Inleiding
Het A Pop Life Panel heeft zich gebogen over een nieuw onderwerp. Na Prince – De 25 beste live bootlegs!, Prince – De 15 beste B-kantjes!, Prince – De 15 beste remixen! en Prince 1958-2016: 5 jaar later, Prince – De 15 beste albums! en Prince – De 15 beste gitaarsolo’s!, hierbij de 15 mooiste Prince hoezen!
Waarom een top 15?
In 2019 startte het A Pop Life Panel met het artikel Prince – De 25 beste live bootlegs!. Zowel de samenstelling als de vele reacties deden ons al snel besluiten om dit nog een keer te gaan doen. Inmiddels zijn we toe aan de zevende aflevering. Prince besteedde ook veel aandacht aan het ontwerp van zijn hoezen, dus ditmaal aandacht voor de Prince hoezen.
Bram, Edward, Herman, Leon, Rick, Vincent en ik gingen vol vuur aan de slag en hebben onze eigen persoonlijke top 15 samengesteld. Voordat de lijst met 15 mooiste hoezen dan echt begint, nog een aantal dingen:
Met gepaste trots en oprechte dankbaarheid aan alle leden van het A Pop Life Panel, hierbij Prince’ 15 mooiste hoezen!
1. 1999
Album, 1982
Opmerkingen
Bram |
|
Edward |
Eén van Prince belangrijkste releases ooit. En zonder twijfel zijn album met het grootste % dancetrax, een ultiem feestje. Enfin, de hoes: om te harmoniseren met het feestgevoel van het album, is de hoes behoorlijk sprankelend, stimulerend, energiek en in sommige opzichten zelfs provocerend. Op eerste blik misschien niet zo opmerkelijk, maar er valt hier zeker genoeg te ontdekken. Allereerst zijn er een paar elementen van zijn voorganger Controversy: de ogen, de glimlach, de jasspijkjes, de rude boy button. Verder ontdekt men een plateautje met de woorden “and the Revolution” achterstevoren geschreven, zowel ter erkenning van zijn begeleidingsband als een voorbode van de komende jaren van zijn carrière met deze band. Minder vaak genoemd: de “1” van de “1999” heeft de vorm van een pik. En de eerste “9”, bevat het teken van androgynie, het teken van de man en de vrouw ineen, dat Prince zijn hele verdere carrière zou gebruiken. De achterkant vermeldt de tekst van het nummer 1999, wat opvallender is dan de opgesomde 11 trax waaruit het album bestaat. Het album is prachtig geproduceerd met nog 2 luxe binnenhoezen, met daarin 2 foto’s (één van de hele groep, één van Prince die zo verleidelijk mogelijk probeert te zijn, liggend op een bed) met alle lyrics op de andere kant. En als je de juiste versie hebt, zijn er ook de weelderige ooglabels op de platen zelf.
Dit was het tweede album dat ik ooit van Prince kocht, dus het is me zeer dierbaar. Daarnaast is paars mijn favoriete kleur, dus een bijkomend voordeel. Vooral toen het dubbelalbum een paar jaar geleden opnieuw werd uitgebracht op paars vinyl, maakte het voor mij ’t hele pakket ronduit compleet. De hele hoes en het album ademen een geweldige sfeer uit van een ultiem feestje, dus laten we dat idee dan ook maar niet bederven. |
Erwin |
Hoe je met cijfers en letters toch zo veel kunt zeggen! |
Herman |
De 1999 hoes staat hoog op mijn lijst, omdat het de eerste hoes is waarop de kleur paars een hoofdrol heeft, na een kleine bijrol gehad te hebben op de hoes van Controversy en de singles van dat album.
De hoes is getekend door Prince zelf, met wat foto collage elementen, zoals de arm van Marilyn Monroe. En net zoals andere Prince hoezen, verborgen grapjes, zoals de vermelding van The Revolution in spiegelschrift en de eerste keer dat we de “love symbol” zien. |
Leon |
Op het oog een simpele hoes, maar als je iets langer naar de cijfers kijkt moet ik toch altijd weer glimlachen. Een hoes met een dikke knipoog. |
Rick |
Op deze hoes wordt cryptisch verwezen naar de Revolution. Op deze hoes nog klein in spiegelbeeld geschreven, maar wel een voorbode op de rol die de Revolution gaat spelen. Prince geeft de begeleidingsband voor het eerst meer erkening. Deze hoes hing vroeger aan de muur en als de alleen de paarse disco lamp aan stond lichtte de hoes die paars is groen op. Dit vond ik altijd wel apart. |
Vincent |
Deze hoes spreekt me aan om de creativiteit die het voor mij uitstraalt. De symboliek die er in zit, de verwijzingen naar man en vrouw (inclusief phallus 😉) . Voor mij is dit ook de basis van het symbol teken dat prince hierna gaat gebruiken. Ik ga er nog steeds van uit dat de hoes door Prince zelf is getekend al is dat nooit officieel bevestigd. |
2. Around The World In A Day
Album, 1985
Opmerkingen
Bram |
Kan hier dezelfde opmerking plaatsen als bij The Gold Experience: de hoes gaat, voor mij, weer hand in hand met de muziek. |
Edward |
Een zeer avontuurlijke & kleurrijke hoes, net als de inhoud van de plaat zelf. Wederom een geheel passende match! Als een manier van puzzel-van-de-week kan elk nummer op het album in een of andere vorm worden gezien/gezocht op de geanimeerde klaphoes, dus zoek ze gezellig eens. En elke zichzelf respecterende fan kent het verhaal achter deze plaat: Prince was hier behoorlijk onvermurwbaar – geen zuurkleurige regen op herhaling, voor hem was het heel duidelijk waar het heen moest. Met de Purple Rain (VS)-tour goed op weg, was het nieuwe album al gereed tegen kerst 1984, wat zelfs leden van de Revolution verraste; ze bevatten niet helemaal hoe snel de dingen gingen in de vruchtbare verbeelding van Prince. Esoterisch en waanzinnig bizar, experimenterend met psychedelische stijlen, uitbundige texturen en cryptische teksten, nodigt Around The World In A Day zijn luisteraar uit voor een magische, mystieke tour, een unieke reis. Hoewel dit album nog steeds heel erg eigen is, zijn er in het verleden wel vaker vergelijkingen gemaakt met de Beatles uit 1967, hoewel Prince zelf destijds de invloed ervan ontkende. |
Erwin |
De klaphoes is prachtig, verwijzend naar nummers en karakters van het album. De kleuren zijn helder en sprekend. |
Herman |
De Around The World In A Day hoes is een uitklapper; de voor- en achterkant bevat een schilderij Doug Henders, die in opdracht van Prince verschillende album themas en karakters bevat; er is een ladder, een huilende vrouw, een meisje met een frambozen baret, enz.
Het is een leuke puzzel, kleurrijk en psychedelisch en, net zoals alle singles van dit album, bevat het geen fotografie, wat de focus probeerde weg te nemen van de grote schaduw die Purple Rain wierp. |
Leon |
|
Rick |
Deze geschilderde hoes is net een puzzel. Ik vond het leuk om naar de getekende figuren op de hoes te kijken en welke naar een bandlid verwijst en welke naar een songtitel. Details van de hoes zijn voor de singles weer als hoes daarvoor gebruikt. Bijvoorbeeld de vrouw met de baret, is gebruikt voor de , wat anders, Raspberry Beret hoes. De berg op de achtergrond is tevens het silhouet van een liggende vrouw. De binnenhoes waar de songteksten staan is een soort kleurig sprookjesbos met een grote regenboog daarboven, of is dit misschien het Paisley Park. Voor mij past de veelkleurige hoes mooi bij de vele stijlen muziek op deze plaat. |
Vincent |
De eerste hoes na Purple Rain, wat was dat wennen. Een kleurig geheel met diverse verwijzingen naar de songtitels. Hoe langer je er naar kijkt hoe meer details je gaat zien. |
3. Sign O’ The Times
Album, 1987
Opmerkingen
Bram |
Dit is de cover waar ik het vaakst naar heb zitten turen; wat ligt er toch in godsnaam allemaal op dat podium? Prince in de hoek, shot out of focus. Dat draagt bij aan de mystiek. Deze oorspronkelijke foto is trouwens veel interessanter dan die van de deluxe. |
Edward |
|
Erwin |
Foto die deed snakken naar meer van hetzelfde. Was de hoes een voorbode voor de komende tour? |
Herman |
De Sign O’ The Times hoes is iconisch op verschillende fronten; net zoals de vorige hoezen gebruikt Prince een kleuren palet, dit keer perzik en zwart, en fotografie en design om een andere sfeer te creëren dan de vorige albums.
De hoes is zo briljant omdat het zo eenvoudig lijkt; een podium, met een vage Prince op de voorgrond, zijn blik op oneindig, alsof hij staat te dromen. Het is mysterieus, pakkend en meteen intrigerend. De inhoud van de hoes overrompelde me en maakte me voor altijd een Prince fan. |
Leon |
|
Rick |
De foto op deze hoes laat een podium zien en doet me denken aan een kleine intieme club waar de band net klaar is met hun optreden. De geur van drank, verschraald bier en rook, ja binnen roken was heel gewoon, hangt nog in de lucht. De sfeer van deze hoes herinnert me aan het uitgaan en concerten bezoeken in Paradiso de Melkweg of de Taverne in Bergen eind jaren tachtig begin jaren negentig. |
Vincent |
|
4. Lovesexy
Album, 1988
Opmerkingen
Bram |
Prince die als een soort elfje tussen de bloemen zit in een maagdelijk witte omgeving… De lila blaadjes, ’t fragile handje… Zo kwetsbaar als maar kan. |
Edward |
|
Erwin |
De durf, expressie en kwetsbaarheid maken deze hoes tot één van de meest opvallende platenhoezen ooit. De muziek correspondeert perfect met de hoes. |
Herman |
Je kunt The Black Album hoes niet noemen zonder over te gaan op zijn spirituele tegenhanger Lovesexy. Het onderwerp van de cover is net zo uitgekleed/naakt als de hoezen van de eerste twee singles van dit album, beide zonder fotografie, maar de fotografie van dit album door Jean Baptiste Mondino (die ook de video van Jill Jones voor Mia Bocca had gemaakt) was ronduit schokkend voor veel preutse retailers, die weigerden het te verkopen, of alleen van onder de toonbank. |
Leon |
Tsja… je moet het maar durven, het in ieder geval weer typisch Prince: shocking! |
Rick |
|
Vincent |
De hoes die veel kritiek veroorzaakte mag niet ontbreken in de lijst. Prince naakt op een albumcover dat kon toch niet!! En de stamper van de bloem als verwijzing naar het mannelijk lid?, reden genoeg voor verschillende winkels om de plaat te bannen of in zwart folie te verpakken. |
5. Come
Album, 1994
Opmerkingen
Bram |
Ik houd van zwart/wit foto’s. Dus deze verklaart weer een hoop. |
Edward |
|
Erwin |
Stemmige foto in Barcelona naast die prachtige La Sagrada Familia. Prima foto voor de toch wat macabere toevoeging “1958 – 1993”. |
Herman |
Het laatste album met nieuw materiaal dat Prince aan Warner Brothers gaf voordat ze na een lange vete uit elkaar gingen, maakte Come een lastig album. Ik denk nog steeds dat dit een onderschat album is, omdat het als geheel erg sterk is en het bevat geweldig materiaal. Het is niet vreemd dat een album dat uitkwam in zo’n omstreden tijd in de carrière van Prince voor een donkere en duistere look ging. De omslagfoto is voor mij gewoon adembenemend; Prince voor La Sagrada Familia in Barcelona, gefotografeerd door Terry Gydessen, die in 1993 de tourfotograaf van Prince was en ook het Prince-fotografieboek The Sacrifice Of Victor uitbracht. De hoesfoto van de CD is echter slechts een deel van een groter uitvouwbaar boekje; de hele foto is een van mijn mooiste Prince-foto’s ooit. |
Leon |
Een bijzondere hoes bij een bijzonder album, de foto is een beetje duister en somber… benieuwd of er een boodschap achter zit. |
Rick |
Op de hoes staat een mooie stemmige foto van Prince in Barcelona voor de Sagrada Familia van Gaudi. Als ik nu naar deze hoes kijk besef ik dat zowel Prince en Gaudi onsterfelijk zijn geworden door hun exceptionele werk dat ze als erfenis hebben nagelaten. Dit is iets dat maar weinig mensen bereiken. |
Vincent |
Prince esta muerta, een donkere en duistere platenhoes. Het had iets spookachtigs. Met name de geboorte en overlijdensdatum van Prince was het begin van een tijdperk waarop de naam Prince lang niet zou verschijnen op de komende albumhoezen. |
6. Parade
Album, 1986
Opmerkingen
Bram |
Iconische pose zou ik zeggen. Het artwork is zo doeltreffend in al z’n eenvoud. |
Edward |
|
Erwin |
Prince, zwart-wit, simpel, doeltreffend, iconisch. Hoe moeilijk kan het zijn? |
Herman |
Parade heeft ook een uitklaphoes maar na een album zonder fotografie was het deze keer de spil waar deze hoes om draait; twee majestueuze and ongelooflijk sexy fotos van Prince, gefotografeerd boven de navel en daarna langs diezelfde navel aan elkaar geplakt, en presto; een pin-up Prince.
Voor mij is dit weer een iconische hoes, omdat de zwart en wit thema’s terugkomen in de Under The Cherry Moon film en omdat zijn outfit dezelfde is als die in de clip van de eerste single Kiss.
Recht voor zijn raap; totaal sexy. |
Leon |
|
Rick |
|
Vincent |
Het eerste album waar Prince met kort haar op stond in het zwart wit wat wel even wennen was. Met name de doordringende ogen maken dit album speciaal voor mij. |
7. If I Was Your Girlfriend
(Maxi-)Single, 1987
Opmerkingen
Bram |
Prachtige ‘dreamy’ foto. |
Edward |
|
Erwin |
De hoes heeft een “dream-pop” feel over zich, wat het nummer toch prima verbeeldt. |
Herman |
Mijn favoriete Prince hoes is met gemak If I Was Your Girlfriend; de single heeft dezelfde stijl als de album hoes, maar nu met zijn naam, in het lettertype speciaal ontworpen voor het Sign O’ The Times album, in hetzelfde blauw als de titel van de vorige single en bijna hetzelfde als de blauwe sticker op de LP verpakking.
Net zoals op het album staart Prince in de oneindigheid, net zoals de tweede foto van Prince, rechts van het grote portret. Het geeft de hoes een droomachtige en instrospective kwaliteit, dat klikt met de tekst van de single. De hoes is een pareltje.
Fotografie door Jeff Katz, ontworpen door Laura LiPuma, en de achterkant van de hoes is ook prachtig. En de single heeft een van de beste B-kantjes ooit. |
Leon |
|
Rick |
|
Vincent |
|
8. The Black Album
Album, 1987
Opmerkingen
Bram |
I’m not kidding here. Dit is een serieuze kandidaat voor deze lijst voor mij. Dit album blijft op alle fronten tot de verbeelding spreken namelijk. En daar hoort de pikzwarte hoes dus ook bij. |
Edward |
|
Erwin |
Hoe een gekleurd vlak alleszeggend kan zijn. |
Herman |
Beide versies (1987 en 1994) van The Black Album waren gelimiteerd, maar het ontbreken van design en fotografie waren de redenen voor de naam die de fans het album gaven en waarom het zo berucht is.
In 1987 was ik niet snel of rijk genoeg om een originele versie te scoren, dus toen in 1994 de heruitgave verscheen kocht ik zowel de LP en de CD, maar niets vergeleek met de LP op de draaitafel te leggen en om dit album te spelen.
Maar die hoes; geniaal! |
Leon |
Niets meer dan dat… maar wat een verhaal zit hier achter. |
Rick |
|
Vincent |
The Black Album, wie als Prince fan kent hem niet 😉. Ik weet nog goed dat ik het album als cassettebandje kocht op het waterlooplein. De hoes is natuurlijk niet zo bijzonder maar het verhaal er achter wel. |
9. Purple Rain
(Maxi-)Single, 1984
Opmerkingen
Bram |
|
Edward |
|
Erwin |
|
Herman |
|
Leon |
|
Rick |
Deze hoes kan niet ontbreken in de top 15. Dit is een iconische foto van Prince op het podium met zijn bekende kleding van de Purple Rain concerten en natuurlijk de witte cloud gitaar. Ik vind dit echt de foto van die periode, meer nog dan de LP hoes van Purple Rain. |
Vincent |
Dit is mijn favoriete albumhoes. Als klein jongetje had ik mijn zakgeld uitgegeven aan deze single van Prince. Mijn eerste herinnering hoe ik gefascineerd werd door Prince en zijn muziek. Het begin van vele concert en aftershows en het sparen van bootlegs. Mijn kijk op muziek was voor altijd veranderd… |
10. Dirty Mind
Album, 1980
Opmerkingen
Bram |
Hij heeft hier bijna net zo weinig aan z’n kont als op de Lovesexy cover. En daar werd bij het verkopen van deze plaat dan weer niet moeilijk over gedaan… |
Edward |
|
Erwin |
|
Herman |
De uitstraling van het album Dirty Mind past bij het onderwerp, het is seks, simpel. De foto van Allen Beaulieu kondigt Prince’s aankomst in new wave aan en de creatie van het MPLS-geluid; funk, synths en seks, allemaal verpakt in een zwart-wit thema waarnaar hij zou terugkeren voor latere albums, maar dit was de eerste keer dat hij een zwart-wit thema gebruikte om een gruizige look te creëren die paste bij de muziek achter de hoes. |
Leon |
Dit is ook een echte Prince cover die heel goed laat zien waarom het begrip dubbelzinnig of dubbelzijdig betrekking heeft op hem. De ene keer de romantische prins op het witte paard of de paarse motor, de andere keer een seksymbool dat zwaar provoceert. |
Rick |
|
Vincent |
|
11. When Doves Cry
Maxi-single, 1984
Opmerkingen
Bram |
|
Edward |
|
Erwin |
Het eerste Prince item dat ik ooit kocht. Sentiment? Zeker, maar ook gewoon een mooie hoes. Simpel, doeltreffend met prachtig font. |
Herman |
|
Leon |
|
Rick |
|
Vincent |
De tweede plaat die ik ooit kocht, vind het gewoon een leuk design. Later zag ik in het befaamde Purple Rain concert van syracuse deze bloemen terug toen ze over het publiek werden uitgestrooid. |
12. Let’s Work
Maxi-single, 1981
Opmerkingen
Bram |
Geweldig, die band in full force op de cover. Prachtig, die roze letters met dat zwart. |
Edward |
Een heel andere verpakking in vergelijk met de Europese versies van deze 12″. Ook niet slecht, maar de VS spant toch de kroon! Met een mooie foto van de hele groep, een outtake genomen van de Controversy-fotosessies, zeer ongebruikelijk voor Prince om te gebruiken, met bijpassend Controversy-lettertype, in verbluffend fel paars, behoorlijk contrasterend met de zwarte achtergrond. Op de achterkant staan alleen de titels van de A/B-kant, waarvan de A-kant een unieke dance remix is van 8 minuten. De B-kant was de eerste keer dat fans in de VS de vreemde track Gotta Stop (Messin’ About) te pakken konden krijgen. Qua opzet erg mooi gedaan, en een absolute favoriete 12″ onder de fans. Zelfs in vroegere jaren was het al niet makkelijk om een exemplaar te bemachtigen. En als ’t je dan eindelijk lukte, kon je de portemonnaie opentrekken. |
Erwin |
De hoes geeft een indruk van wat de muziek is, of toch niet? De look en feel is meer new wave dan funk. Kleur en toch zwart-wit. “Controversy”? |
Herman |
|
Leon |
|
Rick |
|
Vincent |
|
13. Diamonds And Pearls
Album, 1991
Opmerkingen
Bram |
|
Edward |
|
Erwin |
|
Herman |
Diamonds And Pearls is in veel opzichten een knaller. Een terugkeer naar hitlijsten en de thuisbasis van enkele Prince-klassiekers, maar ook een show-case-album voor Prince’s nieuwe begeleidingsband, The New Power Generation. Er is dus veel energie gestoken in het ontwerp van dit album, deels door hetzelfde team dat later het design van The Hits/The B-Sides zou vormgeven. De reguliere CD-hoesfotografie is van Randee St. Nicholas, maar de limited edition-versie bevat een ander kleurenthema (goud in plaats van blauw) en een hologram. Het maakte dat dit album opvalt. |
Leon |
Een hologram op een CD cover… dat is vernieuwend en resulteerde in een hebbedingetje voor de fans… slimme marketing. |
Rick |
|
Vincent |
Ik weet nog goed dat dit album uitkwam met een hologram! Wauw wat was dat gaaf! Ik meen me te herinneren dat je er gauw bij moest zijn want de oplage was maar beperkt. Ik heb ook nog een maxi versie van het hologram als een soort mini poster. Die waren eigenlijk bedoeld voor de vinyl/LP maar dat is nooit verwezenlijkt. |
14. Paisley Park
(Maxi-)Single, 1985
Opmerkingen
Bram |
|
Edward |
|
Erwin |
Ik ben helemaal weg van “paisley” motief. In combinatie met de kleuren en de muzikale inhoud weer een perfecte mix tussen ontwerp en inhoud. |
Herman |
|
Leon |
|
Rick |
|
Vincent |
Deze hoes is erg speciaal voor mij omdat ik een van mijn honden Paisley heb genoemd. Ik heb deze zelf ook als 12 inch gekocht toendertijd. De cover geeft mij een gevoel van speels en vrolijkheid precies zoals Paisley was. Ze is er helaas niet meer maar het was een hele lieve dame. RIP Paisley! |
15. Love Symbol
Album, 1992
Opmerkingen
Bram |
|
Edward |
|
Erwin |
|
Herman |
Over love symbol gesproken; de Love Symbol hoes bevat veel van de elementen die Prince zijn hele carrière gebruikt om een LP karakter te geven; een speciaal ontworpen lettertype, de kleur paars, mysterieuze fotografie, allemaal aanwezig.
Wat dit album speciaal maakt is dat de eerste CD’s een “love symbol” op de plastic CD hoes zelf hadden, en niet op het papieren boekje. Het maakte het album net een beetje specialer. |
Leon |
|
Rick |
|
Vincent |
Ook deze hoes is wederom speciaal. Deze hoes heeft als voorbeeld gediend voor het zetten van een tatoeage op mijn schouder. Het symbolteken was naar mijn gevoel geëvolueerd naar een mooi sierlijk geheel. |
Duiding en verantwoording
Dit was het dan: de 15 mooiste Prince hoezen volgens het A Pop Life Panel. Uiteraard valt er nog wel wat over te zeggen.
Aantal nominaties
Van alle officiële items (albums, singles, cassettes, etc.) waaruit gekozen kon worden zijn er in totaal 51 genomineerd.
Ook nu weer zijn de jaren (19)80 zwaar favoriet, 27 van de nominaties stammen uit dat decennium, gevolgd door de jaren (19)90 met 12 nominaties, de jaren (20)00 met 7 en de jaren (20)10 met 5 nominaties.
Aantal top 15
De top 15 bestaat uit 12 nominaties die hun oorsprong vinden in de jaren (19)80. De overige 3 stamen allen uit het begin van de jaren (19)90.
Punten
Zoals hieronder is te zien in de complete lijst, zijn de nummer 1 t/m 4 ook de echte winnaars. Vanaf nummer 5 komt het totaal aantal punten uit onder 50 punten. Van de 51 genomineerde hoezen is er geen 1 die door iedereen is genomineerd. Drie items zijn door 6 samenstellers genomineerd. Deze komen allen uit in de uiteindelijke top 5 (nummers 1, 2 en 5).
Van de samenstellers zien Erwin, Herman en Vincent het grootste deel (73%) van hun nominaties terug in de top 15, gevolgd door Bram (60%), Leon (40%), Rick (33%) en Edward (20%).
De complete lijst
Voor iedereen die er maar geen genoeg van kan krijgen, hieronder de complete lijst met genoemde titels, gesorteerd op het aantal punten dat een titel heeft gekregen, het jaar van uitgave en de titel van het nummer. Klik op de onderstaande tekst om de complete lijst te tonen.
Hoes |
Item |
Jaar |
Bram |
Edward |
Erwin |
Herman |
Leon |
Rick |
Vincent |
Totaal |
1999 |
Album |
1982 |
|
9 |
6 |
11 |
7 |
12 |
14 |
59 |
Around The World In A Day |
Album |
1985 |
1 |
10 |
13 |
13 |
|
15 |
2 |
54 |
Sign O’ The Times |
Album |
1987 |
15 |
|
9 |
14 |
|
14 |
|
52 |
Lovesexy |
Album |
1988 |
13 |
|
14 |
7 |
6 |
|
10 |
50 |
Come |
Album |
1994 |
11 |
|
10 |
3 |
13 |
5 |
3 |
45 |
Parade |
Album |
1986 |
14 |
|
11 |
12 |
|
|
7 |
44 |
If I Was Your Girlfriend |
(Maxi-)Single |
1987 |
6 |
|
12 |
15 |
|
|
|
33 |
The Black Album |
Album |
1987 |
10 |
|
1 |
8 |
9 |
|
1 |
29 |
Purple Rain |
(Maxi-)Single |
1984 |
|
|
|
|
|
13 |
15 |
28 |
Dirty Mind |
Album |
1980 |
7 |
|
|
4 |
14 |
|
|
25 |
When Doves Cry |
Maxi-single |
1984 |
|
|
15 |
|
|
|
9 |
24 |
Let’s Work |
Maxi-single |
1981 |
12 |
8 |
3 |
|
|
|
|
23 |
Diamonds And Pearls |
Album |
1991 |
|
|
|
2 |
8 |
|
12 |
22 |
Paisley Park |
(Maxi-)Single |
1985 |
|
|
8 |
|
|
|
13 |
21 |
Love Symbol |
Album |
1992 |
|
|
|
10 |
|
|
11 |
21 |
Purple Rain |
Album |
1984 |
|
|
|
5 |
15 |
|
|
20 |
Controversy |
Album |
1981 |
|
13 |
2 |
|
|
4 |
|
19 |
The Hits / The B-Sides |
Album |
1993 |
|
|
|
9 |
10 |
|
|
19 |
Sign O’ The Times |
(Maxi-)Single |
1987 |
8 |
|
5 |
|
5 |
|
|
18 |
Mountains |
(Maxi-)Single |
1986 |
2 |
|
7 |
|
|
8 |
|
17 |
Gett Off |
(Maxi-)Single |
1991 |
|
11 |
|
|
|
|
5 |
16 |
Sexuality |
Maxi-single |
1981 |
|
15 |
|
|
|
|
|
15 |
Gotta Stop (Messin’ About) |
Maxi-single |
1981 |
|
14 |
|
|
|
|
|
14 |
For You |
Album |
1978 |
|
|
|
|
4 |
|
8 |
12 |
When Doves Cry |
(Maxi-)Single |
1984 |
|
12 |
|
|
|
|
|
12 |
Nothing Compares 2 U |
Single |
2018 |
|
|
|
|
12 |
|
|
12 |
I Could Never Take The Place Of Your Man |
(Maxi-)Single |
1987 |
|
|
|
|
|
11 |
|
11 |
The Gold Experience |
Album |
1995 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
11 |
One Nite Alone… The Aftershow: It Ain’t Over! |
Album |
2002 |
|
|
|
|
11 |
|
|
11 |
The Rainbow Children |
Album |
2001 |
|
|
|
|
|
10 |
|
10 |
Let’s Pretend We’re Married |
(Maxi-)Single |
1983 |
9 |
|
|
|
|
|
|
9 |
Art Official Age |
Album |
2014 |
|
|
|
6 |
3 |
|
|
9 |
Piano & A Microphone 1983 |
Album |
2018 |
|
|
|
|
|
9 |
|
9 |
Planet Earth |
Album |
2007 |
|
|
|
|
|
7 |
|
7 |
20Ten |
Album |
2010 |
|
7 |
|
|
|
|
|
7 |
Emancipation |
Album |
1996 |
|
|
|
|
|
|
6 |
6 |
HITnRUN Phase One |
Album |
2015 |
|
|
|
|
|
6 |
|
6 |
MPLSound |
Album |
2009 |
|
5 |
|
|
|
|
|
5 |
Alphabet St. |
(Maxi-)Single |
1988 |
|
|
4 |
|
|
|
|
4 |
I Wish U Heaven |
(Maxi-)Single |
1988 |
4 |
|
|
|
|
|
|
4 |
The Beautiful Experience |
EP |
1994 |
|
4 |
|
|
|
|
|
4 |
Chaos And Disorder |
Album |
1996 |
|
|
|
|
|
|
4 |
4 |
Glam Slam |
(Maxi-)Single |
1988 |
|
|
|
|
|
3 |
|
3 |
Money Don’t Matter 2Night |
(Maxi-)Single |
1991 |
3 |
|
|
|
|
|
|
3 |
Crystal Ball |
Album |
1998 |
|
2 |
|
1 |
|
|
|
3 |
The Work Part 1 |
Single |
2001 |
|
3 |
|
|
|
|
|
3 |
Space |
(Maxi-)Single |
1994 |
|
|
|
|
|
2 |
|
2 |
N.E.W.S. |
Album |
2003 |
|
|
|
|
2 |
|
|
2 |
1999 |
Single |
1982 |
|
1 |
|
|
|
|
|
1 |
Batman |
Metal can |
1989 |
|
|
|
|
|
1 |
|
1 |
One Nite Alone… |
Album |
2002 |
|
|
|
|
1 |
|
|
1 |
De individuele lijsten
Alle lijstjes zijn voorzien van persoonlijk commentaar, opmerkingen en herinneringen. Alle lijsten zijn hieronder opgenomen. Klik op één of meerdere regels hieronder.
Bram’s top 15 Prince hoezen
- Sign O’ The Times
Dit is de cover waar ik het vaakst naar heb zitten turen; wat ligt er toch in godsnaam allemaal op dat podium? Prince in de hoek, shot out of focus. Dat draagt bij aan de mystiek. Deze oorspronkelijke foto is trouwens veel interessanter dan die van de deluxe.
- Parade
Iconische pose zou ik zeggen. Het artwork is zo doeltreffend in al z’n eenvoud.
- Lovesexy
Prince die als een soort elfje tussen de bloemen zit in een maagdelijk witte omgeving… De lila blaadjes, ’t fragile handje… Zo kwetsbaar als maar kan.
- Let’s Work
Geweldig, die band in full force op de cover. Prachtig, die roze letters met dat zwart.
- Come
Ik houd van zwart/wit foto’s. Dus deze verklaart weer een hoop.
- The Black Album
I’m not kidding here. Dit is een serieuze kandidaat voor deze lijst voor mij. Dit album blijft op alle fronten tot de verbeelding spreken namelijk. En daar hoort de pikzwarte hoes dus ook bij.
- Let’s Pretend We’re Married
Met deze pose doet ie zijn gekregen naam, His Royal Badness, eer aan.
- Sign O’ The Times
Prince die ogenschijnlijk ook z’n benen scheert… 😉
- Dirty Mind
Hij heeft hier bijna net zo weinig aan z’n kont als op de Lovesexy cover. En daar werd bij het verkopen van deze plaat dan weer niet moeilijk over gedaan…
- If I Was Your Girlfriend
Prachtige ‘dreamy’ foto.
- The Gold Experience
Wat matcht deze hoes weer prachtig met de muziek.
- I Wish U Heaven
Ik houd gewoon van de Lovesexy font. Nuff’ said.
- Money Don’t Matter 2Night
Gewoon een prachtige foto. Het zwart met paarse letters werkt ook aanstekelijk.
- Mountains
Voortreffelijke artwork en ’n super pose from our man.
- Around The World In A Day
Kan hier dezelfde opmerking plaatsen als bij The Gold Experience: de hoes gaat, voor mij, weer hand in hand met de muziek.
Edward’s top 15 Prince hoezen
Een nieuwe uitdaging wat betreft Prince: vandaag gaan we voor de 15 meest interessante, spannende, uitdagende platenhoezen. Voor mij werkt ’t als een voordeel denk ik, dat ik a) de jaren 80 bewust heb meegemaakt en b) behoorlijk visueel ben ingesteld. Platenhoezen maken om die reden veel meer een diepgaande indruk, en blijven ook lang hangen in je geheugen. In de jaren 70/80 was het bovendien rete-interessant om, terwijl het plaatje draaide op de achtergrond, dat je eens uitgebreid de hoes ging bestuderen: wat staat er allemaal te lezen, wat haal ik eruit, wat wil de artiest zeggen met deze hoes? Ik merk dat er wellicht in mijn lijst wat onconventionele keuzes staan; dat komt omdat ik de top 15 puur heb gekozen om hun hoes, prachtig kleurgebruik, een mooie boodschap, een verborgen boodschap zelfs, en zeker niet altijd vanwege de muzikale inhoud op het schijfje.
- Sexuality
(12″, Duitsland)
Prince zat zo vroeg als 1980/1981 op zijn eerste hoogtepunt. Hij wilde je aandacht trekken, liefst met een beetje shock in de mix, hetzij in teksten, hetzij in kleding (…of het ontbreken daarvan). De allereerste keer dat ik met Prince in aanraking kwam was precies toen deze 12″ en het album Controversy uitkwamen, in het najaar van 1981. Met name deze 12″ was mijn allereerste confrontatie met het fenomeen Prince in detail: dijhoge zwarte stiletto laarzen, een lange zwarte leren jas en een zwarte leren string. Zeker geen doorsnee kleding voor een heer. Het was niet dat ik zoals hem wilde zijn, maar vond het wel rete spannend: een Afro-Amerikaanse rockster, die met gender speelt en zijn uiterste best doet om grenzen te verleggen. Om nog meer aandacht te trekken, naast de foto zelf, roepen de ultrarode letters van de woorden Prince en Controversy (B-kant) op de voorkant van de hoes al een soort waarschuwing op. Het heeft iets weg van: wees voorzichtig, dit is serieuze hot stuff. Zorg ervoor dat je het aankan. Enfin, als gevolg van deze 12″ en de hoes, wat hij draagt, de kleur van de letters, vraagt hij ons om op te letten; qua plaat smeekt hij ons om goed te luisteren en hem zo te volgen naar de Nieuwe Wereld. Het bleek de weg vrij te maken voor wat er komen ging. Er is nog maar één ding te zeggen: Superfunkycalifragisexy, deze 12″.
- Gotta Stop (Messin’ About)
(12″, VK)
Net als bij de Sexuality 12″, is dit een andere hoes die puur voor de provocatie is gekozen. Deze UK rode zebra 12″ vormt een perfecte combinatie met de inhoud van de plaat: om ondubbelzinnig bepaalde verborgen gevoelens of verlangens op te wekken. De hype-sticker op de voorkant maakt hem nog krachtiger: niet geschikt voor minderjarigen, des te meer reden dus om de plaat te kopen. 2 van deze 3-track 12″ zijn enkele van de meest beruchte trax ooit opgenomen door Prince. De 3e keuze voor deze 12″ lijkt dan ook een wat vreemde keuze en misplaatst: het zoete & zachte I Wanna Be Your Lover. Om de boel in evenwicht te brengen? Ik denk dat ik een nummer als Sister of Dirty Mind zou hebben gekozen om het gat te vullen naast het titelnummer en Head. Maar goed…
Uitgebracht tussen de Dirty Mind– en Controversy-albums, halverwege 1981, ter gelegenheid van de allereerste concerten op Europese bodem, is deze hoes met zebraprint uniek voor een release in het VK. Zeer moeilijk te krijgen tegenwoordig en een veelgevraagde uitgave. Er is ook een veel minder spannende hoes met alleen een zwart-witte headshot, een tweede release die alleen in het VK is uitgebracht.
- Controversy
DE genderbending én genrebending-plaat van 1981 op het kruispunt van funk, rock en new-wave. En de reden waarom ik vanaf dat moment Prince-fan wilde zijn. Met een zeer grensverleggende aantrekkelijke platenhoes die de aandacht opeist… “een oprechte verklaring van tegengestelde opvattingen” door een collage van schreeuwende koppen van de fictieve Controversy Daily die verwijzen naar de inhoud van de plaat. Op de achterkant nog meer krantenkoppen, waaronder Joni (Mitchell) en The Second Coming, een latere documentaire film en live album van The Controversy Tour op 7 maart 1982. Een project dat helaas door Prince in de ijskast werd gezet. Te midden van al deze provocerende slogans vinden we een nogal serieus ogende Prince, duidelijk met make-up op, met een gezicht dat ons zegt: “Kijk! Ik heb iets te zeggen”, dit keer gekleed (volledig gekleed!) in zijn herkenbare paarse trenchcoat; feitelijk is Controversy de allereerste van zijn komende albums die Prince associeert met de kleur paars en ook de eerste LP die zijn typische zgn. sensationele spelling in zijn songtitels gebruikte. Als klap op de vuurpijl draagt Prince, ongetwijfeld refererend aan de inhoud van het album, een button met de tekst “rude boy”. Muzikaal gezien: in vergelijking met zijn vorige album Dirty Mind, verfijnt hij nu zijn voortstuwende funk met teasers van gender, religie, raciale (on)verschil(ligheid), nucleaire oorlog en het verkondigen van onbeperkte seksualiteit als het fundament voor een nieuwe, meer liefdevolle samenleving in plaats van het Amerika van Ronald Reagan waarin we destijds leefden. Al met al een prachtige en interessante hoes.
- When Doves Cry
(2×12″, VK)
Simpelweg een iconische hoes. Een headshot, zwarte zonnebril, paarse achtergrond…. volkomen effectief. En nogmaals, een perfecte match met de inhoud: het schaarse When Doves Cry, maar zoals zijn hoes: overtuigend tot de max. Mijn enige klacht zou zijn dat het er een beetje korrelig uitziet. Dit is trouwens een speciale keuze aangezien ik doel op de 2×12″ uit het VK en dus ook een extra 12″ van de partytrax 1999/D.M.S.R. Als gevolg van de prachtige paarse letters op de voorkant van de When Doves Cry 12″ uniek voor dit specifieke pakket. Prince / When Doves Cry wordt dit keer namelijk ook vermeld op de hoes, in een prachtig lavendelkleurige Purple Rain-lettertype, in tegenstelling tot de meer saaie tekstloze 12-inch UK-sleeve.
- Gett Off
(12″, VS)
Een fenomenale release van Prince uit 1991. Ik kan me nog goed herinneren dat het nummer uitkwam en aanzienlijke airplay kreeg toen. Van zijn openingsschreeuw tot zijn woeste afsluitende gitaarsolo, Gett Off is Prince in topvorm; en het leek alsof iedereen van het nummer hield, want dit was een heel ander soort funk dan we gewend waren. Zonder twijfel één van mijn favorieten aller tijden en toch een opvallende track in zijn catalogus. De hoes is van speciale betekenis voor mij, behalve dat het een superieur nummer is, omdat mijn latere huis in paars en geel is opgetuigd. Dus daar ga je al, zo simpel kan het soms zijn. Plus: Prince wilde altijd al mysterieus zijn, op wat voor manier dan ook: deze keer met een spiegelboodschap op de achterhoes (op de eerste promo 12″ die naar DJ’s werd gestuurd met paarse letters op een witte achtergrond – the damn near 10 min mix- staat dit bericht op de voorkant). Het is iets waar ik vooral dol op ben: als er iets te ontdekken valt. Toen Prince in juli 1992 Nederland bezocht voor zijn Diamonds And Pearls-tour, liet ik een uniek shirt drukken met de spiegelboodschap erop, gewoon om één keertje te dragen voor het concert. Echter vatte bijna niemand de boodschap, overdag met het wachten buiten. Tot zover een echt paars publiek dus… 🙄
- Around The World In A Day
Een zeer avontuurlijke & kleurrijke hoes, net als de inhoud van de plaat zelf. Wederom een geheel passende match! Als een manier van puzzel-van-de-week kan elk nummer op het album in een of andere vorm worden gezien/gezocht op de geanimeerde klaphoes, dus zoek ze gezellig eens. En elke zichzelf respecterende fan kent het verhaal achter deze plaat: Prince was hier behoorlijk onvermurwbaar – geen zuurkleurige regen op herhaling, voor hem was het heel duidelijk waar het heen moest. Met de Purple Rain (VS)-tour goed op weg, was het nieuwe album al gereed tegen kerst 1984, wat zelfs leden van de Revolution verraste; ze bevatten niet helemaal hoe snel de dingen gingen in de vruchtbare verbeelding van Prince. Esoterisch en waanzinnig bizar, experimenterend met psychedelische stijlen, uitbundige texturen en cryptische teksten, nodigt Around The World In A Day zijn luisteraar uit voor een magische, mystieke tour, een unieke reis. Hoewel dit album nog steeds heel erg eigen is, zijn er in het verleden wel vaker vergelijkingen gemaakt met de Beatles uit 1967, hoewel Prince zelf destijds de invloed ervan ontkende.
- 1999
(2LP, VS)
Eén van Prince belangrijkste releases ooit. En zonder twijfel zijn album met het grootste % dancetrax, een ultiem feestje. Enfin, de hoes: om te harmoniseren met het feestgevoel van het album, is de hoes behoorlijk sprankelend, stimulerend, energiek en in sommige opzichten zelfs provocerend. Op eerste blik misschien niet zo opmerkelijk, maar er valt hier zeker genoeg te ontdekken. Allereerst zijn er een paar elementen van zijn voorganger Controversy: de ogen, de glimlach, de jasspijkjes, de rude boy button. Verder ontdekt men een plateautje met de woorden “and the Revolution” achterstevoren geschreven, zowel ter erkenning van zijn begeleidingsband als een voorbode van de komende jaren van zijn carrière met deze band. Minder vaak genoemd: de “1” van de 1999 heeft de vorm van een pik. En de eerste “9”, bevat het teken van androgynie, het teken van de man en de vrouw ineen, dat Prince zijn hele verdere carrière zou gebruiken. De achterkant vermeldt de tekst van het nummer 1999, wat opvallender is dan de opgesomde 11 trax waaruit het album bestaat. Het album is prachtig geproduceerd met nog 2 luxe binnenhoezen, met daarin 2 foto’s (één van de hele groep, één van Prince die zo verleidelijk mogelijk probeert te zijn, liggend op een bed) met alle lyrics op de andere kant. En als je de juiste versie hebt, zijn er ook de weelderige ooglabels op de platen zelf.
Dit was het tweede album dat ik ooit van Prince kocht, dus het is me zeer dierbaar. Daarnaast is paars mijn favoriete kleur, dus een bijkomend voordeel. Vooral toen het dubbelalbum een paar jaar geleden opnieuw werd uitgebracht op paars vinyl, maakte het voor mij ’t hele pakket ronduit compleet. De hele hoes en het album ademen een geweldige sfeer uit van een ultiem feestje, dus laten we dat idee dan ook maar niet bederven.
- Let’s Work
(12″, VS)
Een heel andere verpakking in vergelijk met de Europese versies van deze 12″. Ook niet slecht, maar de VS spant toch de kroon! Met een mooie foto van de hele groep, een outtake genomen van de Controversy-fotosessies, zeer ongebruikelijk voor Prince om te gebruiken, met bijpassend Controversy-lettertype, in verbluffend fel paars, behoorlijk contrasterend met de zwarte achtergrond. Op de achterkant staan alleen de titels van de A/B-kant, waarvan de A-kant een unieke dance remix is van 8 minuten. De B-kant was de eerste keer dat fans in de VS de vreemde track Gotta Stop (Messin’ About) te pakken konden krijgen. Qua opzet erg mooi gedaan, en een absolute favoriete 12″ onder de fans. Zelfs in vroegere jaren was het al niet makkelijk om een exemplaar te bemachtigen. En als ’t je dan eindelijk lukte, kon je de portemonnaie opentrekken.
- 20Ten
Zoals al eerder gezegd: ik hou van kleur. Deze hoes is opmerkelijk omdat het één van de weinige keren was dat Prince een geanimeerde foto van zichzelf als voorkant gebruikte. De andere zijn de hoes van de cd-single The Work Part 1 en de gatefold hoes van Around The World In A Day, beide ook in deze Top 15. Persoonlijk vind ik 20Ten erg leuk, met al het heldere gebruik van verschillende kleuren. Het is ook een zeer modieuze hoes. Veel later kocht ik ook een shirt met lange mouwen van deze hoes (alleen voor thuisgebruik) en ik voel me toch altijd een beetje speciaal als ik het draag. Het is me heel dierbaar. Zeker als je onderstaand verhaal leest…
Ik kan het me nog herinneren als de dag van gisteren: met een groep vrienden op weg in België naar het Torhout Werchter festival waar Prince zou spelen, deden we onderweg er alles aan om de CD te bemachtigen die toevallig diezelfde dag uitkwam. Met een verstikkende 42 graden buiten, bleek het zeker een overlevingstocht te zijn, stoppen bij elk tankstation om die verdomde krant te vinden waar de CD was bijgevoegd. Zoals verwacht kwamen we met lege handen aan op Werchter, ik weet het niet meer precies, na zo’n 25 tankstations. Dus, zoals je misschien al geraden had, niet in een al te beste stemming, moesten we de auto uitstappen die ons tot dan toe met zo’n 25 graden koeler had verzorgd in vergelijking met buiten. Toen ontdekten we een paar mensen die snel geld wilden verdienen en de gewenste krant, inclusief de nieuwe CD, verkochten. Zo blij dat ik het eindelijk kon kopen, en dus kocht ik er meteen 20 van… gewoon om veilig te gaan. Nu konden we eindelijk genieten van het concert. Zelfs meneer bas dreunende Larry Graham kon deze dag niet meer verpesten.
- The Gold Experience
Even wat anders dan al het paarse geweld hier, nu een oranje hoes uit 1995. Net als de Beautiful Experience CD, met het latere Prince symbool erop. Ook uitgebracht als gelimiteerde promo editie op transparant goud vinyl maar helaas met een erg suffe hoes. Het boekje is prachtig gedaan, allemaal in dezelfde warme geelachtige/goud sfeer, waardoor het geheel een zacht, gevoelig, zelfs empatisch gevoel krijgt. De CD was van groot belang voor Prince om hem eindelijk op de markt te krijgen, en wat waren wij fans blij met deze release. Echter hadden we tegen die tijd al meerdere bootlegs verzameld met deze nummers. 1993 tot 1995 bleek namelijk een uiterst vruchtbaar tijdperk voor Prince.
- MPLSound
Alleen uitgebracht in Frankrijk als een enkele cd, dus voor mij de reden dat het in deze Top 15 staat, en niet Lotusflow3r als een set van 3 cd’s. Een prachtige aantrekkelijke hoes, zowel qua kleur als wat er te zien is, de exacte elementen waaruit de specifieke MPLS-sound bestaat: een gitaar, de Linn-drummachine, wat discokwallen (Disco Jellyfish was bedoeld voor release op het album, maar groeide later uit tot de track Chocolate Box), en achterin het stadje Minneapolis zelf. Het is gewoon een kleurrijke collage van items die samen een mooie flitsende, levendige foto vormen. Let wel, één van de weinige in deze lijst waarvan ik de hoes volledig los zie van de inhoud. MPLSound is nou niet bepaald een favoriet bij fans. Hoewel ik de poging om een volledig elektronisch album te maken met bijna alleen maar synths en de typische Linn-geluiden hier en daar waardeer, maakt het album verder geen indruk. Het enige dat in mijn hoofd blijft hangen, is waarom het nummer Ol’ Skool Company is opgenomen in zijn Camille-stem.
- The Beautiful Experience
(9-track CD, Japan)
Een zeer belangrijke release voor Prince destijds (1994), één van de allereerste onder zijn symbolische onuitspreekbare naam. Hij wilde Warners bewijzen dat hij nog steeds indruk kon maken op de muziekmarkt. En dat deed hij, want The Most Beautiful Girl In The World bleek één van zijn meest significante nummers ooit te zijn. Helaas ben ik zelf niet zo’n fan van de track, het is me allemaal te mierzoet. Ik hou echter wel van de remixen, vooral de dansbare, simpelweg Beautiful genoemd. Naast de clubversie, is de Mustang-mix een van de andere opvallende nummers is voor mij, aangezien deze versie in ieder geval met zijn normale stem wordt gezongen, waardoor het nummer een stuk minder in-de-snoepwinkel klinkt voor mij. Enfin, ik koos voor de Japanse versie omdat het de enige release is die uit 9 tracks bestaat in plaats van de gebruikelijke 7, met hier zelfs 2 remixen op de track Beautiful. Ook de obi voegt hier iets extra’s toe voor de ogen om naar te kijken. In het boekje vindt men een alternatieve klapomslag met een uitvouwbare afbeelding van het Prince-symbool (dezelfde foto als de hoes). Uitgeklapt heeft het de vorm van een vlinder met een vrouw als torso. Heel mooi en erg smaakvol gedaan.
- The Work Part 1
Met een beetje hulp van mijn vrienden @Napster was deze single in het voorjaar van 2001 gratis te downloaden, “een eerste cybersingle van het Rainbow Children-album” staat op de hoes. Je zou geen beter nummer dan dit uit de catalogus van Prince kunnen bedenken als hommage aan James Brown, een artiest waar Prince veel naar opkeek. Ik denk zelf dat het part 1 stukje een verwijzing is naar het feit dat er nog veel werk aan de winkel is, op het gebied van… (vul de lege plekken in). Is dat wellicht de reden waarom Prince nogal boos, geïrriteerd, misnoegd, teleurgesteld kijkt en zijn wenkbrauwen optrekt op de voorkant van de hoes? De meningen over de betekenis van de teksten zijn nogal verdeeld: sommigen denken dat het over racisme en ongelijkheid gaat, anderen zeggen dat het gaat om het verkondigen van het decreet van Jehovah’s Getuige. Dus, zoals ik al zei, vul de lege plekken zelf in. Bovendien is er eigenlijk nooit een deel 2 gekomen, al is wel een paar keer genoemd dat Musicology (2004) die taak vervulde.
Dit is één van de andere animatie hoezen waar ik het eerder over had (zie 20Ten). Bepaald geen suffe hoes, vanwege de boodschap maar ook heb ik deze cd-single altijd goed gevonden, heb er goede herinneringen aan toen Prince aan het begin stond van het digitale tijdperk. Ik vond het digitaal verzamelen van trax helemaal niks, dus stel je mijn opgewektheid voor toen het nummer daarna toch op CD werd uitgebracht, iets fysieks om in mijn handen te houden… yeeeh!… met een prachtige hoes ook nog.
- Crystal Ball
Vaak over het hoofd gezien, zelfs door Prince-fans zelf, deze prachtige CD-set uit 1998. Vooral interessant voor mij vanwege het vreemd gevormde ronde boekje, met mooie, overwegend paarse illustraties. Weet niet eens meer in welke versie van de set het zat. Ik ken alleen de 5-cd die fans rechtstreeks bij Paisley Park bestelden, zonder enig artwork, tot groot ongenoegen van de echte fans, zeker vanwege het vrij hoge prijskaartje van $100. Ik geloof dat ik een extra set in de winkel heb gekocht, gewoon vanwege alleen het boekje. Wel het extra geld waard overigens.
- 1999
(7″, VS)
Een mooie USA only fotohoes, die afwijkt van alle Europese varianten van deze single. Een foto van de 1999 fotosessies met Prince in zijn paarse trenchcoat en wat rook om hem heen. Deze foto is bijna zo perfect, je zou denken dat ze in 1982 al een standbeeld van Prince hadden gemaakt, voor Madame Tussauds of zoiets. Toch een hele mooie foto voor deze unieke 7″ om dit lijstje af te sluiten.
Erwin’s top 15 Prince hoezen
- When Doves Cry
Het eerste Prince item dat ik ooit kocht. Sentiment? Zeker, maar ook gewoon een mooie hoes. Simpel, doeltreffend met prachtig font.
- Lovesexy
De durf, expressie en kwetsbaarheid maken deze hoes tot één van de meest opvallende platenhoezen ooit. De muziek correspondeert perfect met de hoes.
- Around The World In A Day
De klaphoes is prachtig, verwijzend naar nummers en karakters van het album. De kleuren zijn helder en sprekend.
- If I Was Your Girlfriend
De hoes heeft een “dream-pop” feel over zich, wat het nummer toch prima verbeeldt.
- Parade
Prince, zwart-wit, simpel, doeltreffend, iconisch. Hoe moeilijk kan het zijn?
- Come
Stemmige foto in Barcelona naast die prachtige La Sagrada Familia. Prima foto voor de toch wat macabere toevoeging “1958 – 1993”.
- Sign O’ The Times
Foto die deed snakken naar meer van hetzelfde. Was de hoes een voorbode voor de komende tour?
- Paisley Park
Ik ben helemaal weg van “paisley” motief. In combinatie met de kleuren en de muzikale inhoud weer een perfecte mix tussen ontwerp en inhoud.
- Mountains
Prachtige foto uit de Parade tijd. Mijn kennismaking met Prince (And The Revolution) live. Onvergetelijk!
- 1999
Hoe je met cijfers en letters toch zo veel kunt zeggen!
- Sign O’ The Times
Mysterie: wie was dat op de hoes? Was het Prince? Of toch een vrouwelijke variant? Was het Camille? Het bleek Cat te zijn, die een grote rol zou spelen in de komende tour.
- Alphabet St.
Prachtig ontwerp. Plastic doorzichtige hoes met een sticker waarop de naam Prince en de titel vermeld waren. Meer is het niet. En toch mooi. Prachtig font ook weer!
- Let’s Work
De hoes geeft een indruk van wat de muziek is, of toch niet? De look en feel is meer new wave dan funk. Kleur en toch zwart-wit. “Controversy”?
- Controversy
De hoes die de toekomst pas echt zou inluiden. De kleurstelling, de spelling, drumcomputers. Prince vond zijn niche, ook qua imago.
- The Black Album
Hoe een gekleurd vlak alleszeggend kan zijn.
Herman’s top 15 Prince hoezen
Toen ik werd gevraagd om een lijst samen te stellen met mijn favoriete Prince hoezen, besefte ik dat meeste op de lijst staan omdat ik ze op vinyl heb; de era van vinyl albums gaf een artiest als Prince het ideale medium om, naast de muziek, fotografie, kleur en stijl te gebruiken als een communicatie middel om zijn fans te laten zien welke richting hij was ingeslagen.
- If I Was Your Girlfriend
Mijn favoriete Prince hoes is met gemak If I Was Your Girlfriend; de single heeft dezelfde stijl als de album hoes, maar nu met zijn naam, in het lettertype speciaal ontworpen voor het Sign O’ The Times album, in hetzelfde blauw als de titel van de vorige single en bijna hetzelfde als de blauwe sticker op de LP verpakking.
Net zoals op het album staart Prince in de oneindigheid, net zoals de tweede foto van Prince, rechts van het grote portret. Het geeft de hoes een droomachtige en instrospective kwaliteit, dat klikt met de tekst van de single. De hoes is een pareltje.
Fotografie door Jeff Katz, ontworpen door Laura LiPuma, en de achterkant van de hoes is ook prachtig. En de single heeft een van de beste B-kantjes ooit.
- Sign O’ The Times
De Sign O’ The Times hoes is iconisch op verschillende fronten; net zoals de vorige hoezen gebruikt Prince een kleuren palet, dit keer perzik en zwart, en fotografie en design om een andere sfeer te creëren dan de vorige albums.
De hoes is zo briljant omdat het zo eenvoudig lijkt; een podium, met een vage Prince op de voorgrond, zijn blik op oneindig, alsof hij staat te dromen. Het is mysterieus, pakkend en meteen intrigerend. De inhoud van de hoes overrompelde me en maakte me voor altijd een Prince fan.
- Around The World In A Day
De Around The World In A Day hoes is een uitklapper; de voor- en achterkant bevat een schilderij Doug Henders, die in opdracht van Prince verschillende album themas en karakters bevat; er is een ladder, een huilende vrouw, een meisje met een frambozen baret, enz.
Het is een leuke puzzel, kleurrijk en psychedelisch en, net zoals alle singles van dit album, bevat het geen fotografie, wat de focus probeerde weg te nemen van de grote schaduw die Purple Rain wierp.
- Parade
Parade heeft ook een uitklaphoes maar na een album zonder fotografie was het deze keer de spil waar deze hoes om draait; twee majestueuze and ongelooflijk sexy fotos van Prince, gefotografeerd boven de navel en daarna langs diezelfde navel aan elkaar geplakt, en presto; een pin-up Prince.
Voor mij is dit weer een iconische hoes, omdat de zwart en wit thema’s terugkomen in de Under The Cherry Moon film en omdat zijn outfit dezelfde is als die in de clip van de eerste single Kiss.
Recht voor zijn raap; totaal sexy.
- 1999
De 1999 hoes staat hoog op mijn lijst, omdat het de eerste hoes is waarop de kleur paars een hoofdrol heeft, na een kleine bijrol gehad te hebben op de hoes van Controversy en de singles van dat album.
De hoes is getekend door Prince zelf, met wat foto collage elementen, zoals de arm van Marilyn Monroe. En net zoals andere Prince hoezen, verborgen grapjes, zoals de vermelding van The Revolution in spiegelschrift en de eerste keer dat we de “love symbol” zien.
- Love Symbol
Over love symbol gesproken; de Love Symbol hoes bevat veel van de elementen die Prince zijn hele carrière gebruikt om een LP karakter te geven; een speciaal ontworpen lettertype, de kleur paars, mysterieuze fotografie, allemaal aanwezig.
Wat dit album speciaal maakt is dat de eerste CD’s een “love symbol” op de plastic CD hoes zelf hadden, en niet op het papieren boekje. Het maakte het album net een beetje specialer.
- The Hits / The B-Sides
Net zoals Parade, maakt The Hits/The B-Sides gebruik van zwart en wit fotografie om Prince op de voorgrond te zetten. Fotografie door Herb Ritz, en een duidelijk voorbeeld van hoe je weinig meer nodig hebt dan Prince zelf voor een keigave hoes.
Aangezien dit album een speciale editie was van de albums The Hits 1, The Hits 2, gecombineerd met single B-kantjes, konden designers Jeff Gold and Greg Ross drie iconische Ritz fotos gebruiken voor een verzamelaar die zich leent als een zeer goede introductie tot het eerste deel van Prince zijn carrière.
- The Black Album
Beide versies (1987 en 1994) van The Black Album waren gelimiteerd, maar het ontbreken van design en fotografie waren de redenen voor de naam die de fans het album gaven en waarom het zo berucht is.
In 1987 was ik niet snel of rijk genoeg om een originele versie te scoren, dus toen in 1994 de heruitgave verscheen kocht ik zowel de LP en de CD, maar niets vergeleek met de LP op de draaitafel te leggen en om dit album te spelen.
Maar die hoes; geniaal!
- Lovesexy
Je kunt de vorige album hoes niet noemen zonder over te gaan op zijn spirituele tegenhanger Lovesexy. Het onderwerp van de cover is net zo uitgekleed/naakt als de hoezen van de eerste twee singles van dit album, beide zonder fotografie, maar de fotografie van dit album door Jean Baptiste Mondino (die ook de video van Jill Jones voor Mia Bocca had gemaakt) was ronduit schokkend voor veel preutse retailers, die weigerden het te verkopen, of alleen van onder de toonbank.
- Art Official Age
Nadat ik tijdenlang niet de behoefte had gevoeld om nieuwe Prince albums op vinyl te kopen, was Art Official Age een die ik op vinyl moest hebben, omdat het voelde als een terugkeer naar vorm, en de creatie van soundscapes die me opnieuw ontroerden, voor het eerste keer in een lange tijd. Ik was aangenaam verrast dat artdirector en fotograaf Maya Washington een omslag creëerde die leek te passen bij de tekstuele inhoud van Prince die terugkijkt op zijn eigen carrière door de pose en kleur van Prince’ tweede album na te bootsen.
- Purple Rain
Purple Rain is waarschijnlijk de meest iconische cover van Prince, met cover fotografie door Ron Slenzak. De hoes heeft alles wat nodig is voor een wereldwijd doorbraakalbum; er is spanning, gecreëerd door Apollonia Kotero die achter Prince staat, rook en creatieve belichting en de man zelf is een totale rockster.
Het ontwerp is prachtig, de afbeelding geplaatst over de hoes van de eerste single van het album, een afbeelding van uitgestrooide bloemen. De afbeelding heeft het paars, het liefdessymbool, en als cover is er niks mis mee.
- Dirty Mind
De uitstraling van het album Dirty Mind past bij het onderwerp, het is seks, simpel. De foto van Allen Beaulieu kondigt Prince’s aankomst in new wave aan en de creatie van het MPLS-geluid; funk, synths en seks, allemaal verpakt in een zwart-wit thema waarnaar hij zou terugkeren voor latere albums, maar dit was de eerste keer dat hij een zwart-wit thema gebruikte om een gruizige look te creëren die paste bij de muziek achter de hoes.
- Come
Het laatste album met nieuw materiaal dat Prince aan Warner Brothers gaf voordat ze na een lange vete uit elkaar gingen, maakte Come een lastig album. Ik denk nog steeds dat dit een onderschat album is, omdat het als geheel erg sterk is en het bevat geweldig materiaal. Het is niet vreemd dat een album dat uitkwam in zo’n omstreden tijd in de carrière van Prince voor een donkere en duistere look ging. De omslagfoto is voor mij gewoon adembenemend; Prince voor La Sagrada Familia in Barcelona, gefotografeerd door Terry Gydessen, die in 1993 de tourfotograaf van Prince was en ook het Prince-fotografieboek The Sacrifice Of Victor uitbracht. De hoesfoto van de CD is echter slechts een deel van een groter uitvouwbaar boekje; de hele foto is een van mijn mooiste Prince-foto’s ooit.
- Diamonds And Pearls
Diamonds And Pearls is in veel opzichten een knaller. Een terugkeer naar hitlijsten en de thuisbasis van enkele Prince-klassiekers, maar ook een show-case-album voor Prince’s nieuwe begeleidingsband, The New Power Generation. Er is dus veel energie gestoken in het ontwerp van dit album, deels door hetzelfde team dat later het design van The Hits/The B-Sides zou vormgeven. De reguliere CD-hoesfotografie is van Randee St. Nicholas, maar de limited edition-versie bevat een ander kleurenthema (goud in plaats van blauw) en een hologram. Het maakte dat dit album opvalt.
- Crystal Ball
Crystal Ball werd uitgebracht in een wolk van hyperventilerende fans die veel geld hadden betaald om een speciaal ontworpen transparante hockeypuck te bemachtigen met vijf cd’s; drie verzamel albums met een goede mix van outtakes uit de jaren 80 en 90, eindelijk in heldere kwaliteit en twee albums die gedurende enkele decennia moeilijk te vinden waren; het veelal akoestische The Truth en het instrumentale Kamasutra. Het gehyperventileer werd veroorzaakt door het feit dat de online versie er langer over deed om te verzenden dan de gewone set van drie cd’s met alleen de verzamel-cd’s. Maar het was het waard; geweldig ontwerp, met een rond boekje met liner notes, maar geen enkel ander artwork (behalve de hoes van het boekje en het speciale lettertype); een prachtige transparante doos met een geweldige set muziek.
Leon’s top 15 Prince hoezen
- Purple Rain
Iconische foto. De doorsnee bevolking zal dit beeld in het hoofd hebben als je ze vraag hoe ziet Prince eruit en eerlijk gezegd: voor mij ook Prince op z’n allerbest qua looks en periode.
- Dirty Mind
Dit is ook een echte Prince cover die heel goed laat zien waarom het begrip dubbelzinnig of dubbelzijdig betrekking heeft op hem. De ene keer de romantische prins op het witte paard of de paarse motor, de andere keer een seksymbool dat zwaar provoceert.
- Come
Een bijzondere hoes bij een bijzonder album, de foto is een beetje duister en somber… benieuwd of er een boodschap achter zit.
- Nothing Compares 2 U
Het silhouet dat iedere Prince fan direct herkent, heel eenvoudig maar helemaal Prince… in mystery/rook gehuld.
- One Nite Alone… The Aftershow: It Ain’t Over!
Een keer niet heel erg geposeerd in een fotostudio maar gewoon een band die aan het genieten is van muziek spelen, het plezier straalt van de hoes af en geeft duidelijk aan wat je van de muziek mag verwachten.
- The Hits / The B-Sides
Mooie hoes omdat het zo eenvoudig en puur is. Stijlicoon als Prince was; je moet er maar opkomen zo’n baardlijn.
- The Black Album
Niets meer dan dat… maar wat een verhaal zit hier achter.
- Diamonds And Pearls
Een hologram op een CD cover… dat is vernieuwend en resulteerde in een hebbedingetje voor de fans… slimme marketing.
- 1999
Op het oog een simpele hoes, maar als je iets langer naar de cijfers kijkt moet ik toch altijd weer glimlachen. Een hoes met een dikke knipoog.
- Lovesexy
Tsja… je moet het maar durven, het in ieder geval weer typisch Prince: shocking!
- Sign O’ The Times
Volgens mij best veel gespeculeerd wie het hart vasthoudt… zou het dan toch Prince zijn? In ieder geval, de boodschap is liefde en dat is een tijdloze boodschap.
- For You
Een vage foto van een jonge man met een strakke blik, wat de wereld nog niet wist was dat deze man zou uitgroeien tot een van de allergrootste muzikanten ooit en uit de schaduw zou stappen op een unieke manier…op de foto de spotlight achter hem om na dit album er vol in te staan en dat bijna 40 jaar lang.
- Art Official Age
De laatste look van onze held, zo zal hij op het netvlies achterblijven. Weer vernieuwend (3rd eye bril) en terug naar de basis met een grote afro. Voor altijd jong.
- N.E.W.S.
De een na laatste en de een na lelijkste, heel erg inspiratieloos terwijl de binnenkant juist wel weer mooi in elkaar zit… is dat dan de verborgen boodschap, echte schoonheid zit van binnen?
- One Nite Alone…
Deze moest ik toevoegen omdat dit voor mij de lelijkste hoes ooit is… een paar eitjes in een nest met pianotoetsen, voelt eerder als een reclame voor een Paas concert.
Rick’s top 15 Prince hoezen
- Around The World In A Day
Deze geschilderde hoes is net een puzzel. Ik vond het leuk om naar de getekende figuren op de hoes te kijken en welke naar een bandlid verwijst en welke naar een songtitel. Details van de hoes zijn voor de singles weer als hoes daarvoor gebruikt. Bijvoorbeeld de vrouw met de baret, is gebruikt voor de , wat anders, Raspberry Beret hoes. De berg op de achtergrond is tevens het silhouet van een liggende vrouw. De binnenhoes waar de songteksten staan is een soort kleurig sprookjesbos met een grote regenboog daarboven, of is dit misschien het Paisley Park. Voor mij past de veelkleurige hoes mooi bij de vele stijlen muziek op deze plaat.
- Sign O’ The Times
De foto op deze hoes laat een podium zien en doet me denken aan een kleine intieme club waar de band net klaar is met hun optreden. De geur van drank, verschraald bier en rook, ja binnen roken was heel gewoon, hangt nog in de lucht. De sfeer van deze hoes herinnert me aan het uitgaan en concerten bezoeken in Paradiso de Melkweg of de Taverne in Bergen eind jaren tachtig begin jaren negentig.
- Purple Rain
Deze hoes kan niet ontbreken in de top 15. Dit is een iconische foto van Prince op het podium met zijn bekende kleding van de Purple Rain concerten en natuurlijk de witte cloud gitaar. Ik vind dit echt de foto van die periode, meer nog dan de LP hoes van Purple Rain.
- 1999
Op deze hoes wordt cryptisch verwezen naar de Revolution. Op deze hoes nog klein in spiegelbeeld geschreven, maar wel een voorbode op de rol die de Revolution gaat spelen. Prince geeft de begeleidingsband voor het eerst meer erkening. Deze hoes hing vroeger aan de muur en als de alleen de paarse disco lamp aan stond lichtte de hoes die paars is groen op. Dit vond ik altijd wel apart.
- I Could Never Take The Place Of Your Man
Een mooie foto met een donkere achtergrond waar een door een podium lamp belichte Prince uitspringt. Deze foto is gemaakt voor de tijd van digitale camera’s en dus nog op film. De lichtgevoeligheid van film was lager en de korreligheid groter. Daarom vind ik het een knap gemaakte foto die ook het concert gevoel mooi weergeeft.
- The Rainbow Children
Op de hoes een coole tekening van een band die los gaat. De vervorming van de figuren in de tekening en hoe dicht ze op elkaar staan doet me denken aan een “fisheye view”. Op de rug van de hoes staat heel subtiel een afbeelding van Prince in een voor zijn doen weinig extravagante kleding.
- Piano & A Microphone 1983
De muziek op deze plaat is indertijd voor hemzelf opgenomen en niet voor het publiek. Het laat een intiem moment in de studio horen. De zwart wit foto op de hoes laat een inkijkje in de kleedkamer zien. Dat is een moment wat het publiek normaal niet ziet. Daarom vind ik deze foto goed gekozen voor de hoes omdat het goed past bij de intieme jam op de piano.
- Mountains
De Parade tijd is de zwart wit periode van Prince. De film Under The Cherry Moon is een zwart wit film. De hoes van Parade en de singles zijn ook allemaal zwart wit. De foto’s van al die hoezen zijn in dezelfde stijl geschoten. De foto van de Mountains single is mijn favoriet uit die tijd. De typerende kleding, de hoed en de pose werken op deze hoes voor mij het beste van de set.
- Planet Earth
Dit is niet de eerste keer dat Prince een hologram op een hoes gebruikt. Op een versie van Diamonds And Pearls is dit ook gedaan. Maar toen was het hologram op dun zilver papier gedrukt en niet zo duidelijk. De hologram in dik ribbel plastic op deze hoes werkt veel beter. Het “love symbol” zie je vanuit de ene hoek en vanuit de andere hoek Prince die als een soort tovenaar op de aardkloot neerkijkt. Dit doet me een beetje denken aan fantasie stijl verhalen.
- HITnRUN Phase One
Dit album is uit de Third Eye Girl periode. Prince draagt een zonnebril met drie glazen, waarvan een glas blijkbaar voor “the third eye” is. De getekende afbeelding op deze hoes is bijna gelijk aan de fotografische versie op de hoes van Art Official Age. Maar deze strak getekende versie vind ik leuker. In mijn opinie is dit is een zijn slechtste platen die hij heeft gemaakt. Maar de hoes vind ik dan weer wel geslaagd.
- Come
Op de hoes staat een mooie stemmige foto van Prince in Barcelona voor de Sagrada Familia van Gaudi. Als ik nu naar deze hoes kijk besef ik dat zowel Prince en Gaudi onsterfelijk zijn geworden door hun exceptionele werk dat ze als erfenis hebben nagelaten. Dit is iets dat maar weinig mensen bereiken.
- Controversy
Naast de foto op de voorkant van de hoes staan hier en op de achterkant een aantal “controversiële” uitspraken, en dat past dan weer mooi bij de titel van de plaat. De foto laat ook een Prince zien waar zijn imago volwassener en minder provocerend is dan op de voorganger Dirty Mind. De paarse jas de studs op de schouder en de rude boy badge, dit hoorde langere tijd bij zijn imago.
- Glam Slam
Dit is weer eens wat anders dan de gebruikelijke kartonnen hoes. De plaat zit een transparante plastic hoes. Daarop is een sticker geplakt in de vorm een roze pijl met de titel van het nummer. Verder kan je door het plastic de groeven op de plaat zien. Simpel maar effectief, deze plaat viel altijd direct op als je in de platenzaak door de platenbak liep te zoeken. Alphabet St. was hetzelfde idee maar met een ovale sticker, de Glam Slam hoes is mooier.
- Space
Op deze hoes een foto zoals Prince het publiek vaak vanaf het podium moet hebben gezien. Hier zie je een mensen massa met een lichtje of aansteker in de hand. Dit is typisch voor de ballads tijdens de concerten, altijd een kippenvel moment. Origineel om een foto vanuit dit perspectief voor een hoes te gebruiken.
- Batman (metal can)
Tegen een meerprijs was vlak na de release de Batman CD ook een gelimiteerd rond filmblik verkrijgbaar. Het blik is geheel zwart met het Batman logo erin gestanst. De opdruk van de CD is ook anders het Batman logo in zwart grijs. En het boekje is ook rond om in het blik te passen. Voor de fan een leuk alternatief voor de standaard CD.
Vincent’s top 15 Prince hoezen
- Purple Rain
Dit is mijn favoriete albumhoes. Als klein jongetje had ik mijn zakgeld uitgegeven aan deze single van Prince. Mijn eerste herinnering hoe ik gefascineerd werd door Prince en zijn muziek. Het begin van vele concert en aftershows en het sparen van bootlegs. Mijn kijk op muziek was voor altijd veranderd…
- 1999
Deze hoes spreekt me aan om de creativiteit die het voor mij uitstraalt. De symboliek die er in zit, de verwijzingen naar man en vrouw (inclusief phallus 😉) . Voor mij is dit ook de basis van het symbol teken dat prince hierna gaat gebruiken. Ik ga er nog steeds van uit dat de hoes door Prince zelf is getekend al is dat nooit officieel bevestigd.
Paisley
- Paisley Park
Deze hoes is erg speciaal voor mij omdat ik een van mijn honden Paisley heb genoemd. Ik heb deze zelf ook als 12 inch gekocht toendertijd. De cover geeft mij een gevoel van speels en vrolijkheid precies zoals Paisley was. Ze is er helaas niet meer maar het was een hele lieve dame. RIP Paisley!
- Diamonds And Pearls
Ik weet nog goed dat dit album uitkwam met een hologram! Wauw wat was dat gaaf! Ik meen me te herinneren dat je er gauw bij moest zijn want de oplage was maar beperkt. Ik heb ook nog een maxi versie van het hologram als een soort mini poster. Die waren eigenlijk bedoeld voor de vinyl/LP maar dat is nooit verwezenlijkt.
- Love Symbol
Ook deze hoes is wederom speciaal. Deze hoes heeft als voorbeeld gediend voor het zetten van een tatoeage op mijn schouder. Het symbolteken was naar mijn gevoel geëvolueerd naar een mooi sierlijk geheel.
- Lovesexy
De hoes die veel kritiek veroorzaakte mag niet ontbreken in de lijst. Prince naakt op een albumcover dat kon toch niet!! En de stamper van de bloem als verwijzing naar het mannelijk lid?, reden genoeg voor verschillende winkels om de plaat te bannen of in zwart folie te verpakken.
- When Doves Cry
De tweede plaat die ik ooit kocht, vind het gewoon een leuk design. Later zag ik in het befaamde Purple Rain concert van Syracuse deze bloemen terug toen ze over het publiek werden uitgestrooid.
- For You
Het eerste album van een nog “jonge” Prince. Hier is het begonnen en maakte de wereld kennis met een musicaal masterbrein. Ook wel een grappig detail is de foto ook meteen aangeeft dat het album produced, arranged, composed, and performed door een en dezelfde persoon is gedaan. Deze hoes geeft voor mij ook een beetje weer hoe het album klinkt, een mix van R&B en soul.
- Parade
Het eerste album waar Prince met kort haar op stond in het zwart wit wat wel even wennen was. Met name de doordringende ogen maken dit album speciaal voor mij.
- Emancipation
Dit album vind ik door zijn symboliek mooi, het is niet een van de mooiste ontwerpen maar het feit dat hij zich weer vrij voelde om zijn eigen muziek te beheren maakt deze hoes mooi.
- Gett Off
Een van de vele cd singles die ik heb gekocht. Met name de kleurstelling geel en paars spreken mij aan. Deze combinatie gebruikt ik ook vaak tijdens het gamen als ik weer eens een auto skin, logo of kledij van een character kan bepalen.
- Chaos And Disorder
Het laatste album dat is uitgegeven onder Warner music. Het geeft ook wel duidelijk aan hoe het tussen de platenmaatschappij en Prince zat. Een druk agressief en met bloed bespat album. De vriendschap was voorbij…
- Come
Prince esta muerta, een donkere en duistere platenhoes. Het had iets spookachtigs. Met name de geboorte en overlijdensdatum van Prince was het begin van een tijdperk waarop de naam Prince lang niet zou verschijnen op de komende albumhoezen.
- Around The World In A Day
De eerste hoes na Purple Rain, wat was dat wennen. Een kleurig geheel met diverse verwijzingen naar de songtitels. Hoe langer je er naar kijkt hoe meer details je gaat zien.
- The Black Album
The Black Album, wie als Prince fan kent hem niet 😉. Ik weet nog goed dat ik het album als cassettebandje kocht op het Waterlooplein. De hoes is natuurlijk niet zo bijzonder maar het verhaal er achter wel.
Ter afsluiting
Net als ons eerdere A Pop Life Panel artikelen, hebben wij ook dit weer erg leuk gevonden om te doen. Dank aan alle deelnemers!
Uiteraard zijn we benieuwd naar reacties, op- en aanmerkingen en jullie mening. Gebruik het reactieformulier onderaan dit artikel en neem contact op. Het wordt gewaardeerd!
Er zijn plannen om in de toekomst wat vaker artikelen op deze manier samen te stellen. Mocht je wensen of voorstellen hebben, we vernemen ze graag. Graag melden door te klikken op het mail icoon op de A Pop Life Panel pagina.
Alle artikel inhoud: apoplife.nl / en.apoplife.nl, behalve:
Prince – 1999 afbeelding: thefader.com
Prince And The Revolution – Around The World In A Day afbeelding: zavvi.nl
Prince – Sign O’ The Times afbeelding: startribune.com
Prince – Lovesexy afbeelding: allmusic.com
Prince – Come & Prince And The Revolution – Paisley Park afbeeldingen: discogs.com
Prince And The Revolution – Parade afbeelding: writteninmusic.com
Prince – If I Was Your Girlfriend, Prince And The Revolution – Purple Rain, Prince And The Revolution – When Doves Cry, & Prince – Sign O’ The Times afbeeldingen: bol.com
Prince – Dirty Mind afbeelding: rhino.com
Prince – Let’s Work afbeelding: redbubble.com
Prince & The New Power Generation – Diamonds And Pearls & Prince – Chaos And Disorder afbeeldingen: spotify.com
Prince – Love Symbol afbeelding: last.fm
Prince – Gotta Stop (Messin’ About) afbeelding: sleevographia2.free.fr
Prince And The Revolution – Mountains afbeelding: soundcloud.com
Prince And The Revolution – Purple Rain afbeelding: youtube.com
Prince – For You afbeelding: essence.com
Prince – The Rainbow Children afbeelding: therecordhub.com
Paisley (hond Vincent) afbeelding: Vincent van Gool
Meer Prince?
Vind je dit artikel leuk en wil je het delen? Graag!
2 reacties
Over de Lovesexy-hoes: ik heb die altijd begrepen als dat Prince niks draagt, alleen zijn geloof (het kruisje rond zijn nek).
Dat vermoed ik ook. Dank voor je reactie!