Prince en Mavis Staples, vriendschap en prachtige muziek

Prince en Mavis Staples - Olympic Studios, Londen - 27 juli 1988 (youtube.com)

Prince en Mavis Staples – Olympic Studios, Londen – 27 juli 1988

Inleiding

Gedurende de periode 1987/1988 was Prince op zoek naar uitbreiding van de artiesten voor zijn Paisley Park Records label. Nadat hij George Clinton had getekend en uit de problemen had geholpen keerde hij zich naar een andere jeugdheld: Mavis Staples.

Mavis Staples

Op 10 juli 1939 werd Mavis Staples geboren in Chicago. Elf jaar later begon haar carrière toen ze toetrad tot de familie groep The Staple Singers. Na optredens in met name kerken, een lokaal hitje en Mavis Staples die haar middelbare school diploma haalde, ging de groep vanaf 1957 op tournee. De groep werd geleid door (vader) Roebuck “Pops” Staples, aangevuld met zijn dochters Mavis, Cleotha, Yvonne en (initieel) zoon Pervis. Doordat de groep zich duidelijk positioneerde als een religieuze act werden de groep ook wel “God’s Greatest Hitmakers” genoemd.

The Staple Singers - Jaren (19)70 (udiscovermusic.com)

The Staple Singers – Jaren (19)70

The Staple Singers evolueerde zich tot een van de meest toonaangevende spirituele groepen in de VS. Door hun vriendschap met Martin Luther King Jr. werd de groep tevens één van de (muzikale) gezichten van de civil rights movement. In 1968 tekende groep een contract met het fameuze Stax label, waarna de groep in het begin van de jaren (19)70 zelfs twee keer op de eerste plaat van de Billboard hitlijsten zou doen belanden: I’ll Take You There en Let’s Do It Again.

In de tussentijd had Mavis Staples al in 1969 haar eerste soloalbum uitgebracht. Een klein aantal soloalbums zou nog volgen tot 1984. Na het disco tijdperk werd het stiller en stiller rond The Staple Singers en Mavis Staples. Hun muziek was niet populair meer en platen verkochten niet echt meer. Mavis Staples overleefde met optredens. Helaas, maar in 1987 was Mavis in fininaciële problemen. Ze had haar auto al moeten verkopen, stond op het punt hetzelfde te doen met haar appartement en de Belastingdienst zat haar op de hielen. Haar problemen zouden binnenkort als sneeuw voor de zon verdwijnen…

Prince belt

In 1987 was Prince’ eigen label Paisley Park Records net twee jaar onderweg. Naast zijn eigen albums werden ook satelliet acts als Sheila E., The Family, Madhouse en Jill Jones uitgegeven op zijn label. Veel van die acts kregen nummers aangeleverd, die ze zich eigen konden maken. Prince had veel nieuw talent en beginnende acts, maar hij wilde zich verbreden.

Tegelijkertijd gaf zijn eigen label Prince de kans oudere helden te helpen. George Clinton werd vastgelegd, zijn schulden werden door Prince betaald en hij kreeg carte blanche voor nieuwe muziek. Rond die tijd hoorde hij dat Mavis Staples op zoek was naar een platencontract. Hij was wild van The Staple Singers, en met name Mavis Staples, en gaf zijn management de opdracht Mavis aan Paisley Park Records te verbinden. Er werd contact gezocht met de pater familias Pops Staples.

Mavis Staples - Paisley Park promo (wolfgangs.com)

Mavis Staples – Paisley Park promo

My father called me, and said “Mavis, this man Prince is looking for you.” And I said “Pops, what prince, I don’t know no prince?” He said “The one they call purple.” I said “No, not Prince! What does he want with me?” He said “take the man’s number and call him.”

Mavis Staples, 20-05-2020, wxpn interview

Prince maakte niet direct muziek die haar paste, maar Mavis Staples was ervan overtuigd dat Prince een muzikaal genie was. Ze begreep ook dat het haar kans was om weer aansluiting te krijgen bij het platenkopende publiek en wilde graag samenwerken.

I called the next morning, and I get Prince’s manager, and I asked, “Why would Prince want to produce me? I can’t sing no songs like Appolonia and Vanity, like ‘you nasty boy.’ I’m a grown woman! I need a song of substance.” And he said, “Ms. Staples, Prince is very much aware of the nature of your talent. And he will be writing adult songs for you.” And I said, “Okay, that sounds better.”

Mavis Staples, 20-05-2020, wxpn interview

Prince en Mavis ontmoetten elkaar voor het eerst in augustus 1987. The Staple Singers traden op in Los Angeles. Prince was aanwezig en na het concert zouden ze elkaar ontmoeten. Mavis zou het allemaal ‘cool’ spelen…

The first time Prince and I met, he came to the Shrine Auditorium, my family was having a concert there, so he came to me. My sisters and I were standing on the side and I told my sisters, I said, “Now this little guy, everybody say he’s so cool. They say he’s so cute! He’s so good-looking!” I told them, “Look, I’m gonna play it cool. When I see him I’m gonna be really cool.” But here comes Prince, coming toward me, white suit, Lucite cain and white boots. He got up on me, and I just screamed ‘Aaargghh’. Yeah, cool went out the window y’all!.

Mavis Staples, 22-04-2016, Coachella concert

De eerste ontmoeting duurde ongeveer 45 minuten. Mavis was enthousiast en praatte non-stop. Prince lachte verlegen en gaf korte antwoorden. Mavis wilde dat Prince voor haar zou schrijven, maar begreep al snel dat communiceren met hem wat lastig was. Ze besloot hem brieven te gaan schrijven, en dat deed ze dan ook, vaak 13/14 pagina’s lang. Ze vertelde haar levensverhaal. Het zou goed uitpakken, zeker voor het tweede album.

Prince en Mavis Staples - God Is Alive (youtube.com)

Prince en Mavis Staples – God Is Alive

Lovesexy/God Is Alive

In februari 1988 begonnen de werkzaamheden voor het Mavis Staples album, die door Prince rond juni 1988 werden afgerond (Mavis moest alleen haar zangpartijen nog inzingen). Net op tijd voor het Europese deel van de Lovesexy tour die Prince in juli aftrapte. Mavis ging mee en na het eerste concert trad ze op tijdens de eerste aftershow van de tour. Daags erna trad ze op tijdens de reguliere show.

I went on stage and we did I’ll Take You There in that big place and it was unbelievable. Prince said to the crowd, “Can you say Mavis Staples?” and all those kids screamed my name.

Mavis Staples, Uptown magazine #12

Tijdens de tour veranderde er wat in de relatie, Prince begon te praten, soms uren achter elkaar. Toen de tour Engeland aandeed doken Prince en Mavis de Olympic Studios te Londen in om haar vocalen voor God Is Alive op te nemen, dat helaas nooit is uitgebracht. Zie ook het subartikel Prince en Mavis Staples – God Is Alive.

Mavis Staples - Time Waits For No One (apoplife.nl)

Mavis Staples – Time Waits For No One

Album: Time Waits For No One

Voor hun eerste album werkten Prince en Mavis los van elkaar. Prince nam voornamelijk op in zijn net geopende Paisley Park Studios en Mavis in Memphis. Het album werd grotendeels gevuld met nummers die al bestonden voordat Mavis in beeld kwam. Interesting werd geschreven voor Mavis en het prachtige Time Waits For No One werd geschreven door Mavis en Prince samen.

Op 24 mei 1989 werd het eerste Paisley Park Records album van Mavis Staples uitgebracht onder de naam Time Waits For No One. Het album bevatte 6 Prince composities die zich kenmerkten door de typerende Prince sound.

Nummers

Alle nummers geschreven door Prince, tenzij anders aangegeven.

  • Interesting
  • 20th Century Express (Homer Banks, Lester Snell)
  • Come Home
  • Jaguar
  • Train
  • The Old Songs (Homer Banks, Lester Snell)
  • I Guess I’m Crazy
  • Time Waits for No One (Prince, Mavis Staples)
Mavis Staples - Time Waits For No One - Hoes achterkant (discogs.com)

Mavis Staples – Time Waits For No One – Hoes achterkant

Muzikanten

  • Mavis Staples – zang, achtergrondzang
  • Prince – alle instrumenten, tenzij anders aangegeven, achtergrondzang op Interesting, Come Home, Jaguar, Train, Time Waits For No One

Recensie

Destijds was ik helemaal wild van het album. Het was voor mij het zoveelste voorbeeld dat Prince prima in staat was tot het schrijven van toegankelijke muziek, ook voor anderen. Ook al paste niet alles even goed bij Mavis Staples, het titelnummer alleen al was zo indrukwekkend dat dat alleen al de aanschaf waard was. De beukende, swingende drums, gekoppeld met prachtige keyboards, prachtige intense zang van Mavis en een prachtige Prince solo: alweer een mijlpaal in het destijds al zo indrukwekkende oeuvre van Prince.

Maar ook nummers als Interesting, Jaguar en Train werkten prima in combinatie met Mavis’ prachtige doorleefde stem. Kortom: een verrijking voor het Paisley Park Records label.

Na Time Waits For No One

Helaas dacht het publiek daar geheel anders over, als het überhaupt al wist van het bestaan van het album. Mavis Staples werd gecategoriseerd als gospel, maar dit album was dat niet. Maar wat was het dan wel? In de VS paste het album in geen enkel radio format, dus werd het niet gedraaid. De pers was unaniem lovend, sommigen stelden zelfs dat dit het beste was dat Paisley Park Records had voortgebracht. Het album hielp de vastgelopen carrière van Mavis weer op gang, maar het was een commerciële teleurstelling, in ieder geval voor Mavis. De drie singles (20th Century Express, Jaguar en Time Waits For No One) konden het tij ook niet keren.

Mavis Staples - Melody Cool (discogs.com)

Mavis Staples – Melody Cool

Melody Cool

Na de uitgave van het eerste Mavis Staples album op het Paisley Park Records label werd de aandacht verlegd naar de Prince projecten Batman en Graffiti Bridge. Het laatste zou de derde Prince speelfilm worden, inclusief een soundtrack. De oudgedienden George Clinton en Mavis Staples kregen beiden een rol in de film, inclusief een eigen nummer, die in de film zou worden uitgevoerd.

Clinton ontving het fantastische We Can Funk en Mavis zou het nieuw geschreven nummer Melody Cool zingen, genoemd naar haar karakter in de film. In het begin van de film opnamen was Mavis wat onzeker, maar de hele ervaring vond ze uiteindelijk voor herhaling vatbaar.

Melody Cool is een uiterst catchy liedje dat op single werd uitgebracht in 1990. Het haalde de hitlijsten in de VS. Terecht, het past goed bij Mavis, is positief en behoort tot de hoogtepunten op het Graffiti Bridge album.

Nude

In de zomer van 1990 was Prince op tournee in Europa en Japan. De zogenaamde Nude tour streek op 19 juni neer op het Britse eiland. Prince speelde maar liefst 16 concerten in Engeland en 1 in Ierland. Mavis Staples verzorgde het voorprogramma tijdens de concerten. Prince was ontevreden met de band die Mavis begeleidde en besloot backstage mee te spelen tijdens de 30 minuten durende set, van waaruit hij de band dirigeerde. Mavis speelde nummers van The Staple Singers, aangevuld met nummers van het Time Waits For No One album.

Mavis Staples - The Voice (prince.com)

Mavis Staples – The Voice

Album: The Voice

In augustus van 1991 begon het werk aan de opvolger van Time Waits For No One. Een jaar later waren de opnamen gedaan. Initieel werkte Prince en Mavis op dezelfde manier, maar al snel werkten ze intensief samen in de Paisley Park Studios. De nieuw geschreven nummers House In Order, You Will Be Moved, Blood Is Thicker Than Time en The Undertaker bleken grotendeels gebaseerd te zijn op de brieven die Mavis had geschreven. Prince had de persoonlijke verhalen verwerkt in de teksten. Mavis was tijdens het inzingen soms zo geëmotioneerd dat ze volschoot. Mavis zelf stelde in 1997:

Each one of those songs is me. That album is about the life of Mavis.

De nummers Melody Cool en Positivity zijn ge-update versie van de originelen (respectievelijk afkomstig van Graffiti Bridge en Lovesexy).

Het tweede Paisley Park Records album van Mavis Staples, The Voice werd uitgebracht op 24 augustus 1993. Prince schreef (mee aan) 8 nummers op het album en speelde weer veel mee, maar was toch minder aanwezig dan op Time Waits For No One.

Nummers

Alle nummers geschreven door Prince, tenzij anders aangegeven.

  • The Voice (Rosie Gaines, Prince)
  • House in Order
  • Blood Is Thicker Than Time
  • You Will Be Moved
  • All Because Of You (Billy Beck, Rick Brown)
  • The Undertaker (Prince, Tommy Barbarella, Michael B., Levi Seacer Jr., Sonny T.)
  • Melody Cool
  • Kain’t Turn Back (Bernard Belle, Raymond Watkins)
  • I’ll Be Right There (Emmanuel Rahiem LeBlanc, Gordon Williams)
  • A Man Called Jesus
  • Why (Mike Ferguson, Ivan Hampden, Danny Madden, Paulette McWilliams)
  • Positivity
Mavis Staples - The Voice - Booklet achterkant (discogs.com)

Mavis Staples – The Voice – Booklet achterkant

Muzikanten

  • Mavis Staples – zang, achtergrondzang
  • Prince – alle instrumenten, tenzij anders aangegeven

Recensie

Toen ik het album kocht in 1993 was ik wat teleurgesteld, maar de tijd heeft die initiële reactie ingehaald. The Voice is een prima album, dat recht doet aan Mavis Staples’ prachtige doorleefde stem en past muzikaal en tekstueel beter bij haar dan Time Waits For No One. Het album klinkt ‘volwassener’, wat waarschijnlijk zorgde voor mijn teleurstelling. Maar, eerlijk is eerlijk, nummers als The Voice, House In Order, het heerlijke bluesy The Undertaker en het house achtige A Man Called Jesus werken erg goed.

De algehele boodschap en ‘feel’ van het album is meer spiritueel, Mavis zingt vol passie en kracht. Een aanrader!

Paisley Park Records logo (apoplife.nl)

Paisley Park Records

Na The Voice

Het album bracht twee singles voort: The Voice en Blood Is Thicker Than Time. Helaas volgde hetzelfde als eerder. Het album paste niet in een radio format en kreeg dus weinig to geen airplay. Maar het album werd ook het slachtoffer van de destijds al hoog opgelopen ruzie tussen Prince en Warner Bros. Het Paisley Park Records label werd in 1994 officieel opgeheven. Na de desastreuze uitgave van het Carmen Electra debuutalbum werd The Voice totaal niet gepromoot.

The Sacrifice Of Victor

Op 8 september 1993 trad Prince op in een kleine nachtclub, Bagley’s Warehouse, in Londen. Naast veel andere gasten was ook Mavis Staples van de partij. Ze zong op The Undertaker en I’ll Take You There. The Undertaker werd in 1995 uitgebracht op de live video The Sacrifice Of Victor.

1-800 New Funk (discogs.com)

1-800 New Funk

1-800 New Funk

Prince richtte al snel in eigen beheer NPG Records op. In 1994 werd de verzamelaar 1-800 New Funk uitgebracht, waarop het nummer You Will Be Moved van Mavis’ album The Voice was opgenomen.

In 1995 werd The Voice opnieuw uitgegeven op het NPG Records label, in een andere volgorde en aangevuld met Come Home (afkomstig van Time Waits For No One).

Mavis Staples - Apollo Theater 09-05-2019 (brooklynvegan.com)

Mavis Staples – Apollo Theater 09-05-2019

Na Prince

Na de opheffing van Paisley Park Records werd de samenwerking met Prince verbroken, maar het contact niet. Tot aan de voortijdige dood van Prince hadden ze regelmatig contact.

Mavis ging weer aan het werk. In 1996 bracht ze Spirituals & Gospels: A Tribute To Mahalia Jackson uit, die in 2004 gevolgd werd door het succesvolle Have A Little Faith en haar bijdrage op de That’s What I Say compilatie, een eerbetoon aan Ray Charles. In 2007 bracht ze We’ll Never Turn Back uit. In 2016 werd het live album Livin’ On A High Note uitgebracht, dat covers bevat van o.a. Nick Cave en Neko Case. Eind 2017 bracht Mavis het album If All I Was Was Black uit.

In 2019 werd Mavis 80 jaar, een gebeurtenis die ze aangreep voor een concert in The Apollo, de beroemde zaal in Harlem, New York. Ze speelde ook op het fameuze Engelse Glastonbury Festival. In 2022 werd Mavis’ voorlopig laatste album uitgebracht, Carry Me Home. Mavis gaat nog steeds regelmatig op toernee.

Prince - When Will We B Paid? (discogs.com)

Prince – When Will We B Paid?

Prince connectie

Op 23 oktober 1999 trad Prince op in zijn eigen Paisley Park Studios. Mavis Staples was te gast en zong The Undertaker (afkomstig van The Voice) en twee nummers die The Staple Singers vroeger zongen: I’ll Take You There en When Will We B Paid?. Prince besloot When Will We B Paid? op te nemen en stuurde het naar Mavis. Ze liet het horen aan haar vader, Pops, die heel enthousiast en blij was met het eindresultaat.

Tijdens het allerlaatste concert van Prince, 14 april 2016, een week voor zijn dood, was When Will We B Paid? het eerste nummer van de setlist.

Ter afsluiting

Prince was wild van Mavis Staples en was dat tot aan zijn dood. Andersom was het precies hetzelfde. In een interview voor wxpn in 2020 koos Mavis Time Waits For No One als de “Song You’re Most Proud of Working On”. Dat zegt feitelijk alles.

Helaas zijn de beide Paisley Park Records albums van Mavis Staples niet meer verkrijgbaar, niet in fysieke vorm, maar ook niet via streaming diensten. Het schijnt dat The Voice beschikbaar zou zijn op Tidal, maar dat heb ik niet kunnen bevestigen. Hoe dan ook, het is een gemis. Beide albums dienen beschikbaar te zijn, zodat iedereen kan genieten van de ongekende pracht op Time Waits For No One en The Voice.

Wat vind jij van Mavis Staples’ Prince output op Paisley Park Records? Laat het weten!

Video/Spotify
Bij dit verhaal is een video opgenomen. Klik op de volgende link om deze te zien: Video: Prince en Mavis Staples, vriendschap en prachtige muziek. De A Pop Life afspeellijst op Spotify is ook aangepast.

Meer Prince?

Complimenten/opmerkingen? Graag!