Inleiding
In 1978 had Prince zijn debuutalbum For You uitgebracht. Een prima start, maar geen groot verkoopsucces. Voor zijn nieuwe album deed Prince het anders. Sneller, intuïtiever en bewust commercieel.
Opnamen
Nadat de beslissing was genomen dat er geen For You Tour zou komen, ging Prince aan het werk voor zijn tweede album. Hij schreef meer dan 20 nummers en ging eind april 1979 de Alpha Studios in. De opnamen waren klaar op 13 juni, ongeveer zes weken nadat deze waren gestart. Voor overdubs en de definitieve mix werd de Hollywood Sound Recorders gebruikt.
De opnamen verliepen een stuk efficiënter dan voor For You. Dat moest ook wel, want Warner Bros. had een totaal budget van $ 180.000 beschikbaar gesteld voor de eerste drie albums. Alleen aan het debuut was al $ 170.000 opgemaakt.
Het gevolg was dat Prince veel sneller werkte en dat de uiteindelijke opnamen veel organischer klonken dan op het debuut. Ook bleken de composities van een hoger niveau dan op het debuut. Was met For You de rol van producer nog toebedeeld aan een ander, met ingang van het tweede album had Prince de vrijheid verworven dit zelf uit te voeren.
De dienstdoende engineer was verbaasd over de werkwijze van de nog zo jonge Prince:
He already had everything in his head. He knew where the parts were going so it was just basically getting it onto tape.
Gary Brandt, engineer
Prince – het album
Prince is het tweede studio album van Prince, dat op 19 oktober 1979 werd uitgebracht als onderdeel van Prince’ eerste drie-album contract met Warner Bros. Net als op zijn debuutalbum For You componeerde, speelde en arrangeerde Prince alles zelf (met uitzondering van achtergrondzang op Why You Wanna Treat Me So Bad?).
De single I Wanna Be Your Lover, die twee maanden voorafgaand aan het album werd uitgebracht, werd de eerste hit voor Prince en toonde aan (zeker naar Warner Bros.) dat met Prince niet alleen een talent was aangetrokken, maar ook een die dat talent kon vertalen naar goedverkopende hits.
I Wanna Be Your Lover
Het album opent met I Wanna Be Your Lover, een klassiek nummer in het Prince oeuvre, dat hij ook vaak live speelde. Het is emblematisch voor veel van Prince’ latere werk en geldt als voorloper van de Minneapolis sound, waarin drummachines een grote rol spelen en de synthesizer wordt gebruikt als blazerssectie. Het werd de allereerste hit voor Prince en werd goud en platina gecertificeerd. Ook werden er twee video’s gemaakt voor het nummer. De eerste speelde nog in op het wonderkind imago, omdat Prince in band opstelling wordt getoond als drummer, bassist, toetsenist, gitarist en zanger. De tweede clip was een band performance.
Ook de seksuele innuendo is alom aanwezig in dit nummer:
I want to be your lover
I want to be the only one that makes you come running
I want to be your lover
I want to turn you on, turn you out
All night long, make you shout
Oh, lover, yeah!
I want to be the only one you come for© 1979 Prince
Het volgende nummer is Why You Wanna Treat Me So Bad? dat Prince toont in al zijn gitaar glorie, met name in het verlengde outro. Ook een top nummer in het oeuvre en uitgebracht als single. Sexy Dancer volgt en is een eerste vingeroefening in onvervalste funk. Een heerlijk nummer dat swingt en zeer funky is. Het volgende When We’re Dancing Close And Slow sluit de originele eerste plaatkant af en is een zeer aardige ballad.
Kant 2 opent met With You, een wat clichématige ballad. Aardig, niet meer. En dan Bambi, een fan favoriet, die het met name tijdens aftershows goed deed. Een rocker, waarin Prince een perfecte riff etaleert. Het onderwerp van het nummer is discutabel. Het gaat over de liefde voor een meisje/vrouw die zelf houdt van meisjes/vrouwen. Prince wil haar op andere gedachten brengen:
It’s so hard to believe
Maybe it’s because you’re so young
Or maybe I’m just too naive
Who’s to say, maybe you’re really having funBambi, can’t you understand?
Bambi, it’s better with a man© 1979 Prince
De frase Bambi, maybe you need to bleed werd te grafisch geacht en werd niet afgedrukt op de bijgeleverde teksten. Still Waiting is weer een ballad, en wederom clichématig. I Feel For You is een dan weer een top nummer, ook al is de latere versie van Chaka Khan superieur aan deze versie. Maar, een absoluut top nummer, dat een belangrijke rol zou spelen in zijn carrière. It’s Gonna Be Lonely sluit het album af. Een mooi einde aan een album dat wisselend is in kwaliteit.
Singles
Er zijn vijf singles uitgebracht van Prince:
- I Wanna Be Your Lover
(uitgebracht: 24 augustus 1979) - Why You Wanna Treat Me So Bad?
(uitgebracht: 23 januari 1980) - Still Waiting
(uitgebracht: 25 maart 1980) - Sexy Dancer (VK & Japan)
(uitgebracht: 11 april 1980) - Bambi (alleen in België & Nederland)
(uitgebracht: 19 september 1980)
Recensie
Ook al is Prince nog niet een klassiek album, zoals de acht volgende albums dat zouden zijn, bevat het album al wel een aantal elementen die in het toekomstige werk van Prince zouden doorklinken. Met name I Wanna Be Your Lover, Why You Wanna Treat Me So Bad?, Sexy Dancer en Bambi zijn allemaal extreem goede liedjes, die een veelvoud van muziekstijlen vertegenwoordigen. Soul, funk, pop, rock en hardrock komen in deze 4 nummers voorbij. Ook valt het meesterlijke gitaarspel voor de eerste keer goed op.
Het album als geheel is zeker niet geniaal, maar is een vooruitgang ten opzichte van de voorganger For You. Tevens wordt voor de eerste keer duidelijk dat Prince iets heeft wat tot veel meer kan leiden. De potentie is er, maar komt er nog niet helemaal uit. Ik weet dat er veel liefhebbers zijn van de eerste twee albums, maar voor mij zijn het ruwe schetsen die aantonen dat Prince veel, heel veel, kan.
Prince zelf zei in 1982:
The second album… was for radio rather than for me, and it got a lot of people interested in my music. But it wasn’t the kind of audience you really want.
They only come around to check you out when you have another hit. They won’t come to see you when you change directions and try something new.
That’s the kind of audience I wanted.
Met andere woorden, Prince is een album dat de intentie had een hit te zijn. Het knappe is dat dat ook precies is wat er gebeurde.
In recensies uit die tijd wordt Prince veel vergeleken met zwarte artiesten als Stevie Wonder en Smokey Robinson. Geen slecht gezelschap uiteraard, maar dit was niet wat Prince wilde. Hij had niet voor niets gesmeekt bij Warner Bros.’ Larry Waronker: “Don’t make me black”, en hij werd nu toch ingedeeld bij en vergeleken met zwarte artiesten. Dat moest anders.
Succes
Prince was het eerste Prince album dat in de VS werd gecertificeerd:
- Op 15 februari 1980 werd het album goud gecertificeerd in de VS, omdat er minimaal 5000.0000 exemplaren van waren verkocht
- Op 21 februari 1980 (6 dagen later!) werd het album al platina gecertificeerd, vanwege 1.000.000 verkochte exemplaren
Nummers
Alle nummers geschreven door Prince.
- I Wanna Be Your Lover
- Why You Wanna Treat Me So Bad?
- Sexy Dancer
- When We’re Dancing Close and Slow
- With You
- Bambi
- Still Waiting
- I Feel For You
- It’s Gonna Be Lonely
Muzikanten
Prince – alle zang en instrumenten, met hulp van André Cymone op Why You Wanna Treat Me So Bad? (achtergrondzang). In de liner-notes van het album worden André Cymone en Bobby Z. bedankt als heaven-sent helpers.
Promotie
Het album en de singles werden zwaar gepromoot. Prince was regelmatig te zien in allerlei televisie programma’s. Een daarvan was het programma American Bandstand met presentator Dick Clark. Het was de bedoeling dat Prince twee nummers zou doen: I Wanna Be Your Lover en Why You Wanna Treat Me So Bad?. Tussen beide optredens door zou Prince kort worden geïnterviewd.
Direct na het eerste ‘optreden’ (Prince en band speelden niet live, maar speelden mee met de backing track) stapte Dick Clark op Prince af en begon zijn interview. De openingsvraag was hoe het mogelijk was dat hij deed wat hij deed en dat “in Minneapolis, of all places. This is not the kind of music that comes from Minneapolis, Minnesota”. Prince glimlachte en leek in te stemmen. De band wordt voorgesteld en het interview begint. Prince geeft alleen één woord antwoorden en op sommige zelfs alleen met handgebaren. Dick Clark heeft weleens gezegd dat het interview met Prince het moeilijkste was dat hij ooit heeft afgenomen.
Een aantal theorieën doen de ronde over de redenen voor Prince’ opstelling. Prince was geïrriteerd over de openings Minneapolis opmerkingen. Prince werd overvallen door zenuwen en zijn eigen verlegenheid. De derde reden die wordt gegeven is dat het een vooropgezet plan was van Prince om zo min mogelijk mee te werken. Het opvallende is dat er voor elke theorie ondersteuning is vanuit het Prince kamp. De derde optie lijkt het meest geloofwaardig te zijn, omdat die door ten minste twee bandleden wordt ondersteund.
Hoe dan ook, de mystificatie van Prince de persoon en de artiest vindt hier zijn oorsprong.
Prince Tour(s)
In tegenstelling tot na het For You album, werd besloten dat een tour een prima idee was. De band kon eindelijk aan het werk:
- Prince – zang en gitaar
- André Cymone – bas
- Dez Dickerson – gitaar
- Dr. Fink – keyboards
- Gayle Chapman – keyboards
- Bobby Z. – drums
De eerste Prince tour startte op 26 november 1979 in een uitverkocht The Roxy Theatre in Los Angeles. Een prachtig begin, maar de volgende shows waren geen succes. De band stond niet in zalen die doorgaans dergelijk muziek programmeerde. Daarboven op was het imago van de band, zeker voor die tijd, ronduit shockerend. Nog niet iedereen had zijn ‘persona’ gevonden, maar het feit dat de lead zanger en gitarist in bikini broekjes op het podium stond hielp niet echt mee. Al na zes optreden werd de tour ingekort. Op 17 februari 1980 werd de Prince Tour beëindigd.
Maar, zowel het album als de single I Wanna Be Your Lover bleven verkopen en werden goud gecertificeerd. Wat te doen? Wellicht als voorprogramma van een reeds gevestigd artiest? Enter Rick James. Prince werd toegevoegd aan de line-up voor Rick James’ Fire It Up Tour, die al snel The Battle Of Funk werd genoemd. De tour duurde van 22 februari tot en met 3 mei 1980. Het legde de basis onder de levenslange haat van Rick James voor Prince. Volgens James protegé Teena Marie, lag dat 100% aan James zelf: “It wasn’t really Prince. It was more Rick than anything. In private, [he dug Prince’s music] although he would never admit it”.
In zijn (auto)biografie Glow schrijft James:
The eighties had arrived. I felt like I was racing a souped-up Ferrari with no one challenging my front position. But then I looked into my rearview mirror and saw this one sports car gaining on me. The driver was so small I could barely see his head above the steering wheel. Strange thing is that, on the advice of others, I had invited him to the race. He didn’t catch me – and he wouldn’t for a long time to come – but I never liked his fuckin’ attitude. He called himself Prince.
James had nog nooit van Prince gehoord, maar na het beluisteren van zijn nieuwe album en single was hij bereid de jonge muzikant een kans te geven. Het ging al snel mis. James ergerde zich aan Prince en zijn (‘zogenaamde’ volgens James) verlegenheid. Het feit dat Prince elke avond de show van James bekeek viel ook niet goed en al snel werd Prince verdacht van het stelen van James (moves en/of muziek). Gedurende de tour werd het duidelijker en duidelijker dat Prince een groot talent was en dat hij het publiek voor zich won met zijn combinatie van showmanship, soul, funk en new wave. Bobby Z.: “We were young and hungry and we started kicking his ass”. De band was leergierig, hongerig en werkte snel. De show liep als een trein en er waren avonden dat het voorprogramma beter was en werd ontvangen dan het hoofdprogramma.
Lang verhaal kort: Rick James zou de rest van zijn leven Prince publiekelijk afvallen en beschimpen. Prince heeft zich, tijdens en na de tour, nooit uitgelaten over zijn relatie met Rick James en/of zijn muziek.
Modus operandi
Rond deze periode zijn er nog drie opvallende gebeurtenissen, die invloed hadden op het vervolg van Prince’ loopbaan:
- De eerste satelliet act
- De aanschaf van een bas
- Het vertrek van Gayle Chapman
The Rebels
Na de opnamen voor Prince, had Prince nog materiaal over en wilde dit met een band opnemen. Het idee was dat Prince onderdeel was van de band en één van de componisten was. Voor de opnamen werd de live-band van Prince gebruikt. Onder de naam The Rebels werden van 10 tot en met 21 Juli 1979 in de Mountain Ears Sound Studio in Boulder, Colorado, negen nummers opgenomen: Too Long, Disco Away, Thrill You Or Kill You, You, If I Love You Tonight, The Loser, Hard To Get, aangevuld met twee instrumentale stukken.
Geen van deze opnamen is ooit officieel uitgebracht. Sommige nummers zijn later uitgebracht door anderen; Paula Abdul (You als U), Mica Paris (If I Love You Tonight als If I Love U 2 Nite) en Mayte (If I Love You Tonight als If Love U 2night).
The Rebels kan worden beschouwd als de allereerst satelliet act van Prince, zoals er later nog velen zouden volgen, zoals The Time, Vanity 6, The Family, Sheila E., Jill Jones en Madhouse.
Cloud Bass
In de videoclip voor Why You Wanna Treat Me So Bad? speelt André Cymone de zogenaamde ‘cloud bass’. Het ontwerp van die bas werd overgenomen in de vele ‘cloud’ gitaren, die synoniem zijn geworden met Prince. De eerste keer dat die gitaar werd gebruikt was in de Purple Rain film, in de kleur wit. Ook ten tijde van Sign O’ The Times (perzikkleurig), Lovesexy (blauw) en Diamonds And Pearls (geel) werd de gitaar veelvuldig gebruikt.
Er zijn twee verhalen in omloop over hoe de bas bij Prince terecht is gekomen. Enerzijds beweerde André Cymone dat Prince de bas op verzoek van André kocht ten tijde van de For You opnamen. Een ander verhaal stelt dat de eigenaar van de Sardonyx bas de bas te koop had staan in een winkel in New York en dat Prince hem daar aan het einde van de jaren (19)70 kocht.
De bas is, naast de première in de Why You Wanna Treat Me So Bad? videoclip, ook te zien in twee latere clips: My Name Is Prince en The Most Beautiful Girl In The World. De bas was tevens onderdeel van de My Name Is Prince Tentoonstelling in Londen en Amsterdam en is opgenomen in het boek Prince Guitar & Bass, uitgegeven door Paisley Park Archives als exhibition series tour book.
Exit Gayle Chapman/Enter…
In de periode tussen het einde van de Prince Tours en de opnamen voor het opvolgende album Dirty Mind, besloot Gayle Chapman te stoppen bij Prince. De muzikale, en met name de tekstuele kant daarvan, richting die Prince meer en meer opging was niet wat ze wilde. Ze voelde zich ook niet op haar gemak bij de weinig verhullende podium kleding die ze moest dragen en haar tong-act met Prince.
Gayle Chapman werd vervangen door een jonge muzikante uit Los Angeles, Lisa Coleman, die gaandeweg Prince’ carrière van steeds groter belang werd op de muzikale ontwikkeling van Prince.
Verrassing
Op 17 oktober 2019 publiceerde het Youtube kanaal Prince een video met muziek van een 20 jarige Prince die een akoestische demo van het nummer I Feel For You inspeelt. Een prachtig en onverwacht stukje geschiedenis. Het nummer is voor een periode van 7 dagen beschikbaar als vinyl single en wordt beschikbaar gesteld op de verschillende streaming services.
Ter afsluiting
Het tweede album van Prince was een groot succes en verzekerde Warner Bros. ervan dat er geld te verdienen was aan hun artiest. Prince werd, zeer tegen de wens van Prince, over het algemeen weggezet als een zwarte artiest, die zich met name op de zwarte markt focuste. Dat moest anders. Vanaf album nummer drie zou Prince het roer omgooien en alleen doen wat hij wilde. Het begin van een duizelingwekkende reis die startte met Dirty Mind en culmineerde in Lovesexy.
Wat vind jij van het album Prince? Laat het weten!
Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Prince brengt zijn tweede album uit, de eerste hint naar het echte vervolg?. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.
2 reacties
Prince was toch ook zelf de producer op zijn eerste album?
Auteur
Zeker!