Inleiding
De jaren waren soms ondoorzichtig en ondoorgrondelijk. In 1998 werd het album Newpower Soul uitgebracht onder de naam New Power Generation. Het symbool was te zien op de hoes en de term The Artist werd gebruikt in promotie voor het album.
New Power Generation
De naam “New Power Generation” werd sinds 1991 officieel gebruikt om de begeleidingsband van Prince te benoemen. Later maakte de band echter ook muziek onder de eigen naam. Die muziek werd grotendeels verzorgd door Prince, evenals de productie. Vaak speelde Prince ook mee op de albums, niet als zodanig benoemd of onder een pseudoniem.
Het eerste album van New Power Generation verscheen in 1993: Goldnigga, in 1995 gevolgd door Exodus. Beide albums waren slecht verkrijgbaar, alhoewel Exodus een officiële Europese uitgave kreeg.
Newpower Soul
Op 30 juni 1998 werd het Newpower Soul album van The New Power Generation uitgebracht. Het werd uitgegeven door NPG Records in samenwerking met BMG. Ook al wordt het album toegeschreven aan New Power Generation, het verschilde nogal ten opzichte van de beide voorgangers:
- wordt expliciet benoemd
- is prominent afgebeeld op de hoes
- Het symbool is duidelijk zichtbaar op de hoes
- De zang wordt verzorgd door
- In reclamecampagnes werd “The Artist” genoemd als de uitvoerende (“The Artist” als afkorting van “The Artist Formerly Known As Prince”)
- De tours voor het album werden gedaan door The Artist (of ) And The New Power Generation
Er is dan ook nogal wat speculatie of Newpower Soul niet feitelijk een Prince/ album is. Omdat ik het album al sinds de initiële uitgave in mijn cd kast heb opgenomen als onderdeel van mijn Prince collectie, geplaatst tussen The Truth en de verzamelaar The Vault… Old Friends 4 Sale, beschouw ik het als een Prince/ album.
N.B.:
De online Prince encyclopedie Princevault benoemt het album als een uitgave van een satelliet act, omdat het album officieel niet is toegeschreven aan Prince/, wat wellicht ook wel de enige en juiste manier is.
Het album viel samen met ’s wens om de carrières van onder ander Chaka Khan, Larry Graham en Doug E. Fresh nieuw leven in te blazen. Newpower Soul was dan ook verkrijgbaar als onderdeel van de zogenaamde Newpowerpak, dat naast Newpower Soul ook de NPG Records albums van Chaka Khan (Come To My House ) en Larry Graham (GCS 2000) bevatte. Beide albums bevatten nummers geschreven door , waren door geproduceerd en werden ook door BMG gedistribueerd.
Van het album werd maar één single uitgebracht: Come On. The One, waar een door Mayte Garcia (’s echtgenote) gedirigeerde video voor werd gemaakt, is alleen als een promo only single beschikbaar gekomen. Op 20 februari 1998 werd via Love4OneAnother.com aangekondigd dat twijfelde tussen Mad Sex, Newpower Soul en Push It Up als de eerste single.
Oorspronkelijk zou het album het nummer The Good Life (Big City Mix) als 6e nummer bevatten. De eerste exemplaren van het album bevatte op de achterkant van de hoes een nummering die liep van 1 t/m 5 en vanaf 7 verder. Dit is bij de volgende persingen hersteld.
Het Newpower Soul album kreeg slechte kritieken en verkocht slecht (iets meer dan 135.000 exemplaren wereldwijd), ondanks de grote media aandacht die voor het album werd gegenereerd.
Album titel
De term “new power soul” kent een lange historie. Al in 1988 was het onderdeel van de tekst van Alphabet St., de eerste single van het Lovesexy album. In 1992 werd de term gebruikt in het nummer Love 2 The 9’s (van het O(+> album). In 1995 was New Power Soul de titel van een nummer op het New Power Generation album Exodus.
Nummer voor nummer
Alle nummers geschreven door (toegeschreven aan New Power Generation), tenzij anders aangegeven. Het album is opgenomen in Paisley Park Studios in Chanhassen, Minnesota tussen mei 1997 en februari 1998.
Newpower Soul
Niet hetzelfde als het nummer New Power Soul, dat op het tweede album van New Power Generation, Exodus, staat. Vandaar waarschijnlijk ook de afwijkende spelling van “new power”. Het nummer hergebruikt de muziek van het New Power Generation nummer Big Fun en bevat een rap waarin de titels van alle nummers op het album worden genoemd. Het nummer The Good Life is ook onderdeel van de rap, maar dat nummer op het laatste moment van het album afgehaald.
Mad Sex
(geschreven door Kirk Johnson, toegeschreven aan New Power Generation)
Uptempo funky nummer waarin zijn stem laat klinken als een ‘cool’ personage, zoals hij vroeger deed voor The Time.
Opgenomen tussen half november en december 1997.
Until U’re In My Arms Again
Een gevoelige ballad, dat volgens bronnen ingaat op het overlijden van en Mayte’s zoontje eind 1996.
Het nummer bevat orkestratie van Clare Fischer, dat werd opgenomen in Los Angeles.
When U Love Somebody
Poppy nummer dat twee blazerssecties bevat, die zijn samengevoegd in het nummer. Naast de vaker gebruikte The Hornheadz, bevat het nummer ook bijdragen van Pierre Baptiste, Wayne DuMaine en Clark Gayton, afkomstig van de blazerssectie van een Prince cover band uit New York, die Days Of Wild heetten.
Opgenomen in augustus en september 1997.
Shoo-Bed-Ooh
Al in juni 1997 was een sample van dit nummer beschikbaar gesteld op Love4OneAnother.com.
Het nummer is opgenomen in mei 1997.
Push It Up
(geschreven door , Larry Graham & Doug E. Fresh, toegeschreven aan New Power Generation)
Het nummer is een gevolg van een remix van het Emancipation nummer Jam Of The Year, waar een rap van Doug E. Fresh in is opgenomen. In de herfst van 1997 werd de remix gestreamd op Love4OneAnother.com. Op 12 augustus 1997 werd het nummer hernoemd naar Push It Up. Zowel Chaka Khan als Larry Graham zingen mee op het nummer.
Het nummer is opgenomen in de zomer van 1997.
Freaks On This Side
Het nummer bevat de chant “freaks on this side”, wat tijdens live concerten overliet aan het publiek.
Come On
De eerste (en laatste) officiële single van het album, die op 16 oktober 1998 werd uitgebracht. Het werd op 2 januari 1998 voor een concert over de PA gespeeld in New Orleans. Voor het nummer werd een video opgenomen.
The One
Het nummer is als een promo-only uitgave beschikbaar gesteld op 13 juni 1998. Volgens engineers schijnt The One het eerst opgenomen nieuwe nummer te zijn geweest na de uitgave van Emancipation.
Het nummers is een liefdesliedje dat in een eerdere versie aan Mayte Garcia werd gegeven ter ere van hun 2 jarige huwelijksdag op 14 februari 1998.
Ook al was het huwelijk in gevaar, in belangrijke mate veroorzaakt door de traumatische ervaring van de dood van hun pasgeboren zoon Amiir in 1996 en een daarop volgende miskraam, mocht Mayte de video voor het nummer regisseren.
De openingszin “If U’re lookin’ 4 the man that will walk away from responsibility: I ain’t the one” is voor iedereen die de biografie van Mayte Garcia (The Most Beautiful: My Life with Prince) heeft gelezen, een nogal dubieus statement. Prince/ heeft zich niet al te inlevend opgesteld richting Garcia en begroef zich in zijn muziek. Toch een contrast met het beeld dat hij in de eerste zin van het nummer tracht te schetsen.
Het nummer bevat orkestratie van Clare Fischer, dat werd opgenomen in Los Angeles.
( Like) Funky Music
(geschreven door & Doug E. Fresh, toegeschreven aan New Power Generation)
Al in juni 1997 was een sample van dit nummer beschikbaar gesteld op Love4OneAnother.com. Het nummer bevat de chant “ like funky music”, wat tijdens live concerten overliet aan het publiek.
Het nummer is opgenomen in mei 1997.
Wasted Kisses
Na het ‘reguliere’ album volgen 37 tracks, die bestaan uit 5 seconden stilte gevolgd door track 48, dat bestaat uit 44 seconden stilte, waarna het nummer Wasted Kisses begint. Het nummer is niet benoemd op de hoes van het album. Het werd op 2 januari 1998 voor een concert over de PA gespeeld in New Orleans.
Kan The One nog worden gezien als een poging nog wat van de relatie met Mayte Garcia te maken, na de traumatische ervaringen, is Wasted Kisses het tegenovergestelde. De vragen “Why did I waste my kisses on you baby? Why did I waste my time?” lijken gericht aan Mayte. Het wordt pas echt schrijnend vanaf 02:30 tot en met 02:50 in het nummer, waar een elektronische harstslag is te horen, die eindigt in een flatline. Een ronduit beschamend en wreed geluidsfragment, zeker voor Mayte, die slechts 22 jaar oud was toen ze haar zoon verloor en naderhand een miskraam kreeg.
Het nummer is slechts een keer live gespeeld, op 10 februari 2007 in Las Vegas.
Muzikanten
Alle zang en instrumenten uitgevoerd door , met hulp van:
- Kirk Johnson – drums, drum en synth programs (onder de naam KAJ)
- Rhonda Smith – bas, fretloze akoestische bas op The One
- Mr. Hayes – keyboards, achtergrondzang
- Rev. Scott – gitaar
- Hornheadz – blazers op Newpower Soul, Mad Sex, Freaks On This Side
- DJ Brother Jules – scratches op Mad Sex, Push It Up
- NPG Orchestra – orkest op Until U’re In My Arms Again, The One
- Pierre Baptiste, Clark Gayton, Wayne DuMaine – blazers op When U Love Somebody
- Larry Graham – zang op Push It Up (niet benoemd)
- Chaka Khan – zang op Push It Up (niet benoemd), achtergrondzang (“laidback groundz”) op Come On
- Marva King – achtergrondzang op Push It Up
- Kim Berry – achtergrondzang op Freaks On This Side (niet benoemd)
- Doug E. Fresh – rap op Push It Up (niet benoemd), ( Like) Funky Music
- Kat Dyson – gitaar op Come On
De betrokkenheid van de bovenstaande muzikanten is vaak twijfelachtig. Het is waarschijnlijk dat alle nummers zelf heeft opgenomen en anderen heeft gevraagd extra zang en blazers bij te dragen.
Recensie
Na het in mijn ogen zwaar teleurstellende Emancipation en geen enkele uitgave in 1997, was 1998 weer een druk jaar. Zowel Crystal Ball (een verzameling oudere nummers) en The Truth (een semi-akoestisch album), waren een verademing. Newpower Soul is dat niet. Dat wil niet zeggen dat er niet een aantal fantastische nummers op staat: Mad Sex, Push It Up, Come On, The One en Wasted Kisses zijn Prince waardige nummers, die heerlijk klinken en ofwel uiterst funky zijn of ontroerend. Maar het album bevat te veel fillers en is dan ook geen hoogvlieger in het Prince/ oeuvre.
Na Newpower Soul
De promotie voor het album, en de afgeleide albums van Chaka Khan en Larry Graham, was intens. Vele TV shows werden bezocht, waar interviews werden gegeven en werd opgetreden. Zo ging en entourage langs bij The Today Show (29-05-1998), Vibe (08-06-1998) en The Tonight Show With Jay Leno (24-07-1998). Tevens was het album de reden voor maar liefst 2 tours:
- New Power Soul Tour
(VS: 20 april t/m 1 juni 1998, Europa: 8 t/m 28 augustus 1998) - New Power Soul Festival Tour
(VS: 23 september t/m 24 oktober 1998, Europa: 15 t/m 28 december 1998)
De tours hielpen de magere verkoop van het Newpower Soul album iets verder, maar niet veel. De tours waren, zoals gewoonlijk, prima.
Ter afsluiting
Naar mijn mening is Newpower Soul geen hoogvlieger te noemen. Helaas is het album niet beschikbaar op streaming diensten. Een omissie die hopelijk snel wordt hersteld.
Update 01-07-2023: het album is nog steeds beschikbaar op Tidal, bedankt Martin Willer. “I stand corrected”.
Wat is jouw mening over Newpower Soul? Laat het weten!
Video
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Newpower Soul: muziek van New Power Generation of toch Prince/The Artist?.
4 reacties
Ga naar reactie formulier
NPS blijft voor mij een bijzonder album. Maar de reden is meer uit nostalgie dan muzikaal:
– in 1997/98 was ik op uitnodiging van Larry mee op de tour. Prince vond het wel amusant dat ik meer ‘oog’ had voor Larry, Jerry Martini en Cynthia van Sly & The Family Stone dan Prince
– Ahoy, backstage. Larry en Prince akoestische jam in de kleedkamer. Nooit meer zou ik dat moment vergeten
– Later, bij NightTown was alles slecht geregeld. Larry en Prince vragen aan mij om het te regelen. Later krijg ik een bedankje als Prince en Larry een jam spelen (volgens mij nog ergens op een bootleg te horen: ’thanks for the sandwich!’)
– Lenny Kravitz backstage; haren kort geknipt. Na concert Utrecht, aftershow in Tivoli. Daarna met Lenny naar huis van een vriend van hem in Amsterdam met de auto. Bij de bakker halen we vers gebakken croissantjes. Later, in de ochtend fijne gesprekken over het leven. Een vriend voor het leven gemaakt
– van Prince krijg ik hoogstpersoonlijk in Gent de package
– in Gent heb ik een vriendin van mij van de studie mee die het niet kan geloven als ik door alle muzikanten word begroet en tijdens de soundcheck Prince naar me toe komt om me te begroeten met ‘you gonna dance that crazy dance tonight’
Auteur
Wow, wat een verhaal. Toptijden vermoed ik zo!
Dank voor je reactie!
Ik haakte in de jaren 90 steeds meer af bij de platen van Prince en side projects. Gold Nigga was volledig aan me voorbij gegaan, Exodus kocht ik wel en vond ik redelijk goed, Newpower Soul niet meer dan aardig. Ik heb die plaat nu al zo lang niet meer gedraaid dat ik bijna niet meer weet hoe hij klinkt. Door jouw verhaal ga ik m weer eens uit de kast trekken, ben benieuwd hoe ik de plaat nu vind. Groet! Bart
Auteur
Ik ben ook benieuwd. De tijd maakte voor mij niet veel uit. Het is nog steeds een hit-and-miss album.