
Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
…This is the Dawning of a New Spiritual Revolution
© Prince 1994
Inleiding
In 1993 kwam er geen nieuw Prince album uit. Warner Bros. wilde een verzamelalbum uitbrengen en die verscheen in september van dat jaar. Op 7 juni 1993, zijn 35e verjaardag, veranderde Prince zijn naam in
. Het begin van een lange, voor het grote publiek onbegrijpelijke, strijd over rechten, contracten en muziek.
The Hits 1, The Hits 2 en The Hits/The B-Sides

The Hits/The B-Sides
In 1993 bracht Warner Bros. de verzamelaars The Hits 1 en The Hits 2 uit. Het betroffen compilaties van al Prince’ werk vanaf For You tot en met het jaar daarvoor verschenen O(+> (vanwege rechten issues stonden er geen Batman nummers op de compilaties).
Prince leverde een aantal niet eerder verschenen nummers aan, waarvan in totaal 4 nummers op de compilatie werden opgenomen: een niet bijzondere live versie van Nothing Compares 2 U, het prachtige Pink Cashmere, de single Peach en het leuke Pope.
Een speciale versie bevatte de beide bovengenoemde discs en een derde disc, The B-Sides, waarop eerder alleen op vinyl verkrijgbare B-kantjes (in de ‘edit’ versies) stonden, uitgebreid met nog 2 niet eerder uitgebrachte nummers. De live versie van 4 The Tears In Your Eyes, dat werd uitgezonden tijdens Live Aid op 13 juli 1985, en het fenomenale Power Fantastic, één van de allermooiste ballads die Prince ooit opnam (nummer 18 in mijn top 50 Prince nummers).
N.B.: Op een gegeven moment wilde Prince meer betrokken worden bij het hele project. Omdat Warner Bros. al achter liep op schema werd Prince betaald (!) om zich er niet verder mee te bemoeien. De hoeveelheid geld is niet bekend.

Prince speelt gitaar 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
1993-1994
Er gebeurde veel, heel veel vanaf 1993 tot en met de uitgave van het Come album. Onderstaand overzicht pretendeert niet compleet te zijn (maar probeert dat wel).

The Joffrey Ballet – Billboards
Billboards
Op 27 januari 1993 ging het ballet Billbards van het Joffrey Ballet in première in Iowa. Het ballet maakte gebruik van reeds bestaande muziek van Prince (Prince leverde overigens wel een tien minuten durende versie van Thunder aan). Prince was niet betrokken bij de verdere invulling van het ballet, dat in 1993 op meerdere locaties in de VS werd opgevoerd. Het ballet bestond uit 4 akten (Sometimes It Snows In April, Thunder, Slide, Willing & Able).
De uitvoering werd in februari 1994 als video uitgebracht (en later ook op laserdisc).

Prince in de studio 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Aan het werk
Begin 1993 was Prince aan het werk. Hij nam enorm veel nieuwe muziek op, die (gelukkig) anders was dan de Prince onwaardige muziek die hij had uitgebracht op de albums Diamonds And Pearls en O(+>. Het was opwindend, vernieuwend en vooral niet meer trendvolgend. Het waren weer nummers van Prince voor Prince, zonder achterliggend motief, zoals verkoopcijfers. De titels van de nummers die hij opnam bestonden uit één woord, waaronder Come, Endorphinmachine, Space, Pheromone, Loose!, Papa, Dark en Poem.
Begin maart 1993 stelde hij de configuratie voor een nieuw album samen, dat als voorloper van Come kan worden gezien:
- Come
- Endorphinmachine
- Space
- Pheromone
- Loose
- Papa
- Dark
- Dolphin
- Poem

Paisley Park Studios – Studio A, waar Prince waarschijnlijk de vocalen voor Solo opnam
Come als musical?
Eind maart ontmoette Prince de toneelschrijver David Henry Hwang in New York. Prince vertelde hem een grof idee voor een musical, waar de bovenstaande nummers deel van uit maakten. Hwang was geïnteresseerd en schreef een klein verhaal met regieaanwijzingen onder de titel Come.
Op verzoek van Prince had Hwang een gedicht geschreven “about loss”, dat hij naar Paisley Park faxte. Een paar dagen later had Prince er het nummer Solo van gemaakt, die op cassette naar Hwang was gestuurd.

Act I Tour
Act I
Van 8 maart tot en met 17 april 1993 was Prince op tournee door de VS, voor zijn voorgaande album O(+>. Tijdens de tour speelde hij soms een stukje van Loose. Met name tijdens aftershow speelde hij meerdere nummers in zijn geheel, waaronder Come en Papa en het jaar eerder opgenomen Peach.

MTV News logo
Papa EP
In april 1993 meldde MTV News dat Prince van plan was om op zijn verjaardag een EP uit te brengen, die bekend is geworden onder de naam Papa EP:

Billboard magazine 08-05-1993
Prince met prepensioen?
Op 27 april meldde Prince dat hij zou stoppen met het opnemen van nieuw werk en zijn aandacht zou verleggen naar “alternative media”, met een expliciete vermelding richting het Joffrey ballet, en voor toekomstige uitgaven zou putten uit zijn bibliotheek van meer dan 500 onuitgebrachte nummers.
Mayte fax naar Controversy magazine 01-06-1993 – pagina 1
Mayte fax naar Controversy magazine 01-06-1993 – pagina 2
Klik op de afbeeldingen om deze te vergroten.
Brief naar Controversy fanzine
Op 1 juni werd in het Prince fanzine Controversy een brief van Mayte Garcia (destijds nog danseres bij Prince & The New Power Generation) gepubliceerd, waarin ze nog een aantal nieuwe titels noemt: Interactive, Peach, Pope, Solo en Race. Alle nummers zouden op een configuratie voor het nieuwe Come album komen te staan.

Merkregistratie O(+>
Naamsverandering: Prince wordt 
Op 7 juni veranderde Prince zijn naam officieel in
. Het kwam er voor nu op neer dat onder de naam Prince ‘oud’ materiaal vanuit de Paisley Park Vault zou worden uitgebracht en zijn nieuwe muziek onder de naam
. Voor een volledig verhaal omtrent het hoe en waarom van deze stap verwijs ik naar naar het artikel Prince en de naamsverandering.

Prince – The Undertaker
The Undertaker
Op 14 juni 1993 nam
, samen met drummer Michael B. en bassist Sonny Thompson een rehearsal op voor een EP met de naam The Undertaker. De opnamen werden gefilmd en deze zouden, aangevuld met opnamen uit juni en juli 1993 met Vanessa Marcil en Nona Gaye, op 6 maart 1995 worden uitgebracht als (VHS) video The Undertaker, die werd toegeschreven aan Prince.

Act II Tour
Act II
Van 26 juli tot en met 7 september 1993 was Prince op tournee door Europa, onder de naam Act II. Meer en meer nieuwe nummers werden gespeeld, waaronder Come, Endorphinmachine, Peach, Dark en het muzikale coda van Chaos And Disorder, dat later dat jaar zou worden opgenomen. Tijdens aftershows en soundchecks werden onder andere Calhoun Square, Race, Pope, What’s My Name en Dolphin gespeeld.
Tijdens de Act II tour nam een fotograaf vele foto’s, die in 1994 in een boek, getiteld Prince Presents The Sacrifice Of Victor, zouden worden uitgebracht.

– Glam Slam Ulysses poster
Glam Slam Ulysses
Wellicht geholpen door het relatieve succes van het Billboards ballet, bedacht
een musical (“interactive musical experience”) met de titel Glam Slam Ulysses (origineel Glam-O-Rama). De musical ging op 21 augustus 1993 in première in de Glam Slam club in Los Angeles en bevatte 13 nummers, die werden toegeschreven aan
:
- Strays Of The World
- Dolphin
- Interactive
- Pheromone
- Dark
- Loose
- Space
- What’s My Name
- Endorpinemachine
- Race
- Come
- Stays Of The World
- Pope
De musical was geen succes en werd maar een paar keer opgevoerd, echter niet voordat Variety magazine het had gezien en een vernietigende recensie plaatste, waarvan de afsluitende zin alles zegt: “It makes one yearn for a return to ‘Controversy’-era Prince. A time when we not only knew what to call him, but had good reason to call him”.
Glam Slam Ulysses
With: Performers: Carmen Electra, Frank Williams.
When Prince played a surprise two-hour-plus concert at L.A.’s China Club three years ago, it seemed a sign that he was tiring of his musical deity-like status and was heading back to a more personal approach that would no longer alienate his audience but would still challenge his bored-genius ego. Wrong.
In the interim, Prince, who’d now like to be referred to by the androgynous symbol that graces his most recent Paisley Park/WB album cover, has continued to move away from both his audience and reality, replacing the latter with a humorless sense of absurdity that only serves to propel him further into Wackoville, a quaint, if removed hamlet governed by Mayor Michael Jackson.
So now, hot on the heels of the news that the name Prince will no longer do and that the man will no longer be recording any new material (he’ll rely on a massive collection of already-recorded songs for future albums), we get “Glam Slam Ulysses”.
It is a very loose music-theater adaptation of Homer’s “Odyssey”, complete with seminude dancers, pointless and silly sketches and enough phallic symbols and references to make even Heidi Fleiss blush. Homer-erotica, if you will.
The point of all of this is supposed to be to introduce the world, or in this evening’s case, a half-full club of L.A. industry types, to 13 new songs from old what’s-his-name.
Some of these tunes, like the sensual “Dark” and “Loose”, where he actually plays loud electric guitar (rare for him these days) and the almost-progressive rock “Endorphinemachine”, were solid if unspectacular pieces that provided suitable accompaniment to the spectacle taking place both on and around the club’s stage.
Storywise, “Ulysses” concerns itself with Penelope, a would-be other-world goddess, a character referred to as ’the fan’, both played by Prince protege Carmen Electra, and our hero, Ulysses, an unlikely dancing god played by Frank Williams.
Quickly moving from one scene to another, the action, which is basically a bizarre, choreographed love triangle, takes place on the club’s main stage as well as different sets built around the venue and in fantasy scenes shown on a large video screen.
It is a lot to take in, but it all adds up to just so much eye and ear candy.
Which is the problem, not only with this naively boring production, but with the bulk of Prince’s recent releases.
In these cases, there is little, if any, substance. Seemingly more interested in opening clubs (he owns Glam Slam, among others), discovering a bevy of next-big-things (none of whom have gone on to make any lasting impression), and topping his previous public relations stunts, Prince has sacrificed his instinctive musical gifts in favor of disposable, multi-media excesses, like “Ulysses”.
It makes one yearn for a return to “Controversy”-era Prince. A time when we not only knew what to call him, but had good reason to call him.
© Troy J. Augusto, Variety magazine, 24 augustus 1993
zelf was niet aanwezig, omdat hij op tournee was in Europa, maar de video opnamen bevielen hem ook niet, en op 4 september, slechts 2 weken na de eerste opvoering, werd de stekker uit het project getrokken.

New Power Generation – Gold Nigga
The New Power Generation – Gold Nigga
Op 31 augustus 1993 was Gold Nigga, het debuutalbum van The New Power Generation, voor het eerste verkrijgbaar bij de merchandise stand in Parijs. Ik heb het destijds besteld via The New Power Generation Store in Minneapolis. Het was de allereerste uitgave door NPG Records.

Prince – Peach – Single
The Hits / Peach
Op 14 september 1993 werd de compilatie The Hits uitgebracht, waarvan op 18 november de single Peach werd uitgebracht (onder de naam Prince).

Prince – Gold (bootleg cover)
Gold
Omdat Prince maar nummers bleef opnemen werd een nieuw project bedacht, dat naast Come zou bestaan: Gold. Het eerste project zou aan Prince worden toegeschreven en het tweede aan
.

– The Dawn (bootleg)
The Dawn
Er is niet heel veel bekend over het albumproject The Dawn dat eind 1993 opkwam. Het zou een driedubbel album project zijn, bestaande uit nummers die onderdeel waren van eerdere Come, The Undertaker en Gold configuraties, aangevuld met nummers die later op The Gold Experience, Chaos And Disorder en Crystal Ball uit zouden komen. Andere titels die zijn overwogen voor The Dawn waren Dance Of Desperation, Dream, Emotional Crucifixion, I Wanna Be Held 2 Night, It’s About That Walk, Laurianne, New World, The Rhythm Of Your ♥, Slave 2 The Funk en Strawberries.
Het project liep (helaas!) op niets uit, waarschijnlijk ook ingegeven door het besef dat Warner Bros. hier nooit aan zou gaan meewerken. In 1994 werd het idee in de ijskast gezet en werd het idee geboren voor een (gelijktijdige) uitgave van Come en Gold.

Paisley Park Records
Paisley Park Records / NPG Records
Op 1 februari 1994 werd aangekondigd dat Paisley Park Records zou ophouden te bestaan. Het label kostte meer dan het opbracht. Bijna gelijktijdig maakte
de naam van zijn nieuwe label bekend: NPG Records.

– The Beautiful Experience – Ticket
13 februari 1994
Eén van de belangrijkste concerten uit Prince/
’s carrière vond plaats in Paisley Park Studios op 13 februari 1994. Het kreeg de naam A Beautiful Experience mee, waarschijnlijk als referentie naar The Most Beautiful Girl In The World. Het optreden van deze avond stond in het teken van zijn nieuwe werk:
- Interactive
- Days Of Wild
- Now
- The Ride
- The Jam
- I Believe In You
- Shhh
- What’d I Say
- Peep The Technique
- Martial Law
- None Of Your Business
De opnamen werden verkocht aan 4 radio stations in Europa en de filmopnamen werden gebruikt voor een TV film. Voor beiden, zie verderop in dit artikel.

– The Most Beautiful Girl In The World
The Most Beautiful Girl In The World
werd de onafhankelijke uitgave van één nummer toegestaan. Hij kreeg toestemming dat ene nummer uit te brengen via zijn eigen nieuwe label NPG Records. Warner Bros. was er zo langzamerhand van overtuigd dat het publiek alles wat
maakte en bedacht toch niet meer zou accepteren en dat
vanzelf de redelijkheid van Warner Bros. zou inzien nadat het avontuur was mislukt. Het werd (uiteraard) precies het tegenovergestelde. Op 14 februari 1994 werd de allereerste uitgave onder de naam
uitgebracht: de single The Most Beautiful Girl In The World. Het werd één van de grootste hits uit Prince/
’s hele carrière! Het gevolg was dat
alleen maar meer overtuigd raakte van zijn gelijk en de overtuiging dat hij alles beter alleen kon doen werd bevestigd.

– The Beautiful Experience – Vinyl gesigneerd
Omdat de voorwaarde van Warner Bros. was dat
maar één nummer mocht uitbrengen, maakte hij vele remixen, die onder de naam The Beautiful Experience werden uitgebracht. Sommige nummers weken dusdanig veel af van het origineel, dat het op zichzelf staande nummers zouden kunnen zijn.

– Love Simple’s Interactive Night (mijn eerste bootleg van het Beautiful Experience concert)
Radio-uitzendingen
Op 6 maart 1994 startte de Nederlandse radiozender Radio Veronica met het uitzenden van opnamen van een concert en onuitgebrachte
nummers. De zender had de nummers gekocht. Ik luisterde destijds en was zwaar onder de indruk. De nieuwe muziek was echt nieuw, weg was de aalgladde, commerciële muziek van Diamonds And Pearls en O(+>.
klonk echt bevrijd en ik kreeg steeds meer begrip en bewondering voor zijn keuze zijn naam te veranderen en zijn strijd, zeker gezien de torenhoge kosten: het ineenstorten van zijn gehele carrière en erfgoed.
Naast de nummers van het Beautiful Experience concert van 13 februari, werden de volgende (studio)nummers uitgezonden:
- Interactive
- Days Of Wild
- The Most Beautiful Girl In The World
- Now
- Acknowledge Me
- 319
- Poem
- Pheromone
Twee van die nummers, Now en Days Of Wild, behoren tot mijn all-time favorieten en bezetten respectievelijk positie 14 en 11 in mijn Prince nummers top 50.
De opnamen waren, naast het Nederlandse Radio Veronica, ook verkocht aan de Nederlandse TROS, Los 40 Principales in Spanje en DSR3 in Zwitserland.

Prince – Come – Original Test Pressing (bootleg)
Come aangeboden aan Warner Bros.
Begin maart 1994 werd een nieuwe configuratie van Come samengesteld, zonder het titelnummer:
- Poem
- Interactive
- Endorphinmachine
- Space
- Pheromone
- Loose
- Papa
- Dark
- Solo
- Strays Of The World
Op 11 maart 1994 ontving Warner Bros. het voorstel voor de uitgave van Come. Volgens Marylou Badeaux, destijds vice president bij Warner Bros., was de algehele consensus dat het een “piece of shit” was. Warner Bros. weigerde het album dan ook. Ze vroegen om Come (het nummer) en de grote hit The Most Beautiful Girl In The World en nog wat sterkere nummers.

– The Beautiful Experience Film
The Beautiful Experience Film
Op 3 april 1994 zond het Britse Sky One TV, The Beautiful Experience Film uit, die live opnamen bevatten van het 13 februari Beautiful Experience concert en video-clips:
- Interactive
- Days of Wild
- Come *
- Race *
- Acknowledge Me *
- Pheromone *
- The Jam
- Shhh
- Loose! *
- Papa *
- The Most Beautiful Girl In the World *
- Now
- Beautiful *
* geen live opname

Vibe Magazine – Augustus 1994
Come en The Gold Album
Op 2 mei 1994 was
in Europa en ontmoette drie journalisten, waaronder Alan Light van Vibe magazine. Hij liet ze twee nieuwe albums horen: Come van Prince en The Gold Album van
. Tegen één van de journalisten zou hij hebben gezegd: “Now you have two albums from two different artists in your hands”.
The man who won’t be Prince speaks at last about his new name, his new attitude and a new body of work we may never get to hear. After a yearlong chase, Alan Light catches the elusive superstar under a cherry moon in Monaco.
Alan Light
PROLOGUE
Monte Carlo
May 2 1994
“SO HOW CAN WE DO AN INTERVIEW THAT’S not like an interview?” asks O(+> as he spoons a dollop of jam into his tea. We’re sitting in the Côte Jardin restaurant in Monte Carlo’s historic Hôtel de Paris, overlooking a small garden that overlooks the Mediterranean Sea. He is here to accept an award for Outstanding Contribution to the Pop Industry at the 1994 World Music Awards. I am here at his request, the final step in a full year of putting together his first lengthy conversation with a journalist since 1990.
Those 12 months have been an especially remarkable time for O(+> whom some call “the artist formerly known as Prince”, or any number of variations on that theme; others, of course, will always call him Prince, much to his dismay. The year has included-in addition to the controversial name-change that signaled the “retirement” of one of this era’s biggest pop stars and the songs that made him famous – a sales slump and the closing of his Paisley Park Records label. He went through four publicity firms in nine months. But this run of hard times was quickly followed by a triumphant rise with the single “The Most Beautiful Girl in the World”, his biggest hit in several years. And at the end of this particular peculiar period, O(+> has emerged with some of the best music he’s ever made – though whether the world will ever be able to hear it is another question, in the hands of managers and lawyers and Warner Bros. Records as they negotiate how or if all this music will be released.
Which, perhaps, is why he feels that now is the time to talk after a long silence. It seems to be part of a campaign to generally increase his visibility by appearing at events like the World Music Awards, for instance – exactly the kind of thing the reclusive Prince of old would have avoided like the plague. Or to introduce three new songs on Soul Train or publish a book – titled The Sacrifice of Victor – of photos from his last European tour that presents him much more up close and personal than he has been shown in the past.
Meanwhile, he continues to move forward, exploring new, alternative outlets for his music, like an innovative CD-ROM extravaganza, O(+> Interactive, that incorporates dozens of songs into a kind of video game/video jukebox – or the Joffrey Ballet’s wildly successful Billboards, set to his music, which may lead to his writing a full-length ballet score soon. And through it all, he has kept writing and recording new songs – or “experiences”, as he now likes to call them – and struggling to find a way to get as many of them as possible released to the public.
“I just want to be all that I can be”, O(+> says in his dressing room at the Monte Carlo Sporting Club, site of the World Music Awards. “Bo Jackson can play baseball and football – can you imagine what I would do if I could do all I can? If they let me loose, I can wreck shit”.
ACT I
San Francisco
April 10 1993
“CAN YOU KEEP A SECRET?”
These – I kid you not – are Prince’s first words to me. (And since the answer is yes, all I can tell you is that you really wouldn’t be all that interested.) This is back when things were simple, when Prince was still Prince, blasting through a lengthy international tour.
I receive a call in New York on Friday saying that Prince has read something I wrote about the tour’s opening shows. He wants to meet me in San Francisco on Saturday.
The driver who picks me up in San Francisco shows me the erotic valentine his girlfriend made for him, then tells me about the work he and his wife are doing for the Dalai Lama. It’s time to wonder, Is this whole thing a put-on? But no, I get to the arena and there is Prince, sitting alone in the house, watching his band, the New Power Generation, start sound check. He is fighting a cold, so we speak quietly back and forth for a while, and then he leads me onstage to continue the conversation while he straps on his guitar and rehearses the band.
Mostly, Prince talks about music – about Sly Stone and Earth, Wind & Fire. He leads me over to Tommy Barbarella’s keyboards to demonstrate how he’s utilizing samples onstage now (such as the female yelp in the new song “Peach”, which came courtesy of Kim Basinger, though she doesn’t know it yet). He sits down at the piano to play a new, unfinished song called “Dark” – a bitter, beautiful ballad.
The band sounds ferocious and will sound even better at the evening’s show. Prince works them unbelievably hard: A standard day on tour includes an hour-and-a-half sound check, a two-hour show, and an after-show at a club most nights. “The after-shows are where you get loose”, he says. “It’s that high-diving that gets you going”.
The NPG have gotten noticeably tighter from all this old-fashioned stage sweat, funkier than any of his previous groups. Watching him cue them, stop on a dime, introduce a new groove, veer off by triggering another sample, you can only think of James Brown burnishing his bands to razor-precision, fining them for missing a single note. “I love this band”, says Prince. “I just wish they were all girls”.
He is talkative, with that surprisingly low voice that loses its slightly robotic edge when he’s offstage. He is indeed tiny – what’s most striking isn’t his height but the delicate bones and fragile frame. He is also pretty cocky, whether out of shyness with a new person or the swagger needed to keep going through a tour. “You see how hard it is when you can play anything you want, anything you hear?” he asks underneath the onstage roar of the NPG. They play “I’ll Take You There” at sound check, and Prince and I talk about the Staple Singers and Mavis Staples, whose new album he is just completing.
He leads the way to his dressing room – a blur of hair products and Evian water, with off-white mats on the floor and paintings stuck on the walls – and plays some of the Mavis album, singing along with her roof-raising voice. “Jimmy Jam is going to hear this and throw all those computers away”, he says. “This is what we need now – these old kind of soul songs to just chill people out. The computers are as cold as the people are”.
“That’s what I went through with the Black Album. All this gangsta rap, I did that years ago. ‘Cause if you’re gonna do something, go all the way in. But there’s no place to go past the samples. You can only, y’know, unplug them!”.
There’s a knock on the door, and a bodyguard says that someone named Motormouth wants to see Prince. He laughs and waves the visitor in – turns out to be an old Minneapolis DJ, a neighbor for whom Prince used to baby-sit. The gentleman lives up to his name; Prince listens politely and giggles softly, as Motormouth talks about his ex-stripper wife and his daughter and the days back in Minnesota.
PRINCE DESPERATELY WANTS TO PLAY A club show after the San Francisco gig, but his throat is too sore. Instead, there’s a party at the DV8 club. He arrives with a phalanx of bodyguards, clears out half the room, and sits alone on a sofa. One of the security guys grabs me and sits me on the couch.
Prince hands me a banana-flavored lollipop. “I would have brought you a cigar, but I didn’t think you smoked”, he says. He pours us each a glass of port (“I learned about this from Arsenio”). Occasionally, acquaintances manage to make their way through the wall of security, but he is wary of touching them. “I don’t like shaking hands”, he says. “Brothers always feel like they got to give you that real firm handshake. Then you can’t play the piano the next day”.
We chat about the new contract he signed with Warner Bros., which was reported to be worth as much as $100 million. He says the deal is nothing like it is being reported, and though he wants most of the conversation to remain “just between us – I just wanted to talk about some of these things”, he makes a few mysterious comments that will prove crucial to the next stage of his continual metamorphosis.
“We have a new album finished”. he says conspiratorially, “but Warner Bros. doesn’t know it. From now on, Warner’s only gets old songs out of the vault. New songs we’ll play at shows. Music should be free, anyway”.
Before he heads off into the night, Prince lifts his glass of port and offers a toast.
Leaning closer, he whispers, “To Oz”.
INTERLUDE
June 7 1993
HAVING ANNOUNCED HIS RETIREMENT from studio recording on April 27, Prince takes the occasion of his 35th birthday to inform the world that he is changing his name to O(+>, a symbol that, in one form or another, has been part of his iconography in recent years. (After starting as a simple combination of the symbols for male and female, it sprouted another flourish when it became the title of his last album; he has also signed autographs with the symbol for some time.) He adds that he will no longer be performing any of his old songs, as they belong to the old name. The rumor floats that he wants to be called Victor (which, happily, proves untrue), while the media struggles with the whole idea; Warner Bros. sends out software allowing the new name to be printed, but many jokes and frequent references to “Symbol Man”, “the Glyph”, and “What’s-His-Symbol” start turning up in the press.
Some in the industry combine the two announcements and speculate that changing his name might be a way to finesse his way out of his Warner’s contract. With 500-plus finished songs in the vault, is Prince, or O(+>, or whoever, planning to use the name-change as a renegotiation strategy or some kind of scheme to get out of the Warner deal?
ACT II
Chanhassen, Minn.
July 12 1993
PAST THE CHANHASSEN DINNER THEATRE, past the American Legion post where a Little League game is in progress, after miles of fields and open spaces lies the gleaming, towering Paisley Park, the studio and office complex that houses Paisley Park Enterprises. There are dozens of people on the Paisley staff – an entire industry built around one man in heels – working to keep the studio and the songs and, mostly, the person at the center of it all humming and creating at their maximum potential. There’s a lot that seems like star-tripping inside O(+>’s world, lots that can make you impatient – and multiple costume changes, even on off days, don’t help matters – but over time it becomes clear that the whole structure exists so that absolutely nothing gets in the way of the music, nothing touches O(+> that he doesn’t choose to address.
Tonight O(+>> will go through his final rehearsal for a greatest hits tour of Europe. Several hundred tickets have been sold to benefit local radio station KMOJ, and the mixed-race, well-to-do crowd mills around the Paisley Park soundstage in flowery prints and orange suits, waiting for Minneapolis’s favorite son.
The NPG and gospel singers the Steeles play brief opening sets. O(+> makes no reference to the name-change or the retirement when he ambles onstage to the opening chord of “Let’s Go Crazy”. In fact, he hardly talks at all through a loose 90-minute set. He closes the show with two new songs: a sexy shuffle called “Come” that he occasionally dropped into the U.S. concerts, and “Endorphinmachine”, a metallic rave-up that kicks and stomps like the Purple Rain hits that made him a household name exactly 10 years ago.
But as always, what it really seems to come down to is the music. Prince decided that it was time to close the book on one stage of his musical development and find a way to move on to the next. “Prince did retire”, says O(+> emphatically in the Cote Jardin, waving away the pastry delivered with his tea. “He stopped making records because he didn’t need to anymore”. Later, at the Sporting Club, he’ll add that “it’s fun to draw a line in the sand and say, ‘Things change here.’ I don’t mind if people are cynical or make jokes – that’s part of it, but this is what I choose to be called. You find out quickly who respects and who disrespects you. It took Muhammad Ali years before people stopped calling him Cassius Clay”.
He is, quite simply, fixated on one thing: He has too much music sitting around, and he wants people to hear it. As O(+> explains it, Warner Bros. says it can handle only one album per year from him, while he’s recording the equivalent of at least three or four every year. By the time an album makes its way through the corporate machine for release, he’s finished another one. By the time he goes on tour to promote the first album, he’s done with a third.
So what’s a O(+> to do? The plan he is devising works like this: He will fulfill his Warner’s contract – he still owes them five albums – with Prince material from the vaults at whatever rate they want (and, he adds, “the best Prince music still hasn’t been released”). Meanwhile, O(+> will work with a smaller label to put out new music under his new name.
From almost anyone else, the whole thing would seem like a scam; from someone with a legitimate claim to having wrested the Hardest-Working-Man-in-Show-Business title from James Brown, it starts to sound a little more reasonable. Reasonable, that is, to everyone but his bosses at Warner’s. “I knew there would come a phase in my life when I would want to get all this music out”, he says. “I just wish I had some magic words I could say to Warner’s so it would work out”.
O(+> emphasizes that he has no beef with Warner Bros. or chairman Mo Ostin, that he understands their concerns about this proposed plan and respects them for allowing him to try out this arrangement with Bellmark for “Beautiful Girl”. “I really think they would find a way to let me do this”, he says, “but they’re afraid of the ripple effect, that everybody would want to do it”. His problem, ultimately, is with the structure of the music industry.
“Did you see The Firm?” he asks. “I feel like the music business is like that – that they just won’t let you out once you’re in it. There’s just a few people with all the power. Like, I didn’t play the MTV Music Awards; suddenly, I can’t get a video on MTV, and you can’t get a hit without that. I’ve come to respect deeds and actions more than music – like Pearl Jam not making videos”.
What is seeking is the opportunity to get more involved in the presentation of the music, which is why an indie label like Bellmark appeals to him. He’s shot a video for a song called “Love Sign”, directed by Ice Cube, and he’s looking into possible outlets for its release. He wants to be able to sell records at concerts and in clubs – a logical move, especially for someone like George Clinton, best known for his tireless touring – but Warner Bros. feels, according to O(+>, that such a move would cause problems with retailers. He wants to use his music to raise money for charities, but “they don’t want to hear about giving music away”.
“Shouldn’t it be up to the artist how the music comes out?” he asks, shaking his head and staring at the floor of the spartan Sporting Club dressing room. Several times, he points to George Michael’s lawsuit with Sony Music U.K. over “restraint of trade” as an example of how twisted things have gotten in the biz. “They’re just songs, just our thoughts. Nobody has a mortgage on your thoughts. We’ve got it all wrong, discouraging our artists. In America, we’re just not as free as we think. Look at George Clinton. They should be giving that man a government grant for being that funky!”.
“People think this is all some scheme. This isn’t a scheme, some master plan. I don’t have a master plan; maybe somebody does”. He shakes his head again. “I just wish I had some magic words”, he repeats. “It’s in God’s hands now”.
He has asked me to fly out for this show, but we never speak. After the performance, his publicist says that O(+> wants to know what I thought of the NPG’s set and how I liked the new songs.
What really happened tonight, though, was O(+>’s final appearance in this country as part of what is now a farewell tour. Which means that if he keeps to his word, this is the last time he will ever play such songs as “Purple Rain”, “Kiss”, and “Sign O’ the Times” in America.
INTERLUDE
Fall/Winter 1993-94
ON SEPTEMBER 14 PRINCE RELEASES THE Hits/The B-Sides, which sells steadily, if unspectacularly for such a long-awaited retrospective. Two new singles, “Pink Cashmere” and “Peach” – the last he will issue under the name Prince – are released; “Cashmere” grazes the pop charts, “Peach” doesn’t even do that well. It is subsequently announced that his label, Paisley Park Records, is being dissolved, leaving Mavis Staples and George Clinton temporarily without a home and putting an album by former backup singer Rosie Gaines on permanent hold.
In the winter, ads turn up in several national magazines saying, “Eligible bachelor seeks the most beautiful girl in the world to spend the holidays with”, and asking that photos be sent to the Paisley Park address. On Valentine’s Day, O(+> drops his first single under the new name. It is a pleasant enough trifle, a Philly-soul-style ballad titled “The Most Beautiful Girl in the World”, and it is debuted at the Miss U.S.A. pageant. The video features some of the women who responded to the ads. “Beautiful Girl” is released not on Warner Bros. but on NPG/Bellmark Records. (Bellmark, whose president, Al Bell, was the pilot of the legendary Stax Records in the ’60s, stormed the charts last year with “Whoomp! (There It Is)” and “Dazzey Duks”.)
“Beautiful Girl” climbs to No. 3 on the U.S. pop charts, the biggest hit for O(+> under any name in several years (although 1994 also marks the 12th year in a row that he has landed a single in the Top 10). It is also, believe it or not, his first No. 1 ever in the U.K. And suddenly, the artist formerly known as Prince is a hot commodity again.
ACT III
Monte Carlo
May 2 1994
SCENE I
So how do you pronounce it?
“You don’t”.
And is that ever a problem when people around you want to address you?
“No”. A very final, definite no.
But what becomes clear is that there are reasons for the name-change, and after sitting with O(+> for several hours, it even starts to make some kind of sense. “I followed the advice of my spirit”, is the short answer. But it is, first of all, about age-old questions of naming and identity.
The man born Prince Rogers Nelson goes on to explain, “I’m not the son of Nell. I don’t know who that is, ‘Nell’s son,’ and that’s my last name. I asked Gilbert Davison [ O(+>’s manager and closest friend, and president of NPG Records] if he knew who David was, and he didn’t even know what I was talking about. I started thinking about that, and I would wake up nights thinking, Who am I? What am I?”.
SCENE II
There are three DO NOT DISTURB signs on the door. A desk and a white upright Yamaha piano face the floor-to-ceiling windows with a breathtaking view of the Mediterranean Sea. A bowl of Tootsie Pops and assorted sweets sits on a coffee table. Tostitos, Sun Chips, and newspapers lie scattered in the corners. 7Up fills the bar, and various colored cloths are draped over all the furniture in the room.
O(+>’s room in the Hôtel de Paris is fancy, if not exactly elegant. It is here that he wants me to check out two albums that may or may not see the light of day: the next Prince album, Come, scheduled for an August release, and the first O(+> collection, titled The Gold Album, both pressed on CDs with hand-drawn cover art. This time I’m the one fighting a cold, and he expresses concern, keeping the tea flowing, pouring for us both when it arrives.
First comes the Prince album, which includes “Endorphinmachine” and “Come” and a fleshed-out version of “Dark”, complete with a slinky horn arrangement that completes the sketch I heard a year before. O(+> skips back and forth between tracks. It all sounds strong – first-rate, even – but he seems impatient with it, like it’s old news.
The Gold Album is another matter. He lets the songs run, playing air guitar or noodling along at the piano. The songs are stripped-down, taut, funky as hell, full of sex and bite. “Days of Wild” is a dense, “Atomic Dog”-style jam with multiple, interlocking bass lines. “Now” (which he debuted on Soul Train this same week) is a bouncing party romp; “319” is rocking, roaring, and dirty; and “RIPOPGODAZIPPA” is just dirty. This album is more experimental, more surprising structurally and sonically. Hearing the two albums back-to-back, it’s clear that the Prince album may be more commercial than O(+>’s, but it’s also more conventional – as conventional as he gets, anyway.
O(+> says that since the name-change, he’s writing more about freedom and the lack thereof, and that’s it exactly: The O(+> songs sound freer than he has in years. He sounds energized, excited, and also humbler and more focused than he did a year ago in San Francisco. His album covers used to include the phrase “May U live 2 see the dawn”. This album opens with the words “Welcome 2 the dawn”.
That night, the songs take on even more life at a late gig at a Monte Carlo “American blues and sports bar” called Star’s n Bars. The occasion is a private party for Monaco’s Prince Albert. Earlier in the evening, O(+> committed a faux pas that received international coverage when, dressed in see-through gold brocade and toting one of those lollipops, he left a royal reception before Albert did. To make up for his breach of protocol, O(+> is on especially good behavior at the show.
“MUCH PROPS TO PRINCE ALBERT FOR HAVING us in his beautiful country!” are his first words onstage, and he later refers to Albert as “the funkiest man in show business”. After the show, he autographs a tambourine for our host, inscribing inside, “You’re the real Prince!”.
The NPG are lean and in prime fighting shape, trimmed down to just Tommy Barbarella and newcomer Morris Hayes on keyboards, Sonny Thompson on bass, monster drummer Michael Bland, and dancer/visual foil Mayte. No more rappers, extra dancers, or percussionists. “This band is just beginning to play to its strength”, O(+> said earlier. “The Lovesexy band was about musicality, a willingness to take risks. Since then I’ve been thinking too much. This band is about funk, so I’ve learned to get out of the way and let that be the sound, the look, the style, everything. They’ve never played together like this before”.
They storm through 11 new songs, winding things up at 3 a.m., a pretty early night by O(+> standards. The next night, they’re back at Star’s n Bars, and even at sound check this time he’s really ready to rip. We talked earlier about the title track to The Gold Album, which members of his entourage were raving about but he didn’t play for me. He said then that he’s worried about playing some of the new songs because the bootleggers will have them out on the market before he will. Here in sound check, though, he lets it go, and it’s a stunner – a soaring anthem of “Purple Rain” scale, a gorgeous warning that “all that glitters ain’t gold”. (He recently quoted these lyrics as part of his speech at the Celebrate the Soul of American Music show, directing his comments toward the music industry.)
O(+> bounds off the club’s stage and strides over, greeting me with a big smile and even a handshake. He’s excited for tonight’s show because “tonight we’re playing for real people”.
Well, as real as people get in Monaco, anyway. Before the band starts, at around 1:30, talk of international finance and the restaurant business fills the air. You could choke on the Chanel in here, and the number of coats and ties makes it feel like a boardroom instead of a barroom. But let me tell you: People in Monaco are ready to party.
Soon they’re dancing three and four to a tabletop, screaming along chants, soul-clapping straight outta Uptown. “Days of Wild” goes on for 20 minutes, and an obviously impressed O(+> says from the stage, “I didn’t know I had to come all the way over here to get a crowd this funky!”.
They don’t respond as much to the slower songs, though, not even to a drop-dead knockout version of “Dark”, a reminder that this man not only has the most emotionally complex falsetto since Al Green but plays the baddest guitar this side of Eddie Van Halen. But when he takes the tempo up, they can’t get enough. “Don’t you got to go to work tomorrow?” he asks. “Oh, I see. I’m in Monte Carlo – everybody just chills”.
Finally, at 3:30, he closes with “Peach” (“an old song”), and everyone puts their heels and sweat-stained blazers back on and calls it a night. He has played 14 songs, and – other than snippets of John Lee Hooker’s “I’m in the Mood” (a longtime jamming favorite) and Sly Stone’s “Babies Makin’ Babies” – no one had heard a note of them before. No one was calling out for “Little Red Corvette”. No one seemed to mind.
Earlier, I asked if the idea of never playing all those Prince songs again made him sad at all.
“I would be sad”, he replied, “if I didn’t know that I had such great shit to come with”.
SCENE III
At the Monte Carlo Sporting Club, O(+> is checking out the set for his performance at the Awards. The backdrop is a big, silver, fuzzy O(+> symbol. “They got my name looking like a float”, he whispers, more amused than annoyed.
But then, if your tolerance for tackiness is low, the World Music Awards is no place to be. The nominal point here is to honor the world’s best-selling artists by country or region, plus some lifetime-achievement types. The presenters and hosts – the most random aggregate of celebrities imaginable – seem to have been chosen based on who would accept a free trip to Monaco. Ursula Andress? Kylie Minogue? And in clear violation of some Geneva convention limit on cheesiness, Fabio and David Copperfield are both here to present awards.
Honorees include Ace of Base, smooth-sounding Japanese R&B crooners Chage & Aska, Kenny G (who annoys everyone backstage by wandering around tootling on that damn sax), and six-year-old French sensation Jordy (who runs offstage and kisses Prince Albert in mid-performance, which somehow does not create an international scandal). Whitney Houston wins her usual barrelful of trophies, and the whole thing is almost worth it to hear Ray Charles sit alone at the piano and sing “Till There Was You”. O(+> sits patiently through it all, not something he usually does (but again, this is royalty, you know). Before receiving his award from Placido Domingo (!), he puts as much as he can into “Beautiful Girl”, though the show is making him do something he hates: lip-synch.
“It’s cheating!” he says backstage, adding slyly, “Lip-synchers, you know who you are. See, if I would lip-synch, I’d be doing backflips, hanging from the rafters, but to cheat and be tired!” I ask if he thinks people feel too much pressure to live up to the production quality of their videos. “Concerts are concerts and videos are videos. But I’m guilty of it myself, so that’s going to change”.
“Concerts, that whole thing is old, anyway. To go and wait and the lights go down and then you scream, that’s played. Sound check is for lazy people; I want to open the doors earlier, let people hang out. Make it more like a fair”. In his room, he has a videotape of the stage set he’s having built for the next tour – a huge, sprawling thing, something like an arena-size tree house.
But still, the first thing O(+> does when he finishes “Beautiful Girl” at the Awards is ask for a videotape, wondering how one dance step looked, concerned that he has reversed two words and rendered the lip-synch imperfect. Even here, he is simply incapable of just walking through it.
And that’s what it always comes back to. There is only the music. Look at him, putting more into a sound check than most performers put into their biggest shows. Laugh at his ideas, his clothes, his name. But look at what he is doing: He’s 15 years into this career, a time when most stars are kicking back, going through the motions. But he is still rethinking the rules of performance, the idea of how music is released, the basic concepts about how we consume and listen to music, still challenging himself and his audience like an avant-garde artist, not a platinum-selling pop star. And we still haven’t talked about his plans for simulcasts and listening booths in his Glam Slam clubs in Minneapolis, L.A., and Miami, or about the 1-800-NEW-FUNK collection of other artists he’s working with for NPG Records, or his thoughts on music and on-line and CD-ROM systems, or the two new magazines he’s started….
Of course, from where it stands, Warner Bros.’ objections to his ambitious (some would say foolish) plans make conventional business sense: Would the increase in new music, coming from so many media, create a glut and cut into the sales of all the releases? Is it financially feasible? But these kinds of questions seem to be the furthest thing from O(+>’s mind. And okay, maybe the unpronounceable name is a little silly, and let’s not forget – he retired from performances once before, back in 1985, and how long did that last? But there’s no arguing with the effort, the seriousness, the intensity with which he is approaching this new era in his life.
“There’s no reason for me to be playing around now”, says O(+>, laughing. “Now we’re just doing things for the funk of it”.
© Alan Light, Vibe magazine, August 1994

Prince – Come – Achterkant CD boekje
Come, definitieve versie
In april werd de definitieve versie van Come samengesteld. Het nieuwe nummer Letitgo werd opgenomen in de configuratie en Poem was in stukken opgeknipt en werd gedeeltelijk als segue voor een aantal nummers geplaatst. Het laatste deel werd opgenomen onder de naam Orgasm.
weigerde The Most Beautiful Girl In The World op het album te plaatsen, omdat dat geen Prince, maar een
nummer was.
Warner Bros. was nog steeds ontevreden en vroeg om Shhh, dat onderdeel was van de The Beautiful Experience Film, waar velen enthousiast over waren. Maar de configuratie die Warner Bros. nu had, dat was het.
Tegelijkertijd bracht
ze de configuratie voor een tweede album: The Gold Experience, met het voorstel om Come onder de naam Prince uit te brengen en (een paar weken later?) The Gold Experience onder de naam
. Met de voorwaarde dat beide albums meetelden in het aantal albums dat nog geleverd moest worden. Warner Bros. weigerde. Come werd uitgebracht en The Gold Experience moest wachten.

Prince presents The Sacrifice Of Victor
Prince Presents The Sacrifice Of Victor
Op 1 juni 1994 werd het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor uitgebracht. Het was het resultaat van het meereizen van de fotograaf Terry Gydesen tijdens de Act II tour, die plaatsvond in de zomer van 1993. Alle foto’s die te zien zijn op het Come album zijn afkomstig uit dit boek.

– Interactive CD-ROM
Interactive, CD-ROM
Op 7 juni 1994 werd de CD-ROM Interactive uitgebracht. Naast prachtige graphics, die, voor die tijd, verbluffend mooi waren en een spel en tocht door Paisley Park, bevatte de CD-ROM video en audio voor Interactive en Endorphinmachine. Ook bevatte het twee andere versies van Race.

– The Love Experience
The Love Experience
Van 28 mei tot en met 26 juli 1994 was
op tournee in de VS. Hij speelde veel (nieuwe) nummers van Prince, zoals Space, Papa, Race, Dark en Peach.

Prince – Letitgo
Eerste single van Come
Op 9 augustus 1994 werd Letitgo uitgebracht als single. Er werd geen video voor gemaakt.

1-800 New Funk
1-800 New Funk
Op 11 augustus 1994 werd de verzamelaar 1-800 New Funk uitgebracht. Het was het eerste album onder de vlag van het nieuwe NPG Records. Aangezien de afspraak was dat Prince/
maar één nummer in eigen beheer mocht uitbrengen, bevat de verzamelaar alleen nummers van satellieten. Zes weken daarvoor was het nummer Love Sign (een duet tussen Nona Gaye en
) als promo-single beschikbaar gekomen. Ook al is de single toegeschreven aan Nona Gaye en
, Warner Bros. hield een officiële release tegen.
De complete route naar Come
Op basis van de beschikbare gegevens ziet de route naar Come er als volgt uit:

Prince route naar Come
Algemeen
Gekleurde titels zijn uitgegeven op albums, of verplaatst naar een andere project.
Bovenste rechthoek
Verschillende projecten en configuraties die uiteindelijk leidden tot Come.
Onderste rechthoek
Losse nummers, geen onderdeel van Come.
Cursieve titels
Nummers die nog in de Paisley Park Vault liggen.

Prince – Come voorintekening
Een nieuw album?
Al het voorgaande maakte wel duidelijk dat er veel materiaal op de plank lag. Tevens werd wel duidelijk dat een nieuw album onderweg was. Zou het echt zo zijn dat hij twee albums tegelijk uit zou brengen? Nee dus. De internationale release datum stond vastgesteld op 15, maar in Nederland al 3 dagen eerder verkrijgbaar: het nieuwe (en laatste) Prince album: Come.

Prince – Come
Come
Come is het vijftiende studio album van Prince. Come zou het laatste album voor Warner Bros. blijken te zijn, waarop recentelijk opgenomen materiaal was opgenomen (tot de uitgave van Plectrumelectrum en Art Official Age in 2014). De meeste nummers waren nieuw, met uitzondering van Race, dat in 1991 was opgenomen. Letitgo is het nieuwste nummer: het werd in maart 1994 opgenomen.
Het album werd uitgebracht onder de naam Prince: 1958–1993, waarmee de boodschap duidelijk werd gemaakt dat Prince in 1993 was overleden. Impliciet werd daarmee gezegd dat Prince was herboren als
. Voor Prince/
was de daaruit volgende logica dat Prince albums oude muziek bevatte en
albums nieuwe.
Met uitzondering van Solo en Letitgo werden alle nummers op het album gebruikt in de musical Glam Slam Ulysses, die werd toegeschreven aan
, waarna ze onderdeel werden van The Beautiful Experience Film, die ook werd toegeschreven aan
. Op het Come album werden al die nummers onder de naam Prince uitgebracht. Het nummer waarvan overduidelijk is dat het door
is geschreven en opgenomen, Letitigo, werd direct toegeschreven aan Prince. Op zijn zachtst gezegd, een wat onbegrijpelijke logica, omdat Prince/
wel heel duidelijk stelde dat nummers als Interactive, Days Of Wild en Now
-nummers waren, waarvoor hetzelfde gold als voor de Prince-nummers die op Come eindigden.

Warner Bros. versus 
Promotie
Er werd niet getoerd voor het album, Prince/
maakte in interviews duidelijk dat de uitgave een contractuele verplichting was, waar hij onderuit wilde komen door B-materiaal te leveren. De ruzie tussen Warner Bros. en
werd in het openbaar uitgevochten. Nadat Warner Bros. een plagerige advertentie had geplaatst, reageerde Prince/
met zijn eigen advertentie.
Het was zijn slechtst verkopende album sinds Dirty Mind uit 1980. In Europa deed het album het verhoudingsgewijs redelijk, het kwam in Engeland zelfs binnen op nummer 1 in de album hitlijsten, maar de verkopen stonden niet in de schaduw van wat het nog maar drie jaar eerder was. Toch, zeker gezien alle commotie, deed het album het beter dan verwacht mocht worden.
Jaren later werd op zijn eigen website en community NPG Music Club zijn discografie vermeld. Ook Come maakte daar onderdeel vanuit, maar de hoes had een overlay afbeelding: “Contractual Obligation”.

Prince – Come – Advertentie
Maar, eerlijk is eerlijk, gezien de bovenstaande advertentie, Warner Bros. deed ook weinig tot niets aan promotie. Sterker nog, de beide advertenties deden meer kwaad dan goed, zowel voor Warner Bros. als het album Come als voor Prince/
.

Prince – Come binnenhoes
Hoes
De foto’s van Prince op de hoes zijn gemaakt door Terry Gydesen, in opdracht van Paisley Park Enterprises, die onderdeel waren van het fotoboek Prince Presents The Sacrifice Of Victor, dat in 1994 verscheen. Voor de hoes werden stemmige foto’s gebruikt om het begrafenis thema compleet te maken. Veel foto’s zijn gemaakt bij de wereldberoemde basiliek Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família, afgekort Sagrada Família, in Barcelona, een ontwerp van Antoni Gaudí.

Prince – Come – De singles
Singles
Er zijn twee singles uitgebracht van het album:
- Letitgo op 9 augustus 1994
- Space op 1 november 1994
In Duitsland werd een promo single uitgegeven onder de titel Come, maar het bevatte alleen het nummer Poem (zie ook de bespreking van Orgasm verderop in dit artikel).
Nummers
Alle nummers geschreven door Prince, behalve Solo (muziek: Prince, tekst: David Henry Hwang).

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Come
Er bestaan verschillende versies van het nummer, waaronder één voor Glam Slam Ulysses en één die gebruikt werd in de The Beautiful Experience Film. De versie die op het Come album staat is half april opgenomen.
When I suck U there
I don’t wanna hear U scream
Don’t talk or breathe
Don’t cough or sneeze
Oh, just dream, dream, dream
Baby, my tongue’s gonna do things that U never seen
Like a splendid, open ended
Celibate friend, pretending
Not 2 know it when I blow it
In your eyes
Like a strawberry, chocolate
Fender jazz, mashed potato, fuzztone
All over your thighs
© Prince 1994
Eén van de meest seksueel expliciete nummers die Prince ooit opnam, met bijbehorende smakgeluiden. Het doet allemaal wat overdreven aan, maar toch werkt het wel. De uitvoering is meer jazzy, dan de eerdere wat robotische invulling. De blazers werken goed in deze context.
Wat regelmatig terugkomt (als een soort refrein) is:
U should do that baby
No more will U cry
The spirit is calling
Here’s a reason why
If U had a chance 2 see the future would U try?
If U will, so will I
© Prince 1994
Het doet vermoeden dat Prince ook hier seks aangrijpt tot een grotere intimiteit te komen en het te koppelen aan een (religieus?) spiritueel gevoel/thema.
Ook al vind ik de versie op het album prima, vele fans prefereren de eerdere versies (met name die van The Beautiful Experience Film), voor mij blijft de ultieme versie de live-versie van 12 april 1993 in San Fransisco’s DNA Lounge. Prince was wat verkouden die dag en hij brengt het nummer overtuigend en maakt het echt opwindend. De ultra strakke beat van Michael B. is fenomenaal goed en geeft het nummer een sex-feel mee die ongeëvenaard is.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Space
De eerste opnamen vonden eind mei 1993 plaats. Op 7 juli 1993 werd een grotendeels instrumentale versie opgenomen door Madhouse, bedoeld voor een gepland album, getiteld 24.
If u and I were just ten feet closer
Then I’d make u understand
That everything I wanna do 2 your body, baby
I would do 2 your head
Then u’d be hip 2 the deep rush
Deeper than the boom of the bass
With every other flick of the pink plush
The closer we get 2 the space
© Prince 1994
Wederom seks gerelateerd, is dit een laid-back nummer dat heerlijk relaxed aanvoelt. Prima nummer.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Pheromone
In april 1993 werd een instrumentale versie van het nummer gebruikt in BET’s Video LP show.
In 1999, tijdens een online “? of the week” sessie op love4oneanother.com, vroeg iemand waardoor het nummer was geïnspireerd.
zei: “Carmen Electra and The Crazy Horse”.
Pheromone, rush over me like an ocean
Pheromone, controllin’ my every motion
Pheromone, I’m helpless as a pet
Pheromone, when your body’s wet
© Prince 1994
Ik hou van dit nummer. De harde robotisch aandoende beat beukt het hele nummer meedogenloos door en de (minimale) instrumentatie is precies goed. Aanrader.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Loose!
Op eerdere configuraties heette het nummer Loose. De reden van de toevoeging van ! is (bij mij) onbekend. In 1995 werd een remix, (Lemme See Your Body) Get Loose! (toegeschreven aan het
pseudoniem Tora Tora) opgenomen op de NPG Records Sampler Experience. De complete remix, getiteld Get Loose, was onderdeel van de 3-cd set Crystal Ball, die in 1998 in eigen beheer werd uitgebracht en was toegeschreven aan
.
Het nummer begint met een hysterisch schreeuwende Prince: 1,2,3,4! 1,2,3,4!
Everybody wants 2 know what’s wrong with U
They see U actin’ like a crazy fool
When the music hits U don’t know what 2 do
Push your way up 2 the front and shake your motherfuckin’ ‘do
Loose!
© Prince 1994
De dance-beat op het nummer is aanstekelijk, maar weinig vooruitstrevend. Er zijn nogal wat mensen die vinden dat dit nummer destijds achterhaald klonk, ten opzichte van wat er binnen de dance stroming werd gemaakt. Ik zie dat niet, ik vind het een lekker nummer.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Papa
Een nummer dat expliciet gaat over kindermishandeling. De vraag of dit nummer autobiografisch is, valt moeilijk te beantwoorden (nog los van de vraag of dat überhaupt interessant is). In het nummer wordt het kind (baby genoemd) door zijn vader opgesloten in een kast (“Please don’t lock me up again, without a reason why”), die zich in het volgende couplet door zijn hoofd schiet. De wijze van de zelfmoord(poging) is opvallend, de vader van The Kid in Purple Rain ondergaat precies datzelfde lot.
Toch wordt algemeen aangenomen dat de gewelddadigheden in het nummer geen relatie hebben met de werkelijkheid van Prince/
’s jonge jaren, die op zichzelf al droevig genoeg waren.
Don’t abuse children, or else they turn out like me
Fair 2 partly crazy, deep down we’re all the same
Every single 1 of us knows some kind of pain
In the middle of all that’s crazy, this 1 fact still remains
If u love somebody, your life won’t be in vain
And there’s always a rainbow, at the end of every rain
© Prince 1994
Een fenomenaal mooi nummer. Het prachtige jazzy muzikale coda aan het begin is perfect en zet de toon voor het (zware) onderwerp perfect neer. Het muzikale deel na “Don’t abuse children, or else they turn out like me” is lekker hard en wild, waarmee het nummer, ook tekstueel, toch op een positieve noot eindigt.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Race
De eerste opnamen voor dit nummer vonden al plaats op 8 november 1991, tijdens de sessies voor het O(+> album. Deze opnamen vonden plaats in de studio The Record Plant in Hollywood, Californië. In 1993 werd aan het nummer gewerkt en additionele opnamen gemaakt.
In 2001 werd een remixversie opgenomen in de NPG Ahdio Show # 5, verkrijgbaar via de NPG Music Club.
If the air is a little thick in this room 2nite
I reckon it’s the result of an onslaught of separatist rookies
Overcome by this colorful sight
Talkin’ so fast that even they
Don’t know what they mean
Of all the things that base a rhyme
How is it that U everytime
Regurgitate the racist lines that keep us apart?
Thank God this ain’t Monopoly
U’d make us all go back 2 start
© Prince 1994
Een nummer waarin
overduidelijk stelling neemt tegen racisme, zoals hij dat ook deed in Black M.F. In The House op The New Power Generation’s Gold Nigga. Hij praat/zingt het nummer, het centrale thema “cut me, cut you, both the blood is red”. Een goed nummer met een prima boodschap.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Dark
Opgenomen begin 1993. Het nummer lijkt live opgenomen te zijn in de studio.
Een remix van het nummer, onder de naam So Dark, was onderdeel van de 3-cd set Crystal Ball, die in 1998 in eigen beheer werd uitgebracht en was toegeschreven aan
.
On 18 oktober 2012 werd een opname van een rehearsal van Dark, uitgevoerd door Prince And The New Power Generation, gestreamd via Andy Allo’s Facebook pagina. Op 7 januari 2014 werd een live video van So Dark gepubliceerd via het YouTube account van 3rdEyeGirl.
Inside lookin’ out my window
I don’t see nothin’ but rain
Sun up in the sky just a shinin’
Still I’m lost in my shadow of pain
© Prince 1994
Een mooie soul ballad, die ik graag hoor. Erg goed! Op het album klinkt het nummer wel erg anders dan de rest, met name door het organische live gevoel. Wat dat betreft een vreemde beslissing het nummer op dit album te plaatsen.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Solo
Het enige echte resultaat van de Come musical was een tekst geschreven door David Henry Hwang. Toen Hwang en Prince elkaar spraken over de musical en ideeën, verzocht Prince Hwang een gedicht te schrijven “about loss”, met de bedoeling dit te gebruiken als een gesproken tussenstuk in de musical. Nadat Hwang de tekst had gefaxt ontving hij een paar dagen later een cassette met Solo. Toen Solo werd uitgebracht op het album en als B-kantje van de Letitigo single, werd Hwang daarvan op de hoogte gesteld. Ook ontving hij een exemplaar van het gouden Come album.
Veel fans zijn lyrisch over dit nummer. Ik niet, ik vind het niets, het raakt me op geen enkele manier. Wat het nummer dan weer wel aantoont is het ongelooflijke vocale bereik van Prince. De vocale acrobatiek op het nummer is indrukwekkend en geldt als het ultieme voorbeeld van zijn kunnen.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
Letitgo
Op 16 maart 1994, vijf dagen na de eerste oplevering van Come aan Warner Bros., begon
aan de opnamen voor Letitgo.
Er zijn nogal wat remixen gemaakt, die op de Letitgo maxi-single werden uitgebracht. De The Caviar Radio versies werden geremixt door Q.D. III, de zoon van Quincy Jones. De beide Sherm Stick versies maken gebruik van samples van het Sign O’ The Times nummer The Ballad Of Dorothy Parker.
In 2001 werd een live versie uit 1995 uitgebracht als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 2.
All my life I’ve kept my feelings deep inside
Never was a reason 2 let somebody know
Lover here, lover there – Who cried? Who cared? Foolish pride
Never was a good seat at any of this man’s shows
…
I’m ready 4 the real
Give me something I can feel
…
4teen years and tears I’ve longed 2 sing my song
But a horse couldn’t drag your ass 2 put me on
But now I’ve got an army and we’re three million strong
This song will ring in your ears when we are gone
© Prince 1994
Persoonlijke favoriet. Veel fans zijn dat niet met me eens. Het nummer wordt vaak gezien als een wat slap generiek R&B nummer, maar ik vind het een erg lekker nummer met een prima ritme en simpele melodieën. De tekst gaat overduidelijk over zijn zienswijze op de relatie met Warner Bros., die met de dag slechter werd.

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor) (Paisley Park Enterprises 1994)
Orgasm
Het ‘nummer’ Poem stamt uit het begin van 1993 en bevat een gitaar solo die is gesampled is uit het nummer Private Joy van het Controversy album uit 1981, samples uit het onuitgebrachte Vanity 6 nummer Vibrator (waarin Vanity zichzelf naar een hoogtepunt brengt), meerdere zinnen uit het boek Hooglied uit het Oude Testament in de Bijbel, aangevuld met geluiden van de branding van de zee.
Voor deze versie van het Come album werd Poem opgeknipt in meerdere delen. Een deel werd gebruikt als segue voor de nummers Pheromone, Race, Dark en Letitgo. Het laatste deel van Poem werd Orgasm.
I Love U
© Prince 1994
Het ‘nummer’ is een nogal ongemakkelijke luisterervaring. De masturbatie geluiden van Vanity werken in Vibrator erg goed, omdat het nummer met een knipoog wordt gebracht en de geluiden van haar vibrator doen denken aan een stofzuiger die op hol is geslagen. Die humor ontbreekt hier totaal, waardoor dit een absoluut skip moment is. Als ‘fuck you’ statement naar Warner Bros. wellicht begrijpelijk, maar om dit over de rug van het platen kopende publiek te doen is, in dit geval zeker, een stap te ver.
Muzikanten

Prince – Come – Achterkant hoes
Alle zang en instrumenten door Prince, met hulp van:
- Michael B. – drums & Sonny T. – bas op Space, Papa, Dark
- Tommy Barbarella & Mr. Hayes – keyboards op Space, Dark
- New Power Generation Hornz (Brian Gallagher & Kathy J. – saxofoon, Joseph Robinson & Steve Strand & Dave Jensen- trompet, Michael B. Nelson – trombone) op Come, Race, Dark, Letitgo
- Ricky Peterson – keyboards op Letitgo
- Eric Leeds – dwarsfluit op Letitgo
- Mayte – achtergrondzang op Race
- Kathleen Bradford – achtergrondzang op Letitgo
- Jearlyn Steele Battle – Face the music sample op Race
- Vanity – orgasme op Orgasm, toegeschreven aan ‘she knows’
Opnamen
Alle opnamen vonden plaats in Paisley Park Studios in Minneapolis, The Record Plant en Larrabee Sound Studios, beiden in Los Angeles.
Ontvangst
Wat me na het teruglezen van de recensies opvalt, is dat het album in Nederland eigenlijk best wel goed werd ontvangen. Met name de belofte van meer uit de Paisley Park Vault kon rekenen op groot enthousiasme.
Prince – Come recensie – De Volkskrant – 12-08-1994
Prince – Come recensie – Het Parool – 12-08-1994
Prince – Come recensie – NRC Handelsblad – 15-08-1994
Prince – Come recensie – Limburgs Dagblad – 01-09-1994
Prince – Come recensie – Het Parool – 08-09-1994
Klik op de artikelen voor een grotere en complete afbeelding.
De belangrijkste opmerkingen uit de recensies zijn hieronder opgenomen:
Onbekend is of dinges zelf deze songs beschouwt als minderwaardig overblijfsel uit die tijd [Diamonds And Pearls en O(+>]. Belangrijker is dat ze niet zo klinken – niet als minderwaardig, niet als overblijfsel. Ze doen geenszins onder voor het werk waarmee hij zijn platen toen vulde.
(de Volkskrant, 12-08-1994)
…, staat Come vol met dergelijke meesterwerkjes en bewijst Prince wederom op gelijke voet te staan met funk-grootheden als James Brown, Sly Stone en George Clinton. Een erfenis om van te watertanden. Dat Prince in vrede moge rusten.
(Het Parool, 12-08-1994)
De cd barst bijna uit zijn voegen van de overdaad aan instrumenten, rare geluiden en samples, maar blijft vreemd genoeg vrij van bombast en een toonbeeld van helderheid. … Come smaakt naar meer en gelukkig is dat, waarschijnlijk in grote hoeveelheden, in aantocht.
(NRC Handelsblad, 15-08-1994)
Prince blijft een muzikale potloodventer, maar wel een naar wie je blijft kijken.
(Limburgs Dagblad, 01-09-1994)
Come is een aangenaam ongekunstelde, pretentieloos voortswingende plaat. Er moet daar in Minneapolis nog heel wat moois op de planken liggen.
(Het Parool, 08-09-1994)
Wat tevens opvalt is dat de recensies in de VS veelal veel vijandiger zijn. Negatiever van toon over alles wat zich rondom Prince/
afspeelt, de expliciete sex en de muziek. De Amerikaanse pers lijkt het te hebben gehad met het muzikale genie uit Minneapolis. Rolling Stone magazine is een van de voorbeelden. Tekstflarden als “Come documents Prince at a surprisingly mediocre point” en het afsluitende “Maybe someone who has contributed so much, whose ideas have broadened the very canvas on which everyone else works, deserves to trash everything while waiting for the next inspiration to arrive. That doesn’t mean we have to suffer patiently beside him” zeggen eigenlijk alles.
Rolling Stone review

Hmm… let’s see. Tombstone on the cover proclaiming 1993 as the year of Prince’s death. A dramatic recollection from an abused child, complete with a scarifying warning: “Don’t abuse children, or else they’ll turn out like me”. Vague talk about change, cosmic and otherwise. Could this be the major career announcement that has been pending since Prince, with a wave of his press agent’s wand, became
.
Not so fast. Turns out that not much has changed except the name. The former Prince is still playing Artist Knows Best: When Warner Bros. shut down Paisley Park Records and cautioned him about flooding the market, what did this royal pain do? He set up another label, arranged independent distribution for his overflow goods and promptly scored a told-you-so hit with the puzzlingly Princelike “The Most Beautiful Girl in the World”. Then he announced that he would fulfill his contract with Warner Bros. by issuing material from the countless reels of studio tape he made as Prince. Come, whose songs carry a 1994 publishing registration, is the first such archive collection. Naturally this “old” material is not to be confused with the music and worldview of the new, unpronounceable
.
Whatever you do, appreciate these latest moves as part of what has become the most spectacular slow-motion career derailment in the history of popular music. Ordinary artists just make duds; this guy specializes in public-relations catastrophes that confuse his loyal following and erode his stature as the major genre-busting innovator of the last decade. Ordinary artists tear up albums and start again; he’s tearing up his entire identity and starting again.
So far, however, this grand makeover-in-progress feels like another layer of pancake plastered onto the face of a tired actor.
might not be Prince anymore, but he still has the same toolbox. There’s nothing on the uneven Come or the 1-800 New Funk compilation, which was written and produced entirely by (The Symbol), that will change anybody’s impression of this artist. He’s still horny. Still adventurous. He can’t escape his sonic signatures, which derive not only from his Jekyll-and-Hyde voice and its gymnastic falsetto but also from his rhythmic exactitude, ability to imply different harmonies and rare gift for insinuating melody. Nobody builds a vamp the way he does. No other guitar crackles with that dry, tart tang.
In the past, as he balanced these elements with the agility of a master orchestrator, Prince never left his imagination behind. He recognized that the interpretation had to sell the goods: He could give the raunchiest idea a sense of righteous grandeur and make a high-minded spiritual quest sound like an illicit affair. Not this time. Come features the most blatant soft-porn pillow talk Prince has ever released. At one point the lazy pulse of the title track becomes a forum for Prince to discourse on his (surprisingly ordinary) oral-sex techniques, and the closing “Orgasm” comes off as a you-are-there live remote recording of a sexual encounter.
Following a pattern established albums ago, Prince all but abandons the convoluted spiritual concerns he voiced on “7” and other tracks from “(The Symbol)” (1992). He’s back to earth – talking Slylike and direct about “Race”, moaning about being done wrong in the taut gospel ballad “Dark”, returning to the relatively innocent seduction strategies of “Soft and Wet” on the blazing, funky chant “Pheromone”.
But that stuff always was easy for Prince. Indeed, portions of Come, including “Space” and “Loose!”, exhibit so little creativity, you wonder whether they were born during studio catnaps. Ever since “Alphabet St.”, his challenge has been to broaden the music and allow it to address real issues, to move away from the cartoon image that dogged him after Purple Rain and Under the Cherry Moon. It’s possible to interpret the gospel-tinged “The Sacrifice of Victor”, from “
“, as part of that campaign – an account of Prince’s childhood that was, for an artist who is obsessively secretive, a major step.
With the graphically violent “Papa”, which chronicles the disciplining of a 4-year-old, Prince elaborates on the hints in “Victor” that he has been abused. “Papa” probably won’t make the box set, but its coda is a fiery eruption worthy of the subject matter, and its candor is clear evidence that Prince wishes to be less restrained.
The same sense of forthright introspection marks the sauntering strut “Letitgo”, which many will read as an apologia for the excesses of the Prince era. In a regretful tone, it offers a past-tense acknowledgement that Prince, that notorious workaholic, wasn’t always the most pleasant creature. An indictment of his self-absorption, the song suggests that whatever comes next will represent a change in attitude: “Lover here, lover there/Who cried, who cared/Foolish pride/Never was a good seat at any of this man’s shows/Until now, all I wanted 2 do was/Do do do what I do…. But now I’ve got 2 let it go”.
That admonishment aside, Come documents Prince at a surprisingly mediocre point – still able to pop out thumping, genuinely new grooves but unwilling to leave them alone, cluttering them with banal lyrics and overwritten horn parts and missing wildly with indulgent experiments like “Solo”, one adventure in reverb best left in the vault.
So it’s tempting to look to the compilation 1-800 New Funk as the true start of the
era. If “Letitgo” serves as a preview of the attitude change that accompanies the name change, then this collection might be seen as its first reel. It’s odd that he would choose a compilation: Back when he was Prince, one of the thorns in his side was the inability to use his own success to generate interest in other artists. Paisley Park Records – despite the presence of Mavis Staples and George Clinton – never really established anybody. Yet the Purple One is still a magnet for talent, and this collection shows off his skills as writer and as a producer even when the artists turn out to be wretched – does it really come as a surprise that kinetic dancer Mayte, of the New Power Generation, isn’t much of a singer? Prince-philes will already be aware of the Clinton (“Hollywood”) and Staples (“You Will Be Moved”) tracks, which appear on their most recent albums. There’s a rousing performance by the Steeles (“Color”), the return of the instrumental funk terrorists Madhouse (“17”) and “Love Sign”, a duet between
and Nona Gaye that is appropriately twitchy. The biggest surprise comes from Minneapolis native Margie Cox, whose “Standing at the Altar” is a buoyant single that finds
paying affectionate homage to the Motown hit machine.
Still, no big meaning on this set. Maybe it’s a mistake to expect such things from an artist whose focus is drifting from his art and who is increasingly settling on semantic games about what he should be called. Maybe someone who has contributed so much, whose ideas have broadened the very canvas on which everyone else works, deserves to trash everything while waiting for the next inspiration to arrive. That doesn’t mean we have to suffer patiently beside him.
© Tom Moon, Rolling Stone magazine, 8 september 1994

Prince – Come – Gold record
Verkopen
Zoals hierboven gesteld verkocht Come in de VS slecht. Toch is het album goud gecertificeerd, omdat het net over de 500.000 expemplaren grens heen kwam. Ook in de rest van de wereld verkocht het album veel minder dan daarvoor. Het laatste album dat ‘slecht’ presteeerde was Lovesexy uit 1988, maar dat album komt qua verkopen (wereldwijd) bijna 3 keer zo hoog uit als Come, dat zelfs minder heeft verkocht dan Dirty Mind uit 1980. Van alle albums die Prince/
tot dan toe had uitgebracht, verkocht alleen debuutalbum For You minder.

Prince – Come CD
Recensie
Alhoewel er mensen bestaan die een correlatie zien tussen het aantal verkochte exemplaren en de kwaliteit van een album, geldt uiteraard dat verkoopcijfers niets zeggen over de artistieke waarde van een werkstuk. Nou gaat het wellicht te ver om Come een uiting van genie te noemen, maar een erg goed album is het wel. Bevat het veel Prince klassiekers? Nee. Bevat het nummers die ik persoonlijk vaak draai? Nee. Haalt het mijn grenswaarde voor Prince-geniaal? Nee. Het haalt echter mijn grenswaarde voor uitmuntend zeker wel. Het album is een groeier, die na herhaaldelijk luisteren steeds beter wordt.
Als je de nummers Solo en Orgasm skipt hou je zelfs een uitstekend album over, dat in geen enkele Prince collectie mag ontbreken. Betekent dit dat het een verplicht item is in een gemiddelde platen collectie? Laat ik het zo zeggen: ik zal Come niet aanradden aan mensen die Prince niet kennen. De grote kracht van het album ligt in de algemene sfeer, die het album kenmerkt. Nummers als Come, Space, Papa en Letitgo zijn stuk voor stuk topnummers, die een andere Prince laten horen dan hiervoor.
Maar de boodschap die in spiegelbeeld op de binnenhoes staat vermeld, “…This is the Dawning of a New Spiritual Revolution”, herken ik niet echt. Het album gaat overduidelijk over meer dan seks allen. Het predikaat ‘seks album’ doet Come ernstig tekort, maar om dit nou af te schildren als de start van een spirituele omwenteling, gaat me veel te ver. Ik zie het niet.
Ook de discussie, aangewakkerd door Prince/
zelf, wat nou Prince muziek en/of
muziek is, is moeilijk te volgen. Prince goochelt zelf met de definities zoals het hemzelf op een bepaald moment goed uit lijkt te komen. Ik kan er geen echte consistentie in ontdekken in ieder geval.
Alles bij elkaar genomen kom ik uit op:

Toch een vrij hoge beoordeling voor een album die het grote publiek links liet liggen. Een album dat meer aandacht en waardering verdient dan het nu krijgt, zowel binnen als buiten het oeuvre van Prince/
. Ik hoop op een mooie uitgave van alle muziek die hij schreef en opnam in de periode 1993/1994. Dat zou een ongelooflijk mooie uitgave worden, met vooral prachtige muziek!
N.B.: Op 20 augustus 1999 was ik op vakantie in Turkije op bezoek bij familie in de Centraal Anatolische stad Kayseri. Daar kocht ik een Turkse persing van Come. Een grappig detail, althans voor mij, want ik geef verder niets om verschillende persingen uit verschillende landen.
N.B.2: Zie het verhaal Prince, de afsluiting voor mijn definities van Prince-geniaal en uitmuntend.
Samenvattend

Prince 1993 (uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor)
De periode 1993/1994 is een uiterst interessante en cruciale periode in de carrière van Prince/
. Los van de naamsverandering maakte hij weer veel nieuwe muziek. Belangrijker voor mij persoonlijk, was dat de neerwaartse spiraal die was ingezet met de uitgave van Batman en culmineerde in de uitgave Diamonds And Pearls en O(+>, werd gekeerd. De nieuwe muziek was anders, eigenwijzer en vooral minder volgend. Nummers als Days Of Wild, Now, Come an Pheromone klonken fris en zorgden voor veel opwinding.
Maar hoe zat het dan met de belofte van Prince/
om zijn muziek direct naar zijn fans te brengen en alternatieve wegen te gaan bewandelen om het uitgave niveau te koppelen aan zijn creativiteit? Prima dus. Met name in 1994 plukten fans de vruchten. Via de verkoop van opnamen van het Beautiful Experience concert, aangevuld met studio opnamen, de vrijgave van The Beautiful Experience Film, de Interactive CD-ROM en de uitgave van Come en 1-800 New Funk maakte Prince/
zijn beloften meer dan waar. Het waren opwindende, mooie tijden voor fans, qua toegang tot nieuwe muziek.
De kwaliteit van het gebodene was vaak extreem hoog. In de periode 1993/1994 was er ook weer extreem veel bedrijvigheid, twee tournee’s, twee films, meerdere albumprojecten en constant schrijven en opnemen. Op basis van wat nu bekend is zijn er vanaf 1993 tot en met de release van Come ruim 78 (!) nummers opgenomen, waarvan er, tot nu toe, nog 29 nooit officieel zijn uitgebracht.
Maar waar Prince/
natuurlijk het meest bekend van zal blijven was de naamsverandering en de ruzie met Warner Bros. Ook al is naderhand gebleken dat zijn ‘strijd’ meer dan terecht was en dat al zijn voorspellingen, waaronder de veranderende manier waarop mensen naar muziek luisteren, zijn uitgekomen en dat zijn vroege uistapjes naar onafhankelijkheid via eigen (internet)verkoopkanalen nu gemeengoed zijn, zal het grote publiek deze periode vooral herinneren als de periode dat Prince ‘gek’ was. Hij raakte meer en meer het contact met het grote publiek kwijt. Het zou tot 2004 duren voordat het grote publiek hem weer zou (h)erkennen als talent in de buitengategore en genie, toen Musicology werd uitgebracht.
Tot slot nog een laatste observatie: Het valt me op dat de jaren eindigend met een ‘4’ bepalende jaren zijn in Prince/
’s carrière:
- 1984: de uitgave van zijn meest verkochte album, Purple Rain
- 1994: zijn eerste onafhankelijke uitgave (The Most Beautiful Girl In The World), de start van NPG Records en de eerste uitgaven in het post-Prince tijdperk
- 2004: het comeback jaar met Musicology
- 2014: de dubbele uitgave van Plectrumelectrum en Art Official Age en de terugkeer bij Warner Bros.
Ter afsluiting

Prince – Come binnenhoes: … This is the Dawning of a New Spiritual Revolution
Ik was en ben heel blij met Come. Hoe was/is dat voor jou? Ook zo blij of juist niet? Laat het weten!
Verantwoording
Een deel van de informatie over eerdere configuraties en radio-uitzendingen las ik op dé on-line Prince bron princevault.com en het grootste en langst-lopende on-line forum prince.org. Wil je meer achtergrondinformatie, volg de links.

Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Prince brengt het prima album Come uit (en niemand lijkt geïnteresseerd). De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.
Alle artikel inhoud: apoplife.nl / en.apoplife.nl, behalve:
Prince – The Hits/The B-Sides, Act I Tour, Act II Tour,
– The Love Experience, Prince – Come – De singles afbeeldingen: princevault.com
The Joffrey Ballet – Billboards, Prince presents The Sacrifice Of Victor afbeeldingen: amazon.com
Paisley Park Studios – Studio A afbeelding: factmag.com
MTV News logo afbeelding: mtv.com
Prince – Billboard magazine 08-05-1993, Prince – Gold (bootleg cover),
– The Dawn (bootleg),
– Glam Slam Ulysses poster, Warner Bros. versus
, Prince – Come – Advertentie afbeeldingen: prince.org
Fax pagina’s Controversy fanzine afbeeldingen:Controversy fanzine
Merkregistratie O(+> afbeelding: onbekend
Prince – The Undertaker afbeelding: guitarplayer.com
New Power Generation – Gold Nigga, Prince – Peach – Single, Prince – Love Simple’s Interactive Night (bootleg), Prince – Come – Original Test Pressing (bootleg), Prince – Come – Achterkant CD boekje,
– Interactive CD-ROM, Prince – Letitgo, 1-800 New Funk, Prince – Come, Prince – Come – Achterkant hoes, Prince – Come CD, Prince – Come binnenhoes afbeeldingen: discogs.com
– The Beautiful Experience – Ticket afbeelding: unused-prince-tickets.com
– The Most Beautiful Girl In The World afbeelding: bol.com
– The Beautiful Experience – Vinyl gesigneerd afbeelding: rootsvinylguide.com
– The Beautiful Experience Film afbeelding: goldiesparade.co.uk
Vibe Magazine – Augustus 1994 afbeelding: pinterest.com
Prince – Come binnenhoes afbeelding: lordashbury.com
Alle afbeeldingen uit het boek Prince Presents The Sacrifice Of Victor: icollector.com & medium.com, © Paisley Park Enterprises 1994
Vind je dit artikel leuk en wil je het delen? Graag!
10 reacties
Ga naar reactie formulier
Er is één foto in het Come artwork dat voor de Nederlandse fan wel grappig en heel herkenbaar is, je ziet Prince in het Amstel hotel uitkijken over Amsterdam. Die foto is ook gebruikt als hoes voor de Spaanse promo van het nummer Space. Come is echt zo’n plaat die met de jaren is gegroeid. Destijds waardeerden de meeste mensen het album minder dan nu.
Auteur
Ik zag gisteren ergens een foto uit dezelfde serie van Prince op het Amsterdamse Rembrandtplein tegenover de Escape. Leuk!
Ben helemaal met je eens dat dit met de jaren groeit. Ik ben er erg blij mee.
Dank je wel voor je reactie!
De studiofoto’s (Prince achter het mengpaneel en Prince achter de piano) zijn trouwens ook in Nederland, dat is in Bullet Sound in Nederhorst den Berg. Die met de dames ook, dat is buiten de studio. Echt leuk voor de Nederlandse fans dat hij juist hier is vastgelegd. Die foto’s staan dan weer niet in het Come artwork en zijn alleen in het boek te vinden. Superfascinerende periode.
Auteur
Ik wist dat hij in die studio is geweest en heeft gewerkt, maar dat daar ook foto’s van waren wist ik niet. Leuk. En, helemaal eens, enorm fascinerende periode in zijn carrière.
Mooi verhaal Erwin, je hebt m’n interesse in het album en de periode weer aangewakkerd. Wat me opvalt in de promotie uit die tijd is dat de plaat niet/vrijwel niet op lp (vinyl) wordt genoemd. Nou was de lp in die tijd een vrijwel achterhaalde geluidsdrager, maar Come werd wel degelijk ook als lp uitgebracht.
Auteur
Grappig, nou je het zegt: ben ik ook niet tegengekomen. Ik hoop dat je Come weer regelmatig gaat draaien!
In die periode was ik nog volop met Prince bezig en kocht zijn albums altijd op dag 1….. Ik moest wennen aan het album, maar er staan echt hele goede nummers op (Dark en Papa zijn de mijne) en Solo als oefening die inderdaad de grenzen aangeeft wat hij met zijn stem kan doen.
Niet een album dat ik als eerste opzet als ik er langskom, maar toch heel vaak gedraaid en soms kom ik er nog eens langs!
Auteur
Ik moest er ook wat aan wennen destijds, maar het was een hele positieve draai aan de beide studio albums daarvoor, die ik niet best vond. Spannende periode ook met al die nieuwe muziek!
Ik vind het een mooi artikel, interessant. Wel blijkt maar weer hoe smaken verschillen: ik vind een deel van D&P prachtig, ik vind Come juist niks aan. Maar erg leuk om te lezen allemaal, dank je wel!
Auteur
Graag gedaan. En, inderdaad, smaken verschillen. Ik weet nog dat Prince vele nieuwe fans kreeg met D&P en dat ik daar niets van begreep. Come en The Gold Experience (en Exodus!) waren de welkome uitingen van genie die ik (her)kende. Hoop dat je nog meerdere interessante verhalen tegenkomt hier. Dank je wel voor je reactie, dat waardeer ik echt!