Get the funk up! Prince en Batman: de kroning voorbij?

Prince - Batdance video still (thecurrent.org)

Prince – Batdance video still

Inleiding

In Europa was Prince’ ster gestegen tot ongekende hoogten. Zijn laatste album, Lovesexy, was de kroon op zijn werk en zijn best verkochte album ooit. In de VS echter was het precies andersom. Hij was verworden tot een ster uit het verleden die het contact met zijn publiek was kwijtgeraakt.

Ondertussen was Tim Burton in Engeland bezig met een film, die in de zomer van 1989 heel veel geld moest gaan opleveren: Batman.

Nieuw album?

Ik kan me niet echt herinneren dat er veel bekend was over een nieuw Prince album in de pers. Omdat ik destijds bij Concerto in Amsterdam werkte, was ik vaak eerder op de hoogte van nieuwe albums. Zo ook in het geval van Batman.

Klik op de afbeeldingen om deze te vergoten.

De enige informatie die ik kende was dat het album een soundtrack album was voor de komende Batman film die in de zomer van 1989 zou uitkomen. Prince had al eerder soundtracks gemaakt, maar het grote verschil was dat die voor zijn eigen films waren. Hoe zou dit gaan werken? En, wellicht belangrijker, kon hij de schier eindeloze stroom aan geniale albums continueren? Elk album dat hij uitbracht in de jaren (19)80 was anders, beter, eigenzinniger en experimenteler dan de voorgaande. De indrukwekkende rij titels, Dirty MindControversy1999Purple RainAround The World In A DayParadeSign O’ The Times, The Black Album en Lovesexy, zou worden aangevuld met Batman. Kon dat album zich meten met al die andere titels?

Voorafgaand aan Batman

Batman - The Joker - Jack Nicholson (looper.com)

Batman – The Joker – Jack Nicholson

In de film had Burton, op advies van Jack Nicholson (die de rol van The Joker vertolkte), twee nummers van Prince gebruikt: 1999 en Baby I’m A Star. Beiden waren grote Prince fans en wilden Prince vragen de beide nummers te vervangen door andere, nieuwe, nummers.

Ondertussen had Prince een rustpauze ingelast. Hij had zijn management ontslagen en had zelfs een vakantie in Parijs gepland. Het idee (bij platenmaatschappij Warner Bros. was het zelfs hoop) was even de tijd te nemen om zijn nieuwe management te implementeren en te bedenken hoe er weer geld binnen kon komen. De Lovesexy tour had, met name in de VS, veel geld gekost en had Prince eind 1988 met schulden achtergelaten. De tour zou in februari 1989 nog naar Japan gaan voor een aantal concerten. Met de opbrengsten daarvan speelde Prince in ieder geval quitte.

Prince raakt betrokken bij de film

Prince ontmoet Tim Burton op de set van Batman, 21-01-1989 (pinterest.com)

Prince ontmoet Tim Burton op de set van Batman, 21-01-1989

In december 1988 wordt er contact gezocht met Prince en wordt het idee aan hem voorgelegd. Hij twijfelt. Toch besluit hij om op 21 januari 1989 de film set in Londen te bezoeken, ziet rauwe opnamen en de stukken waarin 1999 en Baby I’m A Star zijn verwerkt. Hij raakt enthousiast over de film, de set, de fantasie en wellicht ook door de herinnering aan Batman, de televisieserie. Prince heeft regelmatig verteld dat het thema van de serie het eerst was dat hij kon spelen.

Thuis in Minneapolis gaat Prince, alleen in Paisley Park, aan het werk. Hij gebruikt in eerste instantie nummers die hij in 1988 heeft opgenomen, die de sfeer uitademen waar hij naar op zoek is. Hij raakt gaandeweg meer en meer enthousiast. Inspiratie neemt het over, de geplande vakantie wordt afgezegd en Prince wil onder de Japanse Lovesexy tour in februari uit. Gelukkig weet zijn management dat uit zijn hoofd te praten. Ongeduldig en tegen zijn zin doet hij de tour (die niettemin waanzinnig goed is, de concerten in Japan zijn fenomenaal). Na thuiskomst stort hij zich vol op het Batman project. Nummer na nummer na nummer wordt opgenomen. Het volgende project bestaat niet uit 2 nummers, maar zal een heel album gaan worden.

Omdat Warner Bros. de film maakt en Prince onder contract heeft staan, is de connectie snel gemaakt en krijgen de filmmakers en Prince beiden groen licht: Prince mag een heel album maken en zijn muziek mag in de film worden opgenomen. De gedachte is dat beiden van elkaar kunnen profiteren. Maar feitelijk is het Prince die hier een groter voordeel uit kan halen. De overtuiging was dat Batman een giga blockbuster zou gaan worden. Als Prince zijn naam en muziek hieraan leende zou dat zijn carrière weer op het goede spoor kunnen zetten in de VS.

Eind februari al heeft Prince een eerste configuratie voor het album klaar. Hij stelt voor 1999 te vervangen door het al eerder opgenomen Rave Un2 The Joy Fantastic en Baby I’m A Star door het nieuwe 200 Balloons. Volgens Burton passen beide nummers niet echt en Prince wordt verzocht andere nummers te leveren. Nadat Prince dat heeft gedaan stelt hij in maart de voorlopige configuratie vast voor het album. Het zou, op één nummer na, de definitieve versie blijken te zijn. Het nummer dat nog geen onderdeel was van het album, was degene die later de eerste single zou worden: Batdance. Het nummer dat sneuvelde was Dance With The Devil, een prachtig nummer dat later op bootleg de weg naar de fans alsnog zou vinden. Het is helaas nooit officieel uitgebracht en is gesneuveld door de keuze van Prince zelf, hij zou het te donker vinden. Na de opnamen van Batdance in maart was het album gereed, een kleine zes weken nadat hij er aan begon. Drie nummers waren eerder opgenomen en hadden van origine dus geen enkele relatie met Batman.

Prince - Batman era (batman.wiki.com)

Prince – Batman era

Medewerking

Prince leek altijd alles op zijn eigen manier te doen en wilde geen rekenschap afleggen aan anderen. Waarom heeft hij zich hier dan toch aan gewaagd? Waarom ging hij überhaupt akkoord met het leveren van andere nummers, op verzoek?

Als hij het al vervelend vond, liet hij daar niets van merken. Sterker nog, Prince vertelde in een interview met Rolling Stone: “There was so much pressure on Tim. For the whole picture, I just said, ‘Yes, Mr. Burton, what would you like?'”. Het was waarschijnlijk het slimste wat Prince kon doen, want het leverde hem een grote hit op én meer kennis van het filmvak, wat hij goed kon gebruiken. Hij was ondertussen bezig met zijn vierde film, Graffiti Bridge.

Prince - Batman (tidal.com)

Prince – Batman

Batman

Batman is het elfde studio album van Prince, en het is één van de twee soundtracks voor de film Batman uit 1989. De releasedatum is officieel vastgesteld op 19 juni 1989 (in de VS een dag later), maar ik kocht het album al op 16 juni 1989.

Van het album kende ik alleen de single Batdance, die een week eerder was uitgekomen. Ik vond de single fantastisch. Ik had heel veel zin in het album!

Het album is uitgegeven op het label Warner Bros. Records en niet op Paisley Park Records.

Nummers

Alle nummers zijn geschreven door Prince (tenzij anders aangeven) en werden opgenomen in Paisley Park Studios. Veel van de nummers bevatten samples van de Batman film, met name gesproken tekst. Zie de paragraaf Bijdragen van anderen.

Prince - The Future (princevault.com)

The Future (single)

The Future

Een fenomenale opener van het album. Dit is indrukwekkende kale robotische, maar swingende funk. De aankleding is minimaal, met de juiste hoeveelheid versieringen. Wát een opening!

Het nummer is donker (net als veel van het album) en schept een weinig hoopvol beeld van de toekomst.

Systematic overthrow of the underclass
Hollywood conjures images of the past
New world needs spiritually
That will last
I’ve seen the future and it will be

I’ve seen the future and it will be
I’ve seen the future and it works
And if there’s life after, we will see
So I can’t go like a jerk

Yellow Smiley offers me X
Like he’s drinking seven up
I would rather drink 6 razor blades
Razor blades from a paper cup
He can’t understand, I say 2 tough
It’s just that I’ve seen the future
And boy it’s rough

© 1989 Prince

Dit nummer is opgenomen in februari 1989. Het nummer is aangevuld met delen van de orkestrale versie van het nummer Crystal Ball, dat ooit onderdeel uitmaakte van een eerdere configuratie die uiteindelijk in Sign O’ The Times resulteerde, waar het geen onderdeel van uitmaakte. Het nummer werd uiteindelijk uitgebracht op de 3-disc set Crystal Ball in 1998. Ook worden vocalen van de gospel groep Sounds Of Blackness gesampled.

The Future is als remix, gemaakt door William Orbit (een unicum, Prince liet anderen nooit iets doen met zijn muziek), op single uitgebracht in Europa op 18 mei 1990. Het B-kantje bevatte een ander nummer van het Batman album, Electric Chair (zie hieronder).

The Future is onderdeel van mijn Prince top 50 nummers (nummer 23).

Prince - Electric Chair - Live Saturday Night Live 24-09-1989 (nbc.com)

Prince – Electric Chair – Live Saturday Night Live 24-09-1989

Electric Chair

Pompende drums en heerlijk gitaarwerk. Kaal, direct en hard. Zo had ik Prince niet eerder gehoord. Een aangename verrassing.

If a man is considered guilty
4 what goes on in his mind
Then give me the electric chair
4 all my future crimes-OH!

© 1989 Prince

Dit nummer is opgenomen in juli 1988 en bestond dus al voordat Prince betrokken zou worden bij Batman.

Op 24 september 1989 speelde Prince dit nummer live tijdens een gastoptreden bij het satirische televisie programma Saturday Night Live. Toen hij de kans had om bijvoorbeeld Partyman te spelen (de single die net was uitgebracht), koos hij voor het meer obscure en hardere Electric Chair. De uitvoering is overigens prima.

N.B.: Het SNL optreden markeert de eerste keer dat Michael B. en Candy Dulfer met Prince live spelen.

Electric Chair is in een remix versie, ook gemaakt door William Orbit, uitgebracht als B-kantje van de The Future single.

Prince - The Arms Of Orion (single) (princevault.com)

Prince – The Arms Of Orion (single)

The Arms Of Orion

(geschreven door Prince en Sheena Easton)

Tja, en dan komt dit nummer… Ik was destijds oprecht geschokt. Dit nummer is wanstaltig. Mierzoet en vooral zo gewoon, zo Middle Of The Road. Ik kon niet geloven (nog steeds niet, eerlijk gezegd) dat dit nummer van dezelfde man was die nummers als Head, Controversy, Automatic, When Doves Cry, Condition Of The Heart, Mountains, Sign O’ The Times en Positivity kon schrijven, om er een paar te noemen. Was Prince dan toch feilbaar?

De eerste opnamen voor het nummer vonden plaats op 25 januari 1989, slechts 4 dagen na Prince’ bezoek aan de Batman film set. Het nummer wordt door Prince en Sheena Easton gezongen, na Sign O’ The Times‘ U Got The Look het tweede duet van de twee.

The Arms Of Orion is uitgebracht als een single op 16 oktober 1989. Het B-kantje was het onuitgebrachte I Love U In Me, dat vele klassen beter was dan de A-kant.

Prince - Partyman - Video stills (sharingmatrix.eu)

Prince – Partyman – Video stills

Partyman

Prince - Partyman (single) (prince.com)

Prince – Partyman (single)

Partyman is een rechttoe rechtaan funk nummer. Ik draai het weinig, maar wordt er wel vrolijk van. Het is catchy. Het is één van de weinige Batman nummers die live ook na de Nude tour van 1990 wel eens werd gespeeld.

Het nummer werd in maart 1989 opgenomen. Extended (re)mixen vonden plaats tussen maart en augustus 1989. De 12″ markeert de eerste keer dat Candy Dulfer op uitgebrachte Prince muziek is te horen.

Partyman is op 18 augustus 1989 uitgebracht als single. Het B-kantje was het niet eerder uitgebrachte Feel U Up.

In de documentaire Prince: A Musical Portrait is te zien dat Prince extra opnamen maakt voor de extended versie van het nummer. In die uitvoering wordt Candy Dulfer bij naam geïntroduceerd: “When I need trombone, my dog is handy / But when I want sax, I call Candy”.

De video, waarin Candy Dulfer figureert, die voor het nummer is gemaakt is opwindend en grappig, waarin Prince de draak steekt met alles en iedereen, inclusief zichzelf.

Partyman verving Rave Un2 The Joy Fantastic, dat eerder 1999 had vervangen in de film en wordt gespeeld op het moment dat The Joker schilderijen in het Gotham City museum beschildert en vernielt.

Batman - Vicki Vale - Kim Basinger (gothamcalling.com)

Batman – Vicki Vale – Kim Basinger

Vicki Waiting

Oorspronkelijk opgenomen als cadeau voor toenmalig vriendinnetje Anna Fantastic (echte naam Anna Garcia), het nummer heette Anna Waiting. Nadat Prince toestemming van Anna kreeg het nummer te gebruiken is het nummer (of alleen de zang) opnieuw opgenomen en kreeg het de titel Vicki Waiting, een verwijzing naar de figuur Vicki Vale in de film. 

I told the joke about the woman
Who asked her lover “Why is your organ so small'”
He replied “I didn’t know I was playin’ in a cathedral.”
Vicki didn’t laugh at all.

© 1989 Prince

Het nummer werd oorspronkelijk eind 1988 opgenomen, nog voordat Prince werd benaderd voor het Batman project.

Prince - Trust (promo single) (princevault.com/discogs.com)

Prince – Trust (promo single)

Trust

Trust is een vrolijk funky, maar ook een beetje nietszeggend, nummer dat wat leuke stop/start momenten kent, maar uiteindelijk niet beklijft.

Trust is in maart 1989 opgenomen en gold als vervanging voor 200 Balloons, dat Baby I’m A Star moest vervangen. Het wordt in de film gebruikt tijdens de optocht ter ere van het 200 jarig bestaan van Gotham City, waarin The Joker geld uitdeelt en de bevolking tracht te vergiftigen.

Trust is eind 1989 uitgebracht als een promo 12″, alleen in Hong Kong (!).

Prince & Anna Fantastic (dailyentertainmentnews.com)

Prince & Anna Fantastic

Lemon Crush

Een druk funk nummer, dat impliciet over sex gaat. Ik vind het een prachtig nummer en hou van de vele breaks en ongebruikelijke instrumentatie. Tekstueel is het geen hoogvlieger, maar ik hoor het heel graag.

Het nummer is opgenomen in maart 1989 en is, volgens zeggen, geïnspireerd door Anna Fantastic.

Prince - Scandalous (single) (45cat.com)

Prince – Scandalous (single)

Scandalous

(geschreven door Prince en John L. Nelson)

Prachtige ballad, eentje van het niveau Do Me, Baby en The Beautiful Ones. Prince gebruikt zijn stem op een nieuwe manier, af en toe zelfs schor, met zijn falset. Een intiem nummer dat gaat over seks. In het nummer stelt Prince dat hij lang heeft gewacht op zijn geliefde en dat hij het wachten nu zat is. Hij wil meer.

De instrumentatie is minimaal, maar uiterst effectief. De Linn drummachine zet een heerlijke beat neer en de synthesizer zet een mooie sfeer neer.

Come. Closer.
Feel what U’ve been dyin’ 4
Don’t be afraid, baby
Touch it and explode
Understand, understand that I love U
But more than that – I want U
Everybody always told me
“Good things come 2 those who wait”
But I’ve got so much on the menu
I just can’t wait, I just can’t, I can’t wait baby
I can’t wait baby
I can wrap my legs around U girl
Cuz sugar, U know U’re just the kind of lover
That I’ve been looking 4
2 night why don’t we skip all the 4 play, mamma
And just get down here on the floor

Scandalous
I’m talkin’ about U and me
Marvelous – baby, baby, can’t U see
Anything U’ve ever dreamed of
I’m willing 2 be
2 night it’s gonna be scandalous
Cuz 2 night I’m gonna be your fantasy

© 1989 Prince

Het nummer werd opgenomen in oktober 1988 en is niet geschreven vanuit het perspectief van de Batman film.

Scandalous is, onder de naam Scandalous!, uitgebracht als single op 18 november 1989. Op 1 december verscheen de 12″ onder de naam The Scandalous Sex Suite, die het nummer Scandalous bevatte in drie delen (The CrimeThe Passion en The Rapture). De 12″ bevatte het eerder onuitgebrachte B-kantje Sex en Lovesexy’s When 2 R In Love.

Prince - Batdance - Video stills (hq-music-videos.com)

Prince – Batdance – Video stills

Batdance

Prince - Batdance (single) (prince.com)

Prince – Batdance (single)

De eerste kennismaking met het nieuwe album en een schok voor velen. Robotische boem-tsjak drums met zeer minimale muzikale ondersteuning, samples, samples en nog eens samples, een waanzinnige gitaarsolo, opeens gevolgd door een funky tussenstuk, dat weer terugkeert naar de boem-tsjak van het begin en plotseling eindigt.

Ik vond het fantastisch, anders en nieuw (zeker voor Prince). Het was een nummer dat alleen Prince kon maken, waarvan je nooit had gedacht dát hij het zou maken.

Het was iets wat Prince nooit eerder had gedaan, of ooit nog zou doen.

Get the funk up!
BATMAN

© 1989 Prince

Batdance is het laatste nummer dat werd opgenomen voor het album en bevat, naast samples uit de film, ook samples van de Prince nummers The Future, Electric Chair, 200 Balloons en Rave Un2 The Joy Fantastic. Daarnaast bevat thet ook een sample van een nummer dat hij in 1988 had opgenomen met Mavis Staples, House In Order, dat in 1993 zou worden uitgegeven op het Mavis Staples album The Voice.

Het nummer werd op 9 juni 1989 uitgebracht als eerste single van het album. Het bevatte het onuitgebrachte 200 Balloons als B-kantje.

Prince - Batman - Advertentie (americanradiohistory.com)

Prince – Batman – Advertentie

Bijdragen van anderen

Alle zang en instrumenten door Prince, met hulp van:

  • Clare Fischer – orkestratie op The Future
  • Sounds Of Blackness – koor op The Future
  • Sheena Easton – zang op The Arms Of Orion
  • Eric Leeds – saxofoon op Trust
  • Atlanta Bliss – trompet op Trust

Zoals gezegd bevat het album heel veel samples. Een deel daarvan uit de Batman film:

  • Jack Nicholson – tekst gesproken als The Joker in The Future, Partyman, Vicki Waiting en Batdance
  • Michael Keaton – tekst gesproken als Batman/Bruce Wayne in The Future en Batdance
  • Kim Basinger – tekst gesproken als Vicki Vale in Partyman, Vicki Waiting en Batdance
  • Christopher Fairbank – tekst gesproken als Nic in The Future
  • Robert Wuhl – tekst gesproken als Alexander Knox in Trust
  • Femi Jiya – tekst in Partyman
  • Anna Fantastic – tekst in Partyman
  • Matthew Larson – tekst in Batdance
Prince - Gemini karakter (pinterest.com)

Prince – Gemini karakter

Karakters

In het bij het album bijgevoegde boekje worden de teksten van de nummers toegeschreven aan de verschillende karakters in de film:

  • Batman: The Future en Scandalous
  • The Joker: Electric Chair, Partyman en Trust
  • Bruce Wayne: Vicki Waiting
  • Vicki Vale: Lemon Crush
  • Bruce Wayne & Vicki Vale: The Arms Of Orion

Batdance wordt toegeschreven aan alle hierboven genoemde karakters, inclusief Gemini, een karakter ontwikkeld door Prince zelf, dat wordt gebruikt in de video’s, een soort schizofreen karakter dat zowel Prince als The Joker in zich huist.

Maar twee zinnen worden toegeschreven aan Prince zelf:

  • “Who do you trust if you can’t trust God? Who can you trust – who can ya? Nobody.” in Trust
  • het woord STOP!, dat Batdance eindigt
Prince - Batman - Black box (princevault.com)

Prince – Batman – Black box

Extra nummers

200 Balloons

B-kantje van de Batdance single. Het werd opgenomen op 15 februari 1989 en werd aan Tim Burton aangeboden als vervanger voor Baby I’m A Star. Het werkte niet en er werd om een ander nummer gevraagd (vervolgens gaf Prince Trust).

Het nummer was ook onderdeel van de ‘greatest hits’ compilatie The Hits / The B-Sides uit 1993.

Feel U Up

B-kantje voor de Partyman single. Fantastisch funk nummer. Een absolute favoriet.

What’s the verdict? I don’t like suspense
How can you resist my burning touch?
Something ‘bout the way you walk just really blows my mind
I never wanted anything so much, okay?

Let me touch your body baby, let me feel you up
Come on baby, come on, let me feel you up

© 1989 Prince

Het nummer werd voor het eerst opgenomen aan het eind van 1981 en stamt uit de 1999 sessies. In 1986 werd het nogmaals opgenomen en werd het onderdeel van het geplande Camille album, maar dat album werd in de ijskast gezet. Deze laatste versie is uitgebracht.

Het nummer was ook onderdeel van de ‘greatest hits’ compilatie The Hits / The B-Sides uit 1993.

I Love U In Me

B-kantje van de The Arms Of Orion single. Ook een ballad, maar kwalitatief ver verheven boven de inferieure A-kant. Ik draai het niet veel, maar vind het een prima nummer.

I promised myself not to come until she does
And she took both hands and a liar I was
No man in this world could ever hope to last
When my baby downshifts and starts pumpin’ fast

© 1989 Prince

Het nummer stamt waarschijnlijk uit de zomer van 1989.

Het nummer was ook onderdeel van de ‘greatest hits’ compilatie The Hits / The B-Sides uit 1993.

Sex

B-kantje van de The Scandalous Sex Suite. Een funky nummer, dat een soort van house vibe met zich meedraagt. Aardig nummer dat uiteindelijk minder over seks gaat dan de titel doet vermoeden.

So my name is Endorphin, I can make U happy U see
I come from planet Venus and I’ll take U there
You could be my ecstasy
The 80’s are over and the time has come
for a new proclamation of love and fun
Monogamy and trust, is what I’m talkin’ ‘bout
I’ll give up all my lovers if U can make me shout
Oh
S is for scandalous
E is for exciting
X is for adults only
let’s do something frightening

© 1989 Prince

Het nummer stamt waarschijnlijk uit de zomer van 1989. In 1992 werd het nummer, in gewijzigde vorm, aangeboden aan de Nederlandse band Loïs Lane, die het op hun album Precious plaatsten en het als single uitbrachten, zonder succes overigens.

Prince - The Scandalous Sex Suite (rockitpoole.com)

Prince – The Scandalous Sex Suite

Kim Basinger & The Scandalous Sex Suite

Zoals hierboven al vermeld is het nummer Scandalous als single uitgebracht. Een week daarna werd de maxi-single uitgebracht, onder de naam The Scandalous Sex Suite. Het bevatte 3 nummers:

  • Scandalous
    Als een suite bestaande uit drie delen:

    • The Crime
    • The Passion
    • The Rapture

    Alle delen kennen hetzelfde thema en met name het derde deel is erg mooi, door het prachtige subtiele en stevige gitaarwerk van Prince.

  • Sex
    Zie hierboven
  • When 2 R In Love
    Afkomstig van Lovesexy, en daarvoor The Black Album
Prince & Kim Basinger (closerweekly.com)

Prince & Kim Basinger

De suite spreekt nogal tot de verbeelding. Ten tijde van opnamesessie voor de suite waren Prince en Kim Basinger in een relatie verwikkeld. Er wordt gezegd dat ze echt dol op elkaar waren. Basinger nam deel aan de opnamen voor The Scandalous Sex Suite, die intiem overkomen. Volgens de legende, is er veel honing gebruikt tijdens de opnamen, die door Prince en Basinger zijn gebruikt om de sfeer te verhogen. Met name de schoonmaakploeg heeft veel werk gehad om de honing weer weg te krijgen uit de studio…

De relatie schijnt slecht geëindigd te zijn. Meerdere bronnen meldden dat de naam Kim Basinger een tijdlang niet genoemd mocht worden in Paisley Park. Ook gaan er verhalen de ronde dat Basinger gered moest worden uit de klauwen van Prince. Basinger’s familie maakten zich ernstig zorgen over de ongezonde invloed die Prince over haar had en zouden haar zelfs ontvoerd hebben uit Minneapolis toen Prince afwezig was.

Wat er waar en niet waar is, weet ik niet. Basinger wilde wel dolgraag een album opnemen, maar Prince had weinig interesse om hierin iets te betekenen. Wellicht heeft dat er voor gezorgd dat het allemaal wat minder is afgelopen. Nadat het stel uit elkaar was heeft Basinger in 1991 alsnog een album opgenomen, dat klaarblijkelijk zo slecht was, dat men heeft besloten het niet uit te brengen.

In 2015 gaf Basinger een interview waar Prince ter sprake kwam. Ze geeft ontspannen en met humor antwoord op de vragen. Het stelt de animositeit en het verhaal over de ontvoering in een ander daglicht.

Ontvangst

Het album werd wisselend ontvangen. Veel recensenten waren nog zo onder de indruk van de eerdere rij geniale albums, dat de teleurstelling over het album vergoeilijkt werd. Anderen gingen voluit in hun haat richting het album, maar ook tegen Prince (zoals de recensent van de Melody Maker).

Klik op de artikelen voor een grotere en complete afbeelding.

De belangrijkste opmerkingen uit de recensies zijn hieronder opgenomen:

Heftig, niet altijd even subtiel, maar ondanks een paar zwakke momenten toch vooral een typische Prince-lp – met alle kleine vondsten en virtuoze arrangeer-grapjes die zijn muziek zo bijzonder maken.
(de Volkskrant, 16-06-1989)

DE plaat van de zomer van ’89 is nu te koop.
(Het Parool, 17-06-1989)

Hoeveel menselijker kan Batman worden? … Kortom, Prince gaat zijn gang en er is weer genoeg stof voor discussie…
(OOR 12, 17-06-1989)

But the best are the Joker’s three songs proving that he’s definitely the coolest, funkiest villain around. Run to the nearest Bat Cave and throw it in the CD player.
(Billboard, half juni 1989)

Een plaat die misschien minder gevarieerd is dan vorige Prince-albums, maar die uitblinkt door de uitstekende danssongs die weer ettelijke briljante invallen laten horen.
(Nieuwsblad van het Noorden, 22-06-1989)

In muzikaal opzicht heeft de vrijwel geheel door Prince zelf volgespeelde elpee weinig nieuws te bieden. Nummers als Electric Chair en Partyman zijn weliswaar uiterst swingende funk-werkjes, maar naar Prince maatstaven gemeten wat gemakzuchtige.
(Het Parool, 24-06-1989)

This is not a lot of fun. After a stream of outrageously overrated records, which at least had moments of maverick magic, the charlatan with the most affected unaffected grin in the game has finally come a cropper.
Prince as a religion, however, is a thing of the past. Someone should’ve twigged this a year ago (although the last time I descibed him as “a greasy little fascist” nobody even noticed).
You need to defend this rusty old slag like you need a lobotomy. Prince is dead. Prince is dead dead dead dead dead.
(Melody Maker, 24-06-1989)

To be sure there is no ‘Kiss’ nor ‘Alphabet Street’ here, and apart from a nod towards House there is little that hasn’t already been dealt with in the Princely back catalogue. But given the constraints of fitting in with the movie, there are enough flashes of brilliance to make this a triumph.
(NME, 24-06-1989)

Batman als held, Prince als Batman. Charmante filmmuziek en muzikale diepgang. Kortom, de dubbele bodem als handelsmerk. Van de nood een deugd gemaakt. Wie dat doorheeft begrijpt waarom Prince regeert.
(OOR 13, 01-07-1989)

Al met al lijkt ‘Batman’ voor Prince een soort tussendoortje dat wat mager afsteekt bij zijn beste werk, maar op zichzelf toch genoeg te bieden heeft.
(Leeuwarder Courant, 07-07-1989)

De recensies zijn allemaal wat zuiniger dan voorheen. Met name de recensie in Melody Maker valt op door de snoeiharde bewoordingen en uitlatingen. Ik begrijp dat Prince niet voor iedereen is/hoeft te zijn, maar omschrijvingen als “outrageously overrated records”, “charlatan”, “greasy little fascist” en “Prince is dead dead dead dead dead” suggereren meer dan een objectieve waarneming. Het lijkt of de schrijver persoonlijk iets is aangedaan (het tegenovergestelde beweren van wat algemeen wordt erkend, werkt ook goed voor de eigen exposure overigens) en het maakt het oordeel er niet betrouwbaarder op.

Prince - Batman - CD (45worlds.com)

Prince – Batman – CD

Verkopen

Prince - Batman - Gold award (icollector.com)

Prince – Batman – Gold award

Batman was een doorslaand succes. De hype rondom de film hielp Prince en zijn album enorm. Overigens werkte dat ook andersom. Het Prince album, en met name de voorafgaande single Batdance, deed de spanning, met name in de VS, tot ondraaglijke hoogte stijgen. De film, de muziek en, daarvan afgeleid, Prince, was overal. Prince had een grote hit en was verguld.

Binnen twee maanden werd het album al 2 x platina gecertificeerd voor verkopen van 2 miljoen exemplaren in de VS. Het album verbleef 6 weken achtereen op nummer 1 in de Billboard Top Pop Albums lijst. Ik heb ergens gelezen dat op dit moment de teller voor totale verkopen wereldwijd op rond de 20 (!) miljoen exemplaren staat. Volgens wikipedia staat de teller op rond de 11 miljoen. Andere, meer betrouwbare?, bronnen houden het op rond de 8 miljoen. Ik hou het dan maar op tussen de 8 en 11 miljoen.

Ook de singles waren succesvol in de VS, waarvan Batdance de succesvolste was. Het kwam op nummer 1 terecht van de Billboard Hot 100, Billboard Hot Black Singles en Billboard Hot Dance Music – Club Play lijsten.

Platenmaatschappij Warner Bros. was ook verguld, want Prince leverde weer eens veel geld op, met zijn grootste succes sinds Purple Rain. Filmmaatschappij Warner Bros. was uiteraard ook gelukkig, want Batman was de best verkopende film aller tijden, nog voordat het jaar om was.

Totale gekte: merchandising wordt belangrijk - Oor 16, 12-08-1989 (apoplife.nl)

Totale gekte: merchandising wordt belangrijk – Oor 16, 12-08-1989

Totale gekte

Los van Prince, er brak een totale gekte uit rond de film. De merchandising industrie, die destijds net een beetje opkwam, heeft miljarden dollars verdiend aan de film en aanverwante zaken.

De film bracht twee soundtracks op, het Batman album van Prince en de filmmuziek gecomponeerd door Danny Elfman.

Batman - Film muziek - Reclamefolder Batman film - September 1989 (apoplife.nl)

Batman – Film muziek – Reclamefolder Batman film – September 1989

N.B.: Bovenstaande foto is verkeerd om afgedrukt. Het Gemini karakter had The Joker op de linkerhelft van Prince’ gezicht geplaatst.

Samenvattend

Onder fans en critici is er geen consensus over het album. Het wordt vaak over het hoofd gezien als de ‘beste Prince albums’ worden besproken en wordt gezien als een tussendoortje voor Prince. Een contractuele handigheid, die hem veel goodwill opleverde bij Warner Bros., zijn hitpotentie weer aantoonde en hem hielp zijn volgende project, Graffiti Bridge, zeker te stellen. De term ‘automatische piloot’ wordt vaak genoemd.

Maar goed bekeken, is Batman conceptueel niet eens zo verschillend met het voorgaande werk, zoals Lovesexy. Want is Batman niet ook een album dat handelt over de strijd tussen goed (Batman) en kwaad (The Joker), net als Lovesexy dat ook doet, goed (New Power Soul) en kwaad (Spooky Electric)?

Who do U trust if U can’t trust God, who can U trust? ..Nobody! Don’t dance with the devil in the pale moonlight. The curious try and always die.

© 1989 Prince

Is de bovenstaande boodschap uit de liner notes van Batman niet hetzelfde als de boodschap van Lovesexy?

Heeft hij met zijn karakter Gemini de symboliek van Batman niet opgenomen en verwerkt in zijn eigen Prince wereld, in plaats van andersom?

Ik denk van wel. En daarin ligt ook de grootste charme van het album.

Prince - Batman era (dubbelfoto) (imdb.com/prince.org)

Prince – Batman era (dubbelfoto)

Recensie

En weer leverde Prince een nieuw album af, dat compleet anders klonk dan andere albums. Het was veel donkerder, perfect inhakend op de sfeer die Tim Burton in zijn film opriep. Ik heb het album destijds heel veel gedraaid, al is het allen maar omdat het een nieuw Prince album betrof en ik het ook goed wílde kennen.

Prince - Batdance - STOP! (prince.org)

Prince – Batdance – STOP!

Maar is het album het muzikaal waard? Ja en nee.

Ja, omdat:

  • The Future echt fenomenaal is. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe onbeschrijflijk goed dit nummer is
  • Electric ChairVicki WatingLemon Crush en Scandalous allemaal prima Prince nummers zijn
  • Batdance Prince op nieuw muzikaal terrein deed belanden. Het nummer is een unicum in zijn oeuvre

Nee, omdat:

  • The Arms Of Orion een tenenkrommend slecht nummer is, dat Prince onwaardig is
  • Partyman en Trust weliswaar aardige nummers zijn, maar ook nummers die Prince in zijn slaap zou kunnen schrijven (en waarschijnlijk uitvoeren)

Het album is geen onderdeel van mijn favoriete Prince albums en ik zou het niet-Prince kenners ook niet aanraden. Na de ongelooflijke reeks geniale albums, komen de hoogtijdagen van Prince toch tot een onvermijdelijk einde.

Is het album dan slecht? Nee, zeker niet. Het voldoet alleen niet aan de verwachtingen die Prince zelf tot ongekende hoogten had laten stijgen met zijn onnavolgbare voorgaande reeks albums. Als ik een eindcijfer zou moeten geven voor dit album zou het een 6,5 zijn. Als ik hierbij ook de B-kantjes uit de periode en The Scandalous Sex Suite bij betrek kom ik uit op een 7,0. Een prima cijfer voor een album dat in maar 6 weken in elkaar is gezet, maar naar Prince maatstaven onvoldoende.

Vervolg

Prince - 4Ever (treblezine.com)

Prince – 4Ever

Er werd niet getoerd met het album.  De eerst volgende tour, de Nude tour uit 1990, bevatte 3 Batman nummers  (The Future, Batdance en Partyman) in de setlist. Hierna heeft Prince bijna nooit meer nummers gespeeld van het album. Alleen Partyman kwam nog wel eens voorbij.

Opvallend is ook dat de nummers tot na zijn dood nooit onderdeel uitmaakten van ‘greatest hits’ compilaties. Dit wordt voor een groot deel ingegeven door het gebruik van samples uit de film, die rechtentechnisch zijn toebedeeld aan Warner Bros. Movies en DC Comics. Het vrijgeven van de rechten schijnt een enorme puzzel te zijn, dus daar wordt vanaf gezien. Na Prince’ overlijden werd Batdance opgenomen in de compilatie Prince 4Ever.

Ter afsluiting

Was Batman slechts een tussendoortje, zoals wordt beweerd? Dat zou blijken in 1990, toen hij op tournee ging en zijn nieuwe album en film Graffiti Bridge zou presenteren. Daarover later meer.

Voor nu, wat vind jij van Batman? Laat het weten, het wordt enorm gewaardeerd!

Dankwoord
Mijn dank gaat uit naar Bram en Edward voor het proeflezen.

Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Get the funk up! Prince en Batman: de kroning voorbij?. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.

8 reacties

Ga naar reactie formulier

  1. Fijn verhaal over een album dat ik met de jaren meer ben gaan waarderen. Misschien omdat de plaat het einde van zijn briljante jaren 80 periode markeert. Destijds was ik in eerste instantie niet erg onder de indruk, na SOTT en Lovesexy ( en uiteraard de albums ervoor). Maar The Future en Electric Chair waren wel meteen favoriet. En nog. Overigens, je schrijft dat de remixen, gemaakt door William Orbit, een unicum zijn, en Prince anderen nooit iets liet doen met zijn muziek. Dat was toen inderdaad nog niet vaak voorgekomen, maar wel al een keer eerder als ik het goed heb: de remix van Hot Thing werd gedaan door Shep Pettibone en de edit door Pettibone en Junior Vasquez. Groet!

    1. Ik vond het destijds een prima album (of wilde ik dat graag?). Ben het steeds minder gaan waarderen door de jaren heen.
      Wat betreft de remixen: klopt. De Shep Pettibone remixen waren de eerste keer dat werk van een externe producer daadwerkelijk werd uitgebracht. Had hij vaker moeten doen. Ik ben zo benieuwd wat een Rick Rubin gedaan zou hebben met Prince. Ik weet niet of het had gewerkt, maar spannend had het zeker kunnen worden!
      Dank je wel voor je reactie!

  2. Mooi stuk. Ik sta er met deze plaat ook dubbel in. Ben een enorme Barman-liefhebber. Het karakter dus, de comics las ik toen en nu dertig jaar later nog steeds trouw. Dus Prince die Batman van muziek voorziet… bring it on! Toch kan ik de plaat – waar ik vanwege het thema een zwak voor heb – niet 100% geslaagd noemen. Batdance en The Future zijn de uitschieters. En van de b-kantjes Feel U Up en I Love U In Me (geweldig dat hij die in ‘95 speelde). Verder tamelijk vergeetbaar allemaal. Helaas. Al is het onderliggende thema (wat jij ook al zegt) wel tof omdat er een rechte lijn met Lovesexy is te trekken.

    Die formulieren van Warner zijn trouwens geweldig om te zien!

    1. Dank je wel Edgar. Ik waardeer je reactie enorm!
      Eens met je analyse, al beschouw ik iets meer nummers als goed, maar essentieel zijn inderdaad eigenlijk alleen The Future en Batdance.

      Tja, die formulieren, cool inderdaad. Ik heb helaas niet veel van dat soort items…

  3. hi Erwin, weer zo’n mooi artikel. Batman heeft voor mij een speciale plek omdat het eerste nieuwe album was dat ik als echte Prince-fan meemaakt. Ik kan me nog precies herinneren hoe ik aan de balie van de Free Record Shop (sorry, Concerto was te ver weg vanuit Meppel) met de mag-ik-die-plaat-eens-horen-koptelefoons The Future hoorde…

    Zoals al door jou en anderen gezegd, Ik denk dat de waardering van Batman ook samenhangt met de plaats in de reeks van pak ‘m beet 1999 tot en met Lovesexy (en voor velen ook nog The Black Album!).Wat betreft detracks: ik denk dat ik tot de kleine groep Prince-fans behoor die Arms of Orion wel waardeer.

    Ook Trust vind ik zelf een prima track. Naar mijn mening een van de niet voor de hand liggende tracks die prima door een gospelkoor gedaan zou kunnen worden (heb wel eens gezocht op internet maar kan geen cover vinden, helaas).

    Voor mij is Batman ook een van de Prince- what-if-momenten. Wat als Prince niet gevraagd was voor de soundtrack? Of alleen een batman-EP gemaakt had? Hoe had zijn volgende album eruit gezien? Had zijn financiele nood hem tot nieuwe creatieve hoogtepunten gebracht?

    1. Dank je wel Ronald voor je interessante en uitgebreide reactie. Daar doe ik het toch voor. Wat betreft The Arms Of Orion, je staat niet alleen hoor. Ik zag onlangs nog een poll van beste Batman nummers en dat nummer werd genoemd…
      Tja, de what-if vragen blijven leuk. Dat heb ik altijd met what if hij zijn muziek had laten produceren door iemand anders, een heel album dan?

  4. Hoi Erwin,

    Dit was weer zo’n album dat ik meteen die eerste dag wilde hebben en thuis ging afspelen. Tot op de dag van vandaag blijft het voor mij een dubbel album. Er staan zeer goede nummers op (het ritme in “The Future”, maar ook het rauwe van “Electric Chair”) en dat gecombineerd met Batman (waar ik destijds de nodige comics van verzamelde) gaf mij een positief gevoel. Maar sommige nummers skip ik dan weer snel als ik de plaat nog eens opzet (shoot me, maar “Partyman” heb ik misschien iets te vaak of in te lange uitvoering gehoord).
    Als ik je opmerking over “The Arms of Orion” lees dan kan ik je begrijpen. Dan vind ik de B-kant “I Love U in Me” veel interessanter.

    Groet,
    Victor

    1. Dank je wel Victor voor je reactie. Ik ben het met je eens. Ik skip te veel nummers van het album om het een klassieker te kunnen noemen. En ja, The Arms Of Orion is een enorme misser. Met je eens dat het B-kantje veel interessanter is.
      Nogmaals dank voor je reactie. Weet dat ik dat enorm waardeer. Erwin

Complimenten/opmerkingen? Graag!