Inleiding
Op deze dag in 2004 bood Prince op één en dezelfde dag zijn nieuwe album Musicology aan voor download én twee verzamelalbums, The Chocolate Invasion en The Slaughterhouse, die onder de noemer Trax from the NPG Music Club ook voor download werden aangeboden als een MP3 download aan leden van de NPG Music Club, een online Prince community, die actief was van 2001 tot en met 2006, waar Prince direct met zijn fans communiceerde en muziek uitbracht. Tegen een jaarlijkse bijdrage van $100,- (vanaf het vierde jaar verlaagd naar $25,-) kregen leden elke maand (nieuwe) muziek, fysieke cd’s en toegang tot exclusieve voorverkoop van concertkaarten, met gegarandeerde plaatsen vooraan het podium.
Om de verhalen over de releases van deze dag enigszins overzichtelijk te houden worden in dit artikel The Chocolate Invasion en The Slaughterhouse behandeld en zal op 20 april van dit jaar het artikel over Musicology verschijnen, omdat die datum samenvalt met de dag dat dat album fysiek werd uitgegeven.
Leeswijzer
Nadat de wijze van uitgave is beschreven, worden de 2 albums behandeld, gevolgd door een conclusie en het vervolg. Hiertoe is dit artikel opgedeeld in 4 delen:
Wijze van uitgave
Toen R.E.M. nog bestond las ik eens een interview met Peter Buck in Muziekkrant Oor. Toen het onderwerp op Prince kwam zei hij dat hij nog steeds alles wilde hebben, maar dat het toch vaak een ‘File under P’ actie was. Met andere woorden: hij had het wel, maar luisteren deed hij nog weinig. Een grappig verhaal, maar het beschreef ook de situatie waar ik in zat, zeker voor een groot deel van de uitgaven vanaf 2004 als het ging om Prince en nieuw materiaal.
Na Prince’ overlijden luisterde ik zijn hele oeuvre keer op keer door. Nu dus ook die albums die ik destijds voor kennisgeving had aangenomen. Daaronder ook The Chocolate Invasion en The Slaughterhouse, die beiden op 29 maart 2004 online werden aangeboden via de NPG Music Club.
Beide albums waren in 2003 onderdeel van de configuratie van de geplande 7 cd set The Chocolate Invasion, die zou gaan bestaan uit de beide albums, aangevuld met C-Note, Xpectation, One Nite Alone… en twee andere discs. De set belandde uiteindelijk in de ijskast. De officiële reden die werd aangevoerd was dat er problemen waren met de realisatie van het project. Veel van de set is later alsnog uitgebracht. Als tegemoetkoming aan de fans (en als inlossing van de NPG Music Club belofte van ten minste 3 à 4 albums per jaar) werden de beide albums op 29 maart 2004 aangeboden voor download in de nieuwe Musicology store. Beide albums kostten $ 9,99 per stuk. De albums werden aangeboden in het wma (Windows Media Audio) formaat in combinatie met DRM (Digital Rights Management). Vooruitstrevend, maar mijn origineel gekochte downloads zijn inmiddels onspeelbaar.
Voor beide albums geldt dat Prince (hoogstwaarschijnlijk) de producer, arrangeur en engineer was. Tevens wordt Sam Jennings genoemd als ‘executive producer’ (hij verzorgde veel van het artwork in die periode van de NPG Music Club).
In 2015 werden beide albums opnieuw uitgebracht via Tidal, initieel alleen als streaming dienst, later gevolgd door fysieke downloads in mp3 en flac formaat. De Tidal uitgaven was ook de eerste keer dat de officiële hoezen zichtbaar waren. Ten tijde van de uitgave in 2004 zijn er boekjes en cd inlays beschikbaar gesteld voor diegenen die de nummers op cd wilden branden, maar deze waren officieus. Deze wijken dan ook af van de Tidal hoezen.
The Chocolate Invasion
The Chocolate Invasion heeft Trax from the NPG Music Club Volume One als subtitel. Het is het 29e studio album van Prince, en is samen met The Slaughterhouse een compilatie van NPG Music Club downloads uit de periode 2000/2001, al dan niet in aangepaste versies. De titel komt uit het nummer Judas Smile, waarin de frase “The chocolate invasion starts here” regelmatig terugkomt.
De nummers werden opgenomen tussen 1999 en 2001 in Prince’ eigen Paisley Park Studios. Veel van de nummers waren oorspronkelijk bedoeld voor het album High, waarvan op 8 augustus 2000 door NPGOnlineLtd.com werd gemeld dat het album gereed was om vervolgens in de ijskast te belanden. De reden daarachter is onduidelijk, maar wellicht is deze ingegeven doordat Prince rond die tijd een Jehovah’s Getuige werd. Veel van de nummers op High kennen seksueel getinte teksten en bevatten schuttingtaal, die Prince niet meer wilde gebruiken.
Nummers
Alle nummers geschreven door Prince.
When Lay My Hands On U
Datum eerste uitgave: 18-02-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
Origineel bekend als When Eye Lay My Hands On U. Gratis aangeboden als download als onderdeel van de promotie voor de uitgave van de NPG Music Club Edition # 1.
Judas Smile
Datum eerste uitgave: 28-08-2001.
Onderdeel van de NPG Music Club Edition # 7, onder de (foute) naam Judas Kiss. Dit werd binnen een paar dagen hersteld. Waarschijnlijk opgenomen tijdens de The Rainbow Children sessies in 2001.
Supercute
Datum eerste uitgave: 14-04-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
Het eerste nummer van een single, die voor het eerst werd verkocht op 14 april 2001, tijdens de Hit N Run Tour. Op 11 juni 2001 was het nummer onderdeel van de NPG Music Club Edition # 5.
Underneath The Cream
Datum eerste uitgave: 14-04-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
B-kantje van de Supercute single uitgebracht in 2001. Zeven maanden na de uitgave van de single werd het nummer opgenomen in de NPG Music Club Edition # 10, die op 15 november 2001 beschikbaar kwam.
Sex Me Sex Me Not
Datum eerste uitgave: 11-06-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
Ook wel Sexmesexmenot genoemd. Werd voor het eerst uitgegeven op 11 juni 2001 als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 5.
Vavoom
Datum eerste uitgave: 15-11-2001.
Onderdeel van de NPG Music Club Edition # 10
High
Datum eerste uitgave: 15-12-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
Als audiobestand opgenomen in de NPG Music Club Edition # 11. In de NPG Music Club Edition # 1 was de video van het nummer opgenomen.
The Dance
Datum eerste uitgave: 29-03-2004.
Voor het eerst uitgeven op 29 maart 2004, bij de uitgave van het The Chocolate Invasion album. Twee jaar later zou Prince het nummer opnieuw opnemen en uitbrengen op het 3121 album. The Dance was alleen onderdeel van de originele/eerste uitgave van The Chocolate Invasion. Toen het album op Tidal werd uitgegeven, was The Dance vervangen door My Medallion.
Gamillah
Datum eerste uitgave: 14-04-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
B-kantje van de The Daisy Chain (dat onderdeel is van The Slaughterhouse, zie onder) single, die voor het eerst werd verkocht op 14 april 2001, tijdens de Hit N Run Tour. De uitvoerende van de single was The New Power Generation. Toen het nummer op 15 december 2001 werd opgenomen in de NPG Music Club Edition # 11 werd het nummer toegeschreven aan Prince.
U Make My Sun Shine
Datum eerste uitgave: 21-12-2000 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
Werd op 21 december 2000 online aangeboden als een single download via NPGOnlineLtd.com, met When Will We B Paid? (een cover van The Staple Singers) als B-kantje. Het nummer was een samenwerking tussen Prince en (neo-soul zangeres) Angie Stone. Op 10 april 2001 werd de single op cd uitgebracht.
Wijziging tijdens Tidal uitgave
Toen Prince een overeenkomst had gesloten met het muziekplatform Tidal van Jay-Z werd het album in een andere volgorde aangeboden. Het door Tidal uitgegeven album is dezelfde configuratie, zoals deze ook al in 2003 was samengesteld:
- When Lay My Hands On U
- Judas Smile
- Supercute
- Underneath The Cream
- My Medallion
- Vavoom
- High
- Sexmesexmenot
- Gamillah
- U Make My Sun Shine
Behalve een andere volgorde was The Dance van de originele uitgave verwijderd en vervangen door My Medallion.
My Medallion
Datum eerste uitgave: 18-02-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
Voor het eerst beschikbaar op 18 februari 2001 als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 1. Het nummer is sterk gebaseerd op het Eric Burdon And War nummer Spill The Wine. Het werd pas in 2015 onderdeel van The Chocolate Invasion toen het album werd uitgegeven via Tidal, het nummer was de vervanging van The Dance.
Recensie
Ondanks de subtitel Trax from the NPG Music Club Volume One, kent het album toch een grote coherentie. Waarschijnlijk vanwege de grote hoeveelheid nummers dat oorspronkelijk op het geplande High album had moeten uitkomen.
In tegenstelling tot mijn initiële reactie in 2004, moet ik nu concluderen dat het album een paar prachtige nummers bevat. Het begint direct goed met When Lay My Hands On U. Een topnummer in zijn oeuvre, dat ik gelukkig een aantal keer live heb mogen zien. Leuke tekstfrase over Carlos Santana, waarvan Prince altijd beweerde dat hij van grotere invloed is geweest op zijn gitaarspel dat Jimi Hendrix:
I will touch thee in the softest manner
Like “Europa” in the hands of Santana© 2004 Prince
Judas Smile is een heel aardig funk nummer, Underneath The Cream is een erg leuke ballad, dat voor mij een The Rainbow Children vibe heeft, met zeer seksueel getinte tekst:
Thinkin’ bout your thighs
Wishin’ I was somewhere in between
In one single motion
Deep inside your ocean
I just wanna be© 2004 Prince
Vavoom rockt lekker door, met (alweer) een duidelijk seksueel geladen tekst:
Let’s do like we did when I first met you
If it’s cool – this time I’ll come inside (come inside)© 2004 Prince
Het titelnummer van het High project laat een Prince horen, die zelfverzekerd over zijn eigen status binnen de muziekwereld praat en zingt. Het nummer zelf maakt de bravoure niet helemaal waar, maar ik hoor het graag:
We got the music get U high again
Got the beat make U act like a hooligan
Got the rhyme make U tell a friend
Prince gon’ get U high© 2004 Prince
The Dance is een aardig nummer, dat in de 3121 versie beter is dan het origineel. Gamillah is een onbeduidend instrumentaal nummer. Het album wordt afgesloten door U Make My Sun Shine, een duet met neo-soul zangeres Angie Stone. Stone is een artieste die ik hoog acht. Ik vond de samenwerking met Prince goed, erg goed zelfs, ook al hoor ik dat veel mensen het wat saai vinden. Ik deel die mening zeker niet. Een mooie afsluiting van een veel beter album dan ik destijds inschatte.
My Medallion, de vervanging van The Dance op de Tidal uitgave van The Chocolate Invasion, is een 13 in een dozijn funk nummer, niet bijzonder. Prince kan (veel) beter.
Voor de samenvattende conclusie, zie Conclusie.
Muzikanten
Alle zang en instrumenten door Prince, met hulp van:
- Mr. Hayes – keyboards op Underneath The Cream
- Najee – fluit op Gamillah
- Angie Stone – zang op U Make My Sun Shine
- Milenia – achtergrondzang op U Make My Sun Shine
- DVS en Kip Blackshire – achtergrondzang op High
The Slaughterhouse
The Slaughterhouse heeft Trax from the NPG Music Club Volume Two als subtitel. Het is het 30e studio album van Prince en is , samen met The Chocolate Invasion, een compilatie van NPG Music Club downloads uit de periode 2000/2001, al dan niet in aangepaste versies. De titel komt uit het nummer Silicon: de eerste regel is “Welcome 2 the slaughterhouse”.
Veel van de nummers zijn opgenomen tussen 1997 en 2001 in Prince’ eigen Paisley Park Studios. Een aantal nummers waren bedoeld voor het eerder genoemde album High. Een drietal nummers was onderdeel van het geplande album Peace, waarover werd gesproken tijdens de lancering van NPGOnlineLtd.com in maart 2000. Het album werd toegeschreven aan The New Power Generation, maar werd, net als High, in de ijskast gezet.
Nummers
Alle nummers geschreven door Prince.
Silicon
Datum eerste uitgave: 15-12-2001.
Voor het eerst uitgegeven als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 11. Een clip was al negen maanden eerder uitgegeven als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 2.
S&M Groove
Datum eerste uitgave: 07-07-2001.
Een 34 seconden stuk van het nummer, onder de naam Sado-Masochistic Groove, werd al gestreamd in juni 1997 op Love4OneAnother.com. Op 7 juli 2001 werd het hele nummer uitgegeven in de NPG Music Club Edition # 6. Het nummer is waarschijnlijk opgenomen tijdens de sessies voor het album Newpower Soul, dat werd toegeschreven aan de New Power Generation, maar waar (zoals Prince destijds heette) alleen verantwoordelijk voor was.
Y Should Do That When Can Do This?
Datum eerste uitgave: 11-06-2001.
Een stukje van 1:32 minuut werd via NPGOnlineLtd.com gedeeld op 1 juni 2000, alvorens het als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 5 in zijn geheel werd aangeboden in mp3 formaat. Het nummer is waarschijnlijk opgenomen tijdens de sessies voor het Rave Un2 The Joy Fantastic album uit 1999.
Golden Parachute
Datum eerste uitgave: 28-08-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
Oorspronkelijk gedeeld als bonus bij de NPG Music Club Edition # 7. De opnamen vonden waarschijnlijk plaats in mei 2000.
Hypnoparadise
Datum eerste uitgave: 07-07-2001.
Het nummer is uitgegeven als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 6. Waarschijnlijk opgenomen rond 1998/1999.
Props N’ Pounds
Datum eerste uitgave: 15-05-2001.
Oorspronkelijk uitgegeven als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 4. Dezelfde dag werd een andere versie van het nummer uitgegeven in de NPG Ahdio Show # 4. Het nummer bevat gesproken tekst samples van MTV vj Kurt Loder, die Prince ophemelt.
Northside
Datum eerste uitgave: 22-04-2001.
Onderdeel van de NPG Music Club Edition # 3. Of dit nummer onderdeel was van de Peace album-configuratie is niet 100% zeker.
Peace
Datum eerste uitgave: 18-02-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van Peace).
Initieel uitgegeven als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 1. De eerste snippet van het nummer werd al in maart 2000 vrijgegeven via NPGOnlineLtd.com. Het nummer is fysiek als single beschikbaar geweest tijdens concerten van Prince’ Hit N Run Tour. De single was voor het eerst te koop op 14 april 2001. De hoes van de single bevat een aankondiging van het album Peace, waarvan dit nummer het titelnummer zou zijn.
2045: Radical Man
Datum eerste uitgave: 26-09-2000 (was onderdeel van de album-configuratie van Peace).
Voor het eerst uitgegeven als onderdeel van soundtrack van de Spike Lee film Bamboozled. Een klein stukje van het nummer werd vrijgegeven in maart 2000 via NPGOnlineLtd.com. Het nummer was het B-kantje van de Peace single.
The Daisy Chain
Datum eerste uitgave: 22-03-2001 (was onderdeel van de album-configuratie van High).
Initieel uitgegeven als video bij de NPG Music Club Edition # 2. Ook van dit nummer is een fysieke single uitgegeven, die voor het eerst te koop was tijdens Prince’ Hit N Run Tour op 14 april 2001 en tijdens de week van de Celebration in Paisley Park Studios in juni 2001. De week na de uitgave van de single was de audio van het nummer opgenomen als onderdeel van de NPG Music Club Edition # 3.
Aanvullend
S&M Groove en Hypnoparadise waren initieel toegeschreven aan . De laatste 4 nummers waren initieel toegeschreven aan The New Power Generation.
Recensie
De subtitel Trax from the NPG Music Club Volume Two past qua consistentie in sfeer en ‘feel’ beter bij dit album, dan bij The Chocolate Invasion. Het album is wel duidelijker geënt op funk en religie.
Het eerste nummer zet de toon wat dat betreft al goed. Silicon is muzikaal erg leuk, maar tekstueel minder, die sterk religieus en dogmatisch is. Het volgende nummer, getiteld S&M Groove, is een lekker nummer dat teruggrijpt naar het Newpower Soul album uit 1998. Y Should Do That When Can Do This? is een rap nummer met een lekker ritme. Golden Parachute en Hyponoparadsie (dat mij doet denken aan Emancipation’s Sleep Around) zijn beiden wat saai.
Props N’ Pounds lijkt (net als High) op een nummer waarin Prince weer laat zien hoe goed hij is:
“Here was somebody that’s obviously playing rock and roll who is also a funk artist, who covered a lot of categories into which artists have been separated for so long and brought them 2gether effortlessly.”
” … I mean he’s just one of the greatest live performers there is. But all this other stuff, the attitude, going on around it, I mean U can be a great musician and not have the right kind of approach. And Prince has the right approach 2. …I think the gift of simplicity is like a keynote of art. I mean, he doesn’t, he-he knows when to stop… usually.”
© 2004 Kurt Loder uitspraken op ‘Props N’ Pounds’ (Prince)
Maar afgaande op de tekst van het nummer lijkt het te gaan over religie en/of ijdelheid: Love God and never will your life will be lost.
Northside is wederom een wat voorspelbaar funk nummer. Het begin van Peace vind ik wel grappig, een soort segue die veel werden gebruikt op The Time en The New Power Generation albums. Helaas wordt het nummer ontsierd door een ‘preek’ van Larry Graham:
The rewards that we share will be based on what’s fair
And not the curliness or the thick of our hair
Real competition, if you dare!
Music is our middle name© 2004 Prince (& Larry Graham)
Larry Graham is bij nogal wat Prince liefhebbers een controversieel figuur. Graham is een bas genie, maar Graham heeft Prince geïntroduceerd tot de leef- en denkwijze van de Jehovah’s Getuigen en, daardoor, zijn eigen werk niet gecensureerd of zich hebben gewaagd aan heftige religieuze, tenenkrommende, teksten en uitspraken.
2045: Radical Man is een lekker laidback nummer, waar Prince zich aan het begin afvraagt:
How can a non-musician discuss the future of music from anything other than a consumer point of view?
These few people make decisions for the bulk of us, without consulting any of us
Sales and distributions of our futures, uh!
If this world were fair and right, they’d give up the car keys this very night© 2004 Prince
Het laatste nummer The Daisy Chain werkt voor mij prima. Alleen het begin al “scream one more time”. Heerlijk funk nummer.
Voor de samenvattende conclusie, zie Conclusie.
Muzikanten
Alle zang en instrumenten door Prince, met hulp van:
- Michael B. – drums op Y Should Do That When Can Do This?
- Najee – fluit op Golden Parachute
- Larry Graham – bas op Peace en The Daisy Chain, zang op Peace
- Mr. Hayes – gesproken intro en outro op Peace
- DVS – rap op The Daisy Chain
Conclusie
Zoals gezegd zijn beide albums destijds wat langs me heen gegaan. Ik vond het allemaal niet zo bijzonder en ik had al genoeg aan de NPG Music Club uitgaven, waarvan ik voornamelijk de live-opnamen koesterde. Ik denk dan ook dat ik ze destijds als zwaar onvoldoende zal hebben weggezet. Maar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Emancipation, dat ik bij uitgave direct al minder vond en dat altijd ben blijven vinden, zijn The Chocolate Invasion en The Slaughterhouse na Prince’ overlijden wel behoorlijk gestegen in mijn achting.
Gezien het jaartal van uitgave is het opvallend dat er in een aantal nummers scheldwoorden voorkomen. Prince was tijdens concerten al druk bezig met het censureren van zijn eigen nummers. In 2001 pleegde hij hoogstpersoonlijk de grootste heiligschennis door live opnamen van de Parade Tour, onderdeel van de NPG Music Club Edition # 4 uitgegeven op 15 mei 2001, te censureren: in New Position wordt in de achtergrond P.U.S.S.Y. gezongen. In de uitgebrachte opnamen is dat weggehaald.
Waar hebben we het dan over, qua scheldwoorden in de 2004 uitgaven?
- bitch in My medallion
- fuck in S&M Groove
- damn en het N-woord in 2045: Radical Man
Op zich redelijk onschuldig allemaal, zeker gemeten naar huidige maatstaven, maar voor Prince in die tijd hoogst ongebruikelijk. Alle scheldwoorden uit zijn nummers werden live vervangen door andere woorden. Er kwam geen onvertogen woord meer over zijn lippen. Wellicht speelde de relatieve anonimiteit van de releases (buiten de leden van de NPG Music Club wist niemand ervan) een rol dat hij akkoord ging met de uitgave.
Wat Prince in die tijd ook deed was het verbloemen van de overduidelijke seksuele referenties in zijn teksten, maar daar staan een aantal nummers, met name op The Chocolate Invasion, toch vol mee. Opvallend.
De algehele conclusie is dat beide albums niet horen tot het topwerk in zijn oeuvre.
Een titel als The Chocolate Invasion doet onwillekeurig toch denken aan Parliament’s Chocolate City, dat als album mijlenver verheven is boven deze albums. Maar, toch is het zeker niet zo slecht als ik destijds dacht. Het bevat een aantal mooie nummers, en met When Lay My Hands On U zelfs een klassieker.
Op The Slaughterhouse is Prince meer funky die, alhoewel hij soms wat te generiek te werk gaat, zich ontspant. Ook voor dit album geldt dat dit niet een essentieel Prince werk is. Maar, eerlijk is eerlijk, ook dit album is beter dan ik destijds dacht.
Eindoordeel
Titel | Toen (2004) | Nu (15 jaar later) | ||
---|---|---|---|---|
The Chocolate Invasion | ||||
The Slaughterhouse |
Ter afsluiting
The Chocolate Invasion en The Slaughterhouse verdwenen toch wat op de achtergrond. Prince gaf overduidelijk alle aandacht aan Musicology. Toch zijn de uitgaven de moeite waard, al is het alleen maar vanwege When Lay My Hands On U.
Wat vind jij van The Chocolate Invasion en The Slaughterhouse? Laat het weten; dat wordt erg gewaardeerd!
Dankwoord
Mijn dank gaat uit naar Bram en Edward voor het proeflezen.
Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Prince – The Chocolate Invasion & The Slaughterhouse: ‘File under P’?. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.