Prince, top 50, nummers 10 tot en met 1

Prince-top-50-3

Dit is deel 4 (van 5) van de herinnering aan Prince, die op 21 april 2016 overleed. Hierbij deel 3 van de top 50, nummers 10 tot en met 1.

Joy In Repetition, bladmuziek

Joy In Repetition, bladmuziek

10. Joy In Repetition

(Graffiti Bridge, 1990)

Joy In Repetition was een Crystal Ball outtake uit 1986 die ongewijzigd is uitgebracht. Prince bewaarde zelfs het originele tussenstukje met feestgeluid aan het begin van het nummer, wat ook voorkomt aan het einde van Eye No, tijdens de overgang naar Alphabet St. op het Lovesexy album. De eerste opnamen vonden plaats in juli 1986, vijf dagen voor de opname van Soulpsychodelicide (een nummer dat wordt genoemd in Joy In Repetition), onderdeel van de configuratie van 3LP Crystal Ball. Toen het album werd teruggebracht naar dubbel-album Sign O’ The Times, werd Joy In Repetition verwijderd. In 2002 werd een live versie, opgenomen tijdens een aftershow, uitgebracht (op live album One Nite Alone… The Aftershow: It Ain’t Over). Vol met ruig gitaarwerk is dit een prima introductie tot Prince de (zwaar onderschatte) gitarist. Het nummer gaat over een bezoeker van een (nacht)club waar een vrouw optreedt die een nummer zingt, dat een jaar lang is. Na 01:10 minuten komt onderstaande tekst voor in het nummer. De wijze waarop de tekst versneld door het nummer wordt verweven is geniaal: Up on the mic repeating 2 words, over and over again / was this woman he had never noticed before he lost himself in the articulated manner in which she said them / These 2 words, a little bit behind the beat / I mean just enough 2 turn u on / 4 everytime she said the words another one of his doubts were gone. Ze blijft twee woorden eindeloos herhalen totdat de bezoeker het niet meer aankan en samen met de vrouw de club verlaat. Het eindigt met de vaststelling dat holding someone is truly believing there’s joy in repetition. De eindeloos herhaalde twee woorden? Love me. Prachtig!

Housequake tijdens Sign O' The Times tour première, First Avenue, Minneapolis, 21-03-1987

Housequake tijdens Sign O’ The Times tour première, First Avenue, Minneapolis, 21-03-1987

9. Housequake

(Sign O’ The Times, 1987)

Shut up, already, damn! En daar is Housequake, een Camille (alter-ego van Prince) track. En dat is funky: Come on y’all, we got 2 jam / Before the police come / A groove this funky is on the run. Housequake was onderdeel van het Camille album (een album met alleen Camille tracks) en is, zeer terecht, goed genoeg bevonden voor een plaats op Sign O’ The Times. Het is een fantastisch funknummer en een favoriet tijdens de concerten.

Controversy (maxi-single), 1981

Controversy (maxi-single), 1981

8. Controversy

(Controversy, 1981)

Titelnummer van zijn vierde album. Het gaat over wat/wie Prince is: I just can’t believe / all the things people say / Controversy / Am I black or white / Am I straight or gay / Controversy / Do I believe in God / Do I believe in me / Controversy. Uiteraard geeft Prince geen antwoord op de vragen. In het midden van het nummer begint Prince het Onze Vader te reciteren (wat sommigen er toe dreef het nummer blasfemisch te noemen). Aan het einde wordt People call me rude / I wish we all were nude / I wish there was no black and white / I wish there were no rules als een soort leitmotif herhaald. Het nummer is recht toe recht aan funk met een doorlopend 4-kwarts drumritme. De ritmegitaar is extreem funky. Klassiek Prince nummer.

17 Days (B-side When Doves Cry maxi-single), 1984

17 Days (B-side When Doves Cry maxi-single), 1984

7. 17 Days

(B-side When Doves Cry, 1984)

In 1993 is dit nummer ook opgenomen op The Hits/The B-Sides compilatie.

De complete titel van het nummer is 17 Days (the rain will come down, then U will have 2 choose. If U believe, look 2 the dawn and U shall never lose) en is uitgebracht als B-kant van When Doves Cry. Het was het eerste item dat ik van Prince aanschafte en het introduceerde me direct met de wonderlijke wereld en werkwijze van Prince, namelijk het fenomeen B-kantjes. Nummers die niet op de reguliere albums werden uitgebracht, maar alleen op singles. Op de maxi-singles werd ook de B-kant vaak in een remix of extended versie uitgebracht. Het niveau van de B-kantjes was daarbij ook nog eens extreem hoog. 17 Days is een dergelijke B-kant. Origineel bedoeld voor het tweede album van Vanity 6, maar in 1984 opnieuw opgenomen met Wendy Melvoin en Lisa Coleman, die de achtergrondzang voor hun rekening namen. Het nummer gaat over een man die 17 dagen en 17 nachten geleden is verlaten door zijn vriendin, die inmiddels ook een nieuwe vlam heeft: You’ve been gone 17 days / 17 long nights / The main drag is knowing that / You’re holding someone else tight. Het nummer loopt over van zelfmedelijden: So here I sit in my lonely room / Lookin’ for my Sunshine / But all I’ve got is two cigarettes / And this broken heart of mine // So let the rain come down / The rain come down / Let the rain come down, down. Het werkt enorm goed en wordt nergens corny; sterker nog, het nummer is krankzinnig goed en kent een heerlijk ritme.

 

Grappig feitje: de complete titel van 17 Days is de langste titel van een B-kant ooit, die ooit op een nummer 1 positie stond van Hot 100 in de Verenigde Staten (85 letters en/of nummers).

Mountains (single), 1986

Mountains (single), 1986

6. Mountains

(Parade, 1986)

Favoriet nummer van album Parade: een echt Prince and the Revolution nummer (de hele band doet ook echt mee) geschreven door Wendy & Lisa samen met Prince. De 12-inch versie (10 minuten lang) begint met de aanmoediging van Prince: Hey you, get out on this dance floor!. Het is een klassieker met veel extra muzikale hoogstandjes. Het nummer zelf is uitermate positief en vrolijk en gebruikt The Revolution optimaal: Love will conquer if u just believe.

Dirty Mind tour, Paradiso, Amsterdam, 1981

Dirty Mind tour, Paradiso, Amsterdam, 1981

5. Head

(Dirty Mind, 1980)

Na de eerste twee albums For You en Prince werd Prince gezien als een soul artiest in de Stevie Wonder hoek, met name ook vanwege zijn vermogen zeer veel instrumenten zelf te kunnen spelen. De schok was dan ook groot toen hij tijdens de Prince tour dit nummer begon te spelen. Het gaat over een vrouw op weg naar het altaar (om te gaan trouwen), maar die met Prince meegaat om vooral veel (orale) sex te hebben. De verhalen over die concerten dat Prince riep Sing along! Head! en de verbijstering op de gezichten van de mensen in de zaal zijn legendarisch. Los daarvan is Head een ongelooflijk sterk funk-nummer en een proto-type voor de Minneapolis sound die een paar jaar later de wereld zou veroveren (toen Prince er zelf al lang klaar mee was en andere dingen wilde en deed). Het was de opmaat voor het album Dirty Mind en de start van een langdurige periode van alsmaar beter wordende, vernieuwende, revolutionaire muziek, concepten en concerten. Het album en dit nummer zijn een onmisbare schakel in het fenomeen dat Prince werd.

Erotic City (B-side Let's Go Crazy maxi-single), 1984

Erotic City (B-side Let’s Go Crazy maxi-single), 1984

4. Erotic City

(B-side Let’s Go Crazy, 1984)

In 1993 is dit nummer ook opgenomen op The Hits/The B-Sides compilatie.

Ook dit is een B-kant en ook hiervoor geldt (net als voor 17 Days) dat de titel langer is, namelijk Erotic City (“make love not war Erotic City come alive”). Dit nummer is een solo-opname, maar de vocalen zijn een duet met Sheila E (haar eerste opname met Prince). De eerste opnamen vonden eind december 1983 plaats. Waarschijnlijk heeft Sheila E haar vocalen opgenomen rond april 1984, toen zij en Prince haar debuut-album aan het opnemen waren. Ondanks dat dit een B-kant is, werd het een grote hit in de discotheken. Het werd zelfs op de radio gespeeld, wat vrij opzienbarend is, omdat het woord fuck er duidelijk in voorkomt, alhoewel destijds ook werd gesproken over funk. De handgeschreven tekst van Prince zelf laat weinig ruimte voor discussie.

Ten tijde van het samenstellen van de verzamelaar Ultimate had Warner Bros. Erotic City op de configuratie staan, maar op verzoek van Prince is deze verwijderd, vanwege de expliciete tekst.

Uitvoering The Beautiful Ones tijdens Purple Rain (de film), 1984

Uitvoering The Beautiful Ones tijdens Purple Rain (de film), 1984

3. The Beautiful Ones

(Purple Rain, 1984)

Begin september 1983 is The Beautiful Ones opgenomen als een solo-opname (produced, arranged, composed, and performed by Prince) in Sunset Sound, Los Angeles. Het is een nummer over verlangen en onbeantwoorde liefde. Het start als een langzame ballad met Prince in zijn falset-stem, begeleid door piano en synthesizer geluiden. Langzaam maar zeker wordt het nummer luider en intenser en tegen het einde krijst Prince het uit:

Do u want him / Or do u want me / Cause I want u / Said I want u
Tell me, babe / Do u want me/I gotta know, I gotta know / Do u want me
Baby, baby, baby / Listen 2 me
I may not know where I’m going (babe) / I said I may not know what I need
One thing, one thing’s 4 certain baby / I know what I want, yeah
and if it please u baby / please u, baby / I’m begging down on my knees
I want u / Yes I do / Baby, baby, baby, baby / I want you /Yes I do

Hierna komt het nummer weer tot een rustig einde. Het is één van de meest verpletterende uitvoeringen van Prince. Elke keer weer als ik het hoor: kippenvel. Het voelt echt, oprecht en het verlangen komt totaal over.

Er bestaat een langere (niet officieel verkrijgbare) versie, waarbij de climax van het nummer ongeveer een minuut langer duurt. Het nummer verving (het nooit uitgebrachte) Electric Intercourse op het album en schijnt geschreven te zijn voor Susannah Melvoin om haar te verleiden haar toenmalige vriendje te verlaten (is succesvol gebleken). Ik heb wel eens gelezen dat Prince extatisch was nadat hij het nummer af had, omdat hij wist dat het niet een beetje goed was, maar fenomenaal.

Op 18 maart 2016 werd aangekondigd dat Prince was begonnen met zijn memoires en dat deze zouden uitkomen rond de herfst van 2017. De titel van zijn memoires: The Beautiful Ones.

If I Was Your Girlfriend (single), 1987

If I Was Your Girlfriend (single), 1987

2. If I Was Your Girlfriend

(Sign O’ The Times, 1987)

Eén van de meest gedurfde single-releases van Prince: If I Was Your Girlfriend. Het nummer wordt uitgevoerd door een (androgyne) man richting een vrouw, waar Prince de mogelijkheden tot een intiemere relatie onderzoekt, alsof hij een platonische vriendin was van de vrouw. Aangenomen wordt dat het nummer gaat over de jaloezie die Prince voelde aangaande de sterke, intieme band die zijn (destijds) verloofde Susannah Melvoin had met haar tweelingzus Wendy. Het is een verbazingwekkend mooi nummer. De tekst is werkelijk prachtig en vol gevoel, met een aantal prachtige regels:

If I was your one and only friend / Would U run 2 me if somebody hurt U
Even if that somebody was me / Sometimes I trip on how happy we could be

en

Sugar do U know what I’m saying 2 U this evening
Maybe U think I’m being / a little self-centered
But I, I said I want 2 be / all of the things U are 2 me
Surely, surely U can see

Muzikaal is het zeer sober, maar zeer effectief. Met name de vocalen zijn indrukwekkend, met allerlei trucs (versnellen, vertragen). Alles alleen gedaan: fantastisch!

Advertentie voor When Doves Cry, 1984

Advertentie voor When Doves Cry, 1984

1. When Doves Cry

(Purple Rain, 1984)

Tja, wat moet je hier nog over zeggen? Na het overlijden van Prince vond ik het grappig te zien en horen dat dit nummer voor veel mensen het startpunt was, en zich ook konden herinneren waar ze waren toen ze het voor het eerst hoorden. En terecht. Dit nummer is ongelooflijk. Het heeft alles en is ook nog eens volstrekt uniek. Weer een nummer dat alleen door Prince is ingespeeld en gezongen, opgenomen nadat alle nummers voor Purple Rain klaar waren. Sonisch het meest opmerkelijk is het ontbreken van de bas, die Prince wel heeft opgenomen, maar heeft verwijderd, omdat hij vond dat het beter bij het nummer paste. Het nummer is min of meer op verzoek geschreven. De regisseur van de film Purple Rain had een nummer nodig voor een bepaald stukje film, wat ging over problemen met/tussen ouders en een liefdesrelatie. De volgende morgen had Prince twee nummer geschreven. Eén daarvan was When Doves Cry. Het nummer begint met een soort gitaar-solo en de beroemde Linn LM-1 drum machine, gevolgd door een keelklank loop. Na de tekst van het nummer is er nog een (veel langere) gitaar en synthesizer solo. De tekst is inmiddels klassiek:

How can u just leave me standing / Alone in a world that’s so cold
Maybe I’m just 2 demanding / Maybe I’m just like my father 2 bold
Maybe you’re just like my mother / She’s never satisfied
Why do we scream at each other / This is what it sounds like
When doves cry

Het genie van Prince komt in dit meesterwerk perfect tot uiting. Er is niets dat beter is dan dit.

 

2 reacties

    • tholomé op 16-01-2024 om 22:05
    • Reageer

    Ik kan me helemaal in je top 5 vinden…!

    1. Dank voor je reactie!

Complimenten/opmerkingen? Graag!