie mag ontbreken. Betekent dit dat het een verplicht item is in een gemiddelde platen collectie? Laat ik het zo zeggen: ik zal Come niet aanradden aan mensen die Prince niet kennen. De grote kracht van het album ligt in de algemene sfeer, die het album kenmerkt. Nummers als Come, Space, Papa en Letitgo zijn stuk voor stuk topnummers, die een andere Prince laten horen dan hiervoor.

Maar de boodschap die in spiegelbeeld op de binnenhoes staat vermeld, “…This is the Dawning of a New Spiritual Revolution”, herken ik niet echt. Het album gaat overduidelijk over meer dan seks allen. Het predikaat ‘seks album’ doet Come ernstig tekort, maar om dit nou af te schildren als de start van een spirituele omwenteling, gaat me veel te ver. Ik zie het niet.

Ook de discussie, aangewakkerd door Prince/ zelf, wat nou Prince muziek en/of muziek is, is moeilijk te volgen. Prince goochelt zelf met de definities zoals het hemzelf op een bepaald moment goed uit lijkt te komen. Ik kan er geen echte consistentie in ontdekken in ieder geval.

Alles bij elkaar genomen kom ik uit op:

Toch een vrij hoge beoordeling voor een album die het grote publiek links liet liggen. Een album dat meer aandacht en waardering verdient dan het nu krijgt, zowel binnen als buiten het oeuvre van Prince/. Ik hoop op een mooie uitgave van alle muziek die hij schreef en opnam in de periode 1993/1994. Dat zou een ongelooflijk mooie uitgave worden, met vooral prachtige muziek!

N.B.: Op 20 augustus 1999 was ik op vakantie in Turkije op bezoek bij familie in de Centraal Anatolische stad Kayseri. Daar kocht ik een Turkse persing van Come. Een grappig detail, althans voor mij, want ik geef verder niets om verschillende persingen uit verschillende landen.

N.B.2: Zie het verhaal Prince, de afsluiting voor mijn definities van Prince-geniaal en uitmuntend.

Samenvattend

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)

De periode 1993/1994 is een uiterst interessante en cruciale periode in de carrière van Prince/. Los van de naamsverandering maakte hij weer veel nieuwe muziek. Belangrijker voor mij persoonlijk, was dat de neerwaartse spiraal die was ingezet met de uitgave van Batman en culmineerde in de uitgave Diamonds And Pearls en O(+>, werd gekeerd. De nieuwe muziek was anders, eigenwijzer en vooral minder volgend. Nummers als Days Of Wild, Now, Come an Pheromone klonken fris en zorgden voor veel opwinding.

Maar hoe zat het dan met de belofte van Prince/ om zijn muziek direct naar zijn fans te brengen en alternatieve wegen te gaan bewandelen om het uitgave niveau te koppelen aan zijn creativiteit? Prima dus. Met name in 1994 plukten fans de vruchten. Via de verkoop van opnamen van het Beautiful Experience concert, aangevuld met studio opnamen, de vrijgave van The Beautiful Experience Film, de Interactive CD-ROM en de uitgave van Come en 1-800 New Funk maakte Prince/ zijn beloften meer dan waar. Het waren opwindende, mooie tijden voor fans, qua toegang tot nieuwe muziek.

De kwaliteit van het gebodene was vaak extreem hoog. In de periode 1993/1994 was er ook weer extreem veel bedrijvigheid, twee tournee’s, twee films, meerdere albumprojecten en constant schrijven en opnemen. Op basis van wat nu bekend is zijn er vanaf 1993 tot en met de release van Come ruim 78 (!) nummers opgenomen, waarvan er, tot nu toe, nog 29 nooit officieel zijn uitgebracht.

Maar waar Prince/ natuurlijk het meest bekend van zal blijven was de naamsverandering en de ruzie met Warner Bros. Ook al is naderhand gebleken dat zijn ‘strijd’ meer dan terecht was en dat al zijn voorspellingen, waaronder de veranderende manier waarop mensen naar muziek luisteren, zijn uitgekomen en dat zijn vroege uistapjes naar onafhankelijkheid via eigen (internet)verkoopkanalen nu gemeengoed zijn, zal het grote publiek deze periode vooral herinneren als de periode dat Prince ‘gek’ was. Hij raakte meer en meer het contact met het grote publiek kwijt. Het zou tot 2004 duren voordat het grote publiek hem weer zou (h)erkennen als talent in de buitengategore en genie, toen Musicology werd uitgebracht.

Tot slot nog een laatste observatie: Het valt me op dat de jaren eindigend met een ‘4’ bepalende jaren zijn in Prince/’s carrière:

  • 1984: de uitgave van zijn meest verkochte album, Purple Rain
  • 1994: zijn eerste onafhankelijke uitgave (The Most Beautiful Girl In The World), de start van NPG Records en de eerste uitgaven in het post-Prince tijdperk
  • 2004: het comeback jaar met Musicology
  • 2014: de dubbele uitgave van Plectrumelectrum en Art Official Age en de terugkeer bij Warner Bros.

Ter afsluiting

Prince - Come binnenhoes (discogs.com)

Prince – Come binnenhoes: … This is the Dawning of a New Spiritual Revolution

Ik was en ben heel blij met Come. Hoe was/is dat voor jou? Ook zo blij of juist niet? Laat het weten!

Verantwoording
Een deel van de informatie over eerdere configuraties en radio-uitzendingen las ik op dé on-line Prince bron princevault.com en het grootste en langst-lopende on-line forum prince.org. Wil je meer achtergrondinformatie, volg de links.

Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Prince brengt het prima album Come uit (en niemand lijkt geïnteresseerd). De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.

10 reacties

Ga naar reactie formulier

  1. Er is één foto in het Come artwork dat voor de Nederlandse fan wel grappig en heel herkenbaar is, je ziet Prince in het Amstel hotel uitkijken over Amsterdam. Die foto is ook gebruikt als hoes voor de Spaanse promo van het nummer Space. Come is echt zo’n plaat die met de jaren is gegroeid. Destijds waardeerden de meeste mensen het album minder dan nu.

    1. Ik zag gisteren ergens een foto uit dezelfde serie van Prince op het Amsterdamse Rembrandtplein tegenover de Escape. Leuk!
      Ben helemaal met je eens dat dit met de jaren groeit. Ik ben er erg blij mee.
      Dank je wel voor je reactie!

  2. De studiofoto’s (Prince achter het mengpaneel en Prince achter de piano) zijn trouwens ook in Nederland, dat is in Bullet Sound in Nederhorst den Berg. Die met de dames ook, dat is buiten de studio. Echt leuk voor de Nederlandse fans dat hij juist hier is vastgelegd. Die foto’s staan dan weer niet in het Come artwork en zijn alleen in het boek te vinden. Superfascinerende periode.

    1. Ik wist dat hij in die studio is geweest en heeft gewerkt, maar dat daar ook foto’s van waren wist ik niet. Leuk. En, helemaal eens, enorm fascinerende periode in zijn carrière.

    • Bart Bosman op 17-08-2019 om 23:26
    • Reageer

    Mooi verhaal Erwin, je hebt m’n interesse in het album en de periode weer aangewakkerd. Wat me opvalt in de promotie uit die tijd is dat de plaat niet/vrijwel niet op lp (vinyl) wordt genoemd. Nou was de lp in die tijd een vrijwel achterhaalde geluidsdrager, maar Come werd wel degelijk ook als lp uitgebracht.

    1. Grappig, nou je het zegt: ben ik ook niet tegengekomen. Ik hoop dat je Come weer regelmatig gaat draaien!

    • Victor Poederbach op 14-10-2019 om 21:09
    • Reageer

    In die periode was ik nog volop met Prince bezig en kocht zijn albums altijd op dag 1….. Ik moest wennen aan het album, maar er staan echt hele goede nummers op (Dark en Papa zijn de mijne) en Solo als oefening die inderdaad de grenzen aangeeft wat hij met zijn stem kan doen.

    Niet een album dat ik als eerste opzet als ik er langskom, maar toch heel vaak gedraaid en soms kom ik er nog eens langs!

    1. Ik moest er ook wat aan wennen destijds, maar het was een hele positieve draai aan de beide studio albums daarvoor, die ik niet best vond. Spannende periode ook met al die nieuwe muziek!

    • Chantal op 12-12-2019 om 11:12
    • Reageer

    Ik vind het een mooi artikel, interessant. Wel blijkt maar weer hoe smaken verschillen: ik vind een deel van D&P prachtig, ik vind Come juist niks aan. Maar erg leuk om te lezen allemaal, dank je wel!

    1. Graag gedaan. En, inderdaad, smaken verschillen. Ik weet nog dat Prince vele nieuwe fans kreeg met D&P en dat ik daar niets van begreep. Come en The Gold Experience (en Exodus!) waren de welkome uitingen van genie die ik (her)kende. Hoop dat je nog meerdere interessante verhalen tegenkomt hier. Dank je wel voor je reactie, dat waardeer ik echt!

Complimenten/opmerkingen? Graag!